Ik heb drie stappenmotoren voor m`n CNC machine, ik heb voor het aansturen van de motoren een print gemaakt met transistoren (TIP122). Als ik de X en Y as bedien werkt het perfect (Ook sterk genoeg, maar de Z as is niet zo sterk als de X en Y as. (wel de zelfde print). Wie weet hoe dit kan ?? en wat ik er aan kan doen?? het zijn nieuwe TIP122 transistoren.
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
schema??, 3 gelijke steppers? spanning gelijk?
Edit:
te laat 
[Bericht gewijzigd door Ibanez op (18%)]
Ja, het zijn de zelfde motoren en tegelijk gekocht.
Ik heb een gelijkstroom voeding die voldoende amp. kan leveren. De motoren worden via een PIC aangestuurd.
1k weerstand naar de basis --> + naar de Collector --> Emitter naar motor --> van motor naar de Min. Over de spoel een diode. Dit is voor idere spoel appart gemaakt. (dus vier keer).
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Ah, klassieke vout.

Verplaats de transistor tussen de motorwikkeling en massa.
Een TIP122 is immers een NPN transistor.
Op 19 oktober 2007 21:57:49 schreef Don`t Know:
Hoe kan het dan dat de andere twee wel goed werken ???
Goede vraag! Even meten.
Idd, waarom werkt een emittervolger in dit geval niet goed:
Op een motorwikkeling kan maximaal 5-0.7-(Ib*1k) staan.
In de door Bart en mij aangedragen versie 5-Vsat, waarbij Vsat een paar tienden van een volt is.
Ik heb het verkeerd gezegd. SORRY !!!
Ik heb hem zo aangesloten :
+ --> Spoel --> Collector --> Emmiter --> Min.
[Bericht gewijzigd door Don`t Know op (62%)]
Of speelt de lengte van de bedrading ook mee ?? van de motor naar de print. De afstand is nu +/- 50 Cm.
klein is fijn
Moderator
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Uitsluitingsprincipe toepassen:
Gebruik een driverprint van Xas (of Yas) die dus wel werkt en laat die de Zas even besturen. Lukt het->probleem op oorspronkelijke Zas driver. Lukt het niet, gaan zoeken bij Zas stepper of zien dat je Zas mechanica niet te stroef loopt.
- - big bang - -
Het is gelukt !!, Ik heb de draden ingekort en nu is hij net zo sterk als de twee andere. Wel vind ik dat de transistors warm worden dus die zal ik nog op een een of andere manier moeten koelen. Ik heb geprobeert om een Alu. profiel aan de transistors te maken maar dan werkt de motor niet meer, er zal dan denk ik iets van mica ofzo tussen moeten.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 20 oktober 2007 12:48:29 schreef Don`t Know:
Wel vind ik dat de transistors warm worden dus die zal ik nog op een een of andere manier moeten koelen.
Als ze warm worden maar je ze met je vingers nog kan beetpakken is er geen probleem.
Ik wil nu graag een goede voeding maken (ik had eerst een labvoeding) voor de stappenmotor te kunnen sturen. Nou heb ik een schema gevonden :
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33
zou deze het kunnen ??. er zal wel een extra weerstand tussen moeten, omdat de weerstand van de motor 3.15 ohm is en de spanning 3.15 volt moet zijn, de spoelen kunnen 1A hebben. Als ik het niet goed heb hoor ik het graag.
nonkel_dw
nonkel dw
over een stepper mag je 30v Dc plaatsen voor een groter magnetiche veld te krijgen zo kan je u motor sneller laten draaien
Om stappenmotoren aan te sturen heb je helemaal geen gestabiliseerde voeding nodig.
Dat er op je stappenmotoren 3.15V staat betekent niet dat je ze ook met die spanning moet voeden.
Gebruikelijk is om een hogere spanning te nemen en dan de stroom te beperken door een weerstand (veel warmte) of te choppen (PWM).
Deze informatie heb ik bij de motor :
UNIPOLAIRE STAPPENMOTOR TYPE 103H546-0440 SANYO DENKI
Step Angle: 1.8°
Voltage: 3.15 V
Holding Torque: 0.147 N.m (1.30 lb.in)
Current/Phase: 1 Amp
Ohm/Phase: 3.15 Ù
Inductance/Phase: 2.8 mH
Flange Size: 42 mm² (1.65in²)
Connection: 6 Lead
Rotor Inertia: 0.03 kg.m² (x10^4)
Mass: 0.2 Kg
Wire : Phase A: Orange, White(Center tap), Blue Phase B: Red, Black(Center tap), Yellow
Als ik er nu 30V op zet dan ktijg ik 9,5 Amp. door de spoelen. Is dat niet erg veel?? (30V / 3.15Ohm = 9.5 Amp.)
Ik kan het mis hebben maar dan wordt de motor ook wel erg warm denk ik. en in dat geval zou ik naar een andere vieding moeten.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 21 oktober 2007 11:58:16 schreef nonkel_dw:
over een stepper mag je 30v Dc plaatsen voor een groter magnetiche veld te krijgen zo kan je u motor sneller laten draaien
dat mag, maar dan moet je wel aan stroomsturing doen.
dontknow: zet een 8.2 Ohm / 10W weerstand in de emitterleiding. Koel de torren goed, dan kan je met de ongestabiliseerde voeding ( 8 .. 30V ) voeden, en je steppers hebben (afhankelijk van je stapsnelheid) ook meer kracht. Als je single-coil exitation gebruikt mag die weerstand gemeenschappelijk zijn voor de (4?) stuurtorren van 1 stepper.
Bedoel je zo ??
http://home.orange.nl/tagrims/Stappenmotor.JPG
En wat heeft de voorkeur?? , direct van de PC of via een PIC.
[Bericht gewijzigd door Don`t Know op (30%)]
Wouter van Ooijen
Op 21 oktober 2007 12:23:36 schreef Don`t Know:
Bedoel je zo ??
Staat die weerstand in de emitterleding?
Ik zou er altijd een chip tussen zetten, als je de PC poort wil gebruiken een buffer. Maar nog liever iets met optische isolatie, motoren direct aan m'n PC ground zouden mij zenuwachtige maken...
Sorry, mijn fout.
http://home.orange.nl/tagrims/Stappenmotor.JPG
Wat is de reden dat u er een chip tussen wilt hebben? Het maakt het er niet makkelijker op.