ik heb het volgende probleem met een bipolaire stappenmotor uit een diskdrive: Ik heb het volgende programma geschreven maar de motor doet niks anders dan een stapje voor en een stapje achteruit.

'portb.0= phase 1
'portb.2= phase 3
'portb.3= phase 4
'portb.5= phase 2

Do
Set Portb.0
Set Portb.5
Waitms A
Reset Portb.0 ‘maak 1ste en 4de wikkeling hoog en na 10 msec weer laag en wacht 1 msec voor volgende stap.
Reset Portb.5
Waitms C
Set Portb.0 ‘maak 1ste en 2de wikkeling hoog en na 10 msec weer laag en wacht 1 msec voor volgende stap.
Set Portb.2
Waitms A
Reset Portb.0
Reset Portb.2
Waitms C
Set Portb.2 ‘maak 2de en 3de wikkeling hoog en na 10 msec weer laag en wacht 1 msec voor volgende stap.
Set Portb.3
Waitms A
Reset Portb.2
Reset Portb.3
Waitms C
Set Portb.3 ‘maak 3de en 4de wikkeling hoog en na 10 msec weer laag en wacht 1 msec voor volgende stap.
Set Portb.5
Waitms A
Reset Portb.3
Reset Portb.5
Waitms C
Loop

Hoe zit de motor aangesloten?

En je hebt 4 fases, bij mijn weten heeft een bipolaire stappenmotor maar 2 fases, die je elk met een h-brug dient aan te sturen, of vanuit een symmetrische voedingsspanning.

Volgens mij heb je niet vier fasen, maar 2 bipolaire. Dus A+, A- , B+, B-.

Probeer eens A+, B+ , A-, B- als cyclus te doorlopen. Steeds maar 1 signaal actief.

Als dat werkt, kan je als tussenfasen (halfstepping heet dat):

A+, A+B+, B+, B+A-, A-, A-B-, B-

gaan doen.

Tjeempie wat heb jij een oude harddisk gesloopt. Hmm. "diskdrive". Kan ook een floppy zijn. Hoeveel draden gaan er naar die stappenmotor? Voor de bovenstaande boel, moet je er 5 of 6 hebben. De common (middelste van de wikkelingen) aan de plus, en wikkeling actief maken door hem naar nul te sturen.

Heb je maar vier draden, dan zijn dat twee wikkelingen. Om "A+" te sturen, moet je 1 van de A-draden naar de 5V en de andere naar de 0V sturen. Om A- te doen, doe je dat andersom.