realiseren stappenmotorsturing

Yep, tor als schakelaar gebruiken. Zien dat die dingen goed in verzadiging gaan. Aan de hand van de stroom van de belasting en de versterkingsfactor van de tor kan je schatten wat je aan stuurstroom nodig hebt op de basis, en die stroom mag (moet) wat overgedimensioneerd worden.

Dus uwe basisweerstand wat te klein nemen en eerder naar onder afronden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik kwam tijdens het snuffellen in mijn rotzooidozen volgens mij de stuurprinten tegen van de steppers. Hierop wordt gebruik gemaakt van een darlingtonschaking (4 voudig) *zoekt de print er even bij* STA401A. Ik denk dat ik deze maar gebruiken ga, gezien dit ook door een uC aangestuurd wordt, zal het ook wel 5 Volt zijn, en de weerstand ertussen gewoon overgenomen kan worden. (22 Ohm?!)

http://www.ortodoxism.ro/datasheets/Sanken/mXyzyztt.pdf

Das een Sink driver array van Sanken.

Die serieweerstand van 22ohm lijkt me wel aan de erg lage kant, als hij dient om tussen uw µC en een basis te zitten.

Bij uitsturing zou dat resulteren in zo'n 160mA, beetje veel voor een blote µCuitgang.
Bij de specs wordt een minimale hfe van 1000 opgegeven. Ga je uit van een maximale collectorstroom van 4A, dan heb je aan een 4mA basisstroom al genoeg. Dat zou een weerstand van 900ohm geven. Dan kan je afronden naar beneden, bvb 820ohm zou volstaan.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

*gaat kleurtjes tellen*
bruin - zwart - rood - goud
zbroggbvgw
10k 5% zit er nu tussen basis en uC

ik heb een bordje ontwikkeld op basis van:
Attiny 2313
Max 232 (voor seriele aansturing ect)
BD139

http://xs113.xs.to/xs113/07096/stepperattiny2313max232.JPG
klikbaar

http://xs513.xs.to/xs513/07096/stepperattiny2313bodem.JPG
klikbaar

(Als je de ultiboard en multisim files roep het dan maar!)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

ziet er netjes uit, misschien dat ik je een keertje voor de source lastig vallen ga. Ben btw vanplan van ASM over te stappen op C voor de AVT. Nog goede suggesties/tip voor tutorials e.d.?

Maar eerst morgen eens beginnen met wat te bakken en braden, zodat ik kan gaan beginnen spelen (heerlijk het boomerang studentenleven; de was is weer gedaan, mn buikje zit weer vol :P)

source s het enigste wat ik nog niet heb ontwikkeld:P

lijkt me leerzaam daar het ontstaan van te kunnen volgen. Werk je in C of ASM? evt kun je me toevoegen op msn via het adres in mn profiel.

ik heb een goedkoop board ontwikkeld om te leren werken met de ATTINY2313, kan ev. gebruikt worden samen met een breadboard om dingen uit te proberen zonder steeds te veel draden naar al de poorten te moeten leggen en zo, je kunt dit zien op mijn site(tje).gewoon hieronder klikken op
Electronics 4 Fun...

:9

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

toevallig vanmiddag bezocht. ZIet er leuk uit, maar was zelf al bezig met iets soortgelijks (maar veel simpeler)

Een at90s1200 (heb er nog een paar van over) waarvan de poorten op een HD2x10 uitkomen. door dan een female op een expirimenteerprintje te zetten kan ik ook weer spelen. Uiteraard met ISP uitgerust.

Heb ook nog een Equinox Evalu8r liggen.

Maar ga me zo nog maar even buigen over mn STA401A, deze aanpassen om zo te kunnen gaan spelen

Ok, het 'bordje' is af. 2 diagnostische led's, en dan de STA401A. De stappenmotor met alle 4 de spoelen aan de STA401A en andere kant waar de wikkelingen alle 4 samenkomen aan de Voedingskant. De array hangt dus met 1 en 10 aan de GND, en via 10K weestanden aan de uC.

Ik heb een stukje programma in ASM overgeschoten, wat de poorten om de beurt hoog maken moet. Echter maakt de stepper geen volledige omwenteling, slechts 2 stappen.

Zitten de spoelen niet op volgorde van de connector, zitten ze gekruisd? welke beginnersfout maak ik?

vince je msn staat niet in je profiel

mijn mail adres: vinny[at]zeelandnet[.]nl moet geen hotmail:P

Op 5 maart 2007 20:02:53 schreef vince_zld:
Ik heb een stukje programma in ASM overgeschoten, wat de poorten om de beurt hoog maken moet. Echter maakt de stepper geen volledige omwenteling, slechts 2 stappen.

Unipolaire motor? Dan hou je waarschijnlijk niet de goede volgorde aan. Verwissel 2 draden van één der wikkelingen; geeft niet welke, motor zal hoogstens andersom draaien.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

fout gevonden.... en je lacht je werkelijk krom... Een instabiel kristal, waardoor het zaakje maar instabiel loopt. Toch maar een keer zelf een printje maken enzo... :S *baalt*

Instabiel kristal??? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Is de voeding van je µC wel degelijk ontkoppeld?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

1 van de 2 c-tjes verdenk ik....

Ik heb een gekregen bordje van mn stage lichtelijk gemodificeerd om zo alle í/o's naar een header door te voeren... Hierbij heb ik met het afsnijden van het overbodige stuk van het printplaatje vermoedelijk iets te veel stress op de pcb gezet. grootste nadeel nu is wel dat het onder een berg spagetti zit... Kristal zal wel in orde zijn, daar ben ik niet bang voor