Scout77
-= lekker belangrijk =-
Ik probeer een snelheidsregelaar te maken die poweromvormer van Baco:
Power units, oorspronkelijk bedoelt voor omvormers, 12(24) volt naar 220 volt, bevatten 48 power mosfets, type: 75345P, 8 koellichamen, en 10 elco's philips speciaal voor schakeltoepassingen (4700uf-40volt in de 24 volt uitvoering) en (6800µf-25volt in de 12 volt uitvoering) (specs van de mosfets:FAIRCHILD, 75 amp, 55volt, 0.007 ohm, N-Channel ultra fets, behuizing:TO-220AB)
In een ouder topic heb ik de volgende info gevonden:
pinout:
De voeding van je last moet je aansluiten op de koperen strips, voor de polariteit even kijken naar de tekens op de condensatoren. De + moet je aansluiten op de strip aan de pluskant van de condensatoren.Je last sluit je dan aan op de koelblokken aan de kant van de strip waar je de massa aansluit.
Nu is het een kwestie van een hoog (gewoon TTL niveau, dus rechtstreeks op microcontroller aan te sluiten) signaal op in1 en laag op in2 en je motor draait een kant op. Laag op in1 en hoog op in2 is andersom draaien.
Ik de unit uitelkaar geschroeft en naar wat ik begrijp heb nu dus twee H-bruggen. Twee van de schroeven heb ik er weer ingedraaid om een mooie plek te hebben waar ik de spanning die ik wil schakelen aan kan hangen.
Wat ik heb geprobeerd is van een pc voeding +12v en de ground en +5v en ground op de in1 en in2 aangesloten. Ook nog de +5v en gnd omgewisseld, maar kon geen weerstands verschillen meten tussen de verschillende koelblokken en de aasluitpunten van de te schakelen last.
Op de schroeven die in verbinding staan met de condensatoren heb ik een spanning aangesloten van 5v en 12v uit de pc voeding maar geen van beide gaf een zinninge spanning op de koelblokken.
De blokken die ik heb zijn trouwens de 12v versie. Het lijkt er wel op dat de spanning op de koelblokken langzaam oploopt, maar dat gaat met 0.01v per seconde oid.
Dus mijn vraag aan iemand die deze units al voor dit soort werk heeft misbruikt:
Die +5v zou toch gelijk moeten zijn aan een TTL niveau van hoog en de gnd voor een TTL niveau laag? Zou de pc-voeding niet voldoende zijn? Wat ik uiteindelijk wil is 24v schakelen is dat hiermee mogelijk? Kan ik op nog meer plekken meten met mijn multimeter om te zien of het geheel werkt? Of is de pinout niet ok en hoe kom ik daar achter?
Hopelijk kan iemand me helpen.
Hoi,
Ik ben ook bezig met die printen, en ben er achter dat de pinout niet helemaal volledig is, ik ben erachter gekomen dat er 4 ingangen zijn, de 2 pinnen aan beide zijden van in1 en in2 moeten ook hoog gemaakt worden. Ik krijg de motor wel aan het draaien maar niet goed. Als ik signaal aanbied draait hij heel even voluit waarna hij op halve kracht gaat draaien en stotteren. Mijn voeding is voldoende (30A). Ik zal eens contact opnemen met Victron energie, fabrikant van de printen, mischien hebben ze nog wel schema's.
Groeten Jeroen.
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Scout77
-= lekker belangrijk =-
Op 5 oktober 2006 19:49:50 schreef hobby-bob:
Hoi,Ik ben ook bezig met die printen, en ben er achter dat de pinout niet helemaal volledig is, ik ben erachter gekomen dat er 4 ingangen zijn, de 2 pinnen aan beide zijden van in1 en in2 moeten ook hoog gemaakt worden. Ik krijg de motor wel aan het draaien maar niet goed. Als ik signaal aanbied draait hij heel even voluit waarna hij op halve kracht gaat draaien en stotteren. Mijn voeding is voldoende (30A). Ik zal eens contact opnemen met Victron energie, fabrikant van de printen, mischien hebben ze nog wel schema's.
Groeten Jeroen.
Ik ben er ook weer even mee bezig geweest.
Zelf had ik de last aangesloten met krokodillenklemen op de schroeven, de spanning die toen op de breede printbanen stond was veel lager dan de last. Tussen de schroeven en de printbanen is de geleiding dus erg slecht te noemen.
Ik weet niet hoe jij het een en ander hebt aangesloten ... misschien dat je de condensatoren leegtrekt en komt de motor daarna te kort.
4 ingangen zijn opzich wel logisch omdat je dan elk deel van 6 mosfets afzonderlijk kan schakelen. Vraag me wel af waar die andere electronica die op de plaat zit voor is, voorkomen dat de verkeerde mosfets tegelijk geschakeld worden?
Op 5 oktober 2006 19:49:50 schreef hobby-bob:
Hoi,Ik krijg de motor wel aan het draaien maar niet goed. Als ik signaal aanbied draait hij heel even voluit waarna hij op halve kracht gaat draaien en stotteren. Mijn voeding is voldoende (30A). Ik zal eens contact opnemen met Victron energie, fabrikant van de printen, mischien hebben ze nog wel schema's.
Groeten Jeroen.
Ik ben ook bezig met deze unit, de 24V versie.
Bij mij hetzelfde verhaal. Ik heb de volgende theorie.
Op de print zit een HIP 4082 IP klik datasheet.
De bootstrap-schakeling met 2 elko's en 2 diodes die in de datasheet vermeld staat, zit ook op deze print.
Dit betekent mijns inziens dat er altijd met een puls moet worden aangestuurd. Als je de ingang continu hoog houdt zakt de bootstrapspanning in elkaar en kunnen de high-side fets niet meer aangestuurd worden.
Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
En nog en aanvulling. Bij de 24V versie is het 3e pinnetje van boven niet gnd, maar de disable-input.
[edit] Na wat onderzoek blijkt de gatespanning van de highside-fets inderdaad in elkaar te zakken wanneer niet gepulsd wordt aangestuurd.
De schakeling is bedoeld om een wisselspanning op z'n uitgang te leveren. Door de continu wisselende uitgangsspanning wordt via 2 diodes en twee elko's een hulpspanning van bijna (12+24)V gemaakt.
De unit kan dus niet zonder aanpassingen als H-brug voor motorsturing gaan dienen.
Als stuurtrap laten dienen voor een motor in 1 richting gaat prima zonder aanpassingen. Dat kan met 1 van de lowsides.
Experimentele aanpassing voor H-brug gebruik:
De high side fets hebben een gatespanning nodig die zo'n 10V hoger ligt dan de +24V.
Ik heb pin 1 en 9 van de HIP4082 voorzien van een spanning van +34V (ieder via een weerstand van 120 Ohm) middels een labvoeding.
Nu blijken de high-side fets inderdaad voldoende aangestuurd te worden. Verder onderzoek moet nog uitwijzen of dit een adequate manier is om de benodigde hogere spanning te realiseren.
Voor degenen die hier verder mee willen: (zie tekening van connector aan het begin van dit topic)
Een positieve puls op IN1 en de 1 na onderste pin genaamd nc, motor draait de ene kant op.
Een positieve puls op IN2 en de 4e pin van boven genaamd nc, motor draait de andere kant op.
Elektrisch remmen:
De 1 na onderste pin genaamd nc hoog maken, en de puls aanbrengen op de vierde pin van boven, genaamd nc.
[edit2] Nou, met die H-brug aansturing ben ik vastgelopen.
De HIP4082 heeft 't lootje gelegd, waarschijnlijk door de externe spanning die ik op pin1 en 9 had gezet.
Jammer dat er in de datasheet niets staat over de inwendige opbouw. Ook heb ik niets gevonden over gebruik met een externe chargepump.
Een betrouwbare oplossing lijkt me het gebruik van losse fet-drivers, rechtstreeks aangesloten op de fets.
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op ]
Scout77
-= lekker belangrijk =-
Walther1980
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
@zonnepaneeltje.
Hoeveel watt was de motor waarmee je hebt getest?
Ik heb nogthans 3 van deze baco units aangeschaft (24V versie) En begrijp ik nou goed dat je 34 Volt nodig heb om die motor aan te sturen?
De test heb ik gedaan met een labvoeding en een mabuchi motortje. Voor deze metingen doet het motorvermogen niet terzake.
Je kunt de unit ongewijzigd gebruiken in combinatie met de NE555 schakeling en je relais ompoolschakeling.
Let op dat je de unit moet voeden met +12V vanuit de 7812.
Heb bij Farnell een connector gevonden die waarschijnlijk past, mogelijk elders ook wel te koop.
Scout77
-= lekker belangrijk =-
Zit er geen charge pump op die van 24v die 34v maakt, om zo de fets te kunnen schakelen?
[Bericht gewijzigd door Scout77 op ]
Walther1980
Op 28 januari 2007 20:58:21 schreef Zonnepaneeltje:
De test heb ik gedaan met een labvoeding en een mabuchi motortje. Voor deze metingen doet het motorvermogen niet terzake.
Je kunt de unit ongewijzigd gebruiken in combinatie met de NE555 schakeling en je relais ompoolschakeling.
Let op dat je de unit moet voeden met +12V vanuit de 7812.
Heb bij Farnell een connector gevonden die waarschijnlijk past, mogelijk elders ook wel te koop.
Ok dus ik heb alleen nog de NE555 schakeling nodig plus mijn omkeer schakeling om de motor aan te sturen?
Even voor mijn beeldvorming; uitgang 3 van de NE555 moet dus aan de in1 van de Baco-unit. Moet er dan nog iets op in2 worden aangesloten?
Ik heb vandaag even gekeken naar de unit en er zitten twee conectoren op. Moet ik deze alle twee gebruiken of alleen 1?
En begrijp ik goed dat het 10 volt verschil geen probleem is als ik de combinatie NE555/omkeerschakeling gebruik?
Op 29 januari 2007 15:36:29 schreef Walther1980:
[...]Ok dus ik heb alleen nog de NE555 schakeling nodig plus mijn omkeer schakeling om de motor aan te sturen?
ja
Even voor mijn beeldvorming; uitgang 3 van de NE555 moet dus aan de in1 van de Baco-unit. Moet er dan nog iets op in2 worden aangesloten?
In2 en de andere signaal inputs leg je aan gnd om storingen te vermijden.
Ik heb vandaag even gekeken naar de unit en er zitten twee conectoren op. Moet ik deze alle twee gebruiken of alleen 1?
Tja, met 1 print kan je al 900 Watt sturen 
En begrijp ik goed dat het 10 volt verschil geen probleem is als ik de combinatie NE555/omkeerschakeling gebruik?
Welke 10V?
Je relais schakelt toch de motor dus staat los van de NE555-schakeling.
Walther1980
Ok, morgen zal ik de NE555 schakeling opbouwen en aan de unit koppelen. Met die 10 volt verschil bedoel ik dat de high side fets een gate spanning nodig hebben die 10 volt hoger ligt dan de 24 volt. Dit gaf je aan in een post wat eerder in dit topic. Maar dat zal ik wel verkeerd begrepen hebben.
Bedankt voor de info. hopen dat het morgen lukt.
Walther1980
Vandaag bezig geweest met de units. Ik heb het volgende gedaan:
- De 2 GND pinnen met elkaar verbonden alsmede de IN2.
- 12 Volt op de 12 v pin van de conector en de nul op de GND.
- 24 volt op de koper strips gezet.
- Een blok puls (50%duty-cycle) op de n1 gezet.
Nu meet ik op de koelplaten ten opzichten van de kopere nul strip aan de ene kant 24 Volt en aan de andere kant 5 volt. Volgens mij doe ik iets fout.
Kan ik ook gewoon 3 Mosfets parallel zetten en ipv de buzz11 doen van deze schakeling?
Aan de ene kant van de unit zitten alle vier de koelplaten met +24V verbonden, die moet je niet hebben.
Je moet de min van de motor aan 1 van de koelblokken aan de andere kant aansluiten, zal waarschijnlijk die zijn die 5Volt meet.
De + van je motor gaat aan de +24V.
Walther1980
Walther1980
Vandaag wederom bezig geweest met de units. En het lijkt erop dat het toch nog wat gaat worden.
Ik heb de twee 12v accu's (in serie) op de unit gezet met de - van de motor op de koelplaat en de + op de plus 24 volt.
Vervolgens ingang 2 aan de massa gelegd alsmede de 12v pin voorzien van spanning (12v regelbare voeding) Als ik nu snel de spanning op laat komen dan gaat mijn motor (zonder +5v op de in1) draaien. als ik dit langzaam doe dan scholt hij alleen even. Klopt dit?
Ik heb ook nog in1 voorzien van een blokspanning op dit moment ging de motor gewoon draaien.
Nu wil ik het toerental gaan regelen dmv ne555 schakeling. Ik heb alleen geen idee welke component waarde,s ik moet gebruiken ivm de frequentie enzo.
Kan iemand mij hierover een tip geven?
Dit topic is al een tijdje oud maar ik wil er toch weer ff nieuw leven in blazen...
Zoals eerder al gezegt heeft de unit een hip4082 driver ic. deze kan maar tot ongeveer 90% duty cycle met pwm. ik vroeg mij af of je dit ic zou kunnen vervangen door een hip4081 welke wel 100% duty cycle aankan. dit ic heeft echter 4 pinnen meer, namelijk
HDEL High side turn-on delay
LDEL Low side turn-on delay
ALS A Low side source connection
BLS B Low side source connection
Zou het werken als je de HDEL en LDEL pin aan de DEL pin van de hip4082 aanstuit en de ALS en BLS aan de GND?
En kan het met de component waardes dit al op de print zitten?
Hoe ik dit mechanisch ga oplossen weet ik nog niet precies, maar ik wil eerst ff weten of ht uberhaupt zou kunnen...
Nee, de HIP4082 heeft ook geen interne chargepump.
Je zou de HIP4080 kunnen nemen. Ik weet nog niet of dat gaat lukken, ik heb 'm in bestelling staan bij Farnell.
Edit: oeps, ik haal de nummers door elkaar. De 4081 zou mogelijk ook kunnen ja.
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op (20%)]