CNC PCB boormachine deel 3

hoi (z)weetvoetje jij kent hpgl file ik heb en vraag je

als ik met en pen plotter wil werken met en stift naar mijn keuzen welke commands moet ik geven naar mijn plotter
sp1 is normaal pen1 maar als ik sp0 zet dan zakt mijn lift niet?

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit project moet aanpakken stap tot stap??. Ik wil ook graag een plotter maken.
Ik maak mijn pcb`s ik Eagle 4.16, maar vanaf daar weet ik niet hoe ik dat moet doen.

hoi Don`t Know van waar ben je wand zo via de forum het uitlegen nogal moelijke

zover weet ik het dan ook niet meer. Misschien denkt ie bij SP0 dat er helemaal geen pen in zit...
Geen ervaring met plotters, alleen met mn eigen brouwsel.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

hallo

ik zou een L297 willen gebruiken voor een unipolaire stepper te sturen

met op de uitgangen A B C D en tip120

maar hoe moet ik nu die l297 aan sluiten met de overige in gangen en uitgangen die normaal verbonden worden met de l298 en pot meter (vref)

nonkel dw

Ik heb het volgende schema gevonden voor het aansturen van mijn stappenmotoren,


http://home.orange.nl/tagrims/uln_schematic.jpg

nou is mijn vraag : Ik heb motoren die 3.15V zijn, kan ik die met dat schema gebruiken?? Als ik het goed heb zal ik de 12V spanning terug moeten brengen naar de werkspanning van de motoren.

Op 1 maart 2007 17:10:21 schreef Don`t Know:
Ik heb het volgende schema gevonden voor het aansturen van mijn stappenmotoren

dat is voor unipolair

nou is mijn vraag : Ik heb motoren die 3.15V zijn, kan ik die met dat schema gebruiken?? Als ik het goed heb zal ik de 12V spanning terug moeten brengen naar de werkspanning van de motoren.

voor bipolair gebruik je zoiets.

Stappenmotoren draaien meestal op vrij hoge spanning, bijvoorbeeld 24 volt of meer. Ook een motor van 2 of 3V. Dat is om ze sneller te kunnen aansturen met behoud van koppel. En zo snel zijn ze sowieso niet, dus dat is geen luxe. In de schakeling van de link zit een chopper, die regelt de stroom door de motor. Spanning let je dus niet op.

Het zijn de motoren van van dijken elektronica.

UNIPOLAIRE STAPPENMOTOR TYPE 103H546-0440 SANYO DENKI

http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php4

Dus als ik het goed begrijp is het niet nodig om de spanning aan te passen ??

Op 1 maart 2007 19:06:45 schreef Don`t Know:
Dus als ik het goed begrijp is het niet nodig om de spanning aan te passen ??

met jouw schakeling wel, met een chopper niet. Een chopper begrenst de stroom, maar dat doet dat IC van jou niet.

Oo, Ik dacht dat je bedoelde dat een motor van 2/3 V ook op 24 V kon werken, en aangezien ik een motor heb van 3.15 V dacht ik dat het op 12 V ook wel wilde lukken. (Maar niet dus)

Stappenmotoren draaien meestal op vrij hoge spanning, bijvoorbeeld 24 volt of meer. Ook een motor van 2 of 3V. Dat is om ze sneller te kunnen aansturen met behoud van koppel.

Je kan wel een weerstand in serie met je spoel zetten om de rest op te stoken.

Vb:
motor: 35 ohm 150 mA
Voeding: 12V
R=U/I
R=12/0,15
R=80 Ohm

Bij een totale weerstand van 80 ohm loopt de gewenste stroom van 150 mA. De spoel is al 35 ohm, dus 80-35=45 ohm.

Zoek maar eens op 'R/L stepper driver' ofzo. Je snelheid zal ook omhoog gaan.

Let wel dat de weerstand dus I^2xR vermogen staat te verstoken.

Alles kan automatisch, maar niets gaat vanzelf

Met een weerstand wordt het ic`tje ook niet zo warm |:-(
dus zal ik er wel een weerstand tussen moeten doen. (Hij treket nou 1Amp en dat is een beetje veel).

Motor = 3.15 Ohm
Motor = 3.15 Volt

hoi ik heb en vraagje de uln2803 kan ik die zo rechtstreks met macht1 of 2 of 3

zo als op de Majosoft's hobby site dat kaartje met die 3x uln2803

Ik ben zelf ook nog bezig een cnc machine aan het maken en zit op het moment dat ik zou moeten beslissen om ofwel de X geleiding op beide kanten mechanisch te verbinden of anders met 2 stapmotoren te werken zoals ook vermeld in die advertentie op marktplaats.
Heeft iemand ervaring met motoren parallel te schakelen ?
Geeft dit verschil in kracht / snelheid welke ik zou kunnen gebruiken en werkt dit goed samen met de Y as welke maar 1 motor zou hebben.

Is dit een beetje betrouwbare oplossing of kies ik beter voor de mechanische koppeling?

Ik gebruik de NC-step sturing ter info.

Mvg Luc

Zelf ben ik van plan met een tandriem de beide assen/aandrijvingen te koppelen. Het is natuurlijk wel zo dat de x-as vaak de grootste last heeft, dus eigenlijk zou een dubbele motor geen gek idee zijn. Ga kijken hoe het werkt, en desnoods komt er nog een tweede bij.

Mij lijkt dat je dan gewoon twee drivers gebruikt (iedere motor apart) en deze dezelfde signalen aanbiedt.

Alles kan automatisch, maar niets gaat vanzelf

Op 7 maart 2007 12:55:52 schreef kolos:
Zelf ben ik van plan met een tandriem de beide assen/aandrijvingen te koppelen. Het is natuurlijk wel zo dat de x-as vaak de grootste last heeft, dus eigenlijk zou een dubbele motor geen gek idee zijn. Ga kijken hoe het werkt, en desnoods komt er nog een tweede bij.

Mij lijkt dat je dan gewoon twee drivers gebruikt (iedere motor apart) en deze dezelfde signalen aanbiedt.

Ligt eraan welke chipset je gebruikt, als je de L297 gebruikt kun je de sync uitgangen aan elkaar hangen en lopen ze altijd synchroon.

Op 1 maart 2007 22:16:24 schreef kolos:
Je kan wel een weerstand in serie met je spoel zetten om de rest op te stoken.

Vb:
motor: 35 ohm 150 mA
Voeding: 12V
R=U/I
R=12/0,15
R=80 Ohm

Bij een totale weerstand van 80 ohm loopt de gewenste stroom van 150 mA. De spoel is al 35 ohm, dus 80-35=45 ohm.

Zoek maar eens op 'R/L stepper driver' ofzo. Je snelheid zal ook omhoog gaan.

Let wel dat de weerstand dus I^2xR vermogen staat te verstoken.

dit wat kolos schreef is dit ook voor biploair motors
ik werk namelijk met een l297 en l298 maar men motors hebben niet zo een groot kopel en worden snel zeer warm
zou dit op te lossen zijn met een weerstand mee in serie te plaatsen

nonkel dw

hallo

ik heb even jullie gedacht nodig

ik heb gisteren op men freesmachine men labvoeding op gehange

als de freesmachine niet werkt motors draaien niet trekken men motors meer als 3A

als 1 motor draait dan trekt die maar 0.75A

vroeger werden men motors warm erg warm nu niet meer met die labvoeding
nu zou ik men voeding willen aanpassen van men freesmachine dat ik de ampere ache kan instellen en de voltage (max 5 A) 0-5a istelbaar en de voltage van 0 tot 24

hebben jullie mms een schema

nonkel dw

Nonkel,

Normaal word jouw probleem opgelost op de driver(electronica) of door een aparte enable ingang. Zodra de motor meer dan een ingestelde tijd stil staat word de stroom naar de motor op 25% gezet.

Gr.

Erik

cnc zone.nl

Waar kan ik koelelementen kopen voor op mijn ic`s??? (ULN2803).
Deze word een beetje warm.