Ja maar je kunt switchen tussen tx en rx (dat is hoe bijna alle radio communicatie chips dat doen tegenwoordig)

Kan je uC wel zenden en ontvangen tegelijk? als ie dat niet kan, kan je overwegen om gewoon voor dat setje te gaan, en dan gewoon alleen naar zenden overswitchen als ie daadwerkelijk ook moet zenden, en daarna asap op ontvangen zetten die handel!

Ja dat zal het dan wel zijn moet die turtoals nog lezen van diyembbedded

Op 28 juni 2007 12:48:50 schreef madthijs:
Kan je uC wel zenden en ontvangen tegelijk? als ie dat niet kan, kan je overwegen om gewoon voor dat setje te gaan, en dan gewoon alleen naar zenden overswitchen als ie daadwerkelijk ook moet zenden, en daarna asap op ontvangen zetten die handel!

Of je kunt eens wat beter na denken over wanneer hij eigenlijk moet zenden/ontvangen.

Zowel zenden als ontvangen kost een hoop energie....

JE kunt een soort protocol maken dat hij om de zoveel miliseconden even zn ontvanger aan zet en dan kijkt of er wat te ontvangen is. Anders red je het niet met een batterijtje op je robot. (Dit verhaal geld zowelvoor die 433Mhz als de 2.4Ghz modules)

maar die dingen verbuiken toch max 50mA ofzo meende ik gelezen te hebben in de datasheet van de ER400ETS.

Wil daar nu nog niet over na denken (wel beetje maar niet veel) wil eerst kijken wat voor hardware en wat de kosten zijn.

Maar denk dat ik toch voor 2.4GHz ga, erg mooie dingen.

Op die 2.4GHz modules van voti zitten een RX_IN en TX_OUT PIN op de connector waar zijn die voor ?

Nergens voor.
Uit de datasheet;

UEXT to connect to host microcontroller (standard connector on our ARM development boards)

Zij hebben dit printje gemaakt zodat je dit direct op hun ARM development bordje kan steken. Op dat development bordje van hun zit blijkbaar een connector waar je van alles op kan steken. Er zullen dus ook uitbreidings bordjes zijn die rx/tx nodig hebben, deze in iedergeval niet.

Ik zag laatst wat moois op Discovery Channel. Stuk of 30 robotjes die ook met elkaar comminuceerde. Leuke functie van deze robotjes was, dat ze een "verloren" robot met ze alle gingen zoeken. De een deed die vierkante meter, de ander een andere vierkante meter. Hardstikke leuk om te zien. Volgens mij ging dat via BlueTooth, maar dat weet ik niet zeker

BlueTooth is overigens ook niet goedkoop en zeker niet om het in 30 robots te bouwen :P

[Bericht gewijzigd door Boeip op (11%)]

Weet je nog hoe die afleverin heet ?

Pfoe geen idee, het zou ook zomaar op Nederland 1/2/3 geweest kunnen zijn. Het ging over allerlei robots. Zo hadden ze ook een bij (beestje :P) bestuudeerd. Die beesten volgen de vrouwtjes zo snel, dat het lijkt alsof die 2 beestjes dezelfde hersenen hadden. Dus zij wilde dat ook na maken enzo...

De robots van het verhaal uit m'n vorige post waren redelijk vierkant. Botste op elkaar, maar door op elkaar te botsen gaven ze ook informatie aan elkaar door. Boven op de robots zaten 3 stuks leds, rood groen blauw. Dat gaf aan in welke status de robots zaten.

De wetenschappers die dit gemaakt hadden kwamen uit Engeland. Was ook een Engelse documentaire maar nederlands ondertitelt

Ik ben erachter, het was bij Nederland 3 Teleac
Hoe het programma heet weet ik nog steeds niet...

http://people.csail.mit.edu/jamesm/swarm.php waren dat toevallig deze ?

En wanneer was die uitzending ongeveer ? dan kan ik het opzoeken op uitzendinggemist.nl

[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op (18%)]

Op 6 augustus 2007 11:08:03 schreef DJJeroen:
http://people.csail.mit.edu/jamesm/swarm.php waren dat toevallig deze ?

Die lijken er wel verdacht veel op! :D Ja, volgens mij zijn dat ze
Edit: Ik weet het zeker, dat waren ze ;)

Op 6 augustus 2007 11:08:03 schreef DJJeroen:
En wanneer was die uitzending ongeveer ? dan kan ik het opzoeken op uitzendinggemist.nl

2/3 weken geleden

Edit2: Die filmpjes, follow the leader, geweldig :D

Van die site heb ik dus mijn idee gekregen om ongeveer het zelfde te maken (misschien niet zo geavanceerd)

Op die site hebben ze het ook af en toe over de natuur enzo. Over de bijtjes wat ik vertelde :) erg interresant. Lijkt me wel lastig om te realiseren.

Het kost tijd en geld.

Back on Topic; Misschien via infrarood communiceren? Op elke hoek van de robot een sensor zodat je 360graden rondom zicht heb? Of met rfPIC's

Kan, maar ga die voti modules gebruiken.