PD4VDW
Van een echte kattemepse zendamateur!
AVR_N()()B
Een FM zender van 5watt/5km is geen kleine zender | !
Oke dus de golflengte is gelijk aan de freq ?
Weet iemand misschien nog een leuk KG zendertje zonder buizen en trafo's
En waarom zitten er toch in alle kg zenders een trafo ?
[Bericht gewijzigd door AVR_N()()B op (21%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nee, goed lezen wat hij schrijft. 300 gedeeld door de frequentie is de golflengte.
http://www.google.nl/search?q=KG+zender&ie=utf-8&oe=utf-8&…
De eerste link bevat al geen trafo....(tenminste niet zo'n groot geval maar meestal zijn gewoon 230V/12V trafotjes ook bruikbaar.
Ik neem aan dat je niet de voedingstrafo bedoeld. Maar er zit echt niet in iedere korte golfzender een trafo.
Voor je zenders gaat bouwen, is je iets meer verdiepen in hoe zo'n ding werkt misschien geen gek idee of met een ontvangertje beginnen. Ik heb een AM zendertje gemaakt en daar zit geen trafo in maar het ding heeft wel buizen 
Een korte golfzender zegt alleen iets over de uitzendfrequentie. (net als je vraag over de AM zender in het andere topic het niet had over de frequentie heb je het nu weer niet over welke mode)
De frequentie kan grofweg 3MHz tot 30MHz zijn. Je bedoeld nu toch niet weer de middengolf ? Zo'n ding kan daar uitzenden in bv SSB, CW, AM, DSB, FSK en er zijn vast nog meer opties. Trafo's worden soms gebruikt voor modulatie in de simpelste AM zendertjes. Het betere werk gebruikt meestal geen trafo dus wat dat betreft bof je. Helaas geldt daar het zelfde als bij FM bugs. De betere zijn wel lastiger bouwen. Niet voor niets is er zoiets als een examen voor zendamateurs 
Op de 3m band heb je harmonische om de 100 MHz (grofweg natuurlijk)
Op 6MHz heb je ze om de 6MHz. Hierbij is het dus nog belangrijker goed te filteren. Zeker gezien het feit dat je op de KG met een paar mW de hele wereld rond kunt (zoek maar eens op QRP).
Oja, een antenne voor bv 6MHz is wel iets van 12 meter lang. De meeste piraten zitten dacht ik rond die 6MHz en van mij mogen ze want verder lijken daar alleen praat en relie-zenders te zitten maar de harmonische en IM producten vallen daar ook in amateurbanden en als je daar zit te storen en je hebt er een paar in je buurt die er last van hebben dan loop je veel meer risico dan op 3 meter.
Je moet eerst zorgen dat je die amateurs/piraatjes kunt horen!
Want heb je er wel eens een ontvangen?
Doe eerst eens kijken voor een ontvanger en een antenne die -
Het een en ander kan ontvangen.
En ook zijn er nog andere forums waar je veel INFO van af kunt pikken.
Daar staan ook schema's van kleinere zendertjes.
Maar als je dat gedaan hebt kun je tenminste bepalen wat je precies wilt doen.
Vr Gr RadioRob.
AVR_N()()B
Een "bug" schema werkt ook met een grotere spoel en condensator.
De modulatie wordt op die lage frequenties meer AM dan FM - maar dat hindert niet, je wilt tòch AM.
AVR_N()()B
Ja maar waar vindt ik een makkelijk schema.
En een bug 'misbruiken' om er am uit te laten komen zie ik niet echt zitten.
Op 12 juli 2009 15:16:21 schreef AVR_N()()B:
Ja maar waar vindt ik een makkelijk schema.
En een bug 'misbruiken' om er am uit te laten komen zie ik niet echt zitten.
Ha, ha! Dat is mooi gezegd. 
Een bug wordt normaal gesproken misbruikt om er FM uit te laten komen. Van huis uit pleeg je AM in zo'n ding. Alleen doordat de Ccb variëert onder modulatie, komt er (ook) FM uit. Maar daar heb je op lagere frequenties veel minder last van.
Deze bijvoorbeeld. Zet er een spoel en afstemcondensator in voor de gewenste frequentie en gaan. C3 mag groter, 47 tot 100pF, even uitproberen.
De volgende vraag zal nu wel zijn: maar wat voor spoel moet ik dan maken. 
Weet je al een frequentie dan?
AVR_N()()B
Ja inderdaad hoe moet de spoel worden
.
Ik zit te denken aan een frequentie van 7mHz.
Maar in principe kun je elke zender dus wel ombouwen tot een am of fm zender ?
Dus als ik een willekeurige oscillator neem met een eindtrap er achter en ik zet er een hogere trimmer in en een andere spoel dan is het een am zender ?
En heeft iemand misschien een mooie website voor de basis kennis van HF ?
Trimmer en spoel hebben niets te maken met AM of FM. Dat heeft met de modulator te maken.
Begin 'ns met het jongensradio topic deel 1. Daar stata heel veel in.
Verder Jogis Röhrenbude en die site van kainka, en whatever je tegenkomt met google.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (47%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je die 7MHz maar uit je #$%$% hoofd laat. Dat is een amateurband.
Als je echt problemen zoekt moet je dat gaan doen. Ik neem aan dat je weet hoe hoog de boetes zijn ?
Als je nu eerst eens uitzoekt hoe een en ander werkt voor je aan "eindtrappen" gaat denken. Er is iets nog veel belangrijker dan een eindtrap en dat is een eindfilter. Leer dat eerst maar eens en bv het verschil tussen AM en FM. Een echte FM zender met andere spoel en condensator blijft een FM zender. Een FM bug is meestal een AM zender maar er zijn ook echte FM zenders bij. Er zijn goede boeken zoals the art of electronics, het RF engineer boek van Terman, Experimental methods in RF-design van Hayward, de leerboeken van de veron, ARRL maar dat zijn bijna allemaal dikke pillen. Dat is echter niet voor niets, RF is gewoon een erg moeilijk stuk van de electronica en ontvangers zijn op dat gebied het meest leerzaam.
De eenvoudige zenderschema's zijn geen zenders, dat zijn opgevoerde oscillators. Een klein onderdeel van een echte zender en een klein onderdeel van een ontvanger. Helaas heeft het ding de eigenschap te stralenm waardoor je ze altijd goed moet afgschermen, of je misbruikt hem als "zender"....
AVR_N()()B
Tja het is allemaal maar lastig te begrijpen. Maar wat is de modulator in het schema wat FET me gaf dan.
Kan iemand me uitleggen hoe het precies werkt ?
Tip: boek 'Zo werkt de radio' van E. Aisberg. Heel goed boek. Voor een tientje mag je het mijne overnemen (kaft los, en er was geloof ik flink veel onderstreept, maar dat maakt niet uit want het is een erg goed boek)
fred101
Golden Member
Op 12 juli 2009 18:35:14 schreef AVR_N()()B:
Tja het is allemaal maar lastig te begrijpen. Maar wat is de modulator in het schema wat FET me gaf dan.
Ja, maar niet in vijf zinnen. Het stikt op het internet van de sites met info over dit onderwerp. Daarnaast zijn er erg veel boeken te downloaden. Wat weet je al en wat heb je al gelezen ? Welke sites heb je al bezocht en van wat wil je precies weten hoe het werkt 
Begin eerst eens met uit te zoeken wat modulatie is. Er is over dat onderwerp een heel topic op dit forum. Ik heb die vraag een paar jaar geleden ook hier gesteld. http://www.circuitsonline.net/forum/view/33688/3/inverteren
@fred101
Hoe en met wat voor materiaal ben jij begonnen Fred? Ik zie op jouw site dat je in 2006 bent begonnen met RF. Hoe heb jij dat zo snel opgepikt?
Grttzzz.
WLM
fred101
Golden Member
Het begon met multi-sim om LED verlichting boven mijn terrarium te kunnen maken. Dat was wel complex maar met crocodile-clips lukte dat wel. Toen een vriend gevraagd (zendamateur) of dat ik dat goed deed en waar ik dat spul kon halen.
Ik heb bij Kent wat later een doos onderdelen (weerstandjes, torretjes enz) en wat van zijn boekjes gekocht om ook eens te bouwen wat ik bedacht.
Toen een scoop gekocht bij baco , een functiegenerator , griddipper op een beurs en een LCR meter bij Conrad. Bij de autoboer een weller soldeerstation.
Via Jongensradio (en daarvoor "over DC ontvanger gesproken") werd ik echt aangestoken met het radio-virus.
Ik besloot toen ook ergens rond die tijd voor zendamateur te gaan leren omdat dat eigenlijk een mooie gerichte RF opleiding is, nog niet om het ook te worden. Dat ben ik toen toch maar geworden.
Daarbij heb ik erg veel hulp gehad van een aantal forum leden hier (de vriendinnen van jongensradio
). ik heb toen als oefening een ontvanger ontworpen. Het schema werd door FET steeds nagekeken en die gaf dan hints waar er ergens iets fout zat. Toen het af was heb ik hem gebouwd.
Toen werd ik dankzij Fritjoff bemet met het buizen virus en via hem kwam ik later bij iemand die ging verhuizen en wat ruimte moest maken. Daarna had ik dus ineens een echte marconi meetzender, buisvoltmeter, frequentiemeter. LCR meter en de nodige onderdelen en wat onvangers. Voor het merendeel min of meer defect spul zodat ik met de onderdelen wat kon bouwen. ik heb echter alles gerestaureerd en dat is naast leerzaam ook erg leuk. Zo druppelde er steeds nieuwe verweesde meetapparaten binnen. Meestal defect die ik dan weer repareerde. Hoe meer spul je hebt, hoe makkelijker het wordt.
Ik wilde als kind uitvinder worden en zat altijd van alles te bedenken en vooral te tekenen. Ik vind het bedenken van een ontwerp nog steeds haast leuker dan het bouwen. De meeste projecten halen het eind dan ook niet. Soms niet eens het begin
Als ik weet dat het gaat werken of min of meer werkt ben ik tevreden want dan klopte mijn idee. Daar leer je het meeste van.
Ik ben ook gek op lezen dus dat heb ik dan ook heeeeel veel gedaan (en nog). Het ARRL handboek, Veron boek, ontvangers van Sterrenburg, boekjes van Kent, zenders van Bron, Methods in RF design, Network analyse van nussbaum, messungen fur den funkamateur 2 en 3 van de zelfde schrijver. Heel veel application notes van HP, rothammel, arrl antenneboek, oude electronica leerboeken internet pdf's, tijdschriften zoals elector, funkamateur, electron en alles wat ik kon vinden over een onderwerp waar ik dan net mee bezig was.
Op 12 juli 2009 18:35:14 schreef AVR_N()()B:
De modulatie ontstaat doordat de modulatiespanning op de basis van de oscillatortransistor komt. Die gaat daardoor harder en minder hard oscilleren. Dus krijg je amplitudemodulatie en dat is AM.
Zoals al gezegd treedt er ook nog een beetje frequentiemodulatie op. Dat is een bijeffect, waarvan bij die 3m bugjes misbruik wordt gemaakt.
Maar je stelt wel heel lastige vragen. Want het moet heel simpel. En als je dan een heel simpel schema krijgt, dan is het weer niet goed. Zo kom je natuurlijk niet verder.
Je kunt dan beter éérst kijken wat je wilt en dàn pas vragen wat je moet doen. 
@fred101
Het meeste had ik ook al op jouw site gelezen, maar ik had zelf al het vermoeden dat de groei bij jou ook veelal te wijten was aan het sleutelen en bouwen i.c.m. lezen: en natuurlijk heel veel uren in die shack van jou
Ik hoop zelf over enige tijd ook een ontvangertje te bouwen maar moet me eerst nog wat verdiepen in de oscillator theorie; ik ben nu met de versterker theorie bezig. Tot die tijd lees ik vooral veel mee in deze sectie. Thanks.
B.t.w. FET, is dit toevallig je echte naam of is dit gewoon een handle, omdat dit je held is?
Grttzzz.
WLM
fred101
Golden Member
Grappig, ik ben nu ook eindelijk met versterker theorie bezig. Ik heb het een beetje andersom gedaan. Van moeilijk naar makkelijk. Andersom was beter geweest denk ik. Ik weet wel hoe je een SA bouwt maar niet precies wat klasse C enz is.Dat is natuurlijk wat vreemd.
rbeckers
Overleden
Fred,
zo gemakkelijk is een (RF) versterker nou ook weer niet.
Zonder theorie en zeker zonder begrip van o.a. (LC) filters, oscillators, modulators, mixers en antenne's kun je geen (KG) ontvanger of zender ontwerpen. 
Ook de basis, o.a. wet(ten) van Ohm, Kirchhof, vermogen, is belangrijk.
Een SA is inderdaad moeilijker dan een versterker.
Maar je gaat vooruit. 
fred101
Golden Member
Dat klopt, ik heb in het begin ook naar transitor-bias en versterkers gekeken maar ik snapte het gewoon niet. Nu ik de rest ongeveer weet gaat het wel een stuk makkelijker. Ik begrijp heel goed uit ervaring dat het lastige materie is voor iemand die net begint. Er is zo veel wat je eigenlijk tegelijk moet weten maar je kunt niet alles tegelijk leren. Neem een oscillator. Dan moet je eigenlijk al weten hoe een versterker werkt, hoe het met spoelen, condensators en paracitaire eigenschappen zit. Bij een versterker moet je eigenlijk weer weten over ruis, faseverschuivingen, impedantieaanpassing, klasses maar dat betekent dat je eigenlijk dus ook moet weten wat (complexe) impedantie is (en dus ook wat reactantie is) en reflectie en natuurlijk vermogen en dus dB enz. Dat vond ik het moeilijkste. De meeste boeken behandelde iets zo oppervlakkig dat ik zoiets van had, "leuk, maar hoe werkt het nu echt" maar de boeken waar dat dan wel instond kon ik niet volgen want daarvoor miste ik dan weer kennis.
Dat boek van Hayward vind ik erg goed maar ik zou het 3 jaar geleden niet hebben kunnen volgen. Ik heb qua basis het meeste gehad aan het boek van Fritjoff Sterrenburg.
@fred101
Grappig, ik ben nu ook eindelijk met versterker theorie bezig. Ik heb het een beetje andersom gedaan. Van moeilijk naar makkelijk.
Vandaar ook dat ik mij afvroeg hoe je dat geflikt had. Ik moet het andersom doen d.w.z. eerst snappen, dan bouwen. Bouwen zonder dat ik weet wat er gebeurt vind ik niets aan. Vorig jaar ben ik met de cursus basis electronicus bij Dirksen begonnen en daar heb ik ontdekt dat die hele elektronica zo'n omvangrijk gebied is dat voordat je gedegen in de basis zit, je zo al twee jaar verder bent. Versterker theorie is rete intressant maar je bent er wel even mee bezig; hetzelfde geldt voor filters en oscillatoren, plus alle meetapparatuur die je nodig hebt om het proces een beetje te kunnen volgen. Ik heb nu met die lage dollarkoers een leuke SA op de kop getikt, dat maakt de zaken ook een stuk toegankelijker; maar ja... zo'n ding gebruiken is ook een studie op zich. Het is i.i.g. een heel leuke hobby.
Grttzzz.
WLM
Hoog tijd voor een nieuwe: http://www.circuitsonline.net/forum/view/75368