Ik heb laatst van een rommelmarkt een audiosetje (versterker/tuner/casette/platenspeler ineen) meegenomen voor onze jongerengroep.

De platenspeler werkte niet helemaal naar behoren, maar die heb ik inmiddels zelf gemaakt en de rest helemaal gereinigd. Alles perfect en alles werkte. Totdat ik erachter kwam dat het lcdschermpje van de tuner niet verlicht was. Dus ik de boel weer open gemaakt. En inderdaad was 1 van de 2 (in serie geschakelde) lampjes kapot. Maar omdat ik geen lampje had van dat type, hoopte ik dat het met doorverbinden goed zou gaan (Ik denk dat de transformator 12V~ levert omdat zowel de motor van de platenspeler als die van de casette 12V= vraagt. ) Ik dus met de wetenschap dat de andere lamp vanzelf door zou branden als de stroom te hoog werd, de 2 draadjes van het oude lampje op de printplaat doorverbonden.

Daarna werkte de complete set echter niet meer. Dwz, ik denk dat alle componeten die spanning nodig hebben geen spanning meer krijgen. (Motoren, displays ed werken niet meer) Ik denk dat de versterker nog wel werkt omdat de boxen licht ruisen en als je de volumeschakelaar beweegt hoor je ook wat ruis (omdat ik die niet helemaal schoon kreeg).
Verder is de enige zekering die erin aanwezig is, niet doorgebrand, want als ik hem eruithaal wanneer de set aanstaat dan vallen de boxen stil.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat er wellicht kapot kan zijn. Misschien heb ik per ongeluk iets aangestoten waardoor er nu ergens een onderdeel los zit. Of misschien is het gewoon ouderdom en heb ik net die pech.

Ik geef toe dat het niet echt slim was, maar misschien heeft iemand hetzelfde probleem al eens eerder gehad, of weet hij een oplossing!

eens goed kijken of er geen zekeringen weerstanden of andere di ngen zijn doorgebrand... zekeringen lijken soms met het blote oog wel heel maar zijn wel kapot.. dus eff doormeten.. weerstanden worden meestal wel grijs dus... dat zie je wel

Op wo 24-04-2002 20:32:33 schreef Erik:
eens goed kijken of er geen zekeringen weerstanden of andere di ngen zijn doorgebrand... zekeringen lijken soms met het blote oog wel heel maar zijn wel kapot.. dus eff doormeten.. weerstanden worden meestal wel grijs dus... dat zie je wel

En diodes, condensatoren en andere onderdelen? Kun je die ook eenvoudig doormeten of zijn die onverwoestbaar?

Van welk merk is dat apparaat trouwens?

voor condensatoren en diodes heb je speciale meters op je multimeter zitten (niet allemaal.. en zo speciaal zijn ze ook weer niet :D)

En als je het weer terug brengt in de originele staat ? Doet ie het dan weer ?

Zou mischien dat ene lampie te veel stroom vragen?? Mischien moet je een voorschakel weerstand er voor zetten?? Of vervangen voor een 12v~ lampie? Zodat alles mischien wel zijn goede spanning ontvangt?

Op wo 24-04-2002 22:23:22 schreef Stefan:
Zou mischien dat ene lampie te veel stroom vragen?? Mischien moet je een voorschakel weerstand er voor zetten?? Of vervangen voor een 12v~ lampie? Zodat alles mischien wel zijn goede spanning ontvangt?

wat wel zou kunnen zijn is dat dat lampie kapot is ....
indien dat lampie kapot is kan je radio daardoor ook wel een beetje kapot gaan... ik heb toen eens een keer gezien hoe je een bwm auto alarm onschadelijk kon maken... ze draaiden een kapot lampie in een knipperlicht dede de deur open en toen dedeze de deur open en boink autoalarm kapot.... misschien heeft jou radio hier ook last vangehad van zon soort voorval...

Op wo 24-04-2002 21:19:04 schreef Laurens:
Van welk merk is dat apparaat trouwens?

Erres, hoezo?

BTW:

Heb even het typenummer bekeken:
Erres ST4119 / 34
(serienr: 9070 141 19349)

Is er misschien iemand die daar het schema van heeft (en dan in ieder geval van de printplaat waar de voeding binnenkomt? Dan weet ik (wat eenvoudiger) in welke volgorde ik de onderdelen het beste kan controleren. Want ik heb niet zo'n zin om de printplaat helemaal aan de onderderkant te gaan volgen vanaf de voeding. (Is zo'n rotkarwei!)

[Bericht gewijzigd door Wesley op ]

Ik heb mijn buurman er even bij gehaald (hij verricht oa reparaties voor witgoedapparatuur ed). We hebben samen wat dingen doorgemeten met zijn multimeter. De trafo levert 25 volt. Hierna volgt er ergens een zekering (250V 4A = best veel vonden wij). Daarna een gelijkrichter die ook nog eens terugtransformeert naar 12V. Na die gelijkrichter wordt het een wirwar (op de printplaten vind je natuurlijk niet zo heel makkelijk je weg; zeker niet omdat er ook nog allerlei kabels van en naar de printplaat gaan. Deze bemoeilijken het losmaken van de printplaat). Die buurman verwachtte dat er een triac of een diode kapot was. Hij zei dat er waarschijnlijk sluiting was veroorzaakt doordat ik met dat lampje heb zitten klooien.
Nu zitten er op het stukje waarvan ik verwacht dat daar de fout zit zo'n 8 triacs en een vijftal diodes. Hoe kan ik deze doormeten? Ik heb hier geen ervaring mee namelijk. Kan ik dan vanaf de +-pool van de gelijkrichter (12V dus) gaan meten, of niet?

Groeten,

Wesley

Ps. de set werkt ook niet als je hem weer terugbrengt in de oude staat. Er is dus duidelijk iets fout gegaan!

[Bericht gewijzigd door Wesley op ]

Er zullen geen triacs in een audio set zitten denk ik zo, zullen wel powertransistors zijn.

Diodes los nemen aan een kant en met de multimeter op weerstandmeting (diodemeting als dat er op zit) diode door meten. Een diode laat één kant op geen stroom door als je de meetpennen verwisseld wel. Meet op beide manieren, geen of volledige uitslag diode stuk.

Even zo met de transistors, minimaal 2 aansluitingen losmaken.
één voor een tussen de aansluitingen meten en steeds meetpennen verwisselen.

Je moet de diodes/transistors losnemen om te voor komen dat je andere componenten op de print mee meet.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Op do 25-04-2002 23:46:21 schreef Hugo Welther:
Er zullen geen triacs in een audio set zitten denk ik zo, zullen wel powertransistors zijn.

Diodes los nemen aan een kant en met de multimeter op weerstandmeting (diodemeting als dat er op zit) diode door meten. Een diode laat één kant op geen stroom door als je de meetpennen verwisseld wel. Meet op beide manieren, geen of volledige uitslag diode stuk.

Even zo met de transistors, minimaal 2 aansluitingen losmaken.
één voor een tussen de aansluitingen meten en steeds meetpennen verwisselen.

Je moet de diodes/transistors losnemen om te voor komen dat je andere componenten op de print mee meet.

De 'triacs' die ik bedoelde zijn zwart, zeg maar een half rondje en dan wat hoger, met uiteraard 3 pootjes. Mijn buurman noemde het gewoon triacs, het leek mij ook al zo raar eigenlijk.

Gewoon transistors dus

Op vr 26-04-2002 19:58:43 schreef Hugo Welther:
Gewoon transistors dus

Of FETs

Okay bedankt;

de buurman is inmiddels op vakantie. Heb zijn multimeter even geleend. Nu ben ik gewoon wat dingen gaan doormeten (zonder dus onderdelen los te maken). Vanaf de printplaat loopt er een voedingssteker naar de platenspeler. Als ik hiervan de + en - meet; meet ik een spanning van 0,6 volt! Nou ligt mij er iets van bij dat dit ook een doorgiftespanning van diodes is oid. Weet iemand aan de hand van deze waarde welke richting ik op moet zoeken? Of wordt het toch maar onderdeel voor onderdeel doormeten?

Groeten,

Wesley

Werkt het wel als je dat lampje er weer uit haalt?

Antoine zei het al, en dat lijkt me een zinnige opmerking.

Bij foutzoeken moet je je trouwens altijd eerst afvragen:

"Wat is er veranderd?"

In jouw geval dus dat doorverbonden lampje

Ps. de set werkt ook niet als je hem weer terugbrengt in de oude staat. Er is dus duidelijk iets fout gegaan!

Heeft al eens teruggezet naar hoe het was en het hielp dus niet!!

Op ma 29-07-2002 02:07:48 schreef rfbroek:
Werkt het wel als je dat lampje er weer uit haalt?

Antoine zei het al, en dat lijkt me een zinnige opmerking.

Bij foutzoeken moet je je trouwens altijd eerst afvragen:

"Wat is er veranderd?"

In jouw geval dus dat doorverbonden lampje

Ik weet dat je hier nieuw bent, maar je hoeft echt niet allerlei oude topics omhoog te gaan schoppen. De topicstarters zullen na minstens 3 maanden hun antwoord wel al gehad hebben.

Thomas - Oh? Wat is dan de maximale houdbaarheidsdatum van een topic? Wordt die dan op een gegeven moment niet gesloten? Ik heb zelf vaak projecten liggen die ik na 3 maanden gewoon weer oppik.

PieterJan - Ik had het inderdaad niet goed gelezen

Op ma 29-07-2002 13:40:24 schreef rfbroek:
Thomas - Oh? Wat is dan de maximale houdbaarheidsdatum van een topic? Wordt die dan op een gegeven moment niet gesloten? Ik heb zelf vaak projecten liggen die ik na 3 maanden gewoon weer oppik.

Dat jij projecten hebt liggen van 3 maanden oud wil nog niet zeggen dat anderen dat ook hebben. En als de topicstarter nog iets wil weten vraagt hij dat zelf wel. Ik vind het zwaar irritant als mensen antwoorden op oude topics. En de topicstarter heeft denk ik echt zijn antwoord al gehad.

Wordt die dan op een gegeven moment niet gesloten?

Oude topics worden niet gesloten omdat de mods verwachten dat anderen ze niet omhoog gaan kicken. Waar jij dus wel lekker mee bezig bent.

Klopt. We verwachten van de gebuikers dat ze indien de antwoorden niet leiden tot resultaat, men doorvraagt.
Indien wel een goed of voldoende antwoord dan sterft een topic vanzelf uit.

Als we elk topic moeten gaan sluiten, worden we een soort politie-agent, daar hebben we eigenlijk geen behoefte aan.
We zijn zelf ook met de hobby bezig.

Op ma 29-07-2002 14:55:01 schreef Hugo Welther:
Klopt. We verwachten van de gebuikers dat ze indien de antwoorden niet leiden tot resultaat, men doorvraagt.
Indien wel een goed of voldoende antwoord dan sterft een topic vanzelf uit.

Als we elk topic moeten gaan sluiten, worden we een soort politie-agent, daar hebben we eigenlijk geen behoefte aan.
We zijn zelf ook met de hobby bezig.

Ok das duidelijk en begrijpelijk.

Aan zo'n uitleg heb ik wat, ik zit hier niet om te klieren maar om te helpen en mn kennis te delen.

Thomas - jammer dat je zo bot uit de hoek komt, maar je zal je redenen wel hebben om nieuwelingen zo te verwelkomen.