Middels Velleman 8055 een Lego motor aansturen met variabele snelheid

ik heb effe een stukje gemist maar ik zie dat we verder gaan met een darling ton.

ook goed, maar ik blijf het iritand vinden waarom die fet het niet doet.

@fripster, moet de diode niet over de motor?

@ clit, zie je wel, die weerstanden komen van zelf van pas :) , anders moest je nu weer wachten totdat de winkel los was (met oude en nieuw er tussen ;)

nijntje, effe kijken waneer dat lukt, even erg druk vandaar ook in eens een stuk "gemist"

(had stiekum een link naar deze draad ergens tussen gepropt, en zie dat werkt! )

Op 30 december 2006 22:36:50 schreef fripster:
hoi,

de B(asis), C(ollector) en E(mitter) aansluitingen zijn te vinden in de datasheets (ik heb trouwens de foute aan je gestuurd... dom he. Google maar eens op BD646 AND Datasheet.

kijk maar eens hier: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/D/6/4/BD646.shtml

De 100k is om er voor te zorgen dat de tor dichtblijft wanneer je PWM (opencollector)-uitgang niet naar ground geschakeld staat (oftewel 'uit'). Op het moment dat de PWM uitgang naar ground schakelt ('aan') zal er via de 10k weerstand stroom uit de basis naar ground lopen en zal als gevolg hiervan de tor 'open' gaan en de motor van stroom voorzien. (ff simpel gezegd.. het is allemaal iets ingewikkelder maar soit...)

fripster

@clit, als je dit doet vergeet dan niet om de door verbinding naar analoog in weg te halen (A1)

had je nog geprobeerd met de fet en diode ? open spanning van de adapter gemeten (motor afgekoppeld)?

jongens, ik ben net wakker....
Ik zie dat ik een M had genoteerd ipv een E. Ook niet slim van me.

@st: nee, nog niet geprobeerd.
Vandaag zou het een rustige dag moeten worden, dus ik hoop op wat tijd.

@fripster: Bedankt voor je uitleg. Goed dat ik even gevraagd heb naar de weerstanden, anders had ik verwacht dat die al in het bordje zelf zouden zitten. Ik heb inderdaad nu een setje weerstanden (610 stuks), dus ik moet wel even vooruit kunnen lijkt me zo....

Ik hoop echt vandaag iets productiefs hier op het forum te zetten (liefst positief natuurlijk :))

@shiptronic: de diode mag ook over de motor, maar dit werkt ook. zo wordt de spanning over de tor tenminste niet te groot. volgens mij maakt het niets uit.

grtn,

fripster

maak nog wat foto's als je bezig bent.. of start een webstream, kunnen we meegenieten :P

yeah right... NOT!
Als ik dat doe, dan beginnen we het nieuwe jaar met een aantal doden... van het lachen.
No way.
Foto's kunnen uiteraard wel, maar dan wel als ik weer een prachtige constructie in elkaar heb geknutseld.

Ik ga nu aan de slag met de transistoren die ik van fripster heb gekregen (mijn dank!)

gaat het dit jaar nog lukken????

ik zet er 10€ op dat het je lukt

Ik weet niet voor wie ze zijn )de 10 euro), maar het is nog niet gelukt.
Eigelijk is het resultaat nog minder dan eerst.
Eerst ging het motortje nog langzamer lopen; nu veranderd hij helemaal niet van snelheid.
Ik zal zo uitleg geven.
Even een paar getallen opschrijven...

je weet het wel spannend te houden he ;)

Okay,

Kleine tabel met Volt cijfers er in.
Ik heb een multimeter gepakt en 1 pin op de GND gehouden.
Daarna op verschillende plaatsen gemeten:
- PWM1
- B (tor)
- C (tor)
- E (tor)
- Motor
- + (externe voeding)
Ik heb de PWM1 op 0%, 50% en 100% gehad.

PWM1    B      C      E    Motor   +(ext)
PWM 0%    0,56   3,6    0,0    5,1    4,36    5,0 *
PWM 50%   0,25   3,6    4,36   5,1    4,36    5,0 *
PWM 100%  0,0    3,5    0,0    5,1    4,36    5,0

* Hier kon de multimeter niet uit wijs worden, ik kreeg getallen van 1,* tot 5,*,
maar ik denk dat het uiteindelijk wel 5,0 zou moeten zijn.

Verder ziet de schakeling er gaaf uit.
Allemaal draden, 1 grote wirwar.
De tor is het middelpunt geworden.

Vanuit de PWM uitgang maak ik een aftakking naar een weerstand en nog een weerstand.
De ene gaat naar de tor (pootje B), de andere gaat naar een knooppunt.
Op dit knooppunt komen samen:
- de weerstand
- draad naar de diode
- draad naar de tor (pootje E)
- de + van de externe voeding
Na de diode weer een knooppuntje:
- de diode
- draad naar de tor (pootje C)
- draad naar de motor
En na de motor gaat het weer naar de GND van het bordje, waar ook de - van de externe voeding heen gaat.

En dat is hem wel zo'n beetje.
Helaas gene camera bij de hand, anders had ik uiteraard een fotootje geschoten.

Mijn ouders komen om 17:00uur op bezoek, dus ik kan helaas niet verder.

Een prettige jaarwisseling allemaal en tot volgend jaar!

groet,
Dave.

ik krijg het vermoeden dat je voeding het niet aankan.

Ook voor ieder de beste wensen, en het zal in 2007 moeten gaan blijken :P

sorry , maar waarom de motor niet in de emmitor?

moet helaas de deur uit ,visite , zal mijn laptop mee nemen , vanavond kijk ik even naar je meet lijstje

doe ff het volgende testje:
- haal het bordje van velleman even los (dus de gnd en de PWM)
- als je nu de 'pwm_IN' aan de min van je voeding houdt zou de motor full speed moeten gaan lopen.
- als de pwm_in los ligt moet de motor stil staan.

zo kunnen we testen of alles goed is aangesloten...

fripster

@shiptronic: bij een PNP werkt de schakeling het beste wanneer de last zich in de collectorleiding bevindt..

[Bericht gewijzigd door fripster op ]

Als ik een echtscheiding wil, dan moet ik nu met het projectje aan de slag....
Maar niet doen dus.
Ik ga Oud & Nieuw vieren.

Prettige avodn allemaal!

Leuk en leerzaam topic om te volgen heb van de week toevallig ook dat bordje inelkaar gesoldeert en ga er zo ook een beetje mee spelen.

Keep up the good posts

Het is even rustig aan het front.
Mijn energie is een beetje op, denk ik.
Ik ben 'savonds bekaf en kom dus niet toe om er mee aan de slag te gaan.
Misschien dit weekend en anders volgende week.

Sorry!

@NOMAD: mocht je verder komen dan mij: post het!

doe eerst even die simpele test. dan weten we of de basisschakeling in orde is.

fripster

@fripster: ik weet niet precies wat je bedoelt met PWM_IN.
Ik heb op het bordje een PWM1 en een PWM2.

Ik heb het bordje losgekoppeld en heb nu de volgende draden los liggen:
- min van externe veoding
- plus van externe voeding (maar daar zit nog wel de draad aan die naar het knooppunt gaat, en dus naar de tor, etc.)
- PWM1 aansluiting
- 1 draad die van de motor af komt (in mijn geval een blauw/witte; lijkt me logisch dat dat de min is).

Als ik de min van de externe voeding neem en sluit daar de PWM1 draad op aan, dan gebeurt er niet.

Als ik de min van de externe voeding neem en sluit daar de blauw/witte draad (min van motor?) op aan, dan draait de motor op volle kracht.

Als ik de min van de externe voeding neem en sluit daar zowel de PWM1 als de blauw/witte draad op aan, ook dan draait de motor op volle kracht.

Verder nog dit:
Ik heb nu dus een BD646 tor geplaatst. Is dat wat anders dan een BC646?
Tevens een diode met de volgende text: IN4001. Is dit goed?

hoi,

bd646 is iets anders dan bc646
kijk even op het plaatje:

http://www.solcon.nl/mapals/motortje.gif

dit loskoppelen van het velleman boardje (dus alleen de PC_GND lijn en de PWM_IN lijn) en de externe voeding laten zitten

hierna de PC_GND draad aan de PWM_In draad houden (zie mijn tekening voor de namen van de draden!)

dan moet de motor full speed draaien.

1N4001 is OK als diode

ik hoor het wel

fripster

Lol, hij heeft t precies opgegeven.

Ik heb een projectje klaar die m'n K8055 kan besturen via een webbrowser, ook leuk :)

@Tumbler: wat bedoel je precies met "hij heeft t prcies opgegeven"
Ik heb nog niets opgegeven hoor; ik heb alleen meer tijd nodig dan een gemiddelde poster :)

Als je info kwijt wil over je project: Gooi het in het forum!
Ik denk dat het wel onder de overige zaken zou moeten komen te vallen, aangezien een webbrowser weinig met electronica te maken heeft...

Als ik het hele zwikkie loskoppel van het bordje, en ik sluit de externe voeding aan, dan begint de motor direct al te lopen.
Als ik dan de PWM_IN draad aan de min houdt, dan veranderd er niets.

dan lijkt het er op dat de BD646 de geest gegeven heeft. Doe er maar een nieuwe in..je hebt er toch zeven ;-)

fripster

ja, maar dan moeten we eerst uitzoeken waarom hij stuk is gegaan, anders zijn die 7 zo op!