ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Ook, hadden we het ook over dat het rustig was op de forums.
We hebben een pl519 achter onze fet zender geknoopt met anode modulatie, 60 watt op de meter. zien als de buis het een beetje uithoud.
[Bericht gewijzigd door Weazel op ]
Tja, je kan nou eenmaal niet alles tegelijk. (waar blijf jij nou ?)
Heb net een 2.7 Ghz machientje op de kop getikt voor 40 euries. Werd ook wel tijd, mijn oude 400 Mhz hobby-PC had naast alle andere software die al liep, toch wel een behoorlijke kluif aan TS. Nu moet ik er eerst weer XP op zien te prutsen.
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Niet dat het kwalijk is, maar we zijn een beetje afgezakt.
Er word jammer genoeg niet veel meer gedaan aan elektronica zelf.
Frequenties en rapportjes doorgeven is niet rot maar mis de mensen met hun soldeerbout wel een beetje.
Zijn er misschien stiekem nog wel mensen die meelezen en op het randje staan om . . . . . ?
Vr Gr Rob007.
Nou wij waren gisteren bezig met zelf een modulatie trafo te maken van een oude smoorspoel trafo, ik moet zeggen het (te) perfect werkte.
eerst probeerde we 20/40 windingen, we kreegen de audio er wel in met zo'n 20 watt audio vermogen. toen heb ik 40/80 windingen geprobeerd en kon met 3 watt audio moduleren op vol vermogen. maar me maat wou zien hoever de trafo kon peppen, dus hij brulde wat in de micro, poing 100 watt pep, rook en fet er uitgeblazen heh. de trafo is dus goed maar niet te veel op moduleren, de modulatie diepte is prachtig om te horen. komende zondag te bewonderen op 6524 khz as usual.
PS: vergeten we de radiobeurs volgende week in Beetserzwaag niet?
@Weazel
Zoow das goeie INFO!
Kun je nog meer INFO geven?
Bijvoorbeeld de maten van de kern? Vorm? Draad dikte?
En welke kant is dan wat? 40wDg 4oHm of 8 oHm? Wat is nu de 40 en wat is de 80 kant?
Waarmee ingestuurd? FET zelfbouw of . . . . . . . ?
Kheb er geen verstand van ik vraag maar watt,
Ik heb tot nu toe kant en klaar wat trafo's kunnen verzamelen.
Maar ooit zal het mij ook een keer gebeuren natuurlijk!
Luister nu trouwens naar Waddenzee via MRF (TS)
Rob007.
@Weazel
Ja dit vind ik zeer goede INFO inderdaad!
Mensen die misschien meelezen doe hier je voordeel mee!
Want ga maar eens een modulatie trafotje kopen,
Is het niet de prijs dan is het wel het adres waar je zo'n kreng weg kunt halen.
Alleen zal je weer zien natuurlijk ff naar een auto onderdelen zaak geweest.
Ja fout die had hem lekker niet!
Het komt wel goed, als ik iets in mijn kop heb . . . . . .(misschien halfords?)
Bedankt voor deze INFO @Weazel!
Vr Gr Rob007.
Ja, ja, zeer interessante experimenten.
Ben benieuwd hoe het klinkt. Let wel dat je primair genoeg windingen hebt zodat de reactantie hiervoor bij de laagst over te brengen frequentie (100 Hz of zo) ongevaar 5 maal de van secundair naar primair getransformeerde impedantie bedraagd.
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 18 mei 2007 17:10:06 schreef rob007:
Bedankt voor deze INFO @Weazel!
Ja, ook namens mij! Als je nog meer van zulke tips hebt, John...
Lay-out is hier inmiddels (natuurlijk) al gekopiëerd.
Ja dus ik begrijp je goed?
40wDg van 0,6MM en 80 van 0,3MM
En er word dus niks heet? Ook de 0,3MM niet?
En is dit nu ook wiskundig gezien de juiste verhouding?
Ik kan dit niet maar gestel ik ga dit na rekenen kom ik met die 40wDg van 0,6MM aan de 4oHm?
En met de 80 van 0,3MM ook aan de 16oHm (of in die buurt)
Was er trouwens niet een progje die dit kon berekenen?
Ergens op het net?
Het valt vind ik mee dat je met zo weinig windingen toch zo een leuk trafootje kunt maken!
Ik dacht dat je altijd ruim over de 100windingen om ook eigenlijk een trafo te maken.
Rob007.
Vergeet eigenlijk nog wat!
De draad is als ik het goed begrepen heb saampjes opgewikkeld,
Dus de 0,3 en de 0,6 saampjes van af de rol saampjes gewikkeld?
Is dit ook het beste?
Ik zie ook wel in aparte kamertjes gewikkeld,
Maar ook eerst wikkeling 1 en dan daar OP wikkeling 2.
Misschien kan iemand daar wat over vertellen?
Rob007.
En voor alle mensen die iets verder kijken dan hun eigen wereldje..
Dit weekend is de hamvention in Dayton ,Ohio
das de grootste hambeurs in de wereld... 2500 2ehands kramen buiten/ 500 commerciele binnen en 20.000 tot 30.000 bezoekers elk jaar
(en ja!, ook uit europe!)
kijk bv. ff naar de webmasterpage van pa3ang -die daar ook is- dagelijks updates!
blog hier> http://blogger.xs4all.nl/dijkjj
en fotos hier! : http://www.xs4all.nl/~dijkjj/Fotoalbums%20PA3ANG/Dayton%202007/
en official site; http://hamvention.org/
Nu is het leuke Tom (wa5kub) rijd elk jaar 1100 km naar die beurs..maar wel met een auto volgestopt met cams en audio.. en via wifi is dat live te volgen-te laat want dat was donderdag al!:-) je kan wel de terugreis nog volgen zondag!
Leuke is..hij heeft ook op die beurs cams aan, en als het goed is zaterdag ook helmcam.. (voor binnen)
En op zijn site ook live chat box met -vooral amerikaanse hams die comments leveren over de aangevoerde beelden!
check it out dit weekend tusen 15,00-24.00 onze tijd> http://wa5kub.com/
Voor chat alleen call/nick invoeren-geen pass!! en binnen 20 secs ben je er! voertaal wel engels daar.
OT voor weazel> wtf is een autoradio smoorspoel trafo? pics plz!
Nog even een formule voor de modulatie trafo om je fet ingangs capiciteit te berekenen, met dank aan radio pirana.
input voltage / input ampere
zeg 15 volt - 15 watt
15/1 = 15 ohm en klopt ongeveer wel met 16 ohm.
rob wij hebben dus enkele kamer op de trafo.
wikkeling 1 , plakband er over heen, dan de de andere wikkeling er over heen.
maar ja je kan best wat expirimenteren, zie wat het beste resultaat opleverd.
onze eerste wikkeling was 20/40 maar moesten we wel harder moduleren. en de trafo stond hevig te zingen.
hoe meer wikkelingen des te beter de bass respons en hoe makkelijker je de audio er in krijgt.
maar een ratio aan gehouden van 1:2 wat dus een 1:4 impedantie geeft gewoon de wikkelingen verdubbelen.
soms kom je op een 1:1 ratio uit dus dan heb je weer de mogelijkheid om 40/40 of 80/80 te doen.
Radio pirana zegt dat je iedergeval altijd 50% van je draag vermogen moet moduleren, ik weet niet in hoeverre dit klopt. dus voor 15 watt draaggolf 7 a 10 watt audio moet het kunnen doen.
QRP man dus jij zegt dan ik dan een 1:5 impedantie aan moet houden?
Op 19 mei 2007 10:46:04 schreef Weazel:
Radio pirana zegt dat je iedergeval altijd 50% van je draag vermogen moet moduleren, ik weet niet in hoeverre dit klopt. dus voor 15 watt draaggolf 7 a 10 watt audio moet het kunnen doen.
Ja dat klopt. Nog wat anders, 0.3 en 0.6 mm draad diameter lijkt me wel een beetje magertjes. Dat is ongeveer wat wij hier op de buizen mod-trafo's wikkelen. Ik geloof dat ik bij torren/fets toch voor wat dikker draad zou gaan en in elk geval zou proberen de beschikbare wikkelruimte zo goed als vol te krijgen.
dus jij zegt dan ik dan een 1:5 impedantie aan moet houden?
Nee, ik bedoel dat de inductie van de primaire, gemeten met open secundaire wikkeling een zodanige waarde moet hebben dat deze ca 5 maal de getransformeerde impedantie moet zijn.
Stel je zender trekt 1A bij 16 Volt, dan vertegenwoordigd dit een belastingsweerstand voor je modulator van 16 ohm. Je modulator heeft ook een optimale belastingsweerstand nodig waarbij deze maximaal vermogen kan leveren. Stel dit is 4 ohm, dan heb je een impedantieverhouding van 1:4 en dus een wikkelverhouding van 1:2.
Aan de primaire kant ziet de modulator een belasting van 4 ohm. Om nu nog een beetje laag te behouden dient de impedantie van de primaire wikkeling 5*4 is 20 ohm te bedragen. Voor 100 Hz komen we dan uit op 20 / (2*pi*F) = 20 / (2*3.14*100) = ca 32 mH.
Hoe hieruit met 'ijzer'kern een aantal wikkelingen te berekenen weet ik niet precies. Het is ook afhankelijk van het toegepaste kernmateriaal. Maar je kan het natuurlijk prima na meten met een RLC-meter.
is maar een klein rot trafo'tje
Ja, dan zit ie waarschijnlijk snel vol. Nou ja, 0.3-0.6 leek me een beetje dunnetjes.
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
QRP-man die ruimte is goed opgevult hoor, bij de 80 windingen laag heb ik overelkaar heen gedraaid anders paste het niet eens. is maar een klein rot trafo'tje
He jammer nu ook de tweede zaak had geen ontstoor trafootje.
Maar ik ben nog niet klaar komt heus wel goed!
Alleen moet ik dan ook nog even een versterkertje in elkaar proppen,
Komt ook wel goed!
Ff zoeken naar het trafootje nog.
Des al niet te min bedankt voor deze info!
Rob007.
D@nny
Als je denkt dat je er bent ben je er geweest...
Misschien een stomme vraag, maar ik heb hier nog een 220V > 110V trafo liggen ergens. Kan ik die ook gewoon gebruiken? Is tenslotte ook 2:1.