Nixie voeding probleem

Ik ben een nixie clock aan het maken uit de Nuts & Volts van oktober 2006.
Alles werkt goed behalve dat van sommige getallen (soms) een stukje ontbreekt.
http://img441.imageshack.us/img441/2073/p1280123ka1.th.jpg
Dit is het schema v/d 170V voeding;
http://img130.imageshack.us/img130/7810/nixievoedingnp3.th.jpg
Voeding geeft belast keurig 176V af.
Verhoog ik nu de ingangs spanning van 9V naar 12V dan zijn de problemen weg, maar dan staat er zo'n 211V op het nixie buisje.
Voeding voorziet 2 buisje (IN 8-2) tegelijkertijd van spanning.
De diode in het schema FR107 kon ik niet krijgen dus dat is een BYV-27 geworden.

Volgens de datasheet mag je max 170V op het buisje zetten.
Wie weet er een oplossing of een goede tip ?

Andere voeding is geen optie, pcb is al helemaal af.

Andere voeding is geen optie, pcb is al helemaal af.

Dat betekent toch hoogstens dat je de PCB opnieuw moet maken? Of mis ik nou wat?

Hoe stabiel is die 170V? (ofwel: hoe heb je het gemeten?) Een huis-tuin-en-keuken multimeter is hier niet het juiste instrument voor. Wat zegt de scoop?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Turbokeu

Golden Member

De nixievoeding is OK (standaard schemaatje met een 555-timer zonder feedback).
De uitgangsspanning hiervan varieert nogal tussen nullast en vollast maar dit is geen probleem voor een nixieklok.

Onvolledig oplichten van de digits is typisch voor een te lage kathodestroom (heb het ook voorgehad met mijn IN-8-2 buisjes: onvolledige '2').
Welke waarde hebben de anodeweerstanden?

De voedingsspanning voor een nixiebuis is niet kritisch zolang deze maar boven de ontsteekspanning ligt.
Je kan, met de correcte anodeweerstand, zelfs 200-300V toepassen (o.a. Burroughs, Rodan en Okaya raden in hun datasheets een, binnen de specificaties, zo hoog mogelijke voedingsspanning aan).
Eénmaal ontstoken valt de brandspanning over de nixie naar een (gemiddeld) 140V (maintaining voltage, zie datasheet), de rest van de spanning komt over de anodeweerstand te staan.

De BYV27 is OK.

CD :)

Edit: Juist een beetje gerekend: Bij 176V mag je je anodeweerstanden gemakkelijk verlagen naar 10K elk.
Dit geeft +/- een kathodestroom van een 3.5mA (binnen de specs). Ook mag je de kathodestroom nòg iets verhogen indien gewenst vermits de buizen gemultiplext zijn.

Ik heb ook de IN-8-2 datasheet nageslagen:
De 170V die je aangeeft is NIET de maximum spanning die je op de buis mag aanleggen, maar de maximum ontsteekspanning van de IN-8-2.

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op zondag 28 januari 2007 11:32:12

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Die bedoelde ik dus... Meet eens met een scoop. Kan me zo voorstellen dar om de een of andere reden je spanning die 140V niet gaat redden...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Is je duty cycle niet te hoog, dat je spoel in verzadeging raakt. Je moet proberen een duty cycle van 10% te krijgen. Ook vind ik het een beetje raar dat er geen terug koppeling is, zo is de uitgangsspanning helemaal afhankelijk van de last.
En een spoeltje van 470uH lijkt mij een beetje aan de hoge kant. Zou eerder 330 of 220uH nemen.
En als laatste, als ik het goed zie is de frequentie waarop je schakelt +/-5kHz. Dit is veel te laag, voor een optimale voeding met je het eerder zoeken in de richting van de 40kHz.

Ik gebruik zelf deze voeding met veel plezier, hij gaat tot 600V (afhankelijk van diode en condensator) en geeft 25mA @ 200V.

Turbokeu

Golden Member

@Xantus:
Een 555-nixievoeding blijft toch maar een 555-voeding:
Goedkoop, zeer 'basisch' schema, niet kritisch kwa componenten , maar ook niet erg stabiel, zelfs met feedback.

Een MC34063A-gebaseerde nixievoeding is al een stuk stabieler, ware het niet dat de 34063A soms defect gaat zonder reden...

De ideale nixievoeding voor mij is nog altijd gebaseerd op de MAX1771 (ex. MAX771).
Stabiel, kortsluitvast, hoge stromen (>100mA) mogelijk.
Alleen kritisch wat betreft componenten en zéér kritisch wat betreft PCB layout.
(zie http://www.desmith.net/NMdS/Electronics/NixiePSU.html )

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Heren, bedankt voor de hints zover.

Op de scoop heb ik keurig 180V zonder rimpel op de voeding.
Volgens de maker moet deze voeding 170V/90mA kunnen leveren. Ik meet over het buisje 94V, dat is dus veels te weinig. Er zitten 27K anode weerstanden in, dus daar ga ik nog even mee aan de gang.
Moet wel zeggen dat in het orginele ontwerp IN-14 buisjes werden gebruikt, zal de datasheets eens vergelijken.
Het volledige artikel heb ik ooit eens op Xantus zijn 1e ia gepost, dus wie intresse heeft ; http://www.samenkopen.net/action_topic/807332/97329
halverwege de 2e pagina wat "scans".

Gebruiken je huidige buizen wat meer stroom zodat je voorschakelweerstand wat te groot is? Dat zou eea. makkelijk verklaren. De datasheet brengt vast uitkomst.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Turbokeu

Golden Member

90mA uitgangsstroom met dit 555-schema is simpelweg onmogelijk.
Eerder 10-15mA (hetgeen nog altijd genoeg is voor je nixieklok).

27K anodeweerstand bij 170-180V en gemultiplexte buizen is véél te groot (zie mijn post hoger).

Het feit dat je de IN-14's vervangen hebt door IN-8-2 maakt ook niet uit.

Die 94V brandspanning over de buis lijkt mij idd weinig maar is misschien mogelijk door de lage kathodestroom.

Begin alvast je anodeweerstanden te veranderen naar 10K of 12K en meet je belaste anodespanning nadien.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Heb hier 33k bij IN-14 en IN-19 en 27k bij IN-8-2, beide gemultiplexed op 422Hz en gaan volledig aan, de IN-14 en IN-19 krijgen 185V en de IN-8-2 177V.

@Turbokue: De NE555 blijft idd een goedekope voeding die niet super stabiel is (zakt onder belasting 10 volt in).

De MC34063A geeft idd een mooiere voeding en is qua prijs ongeveer gelijk aan een NE555 voeding (scheelt iets van 50 cent). Met de MAX1771 heb ik nog nooit gewerkt.

En toen was er rook :-(

Anode weerstanden verlaagt naar 5k6, dit gaf nog geen goed resultaat. Voedingsspanning verhoogt naar 12V en dit gaf even goed resultaat en toen ging de spoel in rook op.

Gebruiken jullie zo'n gewone "lijkt op een weerstand" spoel?
Als ik turbokue zij klok zie zit daar een veel grotere spoel in.

Als ik nu dit voedinkje 200V output wil laten geven ipv 170V, hoe bereken jullie dat dan ?

Turbokeu

Golden Member

5K6 is daarentegen veel te laag!

Die spoelen in weerstandvorm zijn niet voorzien voor energieopslag (lees: gebruik in geschakelde voedingen).

Voor de goede werking van een 555-gebaseerde nixievoeding met een beetje uitgangsstroom heb je een inductor nodig voor een zo hoog mogelijke stroom (Imax), en en zo laag mogelijke gelijkstroomweerstand (Rdc).
ik gebruik 100µH inductors met een Imax van minstens 0.8-1A.

Goede inductors die ik regelmatig gebruik voor nixievoedingen:
http://www.turbokeu.com/temp/toko1193633.jpg
Toko: Farnell ref

http://www.turbokeu.com/temp/panasonic8094764.jpg
Panasonic: Farnell ref

http://www.turbokeu.com/temp/epcos9752102.jpg
Epcos: Farnell ref

'k Heb hier ook nog 100µH-5.4A-0.046R inductors liggen van C&D Technologies voor nixievoedingen met hogere uitgangsstroom :o:
http://www.turbokeu.com/temp/coil25.jpg
Diameter +/-25mm. Farnell Ref

Al deze inductors bestaan ook in andere zelfinductiewaarden dan 100µH.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 28 januari 2007 18:10:09 schreef Turbokeu:

'k Heb hier ook nog 100µH-5.4A-0.046R inductors liggen van C&D Technologies voor nixievoedingen met hogere uitgangsstroom :o:
[afbeelding]
Diameter +/-25mm. Farnell Ref

Holy moses !

Wat ga je maken turbo ? Toch nog over een setje CD47's gestruikeld ;)

Turbokeu

Golden Member

CD47's... Moest dàt waar zijn :9~

Indertijd één zo'n inductor bij Farnell besteld, 25 stuks geleverd... ;)

CD :)

PS: Dieter Waechter van http://www.tube-tester.com gaat binnen afzienbare tijd een aantal 6-digits CD47/GR411 nixieklokken te koop zetten (naar eigen zeggen heeft hij in totaal een 70 stuks van die buizen!)
Laatste prijs op eBay was 2500 Euro/setje van 6... :'(

Hij heeft ondertussen een magnifiek Sylvania 8843/8894 Flurotron klokje in zijn gamma: de Sylvia
Naar mijn inziens hèt mooiste VFD buisje.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Jup, joost mag weten waar hij die voorraad opgegegraven heeft, hij is ook al jaren bezig met het ontwerp van dat ding, hij zou het monster rond april dit jaar af hebben zei hij.

Die VFD's met "zevende" digits zijn magnifiek ! Ik heb ( nog :P ) niet genoeg buisjes om dat na te bouwen, maar dat staat zeker op de planning !
Waar hij die buisjes vandaan heeft weet ik *wel* ik heb zelfs nog tegen hem op geboden ;)

Die blauwe buisjes hebben overigens ook wel wat ...

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 28 januari 2007 19:27:49

Turbokeu

Golden Member

"zwevende" bedoel je?

Een aantal maanden geleden ben ik door Dieter overboden geweest in de laatste 5sec van de veiling voor 5+1 NOS Sylvania 8843 flurotrons...:(

De originele dozen hier waren diegene van bovenstaande veiling.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 28 januari 2007 19:39:07 schreef Turbokeu:
"zwevende" bedoel je?

Zwevende zeven segmenten ;)

Een aantal maanden geleden ben ik door Dieter overboden geweest in de laatste 5sec van de veiling voor 5+1 NOS Sylvania 8843 flurotrons...:(

Hahaha.. Jij ook?

Blijkbaar... geen idee of het de zelfde auction was, ik gebruik tegewoordig ( net als dieter blijkbaar ) een tool die pas op het laatste moment bied, dan krijg je geen onzinnige "bid wars"