Hallo iedereen,

Ik heb recentelijk een oude duitse koptelefoon gekocht (uit ww2) maar deze heeft geen conectoren. Het vreemde is dat er uit elke kant van de koptelefoon twee draden komen. Waarschijnlijk om op elk oor een mono signaal te laten toekomen. Op de koptelefoon staat er dat het een waarde heeft van 4000 Ohm (?). Weet er iemand een schakelingetje zodat ik deze koptelefoon opnieuw kan gebruiken. Of kent er iemand een site of mensen die hier meer van afweten?

Alvast hartelijk bedankt!

Kijk eens op de website van de Surplus Radio Society.
http://www.pi4srs.nl/

prima dingen, je kan ze meestal gewoon verbinden met je signaalbron en iedere schelp op een kanaal aansluiten, of allebei parellel of in serie (afhankelijk van je apparatuur) op een mono bron.
als je hem op een laagohmige uitgang wil, gaat het meestal wel goed, maar soms moet je een klein trafootje gebruiken om het laagspanningssignaal een hoogspanningssignaal te maken.

Al bedankt voor de antwoorden! Heb nog een klein vraagje. Als ik de uitgang van mijn laptop zou willen gebruiken. Wat doe ik dan met mijn koptelefoon? Neem ik dan die twee draden in parallel? Welke wordt dan massa? Of maakt dat dan niet uit. En als je ze in serie plaatst neemt dat dan minder vermogen weg of zo?

Groetjes

als je ze op je laptop aan wil sluiten (stereo neem ik aan) sluit je ze uiteraard in stereo aan. letten op hoe om je ze aansluit, anders gaat het heel raar klinken.
je verbind ze dan in serie, maar de draden die aanelkaar zitten, zet je op de massa, en de 2 overblijvende op links resp. rechts.
het kan zijn dat je een trafotje nodig hebt om de spanning op te krikken.

Ha zo, en wat moet de k factor zijn van die transfo? Haal ik die uit een of andere oude radio of zo, of koop ik die in de kleinhandel?

Nog vraagje, zou ik daarvoor ook niet gewoon een omamp verserkertje kunnen gebruiken?

Als je te een laag volume krijgt, wat best mogelijk is met een impedantie van 4 kiloohm, dan zou een opamp die op een 15 volt symmetrische voeding werkt uitkomst kunnen bieden.

Nog leuker is aansturen met buizen :)

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op ]

het gaat om de spanning die je de koptelefoon voorschoteld. een opamp op lage spanning werkt niet, krik je die spanning op, dan wel. je zou prima een opamp kunnen gebruiken, maar een trafo vind ik zelf makkelijker.

Ik weet dat ik nog in de tijd een opamp had gebruikt maar die dingen moeten dan idd ook nog eens extern worden gevoed. Vervelend dus. Is er een trafo die een echte aanrader is? Of kies ik best zelf wat ik er mee aanvang?

Groetjes!

welke trafo, tjsa, iedere trafo zal wellicht werken, zolang de spanning maar wat hoger wordt. let op dat je laptop het dan nog wel aankan.

Is er zo geen streefwaarde die ik zeker niet mag overschreiden? Ik zou het niet leuk vinden dat ik mijn koptelefoon al direct kapot maak :-)

die koptelefoons kunnen heel wat hebben hoor. echt hard gaan ze alleen niet, probeer dat dan ook niet. zoek maar eens een 12v printtrafootje 1,8va of iets dergelijks, of zo'n adapter met allemaal verschillende spanningen. dan kan je zelf kijken wat het best klinkt. je hebt er 2 nodig voor stereo.

Heb eindelijke de koptelefoon getest. Deze werkt nog perfect! Zonder transfo en mooi in stereo. Alleen is het nog een proefopstelling en moet ik alles nog wat perfectioneren. Zoals de draad en dergelijke vernieuwen. Maar ik ben al ferme blij dat deze nog zo goed werkt!
Bedankt voor de tips. Voor de mensen met interese, ik sloot gewoon twee draden aan op massa en op de twee overblijvende het signaal.