Ik heb hier 3 mooie stappenmotoren die zowel bipolair als unipolair aangestuurd kunnen worden.
Ik weet dat cnc software 2 pinnen nodig heeft per motor en hoe de aansturing is. Echter begrijp ik nooit zo goed waarom er altijd helehoop poespas komt kijken, zoals op menig driverkaart te zien is.
Naar mijn idee zou een klein ic'tje meer dan voldoende kunnen zijn om de signalen van cnc software richting de motor te vertalen.
Op internet zijn er tal van zelfbouw driverkaarten te vinden, maar nooit lees ik er stap voor stap bij hoe deze driverkaart in zijn werk gaan. Weet iemand voor mij een leuke link waar ik dat wel kan lezen?
btw: is het echt waar dat unipolair makkelijkste is aan te sturen via paralellepoort?
aard
dus...
kijk eens op www.engraving.majosoft.com
staan ook drivers tussen, ik ben momenteel met de L297 driver bezig, en weet verder niet of dit gaat werken, maar wel leuk om te doen
Wat is precies het verschil tussen bipolair en unipolair?
Ik weet wel hoe de aansturing ongeveer werkt, maar snap niet waarom sommige mensen zweren bij bijv bipolaire driverkaarten en andere toch de voorkeur geven aan een unipolaire driverkaart.
Ik vraag dit, omdat ik mijn mototoren zowel bipolair als unipolair kan aansturen. Voor het maken van mijn driver kaart zou ik graag de beste oplossing willen vinden.
Ik heb ook ergenst gelezen dat bij bipolair hoge spanningen komen kijken. Weet iemand daar meer over?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
het verschil is heel klein.
Een unipolaire stappenmotor (meestal 6 draden) is het simpelste aan te sturen. Je hebt slechts 4 transistoren/FETs nodig. Je geeft ze gewoon spoel voor spoel allemaal even wat stroom en hij gaat draaien. Het is erg simpel dit aan te sturen. Aansturing kan zo:
stap stroom door:
1 spoel1 & spoel3
2 spoel2 & spoel3
3 spoel2 & spoel4
4 spoel1 & spoel4
1 spoel1 & spoel3
enz...
Een bipolaire stappenmotor heeft slechts 2 spoelen.
aansturing gaat zo:
(+ is stroom de ene kant op, - is stroom de andere kant op)
stap spoel1 spoel2
1 + +
2 - +
3 - -
4 + -
1 + +
2 - +
Omdat je stroom twee kanten op door de spoelen heen moet sturen moet je gebruik maken van een (halve of hele) H-brug. Da's een stuk ingewikkelder dan de sturing van een gewone unipolaire. Hij heeft echter wel iets meer kracht en minder gewicht, omdat er maar de helft van het aantal spoelen nodig is.
Maar naar mijn mening moet je lekker voor unipolair gaan, da's 4 keer simpele aansturing, 16 keer minder kans op defecten.
Op 11 januari 2007 17:41:56 schreef spruce:
Naar mijn idee zou een klein ic'tje meer dan voldoende kunnen zijn om de signalen van cnc software richting de motor te vertalen.
Ligt eraan hoe hoog de motorstroom moet zijn en hoe luxe je alles wilt hebben. Met 1 of 2 i.c.'s ben je voor eenvoudige schakelingen met lage motorstroom <2A een heel eind op weg. Lees eens de datasheet van de L297, L298 of 5804(Allegro). Voorbeeldschema's zitten in de datasheets.
De driverkaarten hebben meer poespas omdat er bijv. optocouplers voor de ingangen verwerkt zijn, relais' voor spindel en/of koeling verwerkt zijn, microstappen mogelijk zijn, blusdiodes verwerkt zijn, hogere stromen mogelijk zijn en nog een paar zaken.
Gr.
Erik
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik vind nog steeds dat die driverkaarten behoorlijk aan de prijs zijn. Heb je een stroom nodig van minder dan 500mA dan ben je klaar voor zo'n 1.5 euro per kanaal aan onderdelen. (2 of meer bits up/downcounter, 3 XORs, en een uln2003 driver en een 78L05) Wil je meer power, dan kan je daar FETs voor gebruiken, en aparte blusdiodes. Dan kom je uit op een hele krappe 5 euro per kanaal.
Een paar relais erbij, en je zit in totaal op 20 euro aan onderdelen. stukje experimenteerprint en stekkertjes inbegrepen. Wil je optocouplers, dan kan je er nog een 5 euro aan toevoegen. Dan heb ik de voeding nog niet meegerekend, maar daarvoor kan je het beste terecht op een rommelmarkt ofzo. Vaak zitten bij printers mooie sterke voedingen van 25V 2A. Je kan er evt. een paar gebruiken, t kost op zo'n moment toch bijna niets.
De dingen die je meestal ziet zijn echter ruim boven de 50 euro. En dan heb je er vaak ook geen voeding bij.
Inderdaad ben je bij lagere stromen voor een paar tientjes klaar als je zelf bouwt. De ULN-serie is alleen niet erg geschikt, beter is de L297 i.v.m. de chopperregeling.
Gr.
Erik
Nieuw gelanceerd; http://www.cnczone.nl
Ben Devos
Visit Me: http://www.basicfox.com
Ik gebruik deze hier:
www.basicfox.com/cnc.html
ergens onderaan zie je het schema
hiermee kun je je motoren bipolair aansturen (maximale koppel) en naar gelang je stroom (kan tot 3A) kun je ze dan nog eens parallel (beste) of serieel aansturen
Die lmd ic's zijn wel geen goedkope!
Met L297 en L298 lukt het ook maar dan zit er wel geen stroomcontrolle bij en moet je je stroom instellen dmv weerstanden (heel zwaar in vermogen)
LaStei
carpe cerevisi
Hier vind je ook nog een hoop info. Op dit moment het ontwerp aan het modificeren met een PIC16F819, zodat je geen kristal e.d. nodig hebt. Als je de pinning iets aanpast past alles zelfs nettje op een enkelzijdige pring van 6 bij 10 cm.
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 21 januari 2007 17:08:29 schreef spruce:
Wat is precies het verschil tussen bipolair en unipolair?
Ik weet wel hoe de aansturing ongeveer werkt, maar snap niet waarom sommige mensen zweren bij bijv bipolaire driverkaarten en andere toch de voorkeur geven aan een unipolaire driverkaart.Ik vraag dit, omdat ik mijn mototoren zowel bipolair als unipolair kan aansturen. Voor het maken van mijn driver kaart zou ik graag de beste oplossing willen vinden.
Ik heb ook ergenst gelezen dat bij bipolair hoge spanningen komen kijken. Weet iemand daar meer over?
Je moet deze link eens bekijken...
een animatie waarbij je alles zelf kan kiezen en instellen...
links rechts full halfstep alles...
http://www.nanotec.de/page_static_animation_de.html
Op 22 januari 2007 21:11:02 schreef Arjan Swets:
[...]Je moet deze link eens bekijken...
een animatie waarbij je alles zelf kan kiezen en instellen...
links rechts full halfstep alles...
http://www.nanotec.de/page_static_animation_de.html
In één woord een geweldige website.
Heel erg bedankt voor deze link.
Dit neemt een hoop onduidelijkheid weg
Als ik het goedbegrijp, zijn er standaard ic te koop waar de h-bruggen ingebouwd zijn?
Vaak zie ik dat er een combinatie van ictjes L297 en L298 gebruikt worden. Ik kom niet echt uit voor welke taak elk ic is gemaakt.
[Bericht gewijzigd door spruce op ]
Ben Devos
Wel mss een voordeel is dat die picstep print tot 1/8 stap gaat ipv 1/2 stap (dat is nog een 4x hogere resolutie!)
LaStei
carpe cerevisi
@Spruce: gewoon de datasheet er even naast leggen: De L297 is de controller en de L298 de driver. Die twee zijn samen in de LMD18245 geintegreerd. Met deze controller kun je zelfs 0.25 steps doen, met torque control. Het enige nadeel is met minder als volledige stappen dat je hoek niet precies gedefinieerd is, due iegenlijk win je wel iets maar niet de volle mep met de resolutie.
Ik sta op het punt om mijn steppermotor ic's te gaan bestellen.
Ik wil x y en z richting bipolair aansturen.
Klopt het dat ik met 3x een L297 en 2x L298 toe kom?
Het laatste ic, de L298, heeft dan als goed is nog 1 H brug over.
Ik ben ook nog de LMD18245 tegen gekomen, hierin zit eigenlijk alles in, maar nadeel is dat je voor bipolaire aansturing 2 van deze ic's nodig hebt voor 1 motor.
Wat neer komt op 6 stuks voor alle 3 de motoren.
Bovenstaande zijn mijn conlusies na doornemen van diverse datasheets, mocht er iets niet juist zijn, zouden jullie me dan aub willen helpen?
Eventueel goedkopere alternatieven zijn ook zeer welkom
Ben Devos
enige nadeel aan de LMD IC's is dat ze heeeel duur zijn
maar ze doen het perfect! plus je hebt geen vermogenverlies in weerstanden ofzo, alles is PWM sturing
wel moet je de printen vanachter volledig opsolderen zodat de volledige stroom makkelijk kan vloeien, (of toch zeker de hoofdbanen)
Ik heb ze besteld via:
EBV Elektronik
Kouterveldstraat 20
Diegem B-1831
te vinden op:
http://www.national.com/contacts/Details/0,1596,344,00.html
Daar komen ze aan 11€ per IC incl verzending
Op 1 februari 2007 20:10:28 schreef Ben Devos:
enige nadeel aan de LMD IC's is dat ze heeeel duur zijnmaar ze doen het perfect! plus je hebt geen vermogenverlies in weerstanden ofzo, alles is PWM sturing
wel moet je de printen vanachter volledig opsolderen zodat de volledige stroom makkelijk kan vloeien, (of toch zeker de hoofdbanen)
Ik heb ze besteld via:
EBV Elektronik
Kouterveldstraat 20
Diegem B-1831te vinden op:
http://www.national.com/contacts/Details/0,1596,344,00.htmlDaar komen ze aan 11€ per IC incl verzending
Daar heb ik er dan 6 van nodig toch? 2 per motor?
Ben Devos
correct
de pic's kun je makkelijk sampelen, en als je de 628 pic samplet dan kun je hem ook instellen om zijn intern kloksignaal te gebruiken (20MHz), (was ik vergeten tijdens het solderen van de print) bespaart je nog eens 3 kristallen ook!