Show your projects! Part 3.

Dit topic is gesloten

Op 8 maart 2007 18:29:15 schreef fotoopa:
[...]
Een vakman boort zijn gaatjes mooi onder 90 graden! Kijk mar eens hoe slordig ik dat gedaan heb, er staat er eentje volledig uit zijn positie.

Ge moogt 2 maal raden waarom!

Omdat ge scheel bent??? :p

Is er geen ruimte ofzo? Zat zeker een ledje in de weg :+

Op 8 maart 2007 18:32:24 schreef madthijs:
(Mod's ik weet niet of ik deze vraag stellen mag hier? zo niet, mag u ze verwijderen)
fotoopa, wat een mooi ding! ik vroeg me af, heeft u zelf een draaibank? of laat u het draaiwerk doen? wat voor (metaal) bewerkingsapperatuur bezit u ongeveer? (misschien is dit meer iets voor werkplaats/prutshoek/hobbyruimte...)

Ja ik heb een hobby draaibankje gekocht omdat ik heel veel stukken moet maken voor mijn fotografie hobby. Maar achteraf blijkt het dat je voor alles en nog wat iets kunt draaien. Frezen kan ik spijtig genoeg niet. Dat staat nog op mijn verlanglijstje maar de centen ontbreken. Ik gebruik altijd aluminium. Hier in de buurt is een recyclage bedrijf en daar kun je vrij goedkoop alles vinden. Al mijn profielen, en brut draaimateriaal komt daarvan.

Maar heel veel stukjes draai ik ook voor mijn electronica hobby.

Oh ja dat 4de gaatje uit de rij, het kon er niet meer door, mijn boortje was afgebroken en boortje blijf zitten.....

Ja, zeg! Ik zit hier al een half uur mijn hoofd over dat gaatje te breken... :-)
Wat materiaalkeuze betreft, heeft messing mijn voorkeur. Gemakkelijk te bewerken - praktisch geen braamvorming - eenvoudig te polijsten. Alleen, de prijs, hé?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik ben nog op zoek naar een metaalbewerkingsbedrijf met restjes alu afval, in de buurt...om gelijk stukken van een meter te kopen is weer net teveel van het goede, vaak heb ik maar van die kleine stukjes nodig!

en, ik droom nog steeds van een draaibankje... messing is ook mooi spul inderdaad, ook te solderen, met alu kan je (voor zover ik weet) alleen tig-lassen, en das knap 'las-tig'...

Een klein stuk ALU kan je ook solderen met je bout en klassiek loodsoldeersel. De truuk bestaat er in, het ALU van z'n oxide-laagje te ontdoen, en er voor te zorgen dat het niet opnieuw oxideert (wat normaal onmiddelijk gebeurt). Werkwijze: paar druppels olie op het werkstuk; druppeltje olie op schuurpapiertje; schuren, en er voor zorgen dat de olie het oppervlak constant afschermt tegen de omgevingslucht; solderen zonder de olie te verwijderen.
Uiteraard is dit enkel toe te passen voor kleine werkstukjes.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik gebruik altijd gaatjesprint. Iedere toepassing wordt altijd volledig op raster uitgetekend. Zo weet je exact net zoals bij een printlayout waar je componenten staan en hoe de verbindingen liggen. Door eerst vooraf te tekenen kun je de layout verzorgen en optimaliseren. Bestukken gaat razend snel en velemalen sneller dan een PCB te moeten maken. Het enige wat niet gaat zijn de huidige SMD behuizingen maar die komen doorgaans dan op een peggyback printje.

Hierbij een voorbeeld van de zopas getoonde led-ring-belichter:

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/ledring.png

Rechts staat een schets van het draaistuk. Ik plaats daar slechts de belangrijkste maten op, juist voldoende om het stuk te kunnen draaien. Draaibankje kan 240mm diameter en lengte 400mm en is uitgerust met een 3/4 PK motor.

http://www.pbase.com/fotoopa/image/65193209/original.jpg
Geen router, niets te etsen en het werkt, het is zelfs behoorlijk mooi afgewerkt.

Alu bewerkt gemakkelijker dan messing hoewel mssing wel mooier is. Maar het draaien in messing is vervelend vuil werk omdat er geen lintspaandervorming onstaat. Het soortelijk gewicht is veel hoger en dat maakt de kostprijs vrij hoog. Ook in de field is het gewicht doorgaans te hoog. Maar met alu moet je heel precies de speling verzorgen bij schroefdraad of het loopt vast.....

Op 8 maart 2007 20:39:31 schreef fotoopa:
Ik gebruik altijd gaatjesprint. Iedere toepassing wordt altijd volledig op raster uitgetekend. Zo weet je exact net zoals bij een printlayout waar je componenten staan en hoe de verbindingen liggen. Door eerst vooraf te tekenen kun je de layout verzorgen en optimaliseren. Bestukken gaat razend snel en velemalen sneller dan een PCB te moeten maken.

Zo zie je maar, dat er --na 2000 jaar-- nog steeds verschillende wegen naar Rome zijn. Misschien kunnen we gaan filosoferen over het belang van de gekozen weg, het belangrijkste blijft: in Rome (of Scherpenheuvel) geraken...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 8 maart 2007 19:38:30 schreef madthijs:
met alu kan je (voor zover ik weet) alleen tig-lassen, en das knap 'las-tig'...

Voor zover ik weet kun je alu helemaal niet lassen.. Althans dat zeggen ze op school.. Maja wij leren op school eigenlijk ook alleen maar Mig-Mag, Electrode en Autogeen lassen.. We hebben wel een tig-las apparaat maar dat word zelden tot nooit gebruikt...

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Henry S.

Moderator

Op school weten ze ook niet alles ;)
Dat TIG lassen niet geleerd wordt spreekt boekdelen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 8 maart 2007 21:28:29

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

idd.

je kunt btw aluminium prima lassen met tig en ook met mag (speciaal amplitude apparaat), zelfs met beklede electroden komt voor.

en ja, op het vwo krijg je helemaal geen praktisch onderwijs, alhoewel ik dolgraag zou willen leren lassen en wat over elektra bij zou willen leren :(.

Take a parachute, and jump!

VMBO TG hé >:), dan leer je nog eens iets... Nee ik zou het niet kunnen, echt allenmaar theorie.. Ik ben zo gelukkig, kan na MBO nog aaltijd doorstromen naar HBO...

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 8 maart 2007 21:44:43 schreef Nieko:
VMBO TG hé >:), dan leer je nog eens iets...

Achja toen ik nog op het MBO zat hadden we een leraar communicatie techniek die het nut niet zag van HF zenders en onderdelen afschermen. "Afschermen met blik ? Daar heb ik nog noooooooit van gehoord". :P

Alu is wel degelijk te lassen, fiets je wel eens naar school? ben jij er dan zo eentje met een blitse mountain-bike? of zo een met een degelijke stalen oma-fiets? iig, kijk eens naar zo'n blitse mountain bike...die zijn vaak tig-gelast. Is een erg mooie las-methode maar vergt heel veel oefening. ( Mooi draaibankje fotoopa!!:9~ )
Ik vind het maken van een 'echt' 'professioneel' printje eigenlijk ook een leuke uitdaging. hoewel ik er niet voor terugdeins af en toe experimenteerprint te gebruiken.

madthijs

Robin F.

Golden Member

Fietst inderdaad heerlijk licht, zo'n aluminium frame :-)

Chipfotografie is trouwens best een leuke bezigheid. Ik heb dan niet de apparatuur en vooral niet de kennis en ervaring van fotoopa, maar ik vind dat je zelfs met een ghetto-setup als de mijne nog best mooie plaatjes kunt maken :-7

Een LM710 comparator, in het datasheet staat ook het schema. Als je heel goed kijkt kun je de basis-, collector- en emittergebieden zien zitten.
http://elektron.ewi.tudelft.nl/~kearey80/co/chipfoto/LM710x150_tb.jpg

Een 74F373, octal transparent latch. Je ziet overigens gelijk dat mijn kamer geen cleanroom is ;-)
http://elektron.ewi.tudelft.nl/~kearey80/co/chipfoto/74F373x150_tb.jpg

Ik heb nog een aantal chips klaar staan om te onderzoeken, kan ik eindelijk eens wat nuttigs met al die sloopprinten vol SMD-rotzooi >:-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Robin F.: een comparator met raampje?

laat je opstelling een zien?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 9 maart 2007 21:21:25 schreef MAH:
Robin F.: een comparator met raampje?

Welja: een "venstercomparator" :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 9 maart 2007 21:02:43 schreef Robin F.:Chipfotografie is trouwens best een leuke bezigheid. Ik heb dan niet de apparatuur en vooral niet de kennis en ervaring van fotoopa, maar ik vind dat je zelfs met een ghetto-setup als de mijne nog best mooie plaatjes kunt maken :-7

wow toch heel mooie resultaten! Ik heb nog niet gedacht om eens zo een chipjes open te maken.

Dus meteen ook eens moeten na apen met een SGS1568 chipje!

http://www.pbase.com/fotoopa/image/75404799/original.jpg

ps: ik heb hem met mijn zuurstof spuitbus eerst wat afgeblazen zo wordt hij iets zuiverder!

Robin F.

Golden Member

Oh ja, vergeten te vermelden wat voor setup ik heb gebruikt :-) Een foto ervan maken gaat niet echt, want mijn camera zit in de setup... Maar het totaal bestaat uit een gewone biologiemicroscoop (Olympus model E), een sterke bureaulamp voor de verlichting, en een type "simpele vakantiekiekjes"-digicam op een statief. Bovenstaande foto's zijn allemaal genomen met objectief van 10x en oculair van 15x, totaal dus 150x vergroot. Ik heb nog wel grotere objectieven, van 40x en 100x, maar die moeten zo dicht op de chip zitten dat ik er geen licht meer tussen krijg.

Geen venstercomparator trouwens, gewoon een TO-huisje opengedremeld :-)

Dit is een 82S147AF fuse PROM. Net niet genoeg detail om de bitjes te kunnen onderscheiden (of is er een expert aanwezig die dat wel kan?), maar toch een mooi beeld van een heleboel interconnect.
http://elektron.ewi.tudelft.nl/~kearey80/co/chipfoto/N82S147AFx150_tb.jpg

Inderdaad een mooi plaatje fotoopa, al helemaal omdat er ronde structuren op dat chipje zitten :-D

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Op 9 maart 2007 22:21:09 schreef Robin F.:
Oh ja, vergeten te vermelden wat voor setup ik heb gebruikt :-) Een foto ervan maken gaat niet echt, want mijn camera zit in de setup... Maar het totaal bestaat uit een gewone biologiemicroscoop (Olympus model E), een sterke bureaulamp voor de verlichting, en een type "simpele vakantiekiekjes"-digicam op een statief. Bovenstaande foto's zijn allemaal genomen met objectief van 10x en oculair van 15x, totaal dus 150x vergroot. Ik heb nog wel grotere objectieven, van 40x en 100x, maar die moeten zo dicht op de chip zitten dat ik er geen licht meer tussen krijg.

Mooi zeg, je heb meer vergroting dan mijn opstelling. Maar de gewone digicam's zijn idd beter geschikt voor de microscopen. Er zijn voor Nikon wel speciale adapters voor de DSLR camera's maar het maakt het geheel enorm duur. Gezien ik liever electronica doet zit dat er niet meer in. Alles samen kom je snel boven de 5.000 euro met een DSLR......

Op 9 maart 2007 22:21:09 schreef Robin F.:Dit is een 82S147AF fuse PROM. Net niet genoeg detail om de bitjes te kunnen onderscheiden (of is er een expert aanwezig die dat wel kan?)

Die heb ik met aandacht bekeken, omdat ik ooit voor een familielid (de 82S123) een simpel programmertje heb gemaakt, maar veel kan ik er niet van maken. Nou ja, als die 82S147 nooit geprogrammeerd werd, ga je ook geen verschil in die matrix opmerken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Robin F.

Golden Member

Deze is wel geprogrammeerd, maar wat erin staat weet ik niet. Wat ik me wel bedacht heb, is dat die fuses misschien als via's zitten: je ziet horizontale lijnen op de achtergrond, en verticale op de voorgrond, het lijkt me eigenlijk best logisch dat zo'n fuse op een kruispunt zit. Dan zie je ze natuurlijk niet.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

hier eventjes mijn versie van de galva-wisp:

http://www.uploadarchief.net/files/download/DCP02396.JPG
grote versie

hij heeft ook de mogelijkheid om zonder ICSP te programeren, dan moet er wel een voeding aangehangen worden.

ik zal vanavond (als ik het niet vergeet) nog wat meer foto's trekken

[Bericht gewijzigd door roelvh op zaterdag 10 maart 2007 13:48:25

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

Op 8 maart 2007 23:31:23 schreef madthijs:
Alu is wel degelijk te lassen, fiets je wel eens naar school? ben jij er dan zo eentje met een blitse mountain-bike? of zo een met een degelijke stalen oma-fiets? iig, kijk eens naar zo'n blitse mountain bike...die zijn vaak tig-gelast. Is een erg mooie las-methode maar vergt heel veel oefening.

Is deze blits genoeg?
http://bikeshop.com.ua/images/HR_Sport_GL_DK_Blue_Stripe.jpg
Oké misschien wat andere stikkers en wat kleiner frame maar lijkt er verrekkes veel op :)..
Mijn gewoone fiets is gewoon van ijzer volgensmij, tenminste hij is zwaar genoeg om van ijzer te zijn..

Maar genoeg off topic.. Die foto's zien er vet uit!
Ik ben net nog even bezig geweest met mijn labvoeding.. Maar ik heb helaas mijn laatste figuurzaag zaagjes kapot gemaakt (krijg je als je slordig werkt :p)... Ik zal straks een vragen of die goeie oude opa nog wat heeft liggen.. Want ik wil vandaag eigenlijk een heel eind komen met de voorkant (het liefst af!)..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ook even mijn laatste creatie.

Het is een dummyload om kleine voedingkjes te testen tot 3A. Hij werkt op maximaal 25V.

De onderste BNC is de scoop-uitgang. Daarmee kan je zien hoeveel stroom er loopt. Een spanning van 1V staat gelijk aan 1A.
Op de bovenste BNC-ingang kan een blokgolf worden 'toegevoegd'

http://img143.imageshack.us/my.php?image=dummyload13rn1.jpg
http://img153.imageshack.us/my.php?image=dummyload12bt1.jpg

[Bericht gewijzigd door Maurice S. op zaterdag 24 maart 2007 14:46:30

Ik

Projectje waar voorlopig mijn aandacht naar gaat : Mijn eerste versterker.

Deze print is de versterker zelf ( double layer )

http://www.team-ikr.be/versterker1.JPG

Dit is mijn voedingsprint waar zwaar gebufferd wordt.

http://www.team-ikr.be/versterker2.JPG

De twee nog eens naast mekaar.

http://www.team-ikr.be/versterker3.JPG

Wat moet er nog van projecten gemaakt worden dit jaar : Een HF zender en een project naar keuze met ISPgal22V10.

Hier hebbek nog geen plaatjes over maar deze mogen jullie alvast verwachten. De versterker zelf is ook nog niet klaar maarja, voor alles een begin hé :p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 maart 2007 21:23:14

Dit topic is gesloten