Ik wil een spanningsregelaar maken voor mijn robot.
Nu heeft mijn robot gelukkig maar een motor waar die twee rubsbanden mee aandrijft en ook nog mee doet sturen.

Maar mijn motor trek nog al veel stroom wat kan ik als beste gebruiken voor spanningregelaar gebruiken.

ik wil die dan graag dat die langzaam op toeren komt ipv meteen volle power en aansturen doormiddel van een servo of door een weerstand te verlagen/verhogen

Heeft iemand een goed idee? Bij voorbaad dank

het is misschien een idee om eerst een gewone labvoeding te maken en daar dan een potmeter op aansluiten en een motortje die de potmeter aan stuurt en als de potmeter dan helemaal open is dan op een of andere manier de motor uit zetten.

succes!
vipsie

@ Bart : Spanning is heel iets anders als stroom

het lijkt me raadzaam het volgende topic eens even te bekijken

http://www.circuitsonline.net/forum/view/54308

@vipsie : Met een potmeter de stroom spanning van een motor regelen? lijkt me dat je een flinke potmeter nodig zal hebben.

Dat weet ik dat je dan een flinke nodig hebt maar ik bedoel er eigelijk mee dat ik de spanningregelaar met een potmeter aan doe sturen

servo - pwm
H- brug

kijk even rond op die site,

bovenste link is een uitleg om servo pulse naar pwm te converten en tweede is een h brug, die wordt aangestuurt door pwm.

je had het over aansturen met servo dat heb je hier alleen geen servo nodig.

werking: in de eerste wordt de servo pulse omgezet naar pwm, de pmw gaat naar de h brug en stuurt hem aan.

op de site staan schema's + printvoorbeelden dus hoef je zelf niks meer te doen

de meeste mensen die hun "flinke" motoren willen regelen, gebruiken een H-brug. Jij wil ongeveer hetzelfde doen als ik, dus kijk bij mijn topic even rond:
nieuw project: Verkenner robot met armen
Je maakt dan gebruik van stroomregeling, met behulp van PWM.

ik vraag me af hoe jij met 1 motor kan sturen?
heb je afbeeldingen/schema's ?

wat jij spanningsregeling noemt, komt door het volgende: (misschien dat je het zelf al weet, maar te verduidelijking)
een motor heeft een weerstand. als je spanning op deze "weerstand" zet, gaat er een stroom lopen. door deze stroom ontstaat er een lorentzkracht in de motor die hem laat draaien. Als je de spanning opvoert, wordt de stroom ook groter, waardoor de motor harder gaat draaien. Het is de Stroom die ervoor zorgt dat de motor gaat draaien, niet het voltage. deze help alleen de stroom te transporteren

Gr. Rik