fotoopa, hoe zorg je er voor dat de kleuren van de vloeistof niet mengt?

Op 26 juli 2007 00:06:10 schreef miniK0bo:
fotoopa, hoe zorg je er voor dat de kleuren van de vloeistof niet mengt?

Dat is eigenlijk het meest artistieke gedeelte van de realisatie. Het aanbrengen van de kleuren is idd een heel specifieke functie en maakt deel uit van de "geheimen van de kok" Iedereen kan koken maar toch zijn er zoveel verschillen. Blijft wel juist dat door de goede aanbreng van de kleuren je juist aantrekkelijke beelden kunt maken. Je vloeistof is een coktail van allerlei produkten waardoor je het samenvloeien van de kleuren kunt beinvloeden. Ook hierin speelt de controller een belangrijke rol. Maar zonder echt in detail te gaan zijn er enkele stuurkanalen voorzien vanuit de FPGA die deze kleuren kunnen beinvloeden.

Dergelijke beelden zijn een resultaat van vergaande electronica, maar ook fijne mechanika en lichttechniek ( want ook de controller stuurt hierbij tot 6 flitsen aan).

Vooral op de kleuren ben ik nog regelmatig aan het doordenken, zeg maar dromen. Ik zou nog heel graag zelf enkele superfijne kleine injectie ventielen bouwen ( speedrange 2 tot 5msec). Weet dat met injectie van kleuren je veel beter de mooie gradienten in de hand hebt. Ook dit is terug een combinatie van mechanika en electronica met precieze timingen waar weer een FPGA echt tot zijn werk komt. Software kun je het ook maar een FPGA werkt eerder parrallel wat de implementatie veel veel gemakkelijker maakt. Je hebt immers nooit invloed van de ene timing op de andere door software belasting of interrupts. Het aantal pwm kanalen is enkel beperkt door het aantal I/O's enz.

Op 26 juli 2007 07:17:06 schreef fotoopa:
Vooral op de kleuren ben ik nog regelmatig aan het doordenken, zeg maar dromen. Ik zou nog heel graag zelf enkele superfijne kleine injectie ventielen bouwen ( speedrange 2 tot 5msec). Weet dat met injectie van kleuren je veel beter de mooie gradienten in de hand hebt. Ook dit

Weleens aan injectoren van een benzinemotor gedacht? Dit zijn in principe elektrisch bedienbare ventielen die je heel snel open of dicht kunt zetten.

stomweg een inkjetpatroon. die dingen spuiten 10 centimeter ver ...

Injectie systemen voor benzine of diesel had ik al nagevraagd maar die vereisen een zeer hoge druk aan de ingang van het ventiel om te kunnen werken. Dit zie ik niet zitten.

Inkjet patronen daar had ik ook al wat mee bezig geweest maar voorlopig ontbreekt mij nog heel veel gegevens om dit te kunnen aansturen. Het werkingsprinciepe zelf zou idd perfect moeten werken. Het gaat immers over heel kleine hoeveelheden verf die vooral juist moeten afgevuurd worden. De reservoir leent zij ook heel goed om de kleurstof op te bergen maar verstoppen kan nog een probleem zijn. De origineele inktkleuren zijn niet bruikbaar omdat ze moeten afwasbaar zijn. trouwens de verfkeuze is heel kritish, weinig verven passen voor dit werk.

Ik gebruik nu reeds spuiten maar ze zijn met de hand te bedienen. Daar magneten opplaatsen moet werken maar je zit nog steeds met een aanvoer en regelprobleem. Je hebt ongeveer een druppel verf nodig per injectie en per kleur van ongeveer 1 mm diameter. Die druppel moet je dan nog een paar cm kunnen wegschieten zodat het injectie systeem niet in beeld komt.

Geloof me, het is rapper gezegd dan gedaan hoor! Ik lig er al een paar jaar van wakker.....

Ik ben wel bezig met de ontwikkeling van een injectie spuit om daar een magneet op te plaatsen. Als diabetes patient heb ik dergelijke spuithouders en daar zit idd een dosering op en de hoeveelheid ligt in dat bereik. De lege insuline cartiges kun je terug opvullen met verf. mijn voorlopig probleem is nog dat je nogal wat kracht nodig hebt om de kleine zuiger vooruit te stuwen en dat de huidige injectie naalden hiervoor iets te klein zijn waardoor de straal te fijn is. Maar het princiepe werkt wel, het doseersysteem laat je toe na iedere actie weer terug in te stellen via een regelknop met index markering waarbij de magneet altijd op dezelfde plaats kan komen. Ik spaar voorlopig de lege cartiges om mijn dromen verder uit te werken.....

een drup van 1mm, dat is een tik met een klein hamertje tegen de zuiger??

Op 28 juli 2007 07:52:33 schreef fotoopa:
Injectie systemen voor benzine of diesel had ik al nagevraagd maar die vereisen een zeer hoge druk aan de ingang van het ventiel om te kunnen werken. Dit zie ik niet zitten.

Voor diesel heb je hoge druk nodig, maar benzine valt wel mee. 5 bar is genoeg. Koperen waterleidingpijp gesoldeerd met normale loodgieterstin kan deze druk prima aan (en nog wel meer ook). Als je een compressor hebt, dan zou je een hele batterij verfspuiten kunnen fabriceren. De druk houdt je constant met een reduceerventiel.

Op 28 juli 2007 10:21:20 schreef Jouke:
een drup van 1mm, dat is een tik met een klein hamertje tegen de zuiger??

Eigenljk wel, zo zou ook mijn magneet via het doseerknop mechanisme op de zuiger drukken.

Er blijven wel enkele problemen over. Zo kun je niet met een heel hoge versnelling op de zuiger kloppen omdat die op de vloeistof kolom staat, dit is net of je tegen een muur slaat. Versnelling onder druk gaat ook niet zo gemakkelijk vooral we spreken van een responstijd ergens tussen 2 tot 5 msec. Om deze heel hoge responstijd te halen plaats ik nu reeds 150V op een 6V magneet. Een flash elco van 820 uF/330V leverd de nodige stroom. Door 2 IRF740 fets parallel te gebruiken mag ik tot 25A trekken. De aanstuurtijd van de magneet ligt nu rond de 2.2ms.

Gelukkig is de zuiger in de cartige een stukje massief rubber waardoor je een kleine demping van de versnelling bekomt. Naaldjes zijn geen probleem want die schroeven vooraan op de houder en kunnen vervangen worden. Enkel zijn die te fijn (0.25mm buiten diameter, binnen zal dit waarschijndelijk eerder 0.1mm zijn)

@Nico.c
Van die benzine druk wist ik niet, voor diesel hadden ze mij 300-500bar opgegeven. Maar denk niet dat het hier over potten verf gaat! In 3 jaar tijd heb ik 1 klein flesje verbruikt van 100 ml. Je kunt deze verven maar in 50 of 100ml krijgen en zijn niet bepaald goedkoop. Het ventiel opvullen alleen zou mij een fortuin kosten....Het zijn miniatuur injectie systeempjes die ik nodig heb. Ze mogen ook niet veel plaats innemen en gemakkelijk te reinigen zijn want na iedere opname shot volgt een afwas beurt. Dit door de explosie van de vloeistofdeeltjes. Die vliegen overal rond.

Kan je het principe van een slangen pomp niet gebruiken ?

De vloeistof zit in een slang, door nu (vanaf de buitenkant van de slang) mechanische de vloeistof te verplaatsen krijg je een pompende werking.

Edit:

Hier snel indrukken
|   inkt    |              ||
| Reservoir |              \/               
|___________|=========<0=======<0=====> uitgang

=== Slang

<0 = Terugslag ventiel

Op 28 juli 2007 07:52:33 schreef fotoopa:
Als diabetes patient heb ik dergelijke spuithouders en daar zit idd een dosering op en de hoeveelheid ligt in dat bereik. De lege insuline cartiges kun je terug opvullen met verf.

Die lege Insuline cartridges/spuiten zijn volgens mij onhandig. Vraag je apotheek eens om een paar "1ml insuline spuiten". Ik heb hier: "Becton Dickinson SA REF 300013". (58 mm slag voor 1ml. Ongeveer 2mm per druppel).

Insuline injecteer je inderdaad met hele kleine naaldjes. Maar de apotheek kan ook voor EUR 0.40 een naaldje met iedere gewenste diameter leveren. (Ik haal ze van 0.8mm per honderd tegelijk en de ohra betaalt).

@MMSoft,

Ja dat zou best een goed idee kunnen zijn! Enkel die kleine terugslagklepjes bouwen is fijn werk maar mogelijks wel te doen. Ook de uitgang zijde moet nog iets hebben om leeglopen te verhinderen maar als de opstelling niet horizontaal is zal het hopelijk wel erinblijven door de onderdruk.

@rew,

Ik gebruik hier al voor de manueele inbreng oude insuline spuiten van 40 en 100E met vaste naalden. Die werken perfect manueel maar om ze in te bouwen samen met een magneet bediening heb ik nog geen goede oplossing gevonden.

Van die naalden, dat wil ik even navragen in de apotheek. Dat zou idd een goede oplossing zijn. Nu is de isuline cartige eentje van 300E, ruim voldoende om 100 foto's te nemen. Het dossermechanisme is superfijn, zodat ik daar geen extra werk meer hoef voor te doen. Die verwisselbare naaldjes zijn dan goed om ze te vervangen bij verstopping.

Op 28 juli 2007 10:44:23 schreef fotoopa:
Er blijven wel enkele problemen over. Zo kun je niet met een heel hoge versnelling op de zuiger kloppen omdat die op de vloeistof kolom staat, dit is net of je tegen een muur slaat.

dat is toch eigenlijk wat u wil, een snelle drukopbouw zodat
er een druppel word "afgevuurd".
die naalden zijn inderdaad wel heel dun. dan klinken die van rew al beter.

niet echt goedkoop, maar toch
http://nl.farnell.com/jsp/search/results.jsp?N=411&Ntk=gensearch_0…

[Bericht gewijzigd door Jouke op (12%)]

Even op een paar oude posts reageren :)

Op 19 juli 2007 13:36:11 schreef miniK0bo:
Ik ben al een tijdje bezig met dit project. Zit momenteel in mijn afrondfase:

scope plaatjes

Helaas nog niet de tijd gehad o pje mail te reageren, maar wel zeer mooi gedaan :). Heb je er ook schema's van hou je die liever geheim ;).
Zou alleen wel die weerstand array's aan de rechtkant/top layer iets verder naar links zetten.

Op 22 juli 2007 23:05:10 schreef Squant:
Van samenkopen.net, de SK van xantus een Playstation Portable LCD gekocht met breakout bordje.

Na wat geknutsel aan het bordje waar wat foutjes op zaten werkt hij helemaal foutloos.

Mooi gedaan :), nieuwe pcb zal helemaal foutloos zijn ;). Solderen is jouw zo te zien wel beter af gegaan dan mij. Kan mijn scherm helaas maar in 16-bits kleuren gebruiken omdat 8 pinnen onderling sluiting hebben ;(.

De litze die ik gebruik laat een soort bruine flux achter, ook geen mooi gezicht, maar het werkt!

Die had ik eerst ook, heb nu andere maar vond die toch bezig.

@stijnos: In de nieuwe SK (die deze week open gaat) zullen ze weer staand. Scherm met bordje zal €41 zijn, SMPS voor de backlight ~€4 (nog even uitrekenen) en een scherm los €30.

@fotoopa: Zoals altijd, zeer mooi gedaan :).

Op 5 augustus 2007 17:52:43 schreef xantus:
Even op een paar oude posts reageren :)

[...]
Helaas nog niet de tijd gehad o pje mail te reageren, maar wel zeer mooi gedaan :). Heb je er ook schema's van hou je die liever geheim ;).
Zou alleen wel die weerstand array's aan de rechtkant/top layer iets verder naar links zetten.

Schemaatje? Reageer nou eerst op mijn mailtje, dan praten we wel verder :)

Hieronder een link naar een ander forum. Die zijn foto's en uitleg te zien van een 10*10*10 3D RGB LED KUBUS. Misschien is het leuk om er eens te kijken.

Laat maar eens horen wat jullie er van vinden.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1199575/

PS dit project heb ik samen met 2 klas genoten gedaan.

Zopas een update gemaakt van mijn opstelling voor vliegende beestjes. Bij de bestaande uitrusting is nu een 3de flits bijgevoegd die ver boven alles uitkomt en die de achtergrond beter moet uitlichten. Deze setup wordt nu ook gebruikt voor het werken in de volledige duisternis. Immers dan vliegen er heel veel soorten nachtvlinders die de meesten nooit zien. Om hiervan opnames te kunnen maken heb ik een extra groene 10 mW laserpointer bijgevoegd die mij het centrum van het beeld aanduidt. De bestaande beide rode lasers zorgen voor de automatische detectie. Er is ook nog een extra led zaklamp bijgemonteerd zodat ik tenmiste de nachtvlinders ook kan zien. Vliegende beestjes fotograferen is nooit gemakkelijk maar in volle duisternis wordt dit nog extra moeilijk. Als je overdag vij gemakkelijk enkele tientallen opnames hebt in een korte periode mag je s'nachts al heel blij zijn als je een 3 tal goede opnames hebt over een volledige nacht. De beste tijd ligt tussen 23H00 en 01H00.

De extra functie's worden vanuit de vroegere FPGA gestuurd. Bij het ontwerp had ik met voldoende uitbereidings mogelijkheden gerekend zodat ik dit nu heel gemakkelijk kon implementeren. De timingen voor deze extra functie's waren niet zo moeilijk, de groene laser is pwm gestuurd en wordt automatisch onderbroken juist op het ogenblik dat de foto genomen wordt zodat de groene straal niet in beeld komt.

Hierbij een totaal zicht van de opstelling. Voor het nemen van de foto's heb ik alles op statief geplaatst maar in de praktijk wordt alles rond mijn schouders opgehangen en moet gedragen worden. Het geheel, ongeveer 8 kg wordt wel lastig na een paar uur werken. Alles draaid op AA batterijen en heeft minstens een autonomie van 3 uur.

http://www.pbase.com/fotoopa/image/83504376/original.jpg

http://www.pbase.com/fotoopa/image/83504375/original.jpg

Hierbij een paar resultaten van nachtopnames. Op de laatste afbeelding was de nachtvlinder eigenlijk veel te groot om gemakkelijk in het beeld te passen. Mijn afstelling ligt vast en kan niet gemakkelijk gewijzigd worden. Focus ligt ook vast, alle flitsen zijn op een vast vermogen afgesteld. beide flitsen vooraan staan op een heel laag vermogen omdat de flitstijd anders veel te lang wordt om de vleugels te bevriezen. De 3de flits die de achtergrond belicht heeft max vermogen maar schijnt nauwelijks op de vlinder zelf. Alles sturingen zijn gedaan door een Altera EP1C6 FPGA.

http://www.pbase.com/fotoopa/image/83371978/large.jpg

http://www.pbase.com/fotoopa/image/83369709/original.jpg

Na maanden lang routen en ontwerpen, en na maandje lang wachten op mijn printjes, presenteer ik nu het resultaat:

http://elektron.its.tudelft.nl/~wmchim07/co/IMG_5156_resize.jpg

http://elektron.its.tudelft.nl/~wmchim07/co/IMG_5157_resize.jpg

http://elektron.its.tudelft.nl/~wmchim07/co/IMG_5158_resize.jpg

Nu nog tijd vinden om het in elkaar te zetten, |:( zucht ...

Dat ziet er heel goed uit zeg!! Printjes komen zeker van Niels Woelders?

Prachtig gemaakt! Als je straks nog even doorwerkt kun je morgen een foto maken van de bestukte versie!
Maar ik zie het niet meer zitten om zoiets manueel te solderen.

In ieder geval mijn gelukswensen met je realisatie en we duimen dat het straks werkt.

Op 7 augustus 2007 13:08:13 schreef fotoopa:

[afbeelding]

die is mooi!

ik fotografeer ook kleine beestjes (niet kleiner dan een flinke kruisspin, voornamelijk hommels, vlinders en sprinkanen) maar dat gaat niet zo goed met een Sony-dscp52 los uit de hand (en 't is geen electronica, laat staan FPGA/CLPD). (wel heb ik uiteraard mijn camera eens vanbinnen bekeken. kan daar helaas geen foto's van maken :P)

heel soms zit daar zelfs nog een goeie foto tussen ook :P

De printjes komen inderdaad van Niels Woelders. Surge_me heeft dit printje ook en volgens hem ziet Quartus dat er een cyclone 2 op het bordje zit. Dat is goed nieuws :).

Ik ben bang dat ik pas over 3 maanden weer een update kan geven over het bestukt geheel :'(

HAHA, ongeveer 2 maanden later, een project update!
Ik presenteer mijn fpga ontwikkelbordje voor gevorderden: Jigsaw

http://elektron.its.tudelft.nl/~wmchim07/co/IMG_5194_resize.jpg

http://elektron.its.tudelft.nl/~wmchim07/co/IMG_5195_resize.jpg

http://elektron.its.tudelft.nl/~wmchim07/co/IMG_5197_resize.jpg

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat, dit is mijn eerste printje dat professioneel geproduceerd is. Tot nu toe heb ik 1 schema fout, 1 layout fout en 1 layout onhandigheid gevonden. Het heeft meer dan een maand gekost om de schema fout te vinden :(. Momenteel wordt er aan gewerkt om via USB de fpga te kunnen programmeren, vandaar dat lange rooie draad.

Ik zie ook maar 1 kleine rework, stelt niet veel voor.
Verder een mooi bordje, ziet er goed uit. Zeker als het de eerste poging is.

Ga je toevallig nog een PCB IA/SK houden? ;) Wel leuk om mee te spelen nml. Vooral omdat er snel geheugen aan hangt, dat levert veel opties als je er bv een flinke LCD aan hangt.

Een PCB IA/SK zou in principe nog wel kunnen. Ik heb echter niet veel zin om ook nog voor onderdelen te zorgen. Het belangrijkste is om eerst testen of de dingen die ik wilde doen, mogelijk is. Dat zijn dan:
-JTAG USB
-config rom
-NIOS II
-SDRAM (in combinatie met NIOS II)

Als ik zeker weet dat die dingen werken kan er misschien een kleine IA/SK gestart worden ;)

Ik zat er ook aan te denken om een PSP scherm te halen, maar misschien is het voor mij goedkoper om gewoon een VGA aansluiting er op aan te sluiten. Dan kan ik ook leuk mee spelen, en is goedkoper ook nog.

@miniK0bo,

Heel mooie print! Er staan blijkbaar behoorlijk veel extra chips op, flinke voedings regeling onboard.
Daar kun je zeker heel wat mee realiseren.
Prachtig werk.