Nieuwe voorversterker voor Denon DL160 element

Op 3 november 2007 00:20:00 schreef Churchyardd:
@alex278
Ik las dat je een buizen phonotrap adviseerde, welke bedoel je precies?

Geen idee, eerlijk gezegd. Maar ik bedoelde het ook meer als een principe-kwestie: tot nog toe is iedere buizenschakeling die ik gehoord heb die een beetje 'netjes' was opgezet stukken muzikaler en gedetailleerder dan het silicium-equivalent.

@Knutselsmurf. Ik had er al eens eerder uitgebreid over nagedacht. De Prelude is echt een pracht van een phono vertserker, echt waar. Daarom nam ik ook de moeite om er op te reageren. Als je de Prelude net iets beter afstemt zoals ik beschreven heb, klinkt ie echt ontzettend gedetailleerd, let maar op. En de DL160 is zonder meer helemaal fantatstisch. Zeker voor het geld.

Op 3 november 2007 01:16:34 schreef Knustelsmurf:

Ik gebruik nog niet eens de helft van de in en uitgangen.

Tsja, da's een keuze. Ik heb hier 'n CD-recorder, platenspeler, video, CD-speler en in vroeger tijden ook een cassettedeck staan en een radio staan, en dan zijn veel ingangen wel handig.

@alex278, Who's Linus Torvalds?

@Alex278,
Da's wonderlijk he? Een buizentrap klinkt eigelijk altijd beter dan een transistortrap. Waar zit 'm dat toch in? Ik ben zeker niet anti-transistor, maar ik heb de KLPP1 (zie boven) gehoord en die sabelt de Prelude echt neer, ondanks dat de Prelude een echt heel erg goede Phono trap is (@Knutselsmurf: Laat je niet ontmoedigen, de Prelude is echt heel goed!!).

CO is geen MSN, gebruik de edit voor toevoegingen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (88%)]

http://en.wikipedia.org/wiki/Linus_Torvalds

Anyway, Linus heeft een nogal, erm, sterke mening over mensen die dingen doen die niet praktisch zijn, maar die wel heel veel tijd en moeite kosten, tegen een matig resultaat. :D

@Alex278

I see. Maar het is een softwareknakker. Maar ik neem aan dat het gedachtengoed echter universeel is, en dat kan ik onderschrijven. Audio kan een valkuil zijn. En dat wetende kan een gezond verstand heel veel geld schelen.

Recentelijk heb ik een google-tech talk van hem gezien over 'git', een versiebeheersysteem voor software, waarin-ie na twee minuten begint met iets als 'zijn er hier gebruikers van CVS in de zaal? Ja? OK, you are idiots (for putting up with that piece of crap). Waarom iemand uit vrije wil zich zou onderwerpen aan baggersoftware...' (en zo gaat het nog een tijdje door).

Overigens, 't wordt van hem geaccepteerd omdat-ie goede design-beslissingen neemt. Maar goed.

We dwalen wel erg ver af van de topic, zijnde een DL160 met de Elektuur Prelude uit 1983. Knutselsmurf, soldeer dat ding even in elkaar en laat horen wat je er van vindt!!
Naar mijn idee zul je versteld staan van wat er in vinyl schuilt.

Vooral in het laag en het hoog wordt in de doorsnee RIAA versterker te weinig aandacht besteed... Tel uit je winst :)

De ontsluiting van Vinyl schuilt in een goede RIAA curve. Met een excellente gelijkloop tussen links en rechts. That's all.

Yep, in het middengebied klopt het meestal wel aardig, maar in het hoog en laag zie je de verschillen steeds groter worden. En dat puur door het niet selecteren van onderdelen, hup, consument merkt het toch niet.

BTW: Ik twijfel nu zelf tussen de bouw van het RIAA gedeelte van de Prelude en een 12AX7WA based RIAA versterker, bedankt knutsel! ;)

De orginele Elektuurs teruggevonden. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

Op 3 november 2007 01:20:15 schreef Churchyardd:
@Knutselsmurf. Ik had er al eens eerder uitgebreid over nagedacht. De Prelude is echt een pracht van een phono vertserker, echt waar. Daarom nam ik ook de moeite om er op te reageren. Als je de Prelude net iets beter afstemt zoals ik beschreven heb, klinkt ie echt ontzettend gedetailleerd, let maar op. En de DL160 is zonder meer helemaal fantatstisch. Zeker voor het geld.

Heb jij dan destijds de hele Prelude versterker opgebouwd ? dat is een heel project om te bouwen.
Vind je niet dat het wat verouderd is naar huidige maatstaven ?

Op 3 november 2007 01:20:33 schreef alex278:
[...]

Tsja, da's een keuze. Ik heb hier 'n CD-recorder, platenspeler, video, CD-speler en in vroeger tijden ook een cassettedeck staan en een radio staan, en dan zijn veel ingangen wel handig.

Ik heb een CD speler, een DVD speler,een combi DVD speler VHS-videorecoder, een equalizer en een draaitafel erop aangesloten staan. de drie spelers staan via een glasvezelkabel aangesloten op de versterker. Ik gebruikte wel eerst de S-VHS ingangen op de versterker tot ik erachter dat een SCART kabel een schakelsignaal meestuurt die het beeldscherm omschakeld. en dat is veel handiger.

overigens zijn de nieuwe generaties HT versterkers nog veel uitgebreider (HDMI en dergelijke).

Op 3 november 2007 02:01:23 schreef Churchyardd:
We dwalen wel erg ver af van de topic, zijnde een DL160 met de Elektuur Prelude uit 1983. Knutselsmurf, soldeer dat ding even in elkaar en laat horen wat je er van vindt!!
Naar mijn idee zul je versteld staan van wat er in vinyl schuilt.

Dat duurt nog wel even hoor. Ik moet eerst alle onderdelen is huis hebben. printen ontwerpen op de PC met Eagle. printen etsen en opbouwen, en dan nog de draaitafel repareren.

Ik ben wel gisteren begonnen met de voeding op te bouwen op een eurokaart gaatjes print. ik twijfel nog of ik er een netfilterje tussen zou zetten, zou dat zin hebben ?

Op 3 november 2007 02:36:14 schreef Henry S.:
Yep, in het middengebied klopt het meestal wel aardig, maar in het hoog en laag zie je de verschillen steeds groter worden. En dat puur door het niet selecteren van onderdelen, hup, consument merkt het toch niet.

de meeste phonotrappen in fabrieks versterkers zijn inderdaad niet meer dan een opamp en een paar weerstanden en condensatoren. dat is het grote voordeel van zelfbouwen.

Op 3 november 2007 02:36:14 schreef Henry S.:

BTW: Ik twijfel nu zelf tussen de bouw van het RIAA gedeelte van de Prelude en een 12AX7WA based RIAA versterker, bedankt knutsel! ;)

De orginele Elektuurs teruggevonden. :)

Nou sorry hoor,Ik heb de Audio special van destijds. heb je de phonotrap van "the Preamp" ook overwogen? dat lijkt me wel iets voor jou.

@chrurchyarrd (hoe kom je aan zo'n naam?) nog een vraagje : heb jij enig idee van het stroomverbruik van de deze voorversterker, ik heb een trafo van 2 x 18 volt bij 2 x 220 mA. moet volgens mij meer dan genoeg zijn.

Op 4 november 2007 12:29:06 schreef Knustelsmurf:
Nou sorry hoor,Ik heb de Audio special van destijds. heb je de phonotrap van "the Preamp" ook overwogen? dat lijkt me wel iets voor jou.

Met een MAT's? Nee dank je, die zijn tegenwoordig van goud. :P Daarom is de prelude ontwikkeld.

@Knutselsmurf:

Nee, ik heb van de Prelude alleen de MD versterker en de Line versterker gebouwd en de voorversterker met een balansregelaar en een volumeregelaar opgebouwd (en natuurlijk een ingangskeuze schakelaar). Veel later heb ik de MD voorversterker beter afgestemd. Dat was een echte verbetering.

Ik vind dat de Prelude nog steeds een ontzettend goede phono versterker is. Je hoeft ook alleen deze MD versterker te bouwen en deze op de line ingang van je Sony versterker aan te sluiten. De Prelude is zeker niet verouderd; een goed ontwerp is een goed ontwerp. Ik heb onderhand heel wat phono trappen gehoord en de enige die ik echt beter vind is de KLPP1 buizenversterker van het engelse blad HIFI world. Ook de Preamp van elektuur vind ik beslist niet beter dan de (verbeterde) Prelude phono trap. Ook de niet-zelfbouw phono trappen leggen het vaak af ten opzichte van de Prelude.

Maak niet al te veel toestanden van de voeding, dat is echt overdreven. De mijne draait al die tijd (al 20 jaar bedenk ik me!) met een 7815 en een 7915 met wat elco's en wat C's. Die elco's zijn onlangs nog door veel betere (en duurdere) vervangen, maar daar heb ik geen enkel verschil in gehoord.
De trafo die je hebt is meer dan genoeg, volgens mij kun je daar de complete Prelude wel mee voeden.
Een netfilter lijkt me ook niet nodig.

(Met mijn achternaam ligt Churchyardd erg voor de hand.........)

@Henry S. Volgens mij is trouwens de Preamp niet met MAT's, maar met opamps. Elektuur heeft daarnaast wel nog een andere phonotrap met MAT02 (of 03, daar wil ik vanaf wezen) ontworpen, maar hoe dat ding heet, weet ik zo niet.

Op 4 november 2007 23:05:49 schreef Henry S.:
Met een MAT's? Nee dank je, die zijn tegenwoordig van goud. :P Daarom is de prelude ontwikkeld.

Je wisselt ze om, eerst was er de prelude(midden jaren '80) toen daarna kwam the preamp(begin jaren '90).

Inderdaad, Knutsel, zo is het. En het ontwerp met de MAT03 is van maart 1991 zag ik net. Maar die heb ik nooit gehoord by the way.

Excuses, de Prelude is een ontwerp van 1983, The Preamp van 1986. De Prelude kan dus nooit ontwikkeld zijn als vervanging van The Preamp. Of we moeten net als Q met het time-space-continium spelen

The Preamp MC/MD trap bevat maar liefst 3 MAT02's parallel per kanaal.

@Henry S. Ik zie het, je hebt helemaal gelijk, net het artikel (dec 1986/jan 1987) teruggevonden. Drie stuks maar liefst. Ik vind 'm desondanks nou niet echt beter klinken dan de Prelude voorverversterker. Ruis zal met de Preamp wel wat minder zijn.
Ik heb trouwens nog een ongemonteerde print liggen van de Preamp, iemand interesse?

@ Henry S. Is mischien deze iets voor jou : http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=…

Is zeer gedetailleerd beschreven, moet vermoedt ik een hele goede zijn.

Maar je hebt meen ik ook het boek van Zur Linde in de kast staan en daar staan ook een paar hele knappe MD buizen versterkers in beschreven.

Ik heb destijds ook die linetrap en toonregeling (!) van de prelude gebouwd, klonk verrassend goed inderdaad. Moet nog ergens in de kast liggen...
Rob.

Op 4 november 2007 23:58:29 schreef Knustelsmurf:
Maar je hebt meen ik ook het boek van Zur Linde in de kast staan en daar staan ook een paar hele knappe MD buizen versterkers in beschreven.

Die heb ik idd, en een schema van mede-mod KT88. Genoeg experimenteeropties. ;)

Op 5 november 2007 23:29:55 schreef 12V HiFi:
Ik heb destijds ook die linetrap en toonregeling (!) van de prelude gebouwd, klonk verrassend goed inderdaad. Moet nog ergens in de kast liggen...
Rob.

Opmerkelijk dat velen zo positief zijn over een ontwerp dat al 25 jaar oud is, dat geeft te denken over de huidige ontwerperen in de audio elctronica... Nieuwer is dus niet altijd beter.

Op 6 november 2007 00:36:08 schreef Henry S.:
Die heb ik idd, en een schema van mede-mod KT88. Genoeg experimenteeropties. ;)

Zeer zeker, als je alle ontwepen uit dat boek wilt maken ben je een half mensen leven bezig. :)

Heb je ook al een lijnversterker voor tussen de phonoamp en de JLH eind versterker ?

Jammer dat ik KT88 al een tijdje hier niet gezien heb, dit is een onderwerp dat hem zeer zeker zou intereseren.

Op 6 november 2007 10:43:41 schreef Knustelsmurf:
Opmerkelijk dat velen zo positief zijn over een ontwerp dat al 25 jaar oud is, dat geeft te denken over de huidige ontwerperen in de audio elctronica... Nieuwer is dus niet altijd beter.

Vooral in de consumentenelektronica is het allemaal digitale ramsh, goedkoop te produceren. Natuurlijk is er ook klassespul, maar daartussen een groot gapend gat.

Zeer zeker, als je alle ontwepen uit dat boek wilt maken ben je een half mensen leven bezig. :)

Is dat een uitdaging? ;)

Heb je ook al een lijnversterker voor tussen de phonoamp en de JLH eind versterker ?

Niet in eerste instantie voor de JLH maar meer voor algemeen gebruik, ik heb nu te weinig ingangen, werk ik aan een complete voorversterker incl MD (eventueel MC, maar ik heb geen MC element) en LCD display + remote. Dat wordt op het digitale gedeelte (relaissturing) en de volumeregeling (discrete) na een buizenproject. Headphone ampje komt daar ook nog bij maar apart.

Jammer dat ik KT88 al een tijdje hier niet gezien heb, dit is een onderwerp dat hem zeer zeker zou intereseren.

KT88 is een druk audioman op dit moment.

Op 6 november 2007 18:42:13 schreef Henry S.:

Vooral in de consumentenelektronica is het allemaal digitale ramsh, goedkoop te produceren. Natuurlijk is er ook klassespul, maar daartussen een groot gapend gat.

Daar zit best wel iets in, ja, je wordt tegenwoordig overspoelt met alles-in-setjes voor een paar honderd euro met DVD speler en 5 kanaalsversterker.
Met name de grote japanse merken zijn de laatste jaren teruggevallen.
Alhoewel Denon en Pioneer weer een beetje op de weg terug zijn met stereo-appratuur zonder tierenlantijnen.
Bij Sony moeten ze het licht nog zien...

Is dat een uitdaging? ;)

Als je geen electrische gitaar hebt heeft dat weinig zin.(ikke wel).;-)

Niet in eerste instantie voor de JLH maar meer voor algemeen gebruik, ik heb nu te weinig ingangen, werk ik aan een complete voorversterker incl MD (eventueel MC, maar ik heb geen MC element) en LCD display + remote. Dat wordt op het digitale gedeelte (relaissturing) en de volumeregeling (discrete) na een buizenproject. Headphone ampje komt daar ook nog bij maar apart.

Dat wordt dus twee jaren ontwerpen en programmeren en een week solderen. >:-) ;-)

Ik neem aan dat je op de hoogte bent van het bestaan van de hooftelefoon versterker uit de prelude ?
(BD139+BD140 in klasse A).
Die wil ik ook nog wel eens een keer gaan bouwen.

Niet in eerste instantie voor de JLH maar meer voor algemeen gebruik, ik heb nu te weinig ingangen, werk ik aan een complete voorversterker incl MD (eventueel MC, maar ik heb geen MC element) en LCD display + remote. Dat wordt op het digitale gedeelte (relaissturing) en de volumeregeling (discrete) na een buizenproject.

Da's iets waar ik me ook nog wel eens mee bezig wil gaan houden. Dan wel excl. MD/MC, maar een nette voorversterker... nooit weg. Maar goed, eerst de waslijst van 'nog af te ronden projecten' eens leegmaken..