TDA1560q

Hallo

Ik heb even een vraagje, de TDA1560q is een 40 watt car amplifier voor speakers van 8 ohm. Nu heb ik in mijn auto speakers van 4 ohm zitten. Kan ik die 2 dan ook in serie zetten (want dan samen 8 ohm) en wat zijn de gevolgen voor de geluidskwaliteit als je dat doet?

Groet Rob

niks hoor, het is zowiezo altijd veiliger om speakers in serie aan te sluiten. En wat de geluidkwaliteit betreft, de invloed van de gebruikte luisprekers is veel groter. Ik weet bijna 100% zeker dat het geen effect heeft. Andersom kan het wel invloed hebben, sluit je een 4 ohm luidspreker (of 2*8 parallel) aan op een amp die ontworpen is voor een 8 ohm belasting, dan trekt de voeding van de versterker het veel minder goed (hij moet immers bij dezelfde spanning 2 keer zoveel stroom leveren) en vervormd het snel. Het zou denk ik zelfs wel verstandig zijn bij die IC-amps, alhoewel dat IC goed beveiligd is

Volgens mij krijg je wel minder hoog als je 2 speakers in serie schakelt. Als je één van de speakers als weerstand beschouwt (de dc weerstand dus), vormt dit samen met de spoel van de 2de speaker een laagdoorlaatfilter.

Groetjes Dennis

No pain no gain