Hallo. Mijn huis (lichten, CV, lift) draaien op een 95U PLC van Siemens die ik aanstuur/programmeer met S5 für Windows dat op zijn beurt draait op een Toshiba Tecra 550CDT met Windows 98 SE. Het geheel is nu 10 jaar oud en de zwakste schakel, mijn PC, heeft het nu begeven. Ik weet dat ik vroeger S5 für Windows heb proberen te laten draaien op Windows NT maar dat lukte niet. Ik heb nooit ontdekt waarom niet. Weet iemand dit? Kan S5 für Windows ook draaien op de nieuwe generatie portable PC's met bv. Windows XP? De portable moet natuurlijk een RS232 poort hebben, maar wat is er verder nog nodig aan software (speciale DLL's?, drivers? ...)?
Jullie begrijpen wellicht dat ik over een maand of zo mijn vloerverwarming niet kan aanzetten als ik niet kan communiceren met de PLC... Knap vervelend.
Ik heb met mijn S5 software (PG95) geen probleem met XP. Deze software is vergelijkbaar met de jouwe (alleen net iets beter
)
Als je geen RS232 hebt kan je proberen of het werkt met een USB converter. Het welslagen hiervan hangt van vele factoren af: de software en de PC zelf (de hardware dus!!). Ik heb voor mijn laptop een PC-Card (PCMCIA) met RS232 moeten kopen. Dat is in tegenstelling tot een USB convertor een echte RS232 en werkt gegarandeerd.
Jouw NT problemen komen omdat NT een beetje paranoide met poorten omgaat en "anderen" de toegang ontzegt. Daar waren trukjes voor maar die ben ik dus helemaal vergeten met het uitsterven van NT. Om bv data te versturen via de rs 232 zag de commandline er zo uit:
c:\windows\system32\print C:\enz[de normale commandline]
Op 31 juli 2006 17:40:35 schreef Poels Design:
Om nog even terug te komen op mijn display:http://www.circuitsonline.net/forum/view/28707
die ik graag via mijn Siemens S5 PLC wil aansturen en dit gedeelte weer goed bekeken wordt.
Zou iemand mij vertellen hoe je deze het beste kunt aansturen? Mij is verteld via ( BP ) maar hier heb ik nog geen verstand van, zou iemand me dit kort en krachtig kunnen uitleggen?
Of eventueel een andere oplossing hoe ik via mij plc de display het beste kan aansturen?
De verbindingen tussen PLC en Display gaat via +/- 24 aarderige kabel die ingangen van de display 0/1 doorgeeft 24VDC
Groeten Luc Poels
Het lijkt mij beter dat voor nieuwe S5 vragen ook nieuwe topics worden geopend ipv deze weer te kapen.
Als iemand nog antwoorden heeft op bovenstaande oproep van Poels Design kunnen die natuurlijk gewoon hier geplaatst worden. Het was tenslotte "zijn" topic.
Sorry voor het kapen. Dat was zeker niet de bedoeling. Moet ik alsnog een nieuwe topic openen met dezelfde vraag?
PS: is Windows XP ook paranoide met de poorten?
Op 17 augustus 2006 09:14:33 schreef domofreak:
Sorry voor het kapen. Dat was zeker niet de bedoeling. Moet ik alsnog een nieuwe topic openen met dezelfde vraag?
PS: is Windows XP ook paranoide met de poorten?
1)is niet zo heel erg
2)neuh
3)nooit iets van gemerkt. gewoon proberen en anders een nieuwe topic openen;-)
Op 3 mei 2005 22:13:38 schreef MMSoft:
Hierbij het schema van de communicatie kabel:
[afbeelding]
ik heb deze kabel gemaakt maar hij werkt niet ik heb een s5-90u weet jij een oplossing hiervoor gr ivo
Ik heb deze kabel al vele jaren in gebruik, zonder één enkel probleem.
Ik gebruik deze op een 103, maar dat moet geen verschil zijn lijkt mij...
Post eens een foto.
ik heb het voor elkaar de kabel werkt prima ik had de bc548 niet goed zitten pootje 1 en 3 waren gedraaid ik had het printje zitten bekijken bij de tekening hierdoor kon ik dit terug vinden
alles werkt nu naar behoren ga ik nu eens stoeien gr ivo
Hoi Ivo
Heb jij toevallig een print layout?
Ik wil zelf ook een kabel maken.
ik zou er erg me geholpen zijn.
Groetjes Lowa1
er staat hier een hier op het forum een schema om een S5 te koppelen met een pc, zelf heb ik al een RS485 naar RS232.
Is het mogelijk om meteen van de plc connector (15 polig) naar mijn converter te gaan?
aansluiting op mijn converter: TX+ (Is ook TRX+), TX- (is ook TRX-), GND, RX+, RX-
[Bericht gewijzigd door jimmen op (43%)]