diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Laatst heb ik een printboor gekocht en daar kreeg ik een aantal meetapparaten bij, heb nog niet alles getest maar tot nu toe is het allemaal defect.
Nu vraag ik me af wat de moeite waard is om (veel) tijd aan te besteden om te repareren.
Ik heb al een draadje lopen over 2 norma multimeters maar het repareren wil niet echt lukken.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/44372
Nu zit er ook een Texscan VS-20 bij, op internet vond ik dat dit een HF-Sweeper is.
Ik heb alleen geen idee wat ik hiermee kan en of het dus de moeite is om het te repareren.
Ik zal hier nog meer apparaten posten maar ik heb nog niet alles hier staan, grootdeel staat nog bij een kennis.
Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid verschaffen.
Die Texscan is een 500kHz-25MHz sweeper. Je stelt een onder- en een bovengrens in en de de hele ingestelde band wordt gesweept, dat wil zeggen er wordt periodiek over de hele band uitgezonden in stapjes van tig kHz.
Heel handig apparaat voor de HF'er.
diode
De modulatie opzich is instelbaar.
Een sweepende oscillator maak je bijv door de varicap aan te sturen met een zaagtand. Met de opgaande flank ga bijv van 88 naar 108MHz en met de neergaande flank meteen van 108 naar 88MHz.
Dan is het idd een FM signaal, maar de frequenties kunnen ook uit een synth komen.
Sweepers worden bijv gebruikt om filters te tunen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 12 februari 2007 20:31:37 schreef Henry S.:
De modulatie opzich is instelbaar.Een sweepende oscillator maak je bijv door de varicap aan te sturen met een zaagtand. Met de opgaande flank ga bijv van 88 naar 108MHz en met de neergaande flank meteen van 108 naar 88MHz.
Dan is het idd een FM signaal, maar de frequenties kunnen ook uit een synth komen.
Sweepers worden bijv gebruikt om filters te tunen.
Als de zaagtand dan ook uit de generator komt is met een scoop in XY-mode de doorlaat kromme van filters, MF versterkerd e.d. af te lezen en af te regelen.
diode
Ik heb geen idee wat er allemaal uitkomt, er zitten in ieder geval een groot aantal connectors op. Zal eerdaags wel een foto maken.
Hoewel ik zelf niks met filters en dergelijke doe zal ik hem toch eens beter gaan bekijken (van binnen dan
).
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Als je m kwijt moet 
Met alle plezier help ik je er vanaf. Gemaakt of niet gemaakt. (prijs wel naar de staat waarin het verkeerd..)
diode
Voorlopig doe ik hem niet weg, als ik dat wel doe staat ie hier wel bij vraag en aanbod.
Heb even 3 foto's bijgevoegd, zitten wel aansluitingen op voor de scoop, scoop x en scoop y.
http://www.uploadarchief.net/files/download/Imag0361.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/Imag0363.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/Imag0365.jpg
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
diode
De scoop heb ik nog niet nodig, het aan lampje gaat al niet eens aan 
Toen ik het apparaat voor het eerst aanzette knetterde die iets en het lampje knipperde, daarna helemaal niks meer.
Zal er aan gaan meten, kijken wat we ontdekken.
@ Henry
Graag dan begrijp ik misschien ook wat beter wat ik met het ding kan.
[Bericht gewijzigd door diode op ]
diode
Ondertussen werkt de sweeper weer, mijn scoop heeft alleen moeite om het signaal weertegeven (handyscoop3 50 MHz).
De fase in de netstekker bleek los te zitten, na het vastzetten werkt het apparaat weer!
Nu nog toepassingen zoeken om hem te gebruiken 
Ik zal de komende tijd nog wel meer apparaten plaatsen.