goededag heren,

Ik heb een nogal groot probleem.
Heb namelijk een peugeot 2.0 HDI, die nu niet meer wil starten. na vele uren in mijn zwagers garage. zijn wij erachter gekomen dat de meerdere onderdelen in de ecu verbrand zijn. Na 2 nieuwe ecu's wil dat k*tding nog niet starten. nu wil ik alleen de verbrande onderdelen in mijn originele ecu vervangen.

nu wil ik weten hoe meet ik dat precies door en hoe weet ik welke gebruikt worden voor de ontsteking.

Bij voorbaat dank.

heb je met de nieuwe ECU wel rekening gehouden met de beveiliging (sleutelcode)

zomaar een nieuwe ECU monteeren werkt niet.

en waarom is die ECU uitgebrand? eerst daar de oorzaak van op zoeken voor je een nieuwe ECU ook oprookt :(

en sorry hoor maar een HDI met ontsteking ?

niet zozeer ontsteking maar het start mechanisme, ik ben een softwareprogrameur/applicatie ontwikkelaar. dus weet hier niet zo veel van af. maar een aantal monteurs (door de dealer zelf gestuurd), hadden er ook geen verklaring voor. dus ik zal toch mijn originele ecu tot leven moeten krijgen.

wat bedoel je met wil niet starten?

1) Startmotor gaat niet draaien
2) startmotor draaid maar motor spring niet aan

wat is er gebeurt voor dat het probleem optrad?

radio proberen te monteren oid.

(ongemerkt)een parkerrker in de kabelboom gedraaid

op de snelweg bij 120 KM/h is hij er spontaan mee gestopt.

gezien dit laatste bijna nooit voorkomt met dit soort problemen, is er wat aan voorafgegaan.

maak niet uit wat voor stomiteit , je heb uitgehaald, als je snel naar een oplossing wilt , eerts alles opbiechten, ook al lijkt het onbelangrijk.

en iets subtiels als je contact sleutels laten vallen ,e dan de onderdelen bij elkaar rapen en zelf inelkaar zetten kan al fout gaan.

hen al verschillende auto's naar me toe gesleept gekregen die gewoon de transponder missen in de sleutel.

maar verbrande onderdelen in een ecu ? daar moet iets aan voor af gegaan zijn.

dus , wat is er gebuerd?

helemaal mee eens,

de auto is niet van mij zelf, hij is namelijk van mijn broer, heb hem geprobeerd te bereiken maar zonder succes.
probeer het morgen weer en zal het gelijk laten weten.

wil hier zo snel mogelijk vanaf.
Ik weet trouwens niet waarom ze naar mij komen met dit probleem. maarja mijn auto staat nu ook bij hem dus is niet erg handig om te weigeren.

ok blijkbaar is er een fout gemaakt met de polarizatie(+ -)
tijdens het plaatsen van een nieuwe accu.

Moet ik alle verbrande onderdelen op de ecu vervangen, of weet iemand mischien specifiek welke ik moet vervangen.

en bij het starten vonkt hij niet eens.
de sleutel overhalen, is alsof je een kraan opendraait.
je hoort en ziet niks.

[Bericht gewijzigd door MajinAngel op (22%)]

Misschien tijd om naar een dealer te stappen. Behalve de ECU kan er best nog meer stuk zijn. Volgens mij zit bv de hele ABS rataplan in een ander doosje verstopt.

Overigens kan ik me nog herinneren dat een Peugeot waar de accu van los is geweest zowiezo niet altijd gelijk weer helemaal goed rijdt zonder een soort van ECU reset.
(details weet ik niet, wel dat het soms beroerd loopt. De dealer zit hier op de hoek: die mocht het verder oplossen)

En nog maar eens dezelfde verbaasde vraag als Ship: een HDi die niet vonkt lijkt me niet abnormaal toch?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (11%)]

Op 1 december 2007 15:42:57 schreef MajinAngel:

Moet ik alle verbrande onderdelen op de ecu vervangen, of weet iemand mischien specifiek welke ik moet vervangen.

je hoort en ziet niks.

Als je de + en - omgedraaid hebt van de autobatterij mag je meteen ALLE electronica vervangen. niet alleen de ECU zal om zeep zijn , je dashboard ook , je abs ook en je airbag conroller ook. En je mag de factuur leveren aan de knurft die daar in geslaagd is ... om te beginnen zijn de klemmen een andere diameter...

oeps, das niet handig , daar gaat meestal het eea. van naar zijn grootje.

zomaar onderdelen in de ecu vervangen ben je er niet mee.
wat zichtbaar verbrand is kun je vervangenen, maar hoeveel chips zijn er onzichtbaar verbrand ?
denk maar aan een defecte gloeilamp, aan de buitenkant zie je er niets aan.

waar in het land zit je ergens?

kijk eens in de buurd van de accu, daar zitten een hele batterij hoofd zekeringen van 30 tot 100 Ampere ,zijn die allemaal nog heel?
en loop ook de helezekeringes kast eens na, daar zal ongetwijfelt ook het eea. eruit liggen.

tja zoals GJ en Free ook al zeggen + en - omdraaien daar sneuveld mee bij (ABS dashbord en alle 100 andere stuurmodules)

ik wens je veel sterkte, maar dit kan handen vol geld gaan kosten, met als risico als je ergens iets over het hoofd ziet het gerapareerde zoweer opblaast.

en is het nu een HDI of niet , of simpepeler is get een benzine of een diesel, als nhet een diesel is heb ik nog wel een doosje bougievonkjes voor je ontstekeing, die mag je gratis komen ophalen :)

eerlijk gezegt is dit zonder ervaring geen klus meer voor de doe het zelver, zonder ervaring in auto electronica.
mischien komt Paul Wehlter hier nog voorbij en kan die nog at voor je doen, die heeft veel ervaring in het repareren van ECU's , maar kijk uit, soms komen er in een keer iets meer PK's uit :)

Oeps dat kan veeeel geld gaan kosten.
Dashboard kan soms veel hebben er zit daar meestal wel een ompool beveiliging (diode in serie).
In de motor ecu zit ook een ompool cq overspannings beveiliging maar dan parallel aan de voeding daar zullen wel de nodige printbanen stuk zijn en die zitten vaak in een tussen layer dus weggooien is de enigste optie.
Op de sloop andere ecu's halen met de sleutels en de sleutel transponder lijkt mij de goedkoopste oplossing.
De sleutel ontvanger zit (afhankelijk van de uitvoering) in de hoofdzekering kast links onder het dashboard die moet je in het geheel vervangen.
Dan nog de nodige audio......
Veel succes!

Gaat het om een diesel of benzine , als het benzine is zal er een onsteekmodule en spoel met hallgenerator inzitten, Bosch onsteek module gaat vaak stuk. Kast ca 60 euries

je hoort en ziet niks.

Post je vraag eens op www.problemcar.nl. Daar zitten veel automonteurs die je waarschijnlijk kunnen vertellen welke units er allemaal overleden zijn. Ga er ook maar vanuit dat een flink aantal zekeringen stuk zijn.

Op 1 december 2007 19:22:55 schreef DE OLDE:
Gaat het om een diesel of benzine , als het benzine is zal er een onsteekmodule en spoel met hallgenerator inzitten, Bosch onsteek module gaat vaak stuk. Kast ca 60 euries

HDI = diesel

je hoort en ziet niks.

hier is onduidelijkheid over

ben ik weer, was druk bezig met de ecu meten, dealer bellen.....etc.

even voor de duidelijkheid het is een peugeot 807 2.0 HDIf 2.0 16v 136pk DIESEL.

een garage eigenaar in amsterdam beweert dat de meeste onderdelen goed zijn(abs, airbags, dashboard....).

het enige wat hij heeft moeten vervangen waren een aantal zekeringen en de gloeibouggies. nu heb ik een nieuwe ecu besteld(zelfde typenummer).

een van de monteurs beweert dat ik alleen hoef uit te zoeken welke van de onderdelen op de ecu voor de beveiliging gebruikt wordt(startonderbreking).

Heb ff op problemcar gekeken, en zie inderdaad een aantal soortgelijke probelemen. ik zal ze wel verder in de gaten houden. en zal alle mogelijke opties proberen.

wat mij nu echter bezig houdt is het uitzoeken van de werkingen van alle chips op de ecu, zoals ik al eerder zei moet ik uitzoeken welke voor de beveiliging is.

[Bericht gewijzigd door MajinAngel op (23%)]

check ook de dynamo. Pas geleden zo'n gevalletje gehad met een 360 kw dieselaggregaat.
Stuk bedrading en de dynamo opgeblazen. Zat verder niet veel elektronica in gelukkig.

dat van de gloeibougies lijkt me nu weer niet erg logisch.
dat zij domme weerstanden, + en - omdraaien maakt hier niet veel uit, of ze moeten heeeel lang aan gestaan hebben.

maar gezien het feit dat de ECU dat stuurt lijkt dat erg onwaarschijlijk , daar deze niet werkt.

in een nieuwe ECU moeten eerst de sleutels worden aangemeld, dit kan normaal alleen de dealer , of een gespecializeerd bedrijf.

zonder dit te programeren zal de auto dienst weigerren

dynamo is helemaal goed.

De auto is al 2x bij de dealer uitgelezen en het resultaat was positief. geen fouten

klopt heb inderdaad a.s. woensdag een afspraak met de dealer om de nieuwe ecu te programmeren i.c.m. de sleutel.

1x diagnose moet stellen aan een alfa waarvan het schadebedrijf stelde we hebben hem NIET omgepoold na de schade hersteld te hebben en de andere partij (ik dacht verzekering)

stelde van wel

als onafhankelijk deskundige onderzoek mogen verrichten: als in alle apparate zelfs de elco's negatief geladen zijn....

dan weet ik wel hoe laat het is.. + het feit dat ook zener diodes en overal de voeding op zijn rug lag....

totalen kosten plaatje: > 5000 euro:

radio/navigatie om zeep, motormangament en nog wat ander kasten, maar die radio/navi was al 2500 euro!!

wow,
dat wordt dus een dure grap.
maja ik kan die auto natuurlijk niet weggooien.

Hij heeft al wel een nieuwe gekocht, maar dit houden we als "hobby" projectje ernaast.

zal meer informatie posten morgen nadat ik bij de dealer ben geweest.