hoikes
ik heb als einderwerk het onderwerp anti-dender
en ik zoek zoveel mogelijk informatie over het dender-effect
en hoe je het dender-effect kunt wegwerken
dus wie wa informatie voor mij heeft gelieve het te laten weten
dank je
-x-
evelien
dender = contactdender, het verschijnsel dat contacten van een button nog een kort tijdje 'naklapperen' wanneer er op gedrukt wordt. Dit is vervelend voor microcontrollers en andere digitale schakelingen, daar deze zo snel zijn dat ze 'denken' meer dan 1 puls binnen te krijgen.
Er zijn meerdere oplossingsroutes:
- Oplossen met een RC filter
- Oplossen in software (Meerdere mogelijkheden):
1. als een puls komt, dan even wachten en weer kijken. indien niveau nog steeds OK, dan er vanuit gaan dat er een goede indrukking van de button was
2. Indien een puls wordt gezien, dan deze verwerken en de ingang voor een bepaalde tijd 'doof maken' voor andere stoorpulsen
3. Over een bepaalde tijd tellen hoevaak de ingang de puls ziet. Indien dit meer is dan bijvoorbeeld 66% van de tijd, dan er van uitgaan dat de button is gedrukt. Vervolgens wachten op de 'loslaat-event'
zomaar even wat gedachtes...
Fripster
hoikes
dan je wel!
maar ik al een 7 -tal opslossingen voor het dender effect weg te krijgen maar nog geen enkele software oplossing dus als iemand een software oplossing of nog andere oplossingen heeft gelieve het mij het te laten weten
dank je
-x-
klein is fijn
Moderator
Eindwerk op welk nivea?
Eerste pagina, softwarematige oplossing: http://www.google.com/search?complete=1&hl=en&q=contact+bounce…
Eventueel kan je nog de naam van een taal toevoegen als je specifiek op die taal wilt zoeken.
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Ik maak altijd een tellertje.
Een beetje hetzelfde als een oplossing in VHDL.
De 'machische' waarde in het ontdenderen is 20 ms.
Dit werkt altijd:
Teller op 1 kHz.
Tellen tot 39 en dan stoppen.
Ingang = '1' (knop gedrukt) is optellen (0 tot 39).
Ingang = '0' (knop los) is aftellen (39 tot 0).
De teller stoppen bij 0 of 39.
Dan op 19 of 20 testen (19 = ongeveer 20 ms).
Als de waarde van de teller hoger is dan 19; dan is de knop gedruk en ge-anti-denderd.
Als de waarde van de teller lager is dan 19; dan is de knop losgelaten en ook ge-anti-denderd.
Voor het gemak kun je overigens het beste iets van 800 Hz nemen en dan tellen van 0-31 en testen op 16.
Dat is makkelijker te verwerken in de software en komt op hetzelfde neer.
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Of gebruikt dit IC http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC14490-D.PDF Hij gebruikt een schuifregister als een soort laagdoorlaat filter succes verder
hoikes
alvast bedankt
maar hoe kun je een schuifregister gebruiken als laag doorlaatfilter? ik snap al dat je met deze ic met de vertragingstijden werkt maar hoe gebruik je hem als laagdoorlaatfilter?
groetjes
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Weet ik niet
, zo stond het in een boek van mij. Maar als je de datasheet leest, werkt hij als een digitale integrator. En een integrator en een laagdoorlaatfilter hebben dezelfde opbouw.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
er zijn verschillende manier om te ontdenderen
rc met schmitttrigger erachter ( drie 't' s !!! )
shiftregister methode.
up/down counter methode.
schuifregister truuk werkt als volgt.
je clockt op vast tempo het signaal binnen wat je wilt ontdenderen.
pas als ALLE bits in het schuifregister 1 zijn is de boel ontdenderd.
nadeel is dat van zodra er 1 bit terug laag is er terug ene nul gedetecteerd wordt. bij deze ontdendermethode gaat de duty cycle dus verloren.
je kan dat oplossen door ene tweede detector te maken die allemala nul detecteerd.
met de 'allemaal 1' en 'allemaal' nul signalen stuur je een s/r flipflop en dan heb je terug je duty cycle.
maar dan pas je beter de teller methode toe. met een 4 bit diep schuifregister kan je maar 4 clocks ontdenderen. met een 4 bit teller kan je 16 clocks ontdenderen.
hoikes
terug bedankt
nu nog een vraagje
mijn leerkracht van elektronica zegt dat er een ic bestaat waar je gewoon je ingangsignaal op aansluit en dat deze ic zorgt voor de ontdendering het is niet met schuifregisters of ander mogelijkheid
het is een ic die rechtstreeks ontdenderd
nu heb ik daar nu al uren op gezogd mss weten jullie iets meer
laat het me alvast weten
thanke
-x-
~Galaxy
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
2 NAND poortjes, onderling gekruist.
Zal er zo een plaatje bij maken.
edit: Is linkje geworden.
http://home.casema.nl/galaxy/debounce.jpg
p.s. Als je er al uren op hebt gezogd, dan moet je in google eens op "NAND debounce" gaan zoggen.
De links vliegen je om de oren..
[Bericht gewijzigd door ~Galaxy op (32%)]
~Galaxy
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Dan zoek je mogelijk het (nog steeds, 30 jaar lang) meest verkochte ic ter wereld.
Neem een NE555, schakel die als monostabiele, en je hebt een prima ontdender ic.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
ehhh Hoikes,
Waarom niet gewoon een RC netwerkje ?
al die moeilijke contructies is nergens voor nodig
(al moet ik toegeven dat ik recent een microcontroller heb gebruikt om een start puls een beetje te verlengen.
Zo'n ding heeft nu eenmaal minder rommel nodig dan een 555)
De elektronische methode welke ik gebruik om contactdender gegarandeerd
te onderdrukken, is gebruik te maken van bijv. een 4047, als ONE-SHOT mmv.
Eenmaal getriggerd, blijft de uitgang actief gedurende de ingestelde
tijd, wat er ook aan de ingang gebeurd. Ook als de toets langer dan
de ingestelde tijd ingedrukt blijft, wordt de uitgang nadien weer laag.
De uitgang van een 555 blijft actief, zolang de toets is ingedrukt.
Groeten,
Eddied
hoikes
efkes om te antwoorden op catp 501
waarom die moeilijke
ik moet een didactische koffer maken en het dender effect voorstellen + zoveel mogelijke oplossingen demonstreren om het dender effect weg te krijgen dus daar zit een rc- kring bij maar er kunnen ook andere dingen gedemonstreerd worden 
groetjes
-x-
pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
Als 't voor een didactische koffer is, mag je zeker niet vergeten te vermelden dat er ook speciale schakelaars bestaan zonder dender. Ze zijn wel onbetaalbaar en worden aldus maar weinig gebruikt omdat oa de softwarematige anti-dender veel goedkoper is 
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Hier heb je nog een stel oplossingen. Met inverters:
En met FET's:
In beide gevallen wordt de tijd tussen het indrukken beperkt door de tijd die R2 (R1 in het 2e schema) nodig heeft om C1 te laden of te ontladen.