Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Zie een screendump van onderstaand ontwerp:
Ik wil dus uit een trafo die secundair 15V AC afgeeft 12VDC maken, en daaruit weer 5VDC (ik heb zowel de 12 als 5 volt nodig)
Nu heb ik dit gebouwd, werkt prima, echter, de 12 volts regulator, LM78S12 word zeer snel zeer heet. Zou je zeggen: je belast hem te zwaar, dus koelen. Nu hang ik dus netjes 12vdc aan een testpin om te kijken wat mijn schakeling consumeert, dit is mooi af te lezen op mijn regelbare voeding. dit komt krap op 70mA, das dus niet bepaald hoog. Nu vraag ik me af of het ontwerp eigenlijk wel klopt, ik zelf zou niet inzien waarom het niet zou gaan.....
wie o wie heeft een idee 
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
dat ding wordt zeker snikheet zonder koelvin!! bereken maar eens om een bij de 2.5W zonderkoelvin gaat dit een 180°C zijn
ontwerp is anders wel goed
Een spanning van 15V AC geeft na gelijkrichting en buffering een DC spanning van ca 21V (even nameten). Wanneer er dan 70mA uit de 12V regelaar getrokken wordt, dissipeert deze ca 9 x 0.07 = 0.63 Watt. Dit is al genoeg om de temperatuur van de regelaar flink te laten stijgen. Overigens mag een 7812 best wel een beetje heet worden. Bij een dissipatie van meer dan ca 1 Watt zou ik een koelvin monteren.
Waarom sluit je die 7805 via de 12V aan? De 7812 wordt daardoor zwaarder belast. De 7805 kan meer dan 20V ingangs spanning hebben.
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Op 24 oktober 2003 22:01:03 schreef CornelisJ:
Een spanning van 15V AC geeft na gelijkrichting en buffering een DC spanning van ca 21V (even nameten). Wanneer er dan 70mA uit de 12V regelaar getrokken wordt, dissipeert deze ca 9 x 0.07 = 0.63 Watt. Dit is al genoeg om de temperatuur van de regelaar flink te laten stijgen. Overigens mag een 7812 best wel een beetje heet worden. Bij een dissipatie van meer dan ca 1 Watt zou ik een koelvin monteren.
oops 70mA, had gerekent met 700mA... met 0.63W wordt ie een 80-90°C moet kunnen
Jeroen Boere
Op 24 oktober 2003 22:07:43 schreef darksteel83:
Waarom sluit je die 7805 via de 12V aan? De 7812 wordt daardoor zwaarder belast. De 7805 kan meer dan 20V ingangs spanning hebben.
kan idd, ik heb voor de andere methode gekozen...
Miezjel
Si vis pacem para bellum.
het kan wel maar neemt niet weg dat het heet is.
het klopt dus allemaal wel is de conclusie.
alleen een koellichaam zou miss een aanrader zijn om het vermogen weg te leiden zodat je minder snel je vingers brand
80 graden is voor een component nog niet dodelijk maar je moet er niet met je vingertjes aan komen

Aedolon
80°C valt best wel mee 70°C is wel veiliger je kan beide niet aanraken maar beest kan er wel tegen
wat is de stroom uit de 7805 ? misschien wordt die zelf warmer !
menno
Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...
Op 25 oktober 2003 12:11:01 schreef Antoine:
De "die" van een 78xx mag 150°C worden dus....
Het is altijd tricky om "Absolute maximum ratings" (en daar valt die 150 °C onder) als toelaatbare "operating condition" te beschouwen. Bij een junction temperatuur van 150°C of meer kan schade ontstaan aan het component. Met andere woorden: een 78xx mag geen 150 °C worden. De enige juiste methode die hier van toepassing is: warmtebalans opstellen, uitgaangde van de maximale omgevingstemperatuur en het maximaal gedissipeerde vermogen. Daaruit bepaal je de maximale junction temperatuur. En die moet dus onder de 150°C (en voor sommige devices zelfs onder de 125°C) blijven, liefst zo ver mogelijk.
Atlantis
ciao 4 now.....
Die gemeten 70mA voor het 12V circuit, is dat inclusief de stroom die het 5V circuit trekt via de 7805?
Aedolon
Op 25 oktober 2003 13:09:10 schreef Atlantis:
Die gemeten 70mA voor het 12V circuit, is dat inclusief de stroom die het 5V circuit trekt via de 7805?
inclusief lijkt me inclusief gezien de opbouw..
Jeroen Boere
Aedolon
Op 25 oktober 2003 15:55:07 schreef Jeroen Boere:
ja, is inclusief, de 7805 blijft gewoon koel
moet hij aanraakbaar blijven ? 70-80°C is vrij normaal als je er echt niet tegen kan een klein koelvinnetje !
Atlantis
ciao 4 now.....
Ik heb net even getest (voor het geval je dat zelf nog niet gedaan had) Een kale 7812, IN 17VDC belast met een weerstand van 100 Ohm wordt net lauw warm. 70 mA stelt dus nx voor. Misschien is je regelaar niet helemaal lekker of een andere component?
Aedolon
Op 25 oktober 2003 17:52:29 schreef Atlantis:
Ik heb net even getest (voor het geval je dat zelf nog niet gedaan had) Een kale 7812, IN 17VDC belast met een weerstand van 100 Ohm wordt net lauw warm. 70 mA stelt dus nx voor. Misschien is je regelaar niet helemaal lekker of een andere component?
uhm, hij heeft 21V in !!! en onbelast transfo is het zelfs hoger 22-23V...
Jeroen Boere
Jeroen Boere
Op 25 oktober 2003 17:52:29 schreef Atlantis:
idd, ben al aan het kijken of er sluiting inzit
Jeroen Boere
Op 25 oktober 2003 16:06:11 schreef Aedolon:
[...]
moet hij aanraakbaar blijven ? 70-80°C is vrij normaal als je er echt niet tegen kan een klein koelvinnetje !
voor mij hoeft ie niet aanraakbaar te blijven, word toch in gebouwd, en er is ook weinig ruimte meer voor een koelvin, had er eerlijk gezegt om gerekent dat ie niet warm zou worden....
dusja 
Aedolon
Op 25 oktober 2003 18:50:06 schreef Jeroen Boere:
trafo is secundair 15 volt, dus ongeveer 15wortel2 - diodes -rimpel = +- 17V
transfo is secundair 15 bij welke stroom!! deze is NIET constant de waarde die opgegeven is is bij NOMINALE belasting
rimpel bij 2200µF op 70mA ? 0.0007/2200*10^-6
reken het uit ik heb hier geen rekenmachine bij me volgens mij gaat de DC spanning toch rond de 21-22V zijn, hangt af van de transfo je hebt het transfovermogen niet gegeven !
Op 25 oktober 2003 18:50:06 schreef Jeroen Boere:
trafo is secundair 15 volt, dus ongeveer 15wortel2 - diodes -rimpel = +- 17V
Wat is er nou simpeler dan deze spanning even na te meten? Je gaat me toch niet vertellen dat een moderator van CO geen multimeter heeft? Ik denk toch echt dat de spanning dichter in de buurt van de door Aedolon en mijzelf genoemde 21V (of hoger) zit dan de door jou genoemde 17V.
Atlantis
ciao 4 now.....
Jeroen Boere
Op 25 oktober 2003 19:57:49 schreef CornelisJ:
[...]
Wat is er nou simpeler dan deze spanning even na te meten? Je gaat me toch niet vertellen dat een moderator van CO geen multimeter heeft? Ik denk toch echt dat de spanning dichter in de buurt van de door Aedolon en mijzelf genoemde 21V (of hoger) zit dan de door jou genoemde 17V.
Zekers heeft deze mod een multimeter, tis alleen wat jammer dat de print op mijn werk ligt, zodoende kan ik weinig meten
, morgen weet ik meer (jaja, zondag) maar dan kom ik ff op mijn werk, dan neem ik hem wel mee en ga ik het ff nameten.
Jeroen Boere
Op 28 oktober 2003 19:31:14 schreef CornelisJ:
En, heb je de spanning over de voedingselco al nagemeten?
Nee, nog niet, ben nu eerst druk met het bouwen van een spoed-project van mijn werk... volgende week denk ik pas weer tijd te hebben