Middels Velleman 8055 een Lego motor aansturen met variabele snelheid

Op 15 januari 2007 16:52:34 schreef fripster:
- 10K en 100K omgewisseld misschien?

Ik kan het niet controleren naar de foto's Ohmmeter erop?

het rare is dat mijn 'ik ben toch niet debiel schakelingetje' meteen werkte... sindsdien is het licht bij mij uit....gevalletje free_electron misschien?

fripster

`Heb net de schakeling nogmaals volledig gecheckt.
Als ik hem via Crocodile Technology maak, dan werkt het wel (bij jullie uiteraard ook).
M.a.w. ik weet in ieder geval wel hoe ik de schakeling moet maken.

De weerstanden:
Ik heb voor de zekerheid twee nieuwe weerstanden gepakt.
Op de b van de tor zit een weerstand met de volgende ringen:
bruin - zwart - oranje - goud
En op de e van de tor zit een weerstand met deze ringen:
bruin - zwart - geel - goud

Wel typisch: Als ik de weerstanden meet als ze nog "in de verpakking" zitten, dan lees ik netjes 10k en 100k af.
Als ze ingeklemd zitten tussen de kroonsteentjes, dan krijg ik de volgende waarden:
10k: 9,1k
100k: 13,0k

Da's wel typisch, toch?

frrrrt niet goed gelezen... grrr

fripster

[Bericht gewijzigd door fripster op ]

de weerstanden die je gebruikt (e24) hebben een tollerantie van 5%, daarbij nog de serieweestand van je Ohmmeter ed. waarden zijn correct dus

ohw.....
Dat had ik niet verwacht.
Jongens, ik weet het niet meer!
In Crocodile Technoloy kan ik geen BD646 selecteren, wel een andere PNP tor.
Kan dat er nog mee te maken hebben?

HOLD YOUR (W)HORSES!

Ik zie opeens dat ik gisteren ergens overheen las:

100K meet je maar 13,0kOhm. Vervang die eens voor een 100K

als je goed leest komt hij als 100k uit de verpakking... grijns.. zelfde leesfout gemaakt gisteren

fripster

Of zijn de waarden gemeten tewijl de componenten nog in de de schakeling zaten?

En dan blijft er 13k over... als de meetpennen verwisseld worden zou dat hoger moeten zijn.

inderdaad!

het blijft vaag

fripster

bloemschikken dan maar ?

uhm... de postwisseling hierboven, betekent dit dat er nog een optie is of berusten we ons allen in de zaak?

Mocht het laatste het geval zijn, dan ben ik van plan om de schakeling zoals ik hem in Crocodile Technology gemaakt heb te realiseren.
Het enige dat ik er voor nodig heb is een ander type tor.
Toch?

Op 16 januari 2007 19:36:43 schreef Henry S.:
En dan blijft er 13k over... als de meetpennen verwisseld worden zou dat hoger moeten zijn.

Gaan meten?

Ga ik vanavond doen!

Ondertussen heb ik in Crocodile Technology de volgende schakeling gesmeed:
http://www.uploadarchief.net/files/download/Dubbel_relais_NPN.jpg

Ik moet bekennen dat dit wel het betere knip & jat werk is van andere schakelingen die al voorgebakken waren.
Ik heb ze alleen gecombineerd.
Puntje: Er moet uiteindelijk maar 1 voeding overblijven, niet 2 (de linkervoeding moet verdwijnen).
1 van de voedingen stelt 1 van de uitgangen van het Velleman kitje voor.
Tevens: de regelbare weerstand rechtsboven stelt de PWM uitgang voor.

Volgens mij is dit het eindresultaat en eigenlijk ook het initiele doel zoals ik dit topic ben begonnen.
1 nadeel van de bovenstaande schakeling: de motor gaat nooit uit...

Ten eerste mag je de spanning niet omgooien, dodelijk voor de tor. Ten tweede, een transistor parallel aan een motorregeling.... en dan ook nog eens met de basis aan de collector geknoopt...

Je mist een heleboel basiskennis, zonder die kennis blijft het gokken en broddelen. Verdiep je eens in http://www.hobby-electronics.info/nl/course/

Klopt, en ik ben niet eens een gokker.
Toch wel raar.
Als je een opstelling binnen het programma fout maakt, dan zie je een rookwolkje en een uitroepteken dat je het fout hebt gedaan.
En bij bovenstaande schakeling gebeurt dat niet.
Ik zal je link doornemen.
En eerlijk gezegd had ik wel verwacht dat de schakeling niet kon werken. Een motor twee richtingen op laten draaien middels een relais is 1 ding maar nu ik alles gelezen heb over de eigenschappen van de tor... Dan kon dit ook niet goed gaan.

Henry,

Interessante link.
Ik ben hem nu aan het doornemen en zit nu bij de condensatoren.
Eerlijk gezegd ben ik eerst gaan kijken bij de mosfet en transistors. Maar om toch maar eerlijk tegen mezelf te blijven bij het begin begonnen.
Is mooi leesvoer voor in de trein.

Hierdoor ben ik niet toegekomen aan de praktijk, dus ik heb niets gemeten.
Morgen waarschijnlijk.

Is de TS ermee opgehouden? Laat eens wat horen!

Fripster

Ik zat hte me ook al af tevragen

kan het niet uitstaan dat het niet werkt! maar ik kan ook geen probeersels of oplossingen meer aandragen :(

ik snap het ook niet meer , helaas woont TS net iests te ver weg om even mee te kijken/proberen

tijd is helaas op het moment ook schaars

kan het niet uitstaan dat het niet werkt! maar ik kan ook geen probeersels of oplossingen meer aandragen

ik snap het ook niet meer , helaas woont TS net iests te ver weg om even mee te kijken/proberen

Dag, ik ben nieuw op dit forum, en amateur.

Omdat ik ook een legomotor met PWM wilde aansturen heb dit topic en enkele andere gedetailleerd gelezen. Als eerste heb ik schakeling 17 gebouwd. Dat werkte goed. Daarna heb ik een bidirectionele regeling gebouwd (kit 166, http://www.kitsrus.com/pdf/k166.pdf), die het ook goed deed.
Na het bouwen van die tweede ben ik een beetje aan het experimenteren gegaan, ondermeer met de frequentie. Naarmate deze hoger wordt, wordt het regelbereik van het toerental steeds kleiner (dus meer de neiging aan/uit ipv harder zachter). Rond de 20 kHz wordt dit al behoorlijk erg.
De PWM uitgang van kit 8055 van Velleman heeft een frequentie van > 23kHz (staat in de bouwhandleiding).

Misschien dat dit een goede toerenregeling in de weg staat?

Hopelijk is deze eerste bijdrage niet al te dom..., ik zou het leuk vinden als dit iets bijdraagt.

dat zou een boel verklaren, ben aleen bang dat TS al met een heeeele grote hamer in zijn project is bezig geweest

we hadden de moed al een beetje opgegeven.

kun je die frequentie niet instellen? (software)

of op het bordje een andere instelling versieren, door C-tjes, weerstanden ,kristal, o.i.d. te vervangen/veranderen?

Op 15 maart 2007 02:44:44 schreef shiptronic:

kun je die frequentie niet instellen? (software)

of op het bordje een andere instelling versieren, door C-tjes, weerstanden ,kristal, o.i.d. te vervangen/veranderen?

Volgens bouwinstructie is frequentie vast. In het schema kon ik geen duidelijke plaats ontdekken waar de frequentie wordt geregeld (RC-schakeling oid). Wel twee osc-ingangen / uitgangen op een IC.

Maar..., er is wel een analoge uitgang op de 8055-kit, regelbaar van 0-5 V. De bidirectionele motorsturing die ik nagebouwd heb (kit 166) heeft als eerste stap een spanningsdeler en spanningsvolger, die stuurt de hele zaak aan (eerst een zaagtandgenerator, geeft zaagtand rond offset uit stap 1) en twee comparatoren (waarvan altijd maar één een hoge uitgang heeft).
Ik denk dat het betrekkelijk eenvoudig zou worden als de analoge ingang werd aangesloten in plaats van de potmeter zeg maar. Ik zal voor de zekerheid alvast nameten welke spanningen ik daar meet, om evt tzt een geschikte omzetting van de 0-5V te kunnen berekenen.

Wie weet komt er een vervolg, ik vind die USB-kit ook wel interessant iig, maar misschien wat inflexibel.

Ben ook weer eens met mij k8055 aan het stoeien geweest en een beetje met vb aan het stoeien geweest om hem aan te sturen. Misschien van de week ff een motortje aan hangen.

edit: zie net dat de laatste post van 16-03 is. Topic nieuw leven inblazen dus

[Bericht gewijzigd door N0MAD op ]

zie net dat de laatste post van 16-03 is. Topic nieuw leven inblazen dus

Geen probleem, voor mij is dit ook lange termijn werk, kan maanden overheen gaan voor ik met iets verderga.
Ik ben dus benieuwd naar je bevindingen met motorcontrole met de k8055