electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
hoi,
ik heb nu mijn galva wisp laten etsen aleen heb ik het probleem dat ik geen duidelijke foto heb om te kijken welke onderdelen waar moeten
of kan het niet anders en zal het moeten met het schema?
mvg,
fabian
OP picbais staat alles volledig uitgelegd!! met duidelijke foto's
kan de link niet juist plaatsen:@
staat bij PIC BASIS--> Wisp628/galva-wisp...-->Galva wisp--> en daar is ie dan
Je zou frits moeten bedenken;) voor de duidelijke handeleiding/foto's die al vele heeft geholpen!
EdwinNadorp
Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
Had ik niet eerder gezegd dat je het eens rustig aan moest doen en 2x kijken en nadenken?
Zat er bij je pcb geen tekening met layout van de componenten?
Jep, even snel gekeken op picbasic.nl staat er keurig en duidelijk......
@ shiptronic hoe plaats jij die link?
Mij lukte het niet en moet ik een hele uitleg doen waar het te vinden was.
alvast bedankt;)
op een koppeling gaan staan , en dan met de rechtermuistoets klikken, dan eigenschappen
dan adres/url tekst selecteren/highlighten, copy/ past
moet idd met een omweg, waarom dit niet uit de adresbalk gehaald kan worden is e ook een raadsel, maar dat zal aan de manier van opbouw van de site liggen.
mischien een tip voor Frits, kan dat niet aan gepast worden zodat mensen makkelijker naar het goede deel van de site kunnen worden gelinkt ?
Op 3 december 2007 19:19:40 schreef shiptronic:
moet idd met een omweg, waarom dit niet uit de adresbalk gehaald kan worden is e ook een raadsel, maar dat zal aan de manier van opbouw van de site liggen.
Dat is ivm het gebruik van een verouderde methode: Frames.
electro_freakz
ik heb em in elkaar:) behalve conn1 en 2 t2 en de diode nu heb ik c3 en c4 niet!! dat is 1?f (tantaal??) ik begrijp dat deze nodig zijn toch?
edit:
die SB140 Schottky diode kan ik die ook verwisselen met een andere? zoals een 4007 diode?
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (26%)]
electro_freakz
Op 3 december 2007 20:35:48 schreef Henry S.:
1uF, hoeft geen tantaal te zijn.
dus gewoon 2 condensatoren van 1uF?
SB140 -> BAT85 oid.
ja of geen 4007?
Op 3 december 2007 20:37:37 schreef electro_freakz:
[...]
dus gewoon 2 condensatoren van 1uF?
En C5, 22uF.
Het gaat bij de schottky in dit geval niet om de snelheid maar om de minimale spanningsval over de diode. De spanning van de PIC moet zoveel mogelijk bij 5V liggen, met een 1N400x ben je meteen 0.6V kwijt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Die BAT85 zal het wel overleven.
Maar het feit dat ik voor een zwaarder type Schottky heb gekozen (SB130 of SB140), heb ik gedaan i.v.m. de piekstroom bij het laden van de 1000uF elco als de Galva-Wisp programmer op spanning wordt gezet.
Ik weet zo niet wat die piekstroom is, ik hoop voor de BAT85 minder dan 200mA.
electro_freakz
helaas heb ik aleen de bat85 ter beschiiking:(
@Frits Kieftenbelt
ik heb begrepen dat de galva-wisp een aparte voeding nodig heeft?
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (49%)]
Op 4 december 2007 19:50:13 schreef Frits Kieftenbelt:
Die BAT85 zal het wel overleven.
Maar het feit dat ik voor een zwaarder type Schottky heb gekozen (SB130 of SB140), heb ik gedaan i.v.m. de piekstroom bij het laden van de 1000uF elco als de Galva-Wisp programmer op spanning wordt gezet.
1000uF is ook erg veel.
Op 4 december 2007 19:54:20 schreef electro_freakz:
ik heb begrepen dat de galva-wisp een aparte voeding nodig heeft?
De 5V van je projekt.
electro_freakz
ik heb hem nu in elkaar gezet:) maar ik denk dat het voor mij makkelijker is om een apart printje te maken met een ic voetje waar het te programeeren ic op zit dan maak ik daarop meteen de 5v voeding.
die enkele keer dat ik programeer is het denk ik fijner om niet te hoeven kl**ien met de voeding en kabeltjes voor weetikwt:)
mvg,
fabian
edit:
hoe koppel ik mijn galva-wip aan mijn pc via bumblebee???
bij indentify krijg ik... |/O operation timed out
edit2: ik krijg picbasic nog niet gedownload ook al staat mijn virus scanner uit:(
Dat is een goed idee. Een paar pinnetjes waar je de draden van je Galva Wisp in kan prikken + 2 pinnetjes waar je de 5V op zet
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Op 4 december 2007 22:12:12 schreef Henry S.:
1000uF is ook erg veel.
Dat is ook niet voor niets gedaan.
Bij het programmeren van kleine PIC's (o.a. 12Fxxx) moet de voeding van de target chip heel even worden onderbroken.
De Galva-Wisp doet dat door heel even de voeding van de target kort te sluiten, alleen valt daarmee ook de voeding van de Galva-Wisp zelf weg.
Die 1000uF is er nu voor dat de Galva-Wisp daar zolang op kan teren.
Een kleinere elco kan dus tot problemen leiden bij het programmeren van kleine PIC's.
Als je de componentenlijst precies aanhoudt is er niets aan de hand.
---------
Een apart voetje maken om de PIC te programmeren?Natuuuurlijk is dat gewoon mogelijk, maar dan mis je juist het makkelijke van ICSP, het in circuit programmeren.
Je moet het zo bekijken:
Je maakt een printje met een PIC.
Dat printje zal dus ook een (5V) voeding hebben, anders gaat je PIC printje niet werken.
Nou, waarom dan niet meteen van die voeding gebruik gemaakt en de PIC rechtstreeks in dat printje gaan programmeren!
Het hele ICSP idee is daarop gebaseerd.
Je Galva-Wisp haalt de voeding dan rechtstreeks vanaf dat printje.
Een DIL clip over de PIC heeft alle signalen en voeding in één keer te pakken.
Voor meer info en foto's van o.a. de DIL-clip zie:
www.picbasic.nl/galvawisp2.htm