Ik zou heel graag bij een systeem de snelheid van een truck willen weten. Nu weet ik dat de EBS deze ook meet en ik wou hem graag hiervan afmaken. De grootste EBS levaranciers voor trucks zijn Wabco, Haldex & Knor. Er is echter niet zoveel informatie te vinden hoe ik dit kan realiseren, ik was benieuwd of iemand zich hier al mee bezig heeft gehouden en al wat informatie heeft liggen.

Ik weet dat Wabco&Haldex een diagnose uitgang hebben met CAN aansluiting, echter is het me nog niet duidelijk hoe ik hier het beste gebruik van kan maken.

Is het niet eenvoudiger om de snelheid gewoon met behulp van een snelheidspuls te berekenen? Ik neem aan dat die truck ook gewoon net als een moderne luxeauto zo'n puls heeft. Waar zou je EBS die anders vandaan moeten halen?

--edit--
Die EBS haalt m rechtstreeks van de wielsensoren zeker?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]

snelheidsinformatie wordt via de CAN-bus aan de verschillende ECU's gestuurd. bij moderne elektronische snelheidsmeters/kilometertellers loopt er niet eens meer een draaiend kabeltje direkt van de aandrijfas naar de teller, maar gaat alles via de CAN-bus.

een extra CAN-controller op de bus die 'meeleest' en de juiste informatie uit de juiste frames haalt.

Hiervoor moet je dus precies weten welke informatie met welke frames verstuurd wordt. Ofwel volgens een standaard ofwel fabrikant-specifiek.

Op 30 oktober 2007 12:42:32 schreef GJ_:

--edit--
Die EBS haalt m rechtstreeks van de wielsensoren zeker?

Inderdaad, hij stuurt ook vaak een puls uit op een modulator uitgang, echter wil ik de snelheid het liefste van de CAN bus afhalen, gezien de rest van het systeem ook via CAN communiceert en dat allemaal prima verloopt willen we dat hier ook gaan gebruiken.

De data die op de CAN bus staat is toch ISO genormeerd, dan is dit dus toch bij iedere EBS systeem het zelfde, dat is het andere voordeel zo maak je het meer universeel voor verschillende merken. Ik weet niet of die snelheidpuls bij iedere EBS hetzelfde is. Volgens de ISO norm is dit bij CAN volgens mij wel het geval.

Nu hebben nog niet alle EBS'en een CAN interface, deze kunnen dan helaas niet gebruikt worden, maar goed er moeten keuzes gemaakt worden, met het oog op de toekomst lijkt mij informatie van de CAN het meest voor de hand liggend.

De snelheidspuls (bij een auto) is overal anders. Bij het ijken moet ik zelfs de bandenmaat vermelden (logisch).

Ik begrijp dat je een min of meer universele toepassing in elkaar aan het brouwen bent dat op meerdere wagen moet kunnen. Je keuze voor CAN is dan verdedigbaar.
Voor toepassingen waar de snelheid (of afstand) nauwkeurig gemeten moet worden heeft echter CAN geen enkel voordeel boven de puls, omdat je toch moet ijken.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (22%)]

Op 30 oktober 2007 13:20:27 schreef GJ_:
De snelheidspuls (bij een auto) is overal anders. Bij het ijken moet ik zelfs de bandenmaat vermelden (logisch).

Ik begrijp dat je een min of meer universele toepassing in elkaar aan het brouwen bent dat op meerdere wagen moet kunnen. Je keuze voor CAN is dan verdedigbaar.

Precies. Ok als de snelheidpuls voor iedere wagen anders is wordt het erg lastig om het universeel toepasbaar te maken.

Het is de bedoeling om het systeem uit te schakelen boven 50km/u, daarnaast bij snelheden boven 20km/u minder actief te zijn, vandaar dat ik de snelheid nodig heb.

[Bericht gewijzigd door Drazzic op (14%)]

Tenzij je dus een nauwkeurige meting wilt. Dan is die puls snel gevonden en aangesloten. Vervolgens hoef je alleen nog maar het aantal pulsen per kilometer te meten.

Op de CAN bus staat ook alleen maar een benadering van de snelheid die behoorlijk af kan wijken. Hou er rekening mee dat de uitlezing nogal behoorlijk vertraagd kan zijn. Dus dat je na stilstand nog een seconde (of twee) een snelheid van 10km/u op de bus hebt staan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (24%)]

Ik weet niet in hoeverre de benadering van de snelheid kan afwijken. Maar het hoeft niet op de cm/s nauwkeurig. Een afwijken van 1 km/u is sowieso niet echt een probleem.

2 seconden vertraging? Mm dat is dan wel iets om rekening mee te houden.
Hoewel het voor snelheden onder de 20km/u niet zoveel uitmaakt gezien hij dan sowieso continue en voluit moet werken.

[Bericht gewijzigd door Drazzic op (36%)]

Die vertraging zuig ik uit mn duim. Misschien is ie wel veel korter, maar hou er even rekening mee.

Een afwijking van meer dan 10% is ook geen uitzondering, op originele banden.

Ik begrijp dat het een deel van een groter project gaat worden. Het CAN bus/snelheid of afstand gedeelte van het project interesseerd me nogal. Daar mag je me best van op de hoogte houden.

Overigens weet ik me te herinneren dat er korte tijd mercedessen geweest zijn waar geen puls te vinden was en we dus afhankelijk waren van de CAN bus. Daar waren losse modules voor te krijgen die de CAN signalen omzette in pulsen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (54%)]

CAN data staat in J1939-71 en J19397 afhankelijk van welke gegevens je wil hebben en voor welke toepassing het is (auto of truck)

Data Length: 1 byte
Resolution: 1 km/h per bit , 0 offset
Data Range: 0 to 250 km/h
Type: Measured
Suspect Parameter Number: 74
Parameter Group Number: [65261]

[Bericht gewijzigd door RedTiger op (41%)]

Nou snap ik waarom al die duitse auto's op 250km/u begrenst zijn: de CAN bus stopt er mee.

RedTiger waar heb je dat vandaan? in J1939-71 vind ik namelijk het volgende:

pgn65134 - High Resolution Wheel Speed - HRW -
Transmission Repetition Rate: 	20 ms
Data Length: 			8 bytes
Data Page: 			0
PDU Format: 			254
PDU Specific: 			110
Default Priority: 		2
Parameter Group Number: 	65134 ( 00FE6E 16 )
Bit Start Position /Bytes 	Length 	SPN Description 			SPN
1-2 				2 bytes 	Front Axle, Left Wheel Speed 	1592
3-4 				2 bytes 	Front axle, right wheel speed 	1593
5-6 				2 bytes 	Rear axle, left wheel speed 	1594
7-8 				2 bytes 	Rear axle, right wheel speed 	1595

spn1592 - Front Axle, Left Wheel Speed - 
Data Length: 			2 bytes
Resolution: 			1/256 km/h per bit , 0 offset
Data Range: 			0 to 250.996 km/h
Type: 				Measured
Suspect Parameter Number: 	1592
Parameter Group Number: 	[65134]

spn1593 - Front axle, right wheel speed.
Suspect Parameter Number: 	1593

spn1594 - Rear axle, left wheel speed.
Data Range:			0 to 250.996 km/h
Suspect Parameter Number: 	1594

spn1595 - Rear axle, right wheel speed.
Suspect Parameter Number: 	1595

Dat heb ik uit dezelfde norm blz 34 of 33 geloof ik. Je zal zelf moeten kijken welke data verstuurt wordt. Er zijn meerdere signalen die de gewenste data versturen afhankelijk van model en jaargang van de ecu. gewoon een CAN analyser eraan hangen en filteren op bericht id's

Ok ik zie al welke je hebt gepakt. Dat is

spn74 - Maximum Vehicle Speed Limit - Maximum vehicle velocity allowed.

is dus iets anders dan de snelheid van de truck, die ik graag wou weten. Ik zal eens kijken hoe ik alleen de snelheid er uit kan filteren, op identifier waarschijlijk. Daarom zijn ze denk ik idd altijd begrenst op 250km/u want hoger kan je ze niet begrenzen :) Iig als ze volgens die norm functioneren.

[Bericht gewijzigd door Drazzic op (19%)]

Had even snel op speed gezocht en niet verder gekeken! als je weet hoe die nummers overeen komen met de CAN adressen wil ik wel graag van je weten!

Op 30 oktober 2007 14:20:18 schreef RedTiger:
Had even snel op speed gezocht en niet verder gekeken! als je weet hoe die nummers overeen komen met de CAN adressen wil ik wel graag van je weten!

"The standard defines an index called PGN (Parameter Group Number), which is embedded in the message's 29-bit identifier. A PGN identifies a message's function and associated data. J1939 attempts to define standard PGNs to encompass a wide range of automotive purposes. For example, there exist predefined PGNs for information such as engine rpm. A range of PGNs (00FF0016 through 00FFFF16, inclusive) is reserved for proprietary use."

Volgens wikipedia. Dus je PGN is gewoon je identifier waar je op kan filteren.

jeps: ik heb dit een half jaar professioneel gedaan bij een bedrijf: is appeltje eitje als je de hardware hebt

J1939 heb ik ook nog liggen: echt een super mooi protocol: alles duidelijk gespecificeerd.

heb er laatst nog even misbruik van kunnen maken bij een ander projectje...

als je meer wilt weten moet je me ff mailen.

Ik ben er nog even mee bezig geweest, maar volgens mij wordt er helemaal geen gebruik van J1939 gebruikt maar van

ISO 11992-1: CAN fault-tolerant for truck/trailer communication

maar dit moet ik nog even uitzoeken hoe het zit bij de meestre trucks, zal wel bij die EBS'en te vinden zijn. Bij Knor en Wabco EBS'en is het sowieso ISO 11992-1 zie ik al. Alleen Haldex laat er weinig over los, maar zal dat dan ook wel gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Drazzic op (11%)]

neem even contact met me op en ik kan je echt wel e.e.a. uitleggen

meeste trucks werken met een verkapte J1939

ben zeer zeker nl.

de enige die ECHT afwijkt is mercedes!!!

Op 30 oktober 2007 16:04:05 schreef High met Henk:
neem even contact met me op en ik kan je echt wel e.e.a. uitleggen

meeste trucks werken met een verkapte J1939

ben zeer zeker nl.

de enige die ECHT afwijkt is mercedes!!!

Ok ik zal je even mailen. Ow ik denk dat ik weet wat je bedoeld. De ISO beschrijft alleen fysieke en datalink laag. De hogere lagen liggen niet vast en daar kan bijv. J1939 als "norm" functioneren.

[Bericht gewijzigd door Drazzic op (22%)]

je hebt al mail terug met wat meer info ;)

denk dat je er wel blij mee bent!

Ik ben ook wel benieuwd naar die mail ;-)

zo groot was de belangstelling van RedTiger nu ook weer niet ;) mijn mailbox bleef leeg

Als je graag wil dat ik je een mail stuur om te vragen of je mij die info ook wilt sturen dan moet je tot vanavond wachten dan kan ik weer mailen, of je stuurt mij die mail nu en ik stuur je vanavond een mail om je te bedanken...;-)RedTiger had huiselijke verplichtigingen