In mijn draaitafel zit dus een Denon DL160 MC high output element, nou ja high output, dat valt wel mee.
In principe geeft hij 1,6 mV af. zie ook :
http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?main=prod&ver=&MID…
Mijn versterker (een Sony STR DA50 ES Receiver) heeft een gevoeligheid van 2,5 mV op de phono ingang.
en dat is nou het probleem, die ene millivolt verschil.
als ik op een beetje huiskamer niveau muziek wil luisteren moet ik de volume regelaar voor 3 kwart opendraaien, terwijl ik normaal op die stand de huiskamer wordt uitgeblazen bij een CD. Hij is dus gewoon niet gevoelig genoeg. het klinkt ook nogal duf en slapjes.
Ik zit dus te denken om een MC en of MM voorversterker te bouwen om eens te experimenteren en deze op een lijn ingang aan te sluiten om te zien of dat beter is dan de ingebouwde phono trap
natuurlijk zijn er genoeg schema's en projecten te vinden op internet maar de meeste hebben het probleem dat ze of niet gevoelig genoeg zijn, of zeldzame transistoren (MAT02,03) gebruiken of hele dure opamp ic's. het moet wel een beetje goedkoop blijven.
Nu vond ik in een oude elektuur audio special een hele interesante MC / MD voorversterker (de Prelude)
opgebouwd met BC550C en BC560C torren en die zijn spotgoedkoop, en de spec's zijn heel redelijk.
daar heb ik een paar vragen over.
Er zitten namelijk elco's in het signaalpad van de MC trap
He bah ! Ik heb altijd geleerd dat je dat nooit moet doen.
Ik heb een slechts heel klein stukje van het schema ingescand om problemen met de Moderators te voorkomen
Alleen om de schakeling wat te verduidelijken :
Mijn vragen zijn dus :
wat doen die elco's daar ?
kan ik ze ook vervangen door gewone condensatoren van goede kwaliteit (Wima MKM / MKP bijvoorbeeld) ?
Naar wat voor waarde moet ik ze dan omrekenen en is daar een formule voor ?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Die condensators zitten daar voor de DC-scheiding, zie de (-)0.6V levels na de elco's. Ik zou de elco's gebruiken omdat MKP/MKT heel erg groot gaat worden (22uF voor een -3dB punt van ~5Hz)
formule voor het hoogdoorlaatfilter: f=2*pi*R*C
Elco's worden als vuistregel minimaal 10* groter gekozen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
Ik zou voor een buizen-phonotrapje gaan. Da's en goedkoop, en leuk om te doen.
(heb dat element trouwens hier ook, en 't is best een prima element. Platenspeler heeft alleen sinds m'n verhuizing (drie jaar geleden) niet meer gedraaid...)
[Bericht gewijzigd door alex278 op (51%)]
@ alex278 : Nee, geen buizentrap voor deze. Ik heb de meeste onderdelen voor dit schema al in huis, ook een voeding en kastje, vandaar. evengoed bedankt voor de suggestie.
@ Henry S. : Als ik jou dus goed begrijp beschermen de elco's het element tegen DC uit de voorversterker ?
Bedankt voor de formule en de uitleg.
Ik heb eens even gezocht voor wat prijzen van 22 uf condensatoren. da's even slikken; Zo'n 8 euro per stuk !!
en dat maal 4 dan nog...
Ik denk dat ik maar op zoek ga naar 4 kwalitatief hoogwaardige elco's van 220 uf (pansonic,elna,bc oid.)
De uitgangs condensatoren zijn 1 uf dus daar kan ik dan wel een paar goede voor nemen.
Audyn Cap bijvoorbeeld die zijn 1.50 euro per stuk.
Nog een vraag: is het verstandig om dit kastje geaard aan de sluiten op het lichtnet of niet ?
Op 20 oktober 2007 00:12:45 schreef Knustelsmurf:
@ Henry S. : Als ik jou dus goed begrijp beschermen de elco's het element tegen DC uit de voorversterker ?
En het ontwerp is gebaseerd op de elco's, anders kan je de transistors nooit zo instellen.
Audyn Cap bijvoorbeeld die zijn 1.50 euro per stuk.
Of Wima MKS.
Nog een vraag: is het verstandig om dit kastje geaard aan de sluiten op het lichtnet of niet ?
Nee, en ik zou de voeding ook in een aparte behuizing houden en de MC versterker via een kabeltje voeden.
Besteed heel veel aandacht aan je voeding.
Ratelcondensators, extra ontkoppeling, layout, etc.
Op 20 oktober 2007 16:38:05 schreef Henry S.:
Nee, en ik zou de voeding ook in een aparte behuizing houden en de MC versterker via een kabeltje voeden.
Besteed heel veel aandacht aan je voeding.
Ratelcondensators, extra ontkoppeling, layout, etc.
Ik twijfel nog of ik de voeding in een apart kastje zal zetten. ik heb een redelijk mooie stalen kast (voormalige schotel ontvanger) van zo'n 35 centimeter breed. Mijn eerste idee was om een door middel van stukken dubbelzijdig printplaat 2 compartimenten hierin te maken
zodat de voeding een voorversterker allebei in een geisoleerde "doos" zitten.
Inderdaad hoort hier een goede voeding bij. ik heb al een ingegoten transformatortje, er komen schottky diodes in en ratelkondensatoren,laagohmige weerstanden in de voedingslijnen. weet nog niet of ik de stabilisatie met 7815/7915 of 317/337 ga doen. mischien maar eens op internet kijken voor inspiratie..
317/337
Die zijn beter dan de 78xx/79xx qua regelgedrag/ruis. (of de hedentendaagse 78/79's moeten sterk verbeterd zijn..)
Op 20 oktober 2007 20:23:31 schreef MagicBox:
317/337Die zijn beter dan de 78xx/79xx qua regelgedrag/ruis. (of de hedentendaagse 78/79's moeten sterk verbeterd zijn..)
En van de 317/337 was de 317 te prefereren boven de 337.
Dat kan wel zo wezen maar ik heb hier een symmetrische spanning nodig, dus kan ik in dat geval niet om de 337 heen.
Op 20 oktober 2007 20:39:26 schreef Knustelsmurf:
Dat kan wel zo wezen maar ik heb hier een symmetrische spanning nodig, dus kan ik in dat geval niet om de 337 heen.
Ik meen me te herinneren dat je de 317 met wat kunst en vliegwerk ook als negatieve regulator kon inzetten.
Zie
http://www.waltjung.org/Regs.html
http://waltjung.org/PDFs/Regs_for_High_Perf_Audio_2_A.pdf
En doe er je voordeel mee, om die jeukkreet maar eens te gebruiken.
Heel mooi, daar ga ik mij eens in verdieppen. Maarre de originele voeding hiervoor ging uit van een 7815/7915 + 10 uf elco en 100 nano condensator. meer niet
Duh. Niets leukers dan daarmee te beginnen, en dan te gaan kijken of je 'n schonere voeding *hoort*.
Op 20 oktober 2007 21:18:09 schreef alex278:
Duh. Niets leukers dan daarmee te beginnen, en dan te gaan kijken of je 'n schonere voeding *hoort*.
*zet leesbril op puntje van de neus en kijkt er overheen naar boven* Hmm het hoog komt gedetaileerder door, jaaaaa hoor die dissonanten eens kristal helder, duidelijk te positioneren in het ruimtelijk beeld! *wijst met vinger naar willekeurige richting*. Ook het laag klinkt magnefiek veel voller en zo veel beter te onderscheiden. Je hoort de afzonderlijke instrumenten. Die contrabas, geweldig gewoon! Neen, dit is geen blubberbasje zoals het altijd klinkt uit subwoofers. Blasmephy die dingen! Godslaster!
/einde audiofiele mode.
[grapje tussendoor] Ik weet wel leukere dingen maar die hebben niks met electronica te maken

Op 20 oktober 2007 21:25:52 schreef MagicBox:
*zet leesbril op puntje van de neus en kijkt er overheen naar boven* Hmm het hoog komt gedetaileerder door, jaaaaa hoor die dissonanten eens kristal helder, duidelijk te positioneren in het ruimtelijk beeld! *wijst met vinger naar willekeurige richting*. Ook het laag klinkt magnefiek veel voller en zo veel beter te onderscheiden. Je hoort de afzonderlijke instrumenten. Die contrabas, geweldig gewoon! Neen, dit is geen blubberbasje zoals het altijd klinkt uit subwoofers. Blasmephy die dingen! Godslaster!
/einde audiofiele mode.
Oh hellep we gaan de High end kant op, Neeee....
straks moet ik ook kabels met lineare kristallen oid gaan gebruiken...
[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op (80%)]
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Je kan ook de koppelcondensator samenstellen uit een goede elco (Panasonic FC) en een goede MKP bijvoorbeeld (Audyn plus, Clarity Cap). Is wat goedkoper dan de 220uF MKP...
Rob.
Ik wil me er ook graag even tegenaan bemoeien.
Ik heb namelijk zelf de prelude voorversterker en ook de DL160.
Het kan namelijk heel anders: Van de prelude heb je de MC trap niet nodig en dan ben je gelijk van die elco's af.
Je kunt met wat waardewijzigingen van r' en c's de versterking van de MD trap zo opschroeven dat je op normaal line niveau uitkomt. De DL160 levert daar genoeg spanning voor.
Ik heb het zelf ook zo gedaan en het functioneert uitstekend.
Als je geinteresseerd bent, kan ik je de waardewijzigingen geven. Ik kan het eventueel ook nog aanpassen want ik heb de hele schakeling in een spice simulatie.
En dan nog even dit:
Belangrijker dan of je wel of geen 7x15 toepast (bij mij voldoet de 7x15 prima) is de nauwkeurigheid van de R's en C's die in de RIAA correctie zijn toegepast. (Als je de versterkingsfactor aanpast, dan veranderen deze ook).
Ja graag !!
Ik ben hier wel geintreseerd in.
Ik heb geen ervaring met Spice maar kan het natuurlijk altijd eens proberen met een probeerversie of zo.
Je kan de waarde wijzigingen hier neerzetten of emailen
als je het hier neerzet hebben de anderen er ook nog iets aan.
Ik ben net een paar avonden bezig gewwest om de MC trap in Eagle om te zetten.
Ik begin het net een beetje onder de knie te krijgen.
Op 29 oktober 2007 10:46:58 schreef Churchyardd:
Belangrijker dan of je wel of geen 7x15 toepast (bij mij voldoet de 7x15 prima) is de nauwkeurigheid van de R's en C's die in de RIAA correctie zijn toegepast. (Als je de versterkingsfactor aanpast, dan veranderen deze ook).
De voeding wordt een stel 317/337 spannings regelaars met nog wat extra onderdeeltjes, die komt van het elektuur schema "the preamp".
Dee weerstanden worden allemaal 1% metaalfilm en de condensatoren ben ik nog mee bezig, ik sta open voor suggesties. ik ben benieuwd wat jij daar gebruikt hebt voor, er is ook zoveel keuze dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet
Oh ja, heb jij in jouw prelude ook het systeem gebruikt met rca chassisdelen om de afsluit weerstand en capiciteit in te stellen, tegenwoordig word dit met DIP schakelaars gedaan zag ik. dit was ik ook van plan
Ik zal een overzicht maken.
Voor de C's van de kantelfrequenties heb je voor het beste resultaat wel 1% KS of KP (polystyreen resp. polypropyleen) nodig. Fabrikaat laat ik aan een ieder zelf over, maar ik ben met 'standaard' philips (nu Vishay/BCC) al dik tevreden. Ik ben nog niet zo onder de indruk van al die exotsche fabrikaten en heb gemerkt dat gelijkheid tussen de kanalen meer doet dan het fabrikaat C's.
Het mooie van MC elementen is, is dat ze helemaal niet kritisch zijn wat betreft afsluitimpedanties. De uitgangsimpedantie van de DL160 is vele malen lager dan die van MD elementen. Afsluitcapaciteiten is typisch een MD aspect. Je kunt dus gewoon het MC element aansluiten op de ingang van de MD trap (andersom kan dus niet!).
Op 29 oktober 2007 14:59:45 schreef Churchyardd:
Voor de C's van de kantelfrequenties heb je voor het beste resultaat wel 1% KS of KP (polystyreen resp. polypropyleen) nodig. Fabrikaat laat ik aan een ieder zelf over, maar ik ben met 'standaard' philips (nu Vishay/BCC) al dik tevreden. Ik ben nog niet zo onder de indruk van al die exotsche fabrikaten en heb gemerkt dat gelijkheid tussen de kanalen meer doet dan het fabrikaat C's.
Ik ben er ook niet van onder de indruk, BCC/Wima. Als 1% te duur wordt koop dan meerdere 'normale' C's en selecteer ze binnen 1% nauwkeurigheid en gelijkloop.
Ik heb even de berekeningen erbij gehaald.
Proefondervindelijk heb ik destijds de DC versterking op 630 bepaald. Dan kom je bij 1KHz ongeveer op 100mV uit.
Nu moet eerst de waarde voor C5, C6 en C10 bepaald worden. In de prelude is C5 39n en zijn C6 en C10 allebei 33n. Het is makkelijker om ze allemaal gelijk te nemen. Laten we uitgaan van 33n. De kantelfrequenties die in de prelude gehanteerd worden kloppen trouwens net niet. Dat kunnen we nu ook gelijk verbeteren:
De RIAA curve kent 3 tijdsconsantes:
T1=3180 us (50Hz)
T2=318 us (500Hz)
T3=75 us (2122Hz)
De versterking A is op 630 gehouden.
C is op 33n gehouden.
Hiermee zijn de weerstanden te berekenen:
R10 = T1/C = 3180e-6/33e-9 = 96363 Ohm (97k6)
R7 = R10/0.9/A = 97k6/0.9/630 = 172E (174E)
R8 = R10/9 - R7 = 97k6/9 - 172 = 10k7
(R9 vervalt!!)
R19 is een wat ingewikkelder berekening, maar moet 1k2 zijn: R19*(2*C)=79u.
T3 is 75u, maar in T3 doen C7 en R20 ook mee. Met C7=2u2 en R20=18k geldt bovenstaande formule.
Als je deze waarden gebruikt komt de RIAA curve nagenoeg overeen met de theoretische curve.
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag. Frequentieplots kan ik je opsturen, als je wil.
Succes ermee,
Bart
p.s. mocht je moeite hebben om de gegeven waardes voor R en C te vinden, laat het dan even weten.
Op 29 oktober 2007 20:03:34 schreef Henry S.:
Ik ben er ook niet van onder de indruk, BCC/Wima. Als 1% te duur wordt koop dan meerdere 'normale' C's en selecteer ze binnen 1% nauwkeurigheid en gelijkloop.
Uhhmm Henry, mischien een domme vraag maar wat versta je onder "gelijkloop" ?
Ik heb een capiciteits meter op mijn multi meter zitten dus ik zou ze zo kunnen selecteren.
@ Churchyarrd, Hartelijk dank voor de informatie en berekeningen
De waarden voor de condensatoren moet geen probleem zijn, 33 nf is gangbaar. of dat ook voor 1% het geval is weet ik niet. een dezer dagen maar eens naar de electronica zaak gaan. gelukkig heeft Stuut en Bruin een hele grote collectie.
De weerstandswaarden zijn een ander verhaal. ik kan natuurlijk ook de waardes maken door meerdere weerstanden in serie te zetten.
Gebruikmaken van meerslagen instel potmeters is zeker niet zo verstandig ?
Hee kijk nou wat ik vind : http://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeksen
nooit geweten dat er zoiets als een E192 reeks, denk niet dat er een zaak is die zoiets op voorraad heeft.
Op 29 oktober 2007 23:32:53 schreef Knustelsmurf:
nooit geweten dat er zoiets als een E192 reeks, denk niet dat er een zaak is die zoiets op voorraad heeft.
Radio twenthe komt een aardig end met E24/E48 in folicondensatoren.
Ik kom ook wel eens bij Twenthe over de vloer maar ik wist niet dat zij dat ook verkochten, die zouden dan 5 en 2 % moeten zijn ? weet je ook wat ze kosten ongeveer ?
Geen idee. 25 cent/stuk, dacht ik.
Ze hebben best hele aardige dingen bij RT. Ik vind 't een stukken prettigere zaak dan stuut en bruin. Maar goed, da's 'n beetje hetzelfde als dat iedereen hier schijnt te zweren bij Conrad. :')