Dat zou ook verklaren waarom het pas lekker klinkt als je zo ongeveer in de microfoon fluistert. We hadden beter wat maagden kunnen opofferen in plaats ze te bewaren voor Frithjof, dan had die mixer vast gewoon gewerkt. Op de een of andere manier heb ik altijd ruzie met mixers. Ik zal hem eerst eens in een metaal onderkomen duwen en de onderdelen tov elkaar beter scheiden. Ik denk dat het misschien wel beter is om sommige delen opnieuw op te bouwen op printjes zoals in jou modulator. Een echt kunstwerkje overigens. Ik zou de potmeter assen nog niet inkorten. Dan kun je strakts al die dozen op sleetjes achter een voorfront hangen (soort 19" rek idee) en de potmeter assen erdoor laten steken. Ziet het er van buiten ook strak uit. Ook erg mooi was dat tweekleuren ledje voor de modulatiediepte.

Ik ben vanmorgen bezig geweest met de door ons bedachte schuifspoel. Dat werkt als een speer. Helemaal niet kritisch. De friet steekt er nu gewoon aan de voorkant tijdelijk uit en duw ik er met de hand in en uit.

Fredden

@(Z)

Je hebt mail trouwens...

En als ik er nou een weerstand van 4.7R tussen zet?

1/4W zal wel niet genoeg zijn toch? 1W wel?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (12%)]

Mooi dat die spoel werkt. Test m straks eens uit met een minuutje vol vermogen AM erop. Als ie dat houdt, dan weet je dat je het goed in de tuner kan toepassen. Zo niet, dan zou je kunnen proberen of het met wat minder windingen beter gaat.

Ja, ik had al het idee om het het hele ding op zo'n manier in te bouwen. Ik heb nog een flink stuk alu liggen dat ik kan gebruiken hiervoor. Ik ga eens kijken of het lukt om met zoutzuur op alu te schrijven.

@Gerwin: (het gaat om deze, toch? http://www.b-kainka.de/bastel18.htm)
Je moet de windingen apart gebruiken. Of de ene, of de andere. Je hebt jammer genoeg geen aftakking op de spoel zitten. Maar je kan de antenne ook inkoppelen door middel van 10 extra windingen rond de spoel, aan de ene kant aan de aarde, aan de andere kant aan de antenne.
De 500pF variabele condensator kan je vervangen door de variabele condensator.
Of bedoel je die vaste condensator van 500pF? .05 is 50nF. Je zal er toch iets moeten zetten met een waarde van tussen de 200pF en 2nF, en anders moet je naar de winkel.
Die 2k luidspreker is erg lastig. Probeer een weerstand van 2kOhm. En dan kan je er via een 1uF elco een setje PC- of ipod boxjes aanhangen. (boxjes aan aarde, en aan min van elco, en plus van elco aan de buis)

@piet: 4.7 Ohm in serie zal de luidspreker goed beschermen. Het kost wel wat vermogen. Maar da's dan jammer. Het maakt niet echt veel uit.

@(Z) Hoeveel watt moet die weerstand zijn?

hoe zat dat ook alweer met condensatoren.

ze gingen toch vanuit uF uit?

dus 502 is 50 * 10 ^ -2? dus 0,5uF dus 500nF?

Op 2 december 2007 15:24:03 schreef Gerwin:
hoe zat dat ook alweer met condensatoren.

ze gingen toch vanuit uF uit?

dus 502 is 50 * 10 ^ -2? dus 0,5uF dus 500nF?

D'as niet goed. Uitgangspunt (als je het zou wilt noemen) is Pico Farad 502 is 50 x 10^2 (je mag ook zeggen 50 met twee nullen erbij) = 5000 pF of te wel 5 nF.

@piet: een gewoon kwart watt weerstandje is voldoende.

Oja Roeland, ik heb de impedantie meter aangepast volgens jouw schematje. Nu werkt ie stukken beter, de waardes die ik nu krijg lijken te kloppen met de praktijk. Ik denk alleen dat het nog beter gaat met zo'n toongeneratortje erbij zoals in het ARRL boek. Dan komt er ook een betere varco in en maak ik een schaalverdeling erbij. Oja, ik heb nog nagezocht. Als de antenne resonant is dan is de jx toch 0 ohm en niet oneindig. Dat betekent volgens mij niet dat het een kortsluiting is maar dat er gewoon geen complex deel is en alles zuiver ohms is. Ook in een smithchart programma wordt het als 0 ohm opgegeven.

Het buizen eindtrapje wordt uitgesteld, de SEM bleek alleen de ontvangerunit te zijn en geen eindtrapbuizen te hebben dus. Nu eerst op zoek naar buizen dus, zal binnenkort eens wat bij baco of kent bestellen, maar eerst de 101e fixen en de bitx afmaken.

Fredden

Hmm, ja, met die impedantie klopt wel. |:( Nouja, ik haal dat altijd weer door elkaar. Ik stel meestal gewoon de differentiaalvergelijking op als dat nodig is, ik gebruik die impedanties nooit om iets uit te rekenen. Want anders vergis ik me keer op keer weer. Zo ook gister...

Je bedoelt dat je een aparte osc. aan de meter hangen? Lijkt me inderdaad erg handig. Liefst niet met een kristal, gewoon continu afstembaar. Want resonanties treden meestal op een vrij smal frequentiegebied op.

Veel succes met je verdere knutsels.

Verveolg op de vliegtuigelectronica:
In de Airbussen zit zowel een 28V DC net als een 115V 400 Hz net. Dat weten we dan weer!

@(Z) Oké, hoelang is de levertijd eigenlijk bij Kent?

Meestal een dag of 5 ofzo.

En ik heb mn PLL aan de gang :D eindelijk... Alleen blijkt nu de VCO nog niet helemaal goed te werken, ik denk aan een rot condensatortje/transistortje ergens, maar ik heb het nog niet gevonden. Ik gok dat dat niet zo'n probleem zal zijn om te vinden.
Wat een gedoe trouwens, om alle storing van de cmosjes van de PLL uit de voeding te halen. Ik heb nu 2 met veel windingen ringkernen, 2 spanningsregelaars, en een hoop 22n condensatoren gebruikt, en volgens mij is het nou wel zo'n beetje weg. Toch leuk, zo'n PLL. Aan 1 van de 6 tinstandenschakelaartje draaien, 3s wordt de lock-led rood, en dan wordt ie weer groen, en dan zit je op 100Hz nauwkeurig op de goede frequentie :)
Maar goed, op dit moment hobbelt ie nog een beetje heen en weer, omdat er iets met de VCO mis is. (VCO van meer dan 10-25MHz)

En dan moet ik daarna eens een eindtrap gaan bouwen. 1.6-30MHz lineair. Doe ik waarschijnlijk met IRF820's en veel tegenkoppeling. Maar ik moet dan wel een hoge voedingsspanning gebruiken. Zo'n IRF820 heeft een RDSon van maar liefst 3 Ohm, dus dat werkt heel anders dan met zo'n FETje zoals er in de bitX zit. Ik hoop op zo'n 50W ofzo. leuke opgave, ik heb er al zin in :)
(en nou weer een weekje wachten tot volgend weekend, wanneer ik weer verder kan...)

Een avondje meten in de FT101e heeft minder goed nieuws opgeleverd. Een van de twee eindbuizen heeft overslag en is dus dood. Ik heb er nieuwe buizen bij gehad met voetjes. Nu weet ik wel waarom die voetjes, het zijn heel andere buizen en die hebben een paar pootjes minder, maar ik zie het niet zitten om die buisvoeten te gaan vervangen. Ik moet dus eerst op zoek naar andere buizen. Daarna bleek er al goed in gerommeld te zijn. De spanningsstabilisator is er uit gesloopt en gebypassed met een torretje en twee zeners daarom was hij redelijk onstabiel. Daarnaast bleek hij zo doof als een pier tov de FT101e van Jan en werkt de agc niet omdat de RF FET kapot is of het verkeerde type (zit niet de orginele meer in). Kortom nog voor weken werk als het al lukt. Oftewel het was een kat in de zak en je collega zendamateurs kun je met koop dus ook al niet meer vertrouwen (hij kende de hele geschiedenis van het ding en hij was prima in orde enz., ja ja klungelig repareerwerk op meerdere plekken was het :-(

Fred

Maar traden al die problemen daarvoor dan nog niet op?
Want ik vind het vreemd dat je het nu pas merkt. Je hebt het ding toch al veel langer in gebruik?

Nouja, als ik dat zo hoor dan is het inderdaad nog wel heel wat werk. Je weet ook niet of er nog meer dingen kapot zijn. Als ze er zo erg mee hebben zitten klooien...

Ik vond de 400 beter dan de 101 terwijl dat volgens Jan andersom is (die heeft ze ook staan). De 101 stond met zenden iets naast de frequentie en was veel minder stabiel als de 400. Ik snap alleen niet dat de 101 bij hem weer ontving maar Jan zegt dat dat waarschijnlijk kwam door de kapotte eindbuis.

Ben benieuwd hoe je zender straks gaat werken. 50W is een heel bruikbaar vermogen. Vraag je nu ook je call aan ? Kun je hier wel een keer komen zenden als je wil.

Fred

Nog even over PietdePiet zijn knutsels:
Ik dacht inderdaad wel dat een 8 Ohm speaker de bedoeling was, 3 Ohm is een beetje lage belasting, maar vooruit maar. Die diode kan zo'n Schottky BAT type zijn.

Ik ben bezig met het aanvragen van een call. Ik heb een mail naar het AT gestuurd of ze me een formulier willen doen toekomen waarmee ik de aanvraag kan doen. Ik hoop dat ze erop reageren...
Het is de bedoeling van ze dat je het met digid doet, maar aan dergelijke nieuwerwetse hypes doe ik niet mee.
Misschien dat ik eerst me zender moet afmaken, en zonder call gaan zenden. Dan brengen ze dat formuliertje met een beetje geluk zo bij mn huis langs. (kost alleen wel mn zender)

@(Z): gewoon een paar kW de ether injagen met een fake-call, liefst op een noodfrequentie of de Schiphol luchtverkeersleiding. Je krijgt dan gegarandeerd een voorkeursbehandeling...

@ zweetvoetje: komt lekker geloofwaardig over als je per mail verteld dat je het niet digitaal wil aanvragen. Dan had je beter een brief kunnen sturen :-) Werkt erg makkelijk hoor. Ik had het de zelfde dag (woensdag) nog aangevraagd en een paar dagen later (zaterdag) lag de vergunning in de bus.

Fred

Ik heb mail terug. Blijkt dat de formulieren gewoon op internet staan |:(
Nouja, die call komt eraan. I'll be PH1NE...

Op 3 december 2007 23:48:43 schreef fred101:
....Oftewel het was een kat in de zak en je collega zendamateurs kun je met koop dus ook al niet meer vertrouwen ....

Hé Fred, rot dat je problemen met de ft101 hebt, die 6JS6 eindpitten zijn moeilijk te vinden. Als ik hier zie dat je hem bij de voorzitter vandaan hebt dan is dat slechte reclame voor die club. Ik kan me niet voorstellen dat die man in zo'n positie dat bewust doet, heb je al contact met hem gezocht.

Ik heb wat zitten zoeken en die 6js6c eindbuizen zijn moeilijk en blijkbaar ook niet de beste optie. Ze moeten ook van toshiba zijn anders moeten er diverse C's worden vervangen door mica (?) uitvoeringen. Het schijnen feitelijk tv-buizen te zijn. De buizen+voeten die er los bij zitten zijn 6mj6-6lq6-6je6c. Dat staat tenminste op de sylvana doos. Op de orginele buizen staat niets meer.
Ik zou nog een manual van hem krijgen maar daar heb ik toen ook al twee keer voor gemailt, heb het nu maar gedownload. Als optie kom ik wel de 6146B tegen maar dat vereist ook ombouw. Misschien zijn die silvana's ook een betere optie.
Ach heb ik een mooi leerproject en daarna de voldoening dat ik hem zelf heb gemaakt.
Weet iemand een alternatief voor de 3SK40M FET met 4 pootjes (BF960 ofzo)

In iedergeval sluit deze dag goed af, ik heb net mail gehad dat ik de 5 grote rolspoelen kan kopen waarop ik geboden had. Kan ik zelfs twee tuners maken. Een asym L en een symetrische Fri-match.

Fred

Op 4 december 2007 22:13:19 schreef fred101:
....Weet iemand een alternatief voor de 3SK40M FET met 4 pootjes (BF960 ofzo)

Fred, 3SK40 is een N channel dual gate mosfet. Je kunt deze vervangen door bf981 (heeft vrijwel gelijke spec's). PA0FRI is hier ook al mee bezig geweest voor een FT220... Hier een linkje

Effe appart topic aangemaakt met fotos in van het voedingetje waarover ik een vorige post sprak (om deze thread nie te overdoen van foto's)

@fred101/PA4TIM
Ik heb hier nog een Sommerkamp FT201 staan met 2x6JS6 in de eindtrap. Mag voor een klein prijsje weg.
Bij interesse, details over de mail.

73 de PA2HW