spaarboiler wordt slechts lauw

Dit topic is gesloten

Ik heb hier een eigenaardig probleem met een 150 L spaarboiler.

Deze ligt op een nachttarief circuit aangesloten met een voorkeuzeschakelaar.

De boiler is een type met droge weerstand van 2000 Watt.

Als ik hem manueel aanzet, dan warmt ie op en is het water na een half uurtje al redelijk heet, zelfs kokend.

Maar als ie 's nachts opwarmt, komen we amper toe voor 2 personen te douchen, en het water is amper warm, eerder lauw;

Ik heb al de thermostaat vervangen, de weerstand uitgemeten (die warmt goed) en de boiler opengemaakt en volledig ontkalkt (zit niks meer in).

Normaal gezien krijgt de voorkeuzeschakelaar in België omstreeks 01:00 h een impuls van de centrale tot ongeveer 07:00 h 's morgens.

We moeten hem dagelijks op manueel zetten , anders geen warm water genoeg.

herkent iemand dit fenomeen ?

When all else fails, there is always my big hammer...
benleentje

Golden Member

Kan je dan niet een schakelkok er tussen zetten. Dan ben je niet afhankelijk van het impuls van energie bedrijf.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

[lol mode]
Das pas besparen: een boiler die het niet doet
[/lol mode]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heb je de centrale al gebeld wat zeggen zij?

There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Bij ons in België kun je niet zomaar bellen naar de energieleverancier.

Je krijgt zo'n computer aan de lijn, en het is dan van druk 1 voor dit druk 2 voor dat.

Om iemand te spreken moet je een storing melden. Maar in feite is er geen storing, want de electriciteit wordt geleverd en 's nachts staat de teller mooi op het maantje.

En de impulsschakelaar staat ook braafjes op 'Auto' 's nachts.

Dus, kan ik weinig melden, de fout zit wellicht bij ons. Ik ga dus inderdaad eens een lange kabel aan de boiler doen en met een schakelklokje werken.

goede tip !

When all else fails, there is always my big hammer...

Uit de losse pols: 150 liter bij een koude boiler (20oC) opwarmen tot 80oC -> 60 graden omhoog.

Dat kost je met een warmtecapaciteit van 4.2 Joule per gram per graad 4.2 * 150 * 1000 * 60=37.8MJ
Met 2kW aan verwarming stook je 2kJ per sec. Als de losse pols klopt, ben je dan zo'n 19000 seconden onderweg. Dat is een uur of 5.

Je *zou* het dus in 6 uur moeten redden. Controleer eens of je ook echt die 6 uur spanning op je boiler hebt.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Marco69 80 graden? Dat is wel vrij heet.
Ik heb mijn boiler ingesteld op 65 graden.
Ik had hetzelfde fenomeen, water altijd lauw.
Bij mij lag het aan kalk tussen de verwarmingsweerstand en de temperatuur voeler. De thermische veiligheid ging na een uur al uit en het water was lauw. De kalk verwarmde de voeler abnormaal veel en de warmteoverdracht naar het water werkte niet meer zoals het hoort.
Na alle kalk er uit te halen werkte die weer zoals het hoort.
Zoals te zien heb je een probleem dat de spanning er niet altijd op staat 's nachts. Meet de spanning eens op het moment dat die zou moeten aanwezig zijn om te beginnen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

werkt hij op 3 fase mist er dan niet gewoon een fase.
als na het pulsje wel je weizer ofzo op maantje gaat schakelt het relais ook dan wel echt en maakt ook dan wel echt elk contact van het relais contact

want een kabel er tussen met een timer is wel een lekkere makkelijke oplossing maar je kan het ook knap houden

[Bericht gewijzigd door ikkez op dinsdag 23 oktober 2007 16:03:33 (22%)

There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Een 2kW boilertje zal gewoon op 230V gestookt worden mag ik hopen.

@cosphi: 65oC is te koud. Beestjes! Die boilers zijn zo goed geisoleerd dat een paar graden extra nauwelijks meer energie verlies oplevert, dus zet maar lekker warm.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 23 oktober 2007 16:37:29 schreef Marco69:
@cosphi: 65oC is te koud. Beestjes! Die boilers zijn zo goed geisoleerd dat een paar graden extra nauwelijks meer energie verlies oplevert, dus zet maar lekker warm.

Ik weet het dat het hoog genoeg moet zijn voor beestjes.
Ik heb het altijd laten wijsmaken dat met 65 graden ruim voldoende is om geen beestjes meer te laten overleven.
Als je je hand onder de hete kraan houdt loop je zoiezo brandwonden op met 65 graden. Zo heet voelt dit aan.

Legionellabacteriën zijn micro-organismen die ernstige luchtwegaandoeningen kunnen veroorzaken. Legionellabacteriën komen in koud water (minder dan 20 °C) voor in sluimerende toestand, maar kunnen zich in lauw water (20 tot 45°C) sterk vermenigvuldigen. Het is echter mogelijk de bacteriën binnen enkele uren te elimineren als de temperatuur meer dan 50 °C bedraagt, of zelfs binnen enkele minuten bij temperaturen boven 60 °C. Het is daarom raadzaam om warm water nooit op een temperatuur lager dan 60°C op te slaan.

Bron : http://www.acv.com/int-nl/25_02/6/app.rvb

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op dinsdag 23 oktober 2007 16:49:01 (35%)

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

[offtopic]In de boiler zal het inderdaad wel loslopen. Maar zijn al jouw leidingen zo goed geisoleerd dat ze bij een afwasteiltje water tappen de 65oC halen?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Iets wat ik vaak toepas bij klanten, omdat ik me niet zo graag 's nachts bij hun zekeringkast leg te slapen om te zien of ze al dan niet signaal krijgen ;-)

Koop een mechanisch schakelklokje, zo één om in het stopcontact te steken, kost bijna niks. Die klokjes tikken alleen maar verder als ze stroom krijgen. Je knipt de stekker van een verlengsnoer (of zet een contrastekker aan een stuk snoer) en je sluit dat klokje aan, parallel over de spoel van het relais dat de boiler schakelt. Zo weet je of je voldoende lang signaal krijgt. (zet dat klokje bvb op 12 uur, dan moet het de ochtend erop op 6 uur staan). Indien niet heb je een storing en kan je de maatschappij contacteren. Als je wel voldoende lang signaal krijgt, dan kan je dat klokje eens op de uitgangen van het relais zetten. Kijken of dat voldoende lang aantrekt. En laat eens iets weten :-)

benleentje

Golden Member

DAt hoeft dan niet eens een schakelklok te zijn. Kan ook een uren teller zijn. Zo een tellertje die bij houd hoe lang de compressor draait.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die urenteller kost tientjes. Die schakelklok euro's.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ik heb zo'n schakelklokje liggen.

Dat is een goede tip.

Ga eens het schakelbord openhalen en zo'n klokje erin zetten om de voorkeuzeschakelaar te controleren.

Kalk kan het niet zijn, heb de boiler opengemaakt en volledig gereinigd. Trouwens, zo'n boiler met een droge weerstand heeft blijkbaar minder kalk dan mijn vorige met natte weerstand (die zat vol !)

Ik zoek het dus eerder ook in de electrische installatie...

When all else fails, there is always my big hammer...

Ik zal mijn vraag hier maar stellen.
Zo een weerstand vermindert die ook van kwaliteit, zodat hij minder warmte geeft?
Kan je meten of een weerstand nog goed werkt.
Het duurt precies langer om op te warmen.

Kitman, eigenlijk hoort je vraag niet hier thuis.

Maar een weerstand kan verslijten, maar niet gauw. Een weerstand heeft normaal gesproken een afwijking. Zie de kleurentabel voor weerstanden.

Stel deze heeft 5% afwijking. Bij 100 Ohm mag de weerstand tussen 95 en 105 ohm bedragen. Zit ie eronder of erboven is de weerstand niet goed. Je kunt hem wel gebruiken, ligt eraan welke weerstandwaarde voor jou wel voldoet.

er zit een relaiscontact in de meterkast wat schakelt tussen 1 en 6 uur , dit contact wordt door dtmf geschakeld . hier in nl zijn dat losse units in een kastje die per unit een bepaalde schakelpuls volgen op het net. als de unit bij jou de puls niet volgt of weer uitschakelt op een andere puls van het energienet dan moet de module vervangen worden door de netbeheerder.

overigens had ik thuis vroeger ook zo'n boiler en als het hele gezin zaterdags ging douchen moest de boiler altijd met de hand aangezet worden op vrijdagnacht , anders was het water al koud met de 3e persoon .

daarna een combiketel aangeschaft en was dit gedoe ook verleden tijd . de energiemeter schakelt nog steeds het contact in met de losse klok die ook nog regelmatig zichzelf goedzet met de klokpulsen , deze schakelt ook de energiemeter om van dag naar nachttarief .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Kitman, geen oude koeien uit de sloot stampen.

@tm
dtmf ? niet echt ...

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 28 november 2010 14:02:49 (53%)

Dit topic is gesloten