Welke spoel(en) kan ik dan gebruiken of moet ik ze zelf wikkelenen{Dat is te veel}

Ze moeten dus beide om het ferriet?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (18%)]

geen toffe dag. Vanmorgen mijn best gedaan op mijn dipool. Hij deed het best goed op 160,80,40 en 20m. Hij hangt nu hoger, is 6 m langer en hangt vrijer. Ik hoopvol naar de shack maar wat denk je na veel verander aan mijn tuner doet hij het weer op alle banden, het tunen ligt alleen gevoeliger als eerst maar dat geeft niet zo. Dankzij de antenne stroom meter kan ik ook zien welke stand het effectiefs is. Hij doet het nu zelfs op 15 en 10m (dat was niet echt nodig maar een mooie bonus)
Zul je denken waarom was het dan geen toffe dag ?
Ik wilde ook even kijken wat hij op 160m deed. Dat moet echter met de FT101e want de 400 gaat maar tot 80. Nu blijkt mijn fijne trouwe buizengebakje ineens niet meer te willen. Hij ontvangt nagenoeg niets (doof als een kwartel) en hij gooit er niets uit. Het ligt in ieder geval niet aan de antenne/kabel/schakelaars. De laatste keer dat ik hem gebruikte deed hij het prima. Blijft de preselectie over lijkt me. Zou alleen niet weten wat daaraan van stil staan kapot kan gaan. Snif, het is zo'n schattig buizengebakje. Zou ze jaloers zijn dat ik de laatste tijd meer met de FTdx400 zat te spelen of zou ik met de 400 de preselectie van de 101 hebben opgeblazen (als ze al tegelijk aanstaan staat de niet zendende nooit aan de antenne (schakelaar) en zet ik de RF gain dicht.

Fred

@(Z): dure elco's zal je toch nodig hebben maar dankzij de moderne uitvoeringen van 400V met een heleboel microF blijft er bij serieschakeling genoeg afvlakking over. Ja, de stroombeperking noemde ik ook al.
@Piet: één spoel heb je al (op het ferriet, net zoiets als dat ding van Gerwin). Een extra spoeltje van zo'n 15 - 20 windingen (schat ik) wikkel je in een paar minuten, fluitje van een cent als je dun draad hebt. Maar heb je via (Z)weetvoetje niet meteen een vrij complexe schakeling te pakken? Ik kan niet meer helemaal reconstrueren hoe jullie daarop terechtkwamen, maar als eerste begin is ie niet echt simpel.
@Fred: daar heb je de Tweede Hoofdwet van de Electronica weer, NOOIT iets aanzetten!! Dat wordt weer foutzoeken, jochie...

Oke, heb jij een makkelijkere dan?

@Piet: Er zijn simpelere, maar dan heb je weer een antenne nodig. Het is altijd wat... Deze is een beetje lastig om af te regelen, maar daarna doet ie het ook goed.
Ik gok dat dit net wel te doen is. Als je eerst de versterker bouwt, en test of die helemaal goed werkt, dan kan je daarna de radio erbij bouwen.
Voor de kortegolf heb ik 10 windingen gebruikt. Dan kom ik van 80 tot 20m ongeveer. Het leukste deel van de kortegolf heb je dan wel gehad.

@Fred: Jammer van die DTdx400. Als we morgen na het doorpiepen van de bitx en mn modulator nog wat tijd over hebben, dan kunnen we er samen naar kijken.
Heb je alle zekeringen al gecontroleerd? Misschien is het gewoon zoiets stoms. Ik heb ooit de drivertorrren en eindtorren van mn versterker vervangen, terwijl er niets mis was, behalve een kapotte zekering. (de zekeringen zaten verstopt in een apart vakje om er makkelijk bij te kunnen, maar ik had ze over het hoofd gezien)

Oké, ja mijn idee was:
1) 'Grote' Bestelling
2) Voeding stabilisatie dingetje
3) Versterker
4) Radio

@Fred
Zitten de assen van de varco's nog vast aan de flexibele koppeling(en)? Misschien draait de preselectorknop alleen maar rond zonder de bijbehorende varco mee te nemen!

Lieve Dames, ik ben er nog steeds, beetje grieperig nog en druk met het QRL, U hoort spoedig van mij! En inderdaad, groot en veel elco's zijn niet zo duur meer, het loont de moeite om een vermenigvuldiger in te zetten voor het QRO werk.

Salute!
Tip:
Voor de Groningers. Fraaie (Philips) ferrietstaaf:
http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categor…

Ik woon wel in grunn, maar ik heb er al een;)

Als je in Grûnn woont ken je toch zeker ook Okaphone?
En wie beweert dat je er aan één genoeg hebt?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (31%)]

Ik ken Okaphone uiteraard en sta er regelmatig, maar ze zijn nogal duur...

Op de fiets/pruttel naar Van Dijken, elke vrijdagmiddag balieverkoop. Zie de site http://www.vandijkenelektronica.nl/

@PietdePiet: ik zet even systematisch je "werklijst" achter elkaar.

Hier komt de voeding, links staat wat er zo'n beetje in die adapter zit (of er nou nog een elco in zit doet niks ter zake), daar heb ik twee kronkeldraden (dat wordt dus flexibel snoer) aan geknoopt. Zo'n snoer dat als spaghetti aan je kastjes bungelt heet in kringen van electronici een "touw", een "draad" zit netjes in je schakeling. Wel even goed de plus (rood snoer nemen) en min (zwart snoer nemen) markeren!
Dan bouw je de stabilisator die rechts staat en knoopt 'm eraan. Ik heb een 7809 genomen, we beginnen maar standaard met 9V. Expres heb ik een 12V elco genomen, voor de reserve. Mag ook méér zijn! De plus zet je op een rood stekkerbusje, de aarde aan een zwart stekkerbusje. Die zitten geïsoleerd op het voedingskastje. Knoop je meter eraan en geniet van de 9V aanwijzing. Als je de stekker uit het net trekt zal je zien dat die 9V nog een tijdje blijft hangen, hij valt niet meteen op nul.
http://www.uploadarchief.net/files/download/adapter%20%2B%20stabilisator.jpg

Dat werkt dus. Nou kan je de versterker van Tante (Z) gaan maken. Is ie af, dan hang je hem aan je voeding (let op de plus en min natuurlijk). Luidspreker met dubbeladerig snoer eraan, een signaalbron moet altijd met afgeschermd snoer eraan (afscherming ligt aan aarde).
@ROELAND: WAT HANGT ER VOOR SPEAKER AAN? GEWOON 8 OHM?
@ALLEMAAL: wat zouden jullie voor een ingangsplugje op die versterker zetten zodat Piet er een mp3 ding of iets anders aan kan binden?

Als dat werkt: HOERA! Dan heb ik een ontvangerschema voor je dat het gegarandeerd doet. OK, radio Buiten Mongolië pakt ie niet, maar Binnen Mongolië wel denk ik. :-) Hij heeft GEEN voeding nodig, heel milieu-neutraal dus. Dat is de beroemde kristalontvanger waar iedereen vanaf 1920 mee is begonnen. Touw naar de centrale verwarming (op een blank stuk metaal natuurlijk) en een LANG touw als antenne, de ontvanger weer met afgeschermd audiosnoer naar je versterker. In de avond krijg je de meeste stations, dan zal je er wel eens twee door elkaar horen maar dat pakken we later wel aan. Die spoel is dus je ferrietstaafje met draad erom.
http://www.uploadarchief.net/files/download/kristal%20ontvanger.jpg

OK, heb het nog even gecontroleerd, bouwen maar!

HELP! Ik krijg bij een tweede keer proberen geen plaatjes te zien maar alleen 2 keer een heel klein rood stipje. Klik erop en het werkt, ik hoop dat ie het bij jullie wel goed doet want bij nog een keer proberen werkt het weer wel. Nou moe...

Gaat goed hier, plaatjes gewoon zichtbaar.

@Frithjof Sterrenburg

Ik heb een 7809 genomen, we beginnen maar standaard met 9V. Expres heb ik een 12V elco genomen, voor de reserve. Mag ook méér zijn!

Elco MOET een hogere werkspanning hebben dan 12V.
25v of hoger is aan te raden.
Een kleine trafo heeft een onbelast een veel hogere uitgangsspanning.

Ik was gewoon van plan een 3.5mm jackbusje te pakken...

Ik heb hier nog een luidsprekenr van 3.2Ohm en 2Watt liggen, die wilde ik op de versterker aansluiten...

EDIT: Moet ik nou daar mee beginnen of met die van (Z)??

@rbeckers: dat adaptertje gaf 12V onbelast meen ik? Maar 25V is natuurlijk prima, overigens is die werkspanning altijd voorzichtig gespecificeerd.
@Piet: met het versterkertje van (Z) beginnen is OK, ik zou met mijn ontvangertje beginnen omdat die simpel is en niet kan mislukken. Heb je dat eenmaal onder de knie dan kan je die (betere!) schakeling van (Z) aanpakken. Het is maar dat je eerste zwoegen meteen (nou ja, metéén...) lukt.
Jackbusje is prima, het ging er maar om dat je op je versterkertje iets kan aansluiten, dan weet je of ie het doet!
@(Z)weetvoetje: is dat versterkertje OK met een 3 Ohm speaker?

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op (17%)]

Helaas Frithjof, al aan het dementeren?
Het was 21V en niet 12...
Dan doe ik eerst die van jou, maar dan koop ik alvast wel de dioden en de tor voor die van (Z).

@Piet:
@#$%^&*!! Nou ja, wat maakt het uit, dan blaas je maar een elco op, is goed voor het leerproces!!

Heb ik al gedaan in mijn fm-bug...

Zag er leuk uit, alleen mijn torren vonden het minder

Elco's zijn goedkoop. Dus een meer of minder opgeblazen is niet zo erg.
Maar in de elektronika zorg je altijd voor een ruime marge in de specificaties van de gebruikte onderdelen.

@rbeckers
Dat ben ik met je eens, beter te ruim dan te klein...

EDIT: Frithjof, wat voor diode moet dat zijn, germanium?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (32%)]

@Frithjoff: Het beste is het om een 8 Ohm luidspreker eraan te hangen. Waarschijnlijk werkt het ook nog wel met 4 Ohm. Van die kleine torretjes houden er denk ik toch niet echt van om aan 3 Ohm te leveren. Maargoed, het is zo geprobeerd. Rook -> het gaat niet, muziek -> het gaat wel.

Gisteren bij Fred zo'n 13 uur gewerkt aan het doormeten van mn modulator, en daarna het afstellen van de bitX.
En er komt zowaar SSB uit de bitx. Maar er is nog iets vreemds: de gebalanceerde mixer wil niet. Zonder modulatie valt de uitgangsspanning goed op nul te krijgen, maar met uitgangsspanning dan komt er ineens weer een draaggolf tevoorschijn. Dat klinkt wel erg cool in de koptelefoon, je hebt het idee dat je naar een soort stereo-uitzending zit te luisteren. Maar verstaanbaarder wordt het er niet op.
Ik bedacht me vannacht dat het misschien audio-vervorming is. Als de audio clipt, krijg je DC op de audio-uitgang. Er zit misschien wel een elco tussen, maar die kapt het misschien pas af onder 5 Hz ofzo. (misschien lekt ie zelfs). En bij spraak zou je dan nog steeds wel draaggolf erdoor blijven houden. Het viel me namelijk wel op de audio nogal lijkt te clippen. Ik zou daar eens wat in gaan meten, Fred.

het duurde even maar mijn pc is gechrast.

die ferriet spoel van mij heeft 2 windingen. en die liggen apart. moet ik die in serie zetten en dan op het punt waar ze samen komen een antenne draad hangen?

verder heb ik zo geen condensator van 500pF maar op die radio zit er wel 1 waar op staat .05 is dit 500pF of minder?

die 2k luidspreker kan dat een piezo speaker zijn? of moet ik creatief met trafotjes doen?