Je kent wel die overspanningsbeveiligingen die je voor een 15 Eu kunt kopen. Een doosje dat je in een multistopcontact steekt naast de andere verbruikers en dan is het 230V circuit beschermd tot wel 30m ver volgens de fabrikant.
Lijkt een beetje raar omdat het te beschermen apparaat er niet tussengeschakeld staat.

Ik heb er recent eentje gekocht bij Lidl voor 12Eu, een zaak die nogal eens minderwaardige gadgets verkoopt en voor U getest.(en voor mezelf)

Pas op, dit is geen reclame, maar ik vond de resultaten wel interessant.

Op hetzelfde multistopcontact worden surgepulsen en EFT pulsen afgesneden en onderdrukt vanaf 750V tussen de fasen en vanaf 250V tussen fase en grond.
Ook met tien meter kabel tussen bleef de bescherming effectief.

Je kunt er dus van op aan dat dergelijke toestelletjes wel degelijk effectief zijn tegen ongewenste overspanningspulsen en secundaire blikseminductie.

Het toestel werd geopend en bevatte meer componenten dan de meeste andere van dat soort beveiligingen die ik al gezien heb.

4 vrij grote MOV's tussen de 230V en nog 2 andere types van de fase en nul naar de aardingsklem. Een dubbele gasarrestor.
Een controleledje en een ledje die aangeeft als het apparaat stuk is door een al te grote surgepuls.
De MOV's zijn afgedekt met een brandvrij glasvezelmatje om de behuizing tegen brand te beschermen bij oververhitting bij een sterke blikseminslag.
De behuizing is dichtgeschroefd met speciale vijzen die je in principe niet meer kunt opendraaien.

Besluit: Het is zeker geen nep en kan je dure spullen beschermen tegen de meest voorkomende overspanningspulsen.

Of je daar 12 Eu voor over hebt moet je zelf weten, maar ik heb er een bij mn PC installatie geplaatst en een tweede bijgekocht voor in mijn werkplaats.

Een weetje: omdat de bliksem in tegenstelling tot pulsen afkomstig van motoren, tl's altijd een common mode puls is, bieden dergelijke overspanningsbeveiligingen weinig nut bij onweer als er geen aarding voorzien is.

Dank voor de test.
Dat betekend dat ik deze ook kan gaan aanschaffen. Tot nu geloofde ik niet erg hard in de kwaliteit van die dingen voor een paar euro. Een serieuze beveiligingen van een "echt" merk kosten namelijk veeeeeel meer. (vanaf een euro of 70 excl BTW tot vele tienduizenden voor een gemiddelde fabriek)

Iemand ook ervaring met dezelfde soort stekkerdozen van Nedis?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Voor wat betreft die Lidl overspanningsbeveiliging , is dat een recentelijke aanbieding of ligt dat daar altijd te koop. Ik vond ze niet in de aanbiedingen online.

Over welke Nedis doos heb je het dan GJ, heb je een link of typr nr ?

Ik sta hier zelf met een hele dure TV en nog voldoende toestellen die ik ook wel beter zou willen beveligen.
Een vriend van me die plaatste in al zijn stopkontakten varistoren , heeft dat voldoende nut denken jullie ?

Mvg Luc

bij "In & Om het Huis | 220V | Overspanningsbeveiliging" staan er meerdere.

Van de beveiligingen die ik van binnen gezien heb was ik niet echt onder de indruk.

Twee MOV's en twee ( trage ) gas arrestors naar aarde toe, that's it

Ja, dat zijn de goedkope. In de duurdere zit dus wel veel meer.
simpel:
http://eshop.phoenixcontact.com/phoenix/nl/1/23297_1000_int_04.jpg

duurder:
http://eshop.phoenixcontact.com/phoenix/nl/1/23299_1000_int_04.jpg

let op.

een collega van mij had laatst voor zijn werkbank een paar van die dingen bij de praxis gehaald. Met overspanningsbeveiliging.

Ik had er ook een paar onder de meet- werkplek gesdaan met daarin o.a. de voedingen en scopen. De aardmat en polsband zaten echter VOOR de dozen.

Bij de 1e doos ging het al mis. 2,5 V sinus op mijn aardmat. Bij 4 dozen had ik dus echt een 10 V top sinus op mijn aardmat...

Leuk voor apparatuur, waardeloos voor metingen....

Hoe kan dat? De aarde is toch gewoon netjes met koper doorgelust? En 2,5V over een stuk koper van 2 meter vindt ik wel erg ruig.

Op 24 februari 2007 12:25:28 schreef Sine:
Van de beveiligingen die ik van binnen gezien heb was ik niet echt onder de indruk.

Twee MOV's en twee ( trage ) gas arrestors naar aarde toe, that's it

Wat wil je dan nog meer? MOV's zijn zowat de enige bruikbare componenten op netspanning;
Gasarrestors zouden kortsluiting veroorzaken.
Je zou kunnen twee dikke spoelen met ferrietkern in serie zetten , maar die moeten dan de totale verbruiksstroom van het circuit aankunnen. Het geheel zou dus lomp en erg duur worden. Je kan natuurlijk altijd een betere bescherming maken, maar de prijs stijgt dan wel exponentieel.

De meeste schade ontstaat bij blikseminslag door een potentiaalpiek die geinduceerd wordt in lange leidingen zoals het elektriciteitsnet.

Eén inslag kan in een straal van enkele 100e meters een puls induceren van meerdere kV met schade tot gevolg aan elektronische apparatuur.

En 100% bescherming heb je nooit. Want bij een directe inslag worden de schakelaars soms uit de muur geslingerd. Daar is geen verhaal tegen.

Ik vind dat voor in een normale huishoudelijke installatie zo'n makkelijk zelf bij te plaatsen extra beveiliging in stekkervorm een bijkomende bescherming biedt
die zijn geld waard is.

Er zijn natuurlijk veel betere beschermingsmogelijkheden bedenkbaar. Zoals gans je woning inkapselen in alufolie en in de meterkast een gigantisch netfilter plaatsen.

Maar het gaat hier om een simpele goedkope,voor iedereen te plaatsen optie die zonder pretentie de kans op overspanningsschade een stuk reduceert.

Wat mij enigzins verwonderde is dat het geteste sample degelijker lijkt dan veel duurdere merkbeveiligingen.
Vaak is het bij dergelijke gadgets waarvan de goede werking door de klant moeilijk of niet kan gecontroleerd worden ,niet zozeer de vraag werkt het uitstekend, maar hoe krijg ik het verkocht.

Op 24 februari 2007 13:26:28 schreef High met Henk:
let op.

een collega van mij had laatst voor zijn werkbank een paar van die dingen bij de praxis gehaald. Met overspanningsbeveiliging.

Ik had er ook een paar onder de meet- werkplek gesdaan met daarin o.a. de voedingen en scopen. De aardmat en polsband zaten echter VOOR de dozen.

Bij de 1e doos ging het al mis. 2,5 V sinus op mijn aardmat. Bij 4 dozen had ik dus echt een 10 V top sinus op mijn aardmat...

Leuk voor apparatuur, waardeloos voor metingen....

Raar verhaal, normaal geleiden MOVs en gasarrestors niet onder hun aanspreekspanning (op enkele MOhms na);
Er kunnen natuurlijk nog een paar C'tjes naar de aarde staan.
Maar als je dààrdoor spanningsverschillen van volts krijgt in je aardingsnetwerk, snap je toch wel dat het niet aan de beveiligingen ligt, maar dat er iets serieus mis is met je aardingsconcept, wat dringend nazicht behoeft. Want niets is zo gevaarlijk als een vals gevoel van veiligheid.

tzijn meestal de ontstoorcondensatoren die voor dat aardlek zorgen.

ze maken eigenlijk een capacitieve deler. en de minste mismatch tussen de caps is prijs : de boel trekt scheef.

dit staat er meestal :

L -------+------
        _|_
        _ _
         |
E -------+------
        _|_
        _ _
         |
N -------+------

en als er iets mis is met die aarde aand e bron kant kunne die caps dat scheef trekken. tis voldoende dat 1 cap 100nF is en de andere 100.1nF

en met de vuiligheid die soms in die dingen zit kan dat 20% er naast zijn ....

die plugin modules kunne wel wat gras afrijden , maar bij ene grotere klap krijg je te maken met de inductantie van je leidingen zelf in je huis.

niks beter dan een stekkerblok met ingebouwde beveiliging.
snoer naar kastje waarin protectie zit en van daar verder naar de 'kattekop'

ik heb er verschillende van APC. 20 $. met 2 testleds ( ene die de aarding checkt , 1 die aangeeft dat de beveiligin nog ok is ( als 1 vande movs gesneuveld is na ene strike dan gaat die led uit ) ) en een automatische zekering anex aan uit shcakelaar.

kan tegen 1270 joules of zoiets.

Jup, alles wat hier een beetje kritisch is hangt hier achter een dual conversion UPS

Van 230V naar 40 DC en weer terug

Op 24 februari 2007 14:17:51 schreef grotedikken:
[...]
Raar verhaal, normaal geleiden MOVs en gasarrestors niet onder hun aanspreekspanning (op enkele MOhms na);
Er kunnen natuurlijk nog een paar C'tjes naar de aarde staan.
Maar als je dààrdoor spanningsverschillen van volts krijgt in je aardingsnetwerk, snap je toch wel dat het niet aan de beveiligingen ligt, maar dat er iets serieus mis is met je aardingsconcept, wat dringend nazicht behoeft. Want niets is zo gevaarlijk als een vals gevoel van veiligheid.

das dus alleen op de dozen waar die veiligheid op zit.... Ervoor op het net geen aardspanning.....

Ik heb de dozen niet opengehaald en weet dus niet hoe ze beschermen. 't was slechts een tip voor mensen die hier ook hobbyen. Verwacht geen MOV's verwacht eerder idd iets capacitiefs...

en om het probleem definitief op te lossen heb ik gewoon mijn eigen meettafel voor de meet apparatuur op te zetten in delen besteld... Als hij af is zal ik mijn nieuwe werkplek posten in het topic werkplek prutshoek enz.enz.
Word wel leuk... Laag tafeltje van 50 cm breed, met onderin aan beide kanten 10 WCD aansluitingen in een goot (naar onderen toe gericht) Aan de zichtkant van de goot aan 2 kanten 3 bussen met +12 V, +5 V en GND en op de loze plekken in de goot 2 halogeenspots van 20 W. (ik had liever TL, maar dat pastte niet mooi in de goot)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Op 24 februari 2007 17:28:09 schreef High met Henk:
[...]

das dus alleen op de dozen waar die veiligheid op zit.... Ervoor op het net geen aardspanning.....

Ik heb de dozen niet opengehaald en heb gewoon mijn eigen meettafel voor de meet apparatuur op te zetten in delen besteld... Als hij af is zal ik mijn nieuwe werkplek posten in het topic werkplek prutshoek enz.enz.

Ja, dan is de aardleiding ergens niet doorverbonden. gevaarlijk man, nakijken.

hmm, ik weet niet eens of je die dozen open kunt maken, maar je moet idd wel gelijk hebben.

ik zal maandag eens kijken. Maar is dus wel bij alle dozen...