(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik heb het idee dat sprongen in de frequentiekarakteristiek vooral erg vervelend klinken. Bij omhoog en omlaag gaande tonen verwachten je hersenen waarschijnlijk dat de harmonischen niet heel veel veranderen, terwijl ze ineens wegvallen boven een bepaalde frequentie. Dat levert een soort schokkerig veranderende klanken op. Daar zullen de hersenen vast niet van houden.
Daarnaast maakt het niets uit of je nog veel zooi in de hoge tonen heb zitten, daar kan je wel doorheen luisteren. Zolang er maar geen verkeerde signalen in het stem-gebied zitten.
In het hoofd zit een systeem waardoor de oren min of meer de fouriergetransformeerde (de frequenties in het signaal, en niet de momentele uitwijking van het signaal) horen. frequenties filteren is voor de hersenen zeer simpel, gewoon een deel van de signalen die het binnenkrijgt negeren. Er hoeft niet echt geDSP't te worden, al zal dat vast ook wel gebeuren.
Het maakt in ieder geval voor de klank weinig uit wat de onderlinge faseverhouding is tussen harmonischen en grondtoon. Ookal levert dat wel een flink ander signaal op.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Denk-foutje gemaakt, fijnafstemmers zonder vertraging hebben geen zin. De drie kringen moeten gelijk lopen waarbij ik de VFO wat moet kunnen verstemmen ivm SSB. Dat lukt niet met losse varcotjes. Ik ga dus de mooie vertraging van Frithjof uit mijn superhet inbouwen in deze en dan een varcotje (bereik 5 of 10 pF) over de VFO zetten en een over de preselectie om nog wat te kunnen pieken. De varcotjes waren nu ook 10-20pF waardoor ik weer te laag zit. Moet dus ook de vaste C's wat kleiner maken. Maar alles werkt verder nog prima dus dit gaat goedkomen.
Fred
Kan je niet beter die supervertraging op je hoofdvarco zetten? En dan je kleine varco'tjes wat verdunnen met kleine serie ceetjes?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik lees nu dat ik het wat ongelukkig heb geformuleerd. Die vertraging komt ook op de hoofdvarco en de kleine plastic omroepdoos varcotjes ga ik met een paddertje inkrimpen.
Ik zat me na aanleiding van jou opmerkingen op tjallings forum af te vragen wat het nu eigelijk is. Een synchrodyne is het niet want die gebruikt een diode mixer. Een DC ook niet want de detector is een genererende, Ook geen 1V1 want die heeft geen VFO/BFO achtige (meelopende BFO ?) oscillator. Geen hetrodyne want die doet niets zonder VFO en zonder BFO doet die geen SSB. Ik geloof nooit dat dit niet al eerder bedacht is dus het moet een bestaand concept zijn lijkt me. De meeste wilde ideeen die ik heb gehad tot nu toe bestonden al of waren niet mogelijk. Deze werkt dus is mogelijk dus moet al bestaan.
Tot die tijd noem ik deze hetrogen dus maar hydrodyne (eat's bedenksel) want dat klinkt wel lekker 
Fred
Het woord "Hydrodyne" is ook Freddens bedenksel:
http://www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=52453&query=hydrod…
...

fred101
Golden Member
Nu ja, bedenksel, meer een foutje, ik bedoelde daar toen eigenlijk een synchrodyne
Gooi nog wel eens wat termen door elkaar.
Fredden
Grappig: ik las net even wat terug van FET: irritant, hij heeft echt altijd gelijk 
Een 1V1. Bestaan? Bestaan?! Je hebt net precies omschreven wat je wilt maken, dan bestaat het toch al zowat?
Ik ben ervan overtuigd dat je dat nu zo'n beetje zelf moet kunnen gaan maken.
Je weet hoe je kringen moet maken, je kent de rooster- en anodekoppelingen.. jij hoeft geen schema's meer letterlijk te kopiëren. Go to it!
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, fred, je maakt echt vorderingen hoor.
Hoe heb je de afstembereiken nou gedaan? Is het gewoon één groot doorlopend geheel van 80->20m ofzo? Of heb je het voor iedere band apart gedaan?
In dat laatste geval kun je de mooiste fijnregeling behalen door de vaste condensatoren op te delen door 2 condensatoren in serie, 200pF/1nF bijvoorbeeld, met de fijnafstemmer over de 1nF condensator. Dan valt de frequentie een stuk fijner te regelen dan met een varco waarbij je de capaciteit afkapt dmv een seriecondensatortje. Bij zo'n seriecondensatortje heb je aan de ene kant van de fijnregelvarco een grote frequentieverandering bij kleine verdraaiing, en aan de andere kant een veel kleinere frequentieverandering.
Hoe goed kun je nu eigenlijk de afstemkring net naast de BFO instellen?
fred101
Golden Member
Hij is alleen voor 80m. Er zit geen optie om om van band te wisselen. Dat zou kunnen als ik meer ferrietstaven had. Hierin zit die staaf die ik in Heilo van henry kreeg. Ik zou dan kunnen schakelen tussen de staven. Maar nodig is dat niet, ik heb goede ontvangers, het gaat puur om het bouwen.
Mijn varco heeft 5 banken van 70pF. Daar zat een Ctje van 82pF en een trimmer van 4-20 parallel over. Daarmee kon ik de ook prima de bfo verstemmen. Toen ik wist dat alles goed werkte ben ik het gaan veranderen zodat het makkelijker werkt. Dat betekent dus dat er een vertraging aan de varco komt en dat er een klein gekortwiekt trimmertje over de bfo en preselectie komt voor fijnafstemming. De varco stond er nu gewoon los naast. Bij de bitx heb ik geen vertraging maar alleen de 10 slags pot met varicap diode. Dat werkt vreselijk mooi maar hier moeten drie afgestemde kringen parallel lopen dus zo'n fijnafstemming moet dan 3 identieke varicaps synchroon aansturen en nog een tweede voor de bfo (die hoeft maar heel weinig versteld te worden, net als de bfo van de racal, die verzet je eigenlijk net maar 1 streepje) en een synchrohydrodyne is nog iets te veel van het goede.
Foto's volgen zodra hij af is.
Fred
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik heb die kristal ontvanger gemaakt, en ik krijg me toch een vreemd geluid. Als ik aan de condensator draai hoor ik een soort ---ja hoe omschrijf ik dat, niet lachen om deze uitleg;)--- geluiden die je in een SF-film zou horen als de Aliens afdalen;) Vreemde omschrijving, maar het is een soort bliep-bloep geluid dat varieert in toonhoogte. Ik ga het straks even proberen met een geaard stopcontact, want ik zit nu op de cv-leiding, maar ik weet niet zeker of die goed geaard is...
vermoedelijk storing van schakelende voeding. Schakel potentiele storingsbronnen uit (stekker computer en randapparatuur eruit, eletkronische halogeentrafo's etc)
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ga ik doen, in dezelfde kamer, binnen 3 meter dus, staat: Een PC+een hele zooi randaparatuur en Een CD/Radio/cassete-ding en een wekkerradio, die kan het toch niet zijn?
Hier is trouwens even hoe het geluid klinkt, ik draai constant, behalve aan het begin, aan de variable condensator. Klik
klinkt als lege draaggolven, maar die zijn er normaal niet op de MG... Sluit eerst de computer enzo uit, stekker eruit dus. Groete kans dat er heel fijn iets RF staat uit te braken.
Wat gebruik je als antenne?
Pietdepiet
Euhm, ik gebruik een langegolf spoel, en de aarde van een stuk coaxkabel van 5M à 10M als antenne. Dan doe ik nu de PC eens uit...
(Z)weetvoetje
Je hebt een kristalontvanger gebouwd???
Wat ik nu hoor is GEEN kristalontvanger, maar een audion. Ik hoor terugkoppeling. Het ding oscilleert op de één of andere manier, maar wel op de frequentie van de LC-kring.
Wat je gebouwd hebt is toch een min of meer dit: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/35 ??
Het kan op te lossen zijn door het HF-signaal kort te sluiten. Een 1nF (of meer) condensatortje over de audio-uitgang naar aarde van de kristalontvanger. Waarschijnlijk komt er nu HF-signaal in de voorversterker, de voorversterker straalt dat weer terug in de kristalontvanger. Als die terugstraling sterk genoeg is, dan gaat het oscilleren op de frequentie van de spoel en condensator (net zoiets als bij de FM-bug). Wat je nu hoort zijn de signalen van de zenders, gecombineerd met het oscillatorsignaal. Als je dat detecteerd, zoals ind e diode gebeurd, dan krijg je pieptoontjes in de buurt van een zender. Maar tegen de tijd dat je een audion gebouwd heb, dan zul je dat allemaal wat beter zien. Met een audion is het de bedoeling dat dit kan. Met een kristalontvanger niet.
Je zou ook een potmeter van 100k of 500kOhm over de spoel kunnen zetten. Dan heb je al meteen een audion. Die potmeter dempt de trillingen. Aan de ene kant worden dan de trillingen teruggestopt door de versterker, aan de andere kant worden ze extra hard weer uitgedempt door de weerstand. Als je dat goed instelt wordt er net wat meer gedempt dan er terug ingestopt wordt. Op dat moment is de ontvanger het gevoeligst.
edit: @Ledlover&Henry: het is nog een kristalontvanger, dus er zouden nog geen draaggolven gedetecteerd mogen worden. Er zijn oscillaties.
Pietdepiet
Dan wacht ik nog even met de pc uitzetten...
Ik begon ooit met dat schema van die kristalontvanger, maar door jou aanpassingen ziet het er nu zo uit...

Met een 5nF condensator over de geluidsuitgang, hoor ik dat geluid een stuk zachter, maar ik hoor nog steeds geen zenders.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (22%)]
fred101
Golden Member
Je kunt best op een of andere hele wazige frequentie uitkomen in een band waar alleen dataverkeer is. Ik kan het geluidbestand hier niet open. Ik zit op de zaak en er zit geen geluidstoestand aan deze pc. Zoniet dan is er zijn er genootschappen die naar dit soort signalen sporen op zoek naar ET of Elvis, terwijl we ondertussen allemaal weten dat de laatste weer terug is naar zijn eigen planeet. Voor hele lage frequenties heb je best een groot bereik in de varco nodig. Eigenlijk zou je eens een dipper moeten maken dan kun je er achter komen op welke frequentie je zit. Anders blijft het gokken. Mijn eerste echte serieuze ontvanger maakte ik voor 20m. Die deed het niet want ik hoorde alleen wat ruis. Maarja, als je dat alleen 's-avonds in de winter probeert dan hoor je idd meestal niets. Hij was dus waarschijnlijk gewoon goed. Jij weet nu nooit waar je zit te luisteren en er zijn hele stukken band waar op bepaalde momenten niets te horen is.
Mijn 80m hydrodyne zat eerst iets te laag toen hoorde ik alleen maar een soort datasignalen. Het trimmer Ctje 20pF verlaagd en ik zat wel goed.
Ik heb gisterenavond de varco gemonteerd in de behuizing en de vertraging. Alleen viel het niet mee ze op elkaar aan te sluiten. Ik heb nu een tandriemoverbrenging via extra hulpas gemaakt. Dat werkt wel mooi.
Fred wow jullie zijn snel
Pietdepiet
Oké, even een hele domme vraag, maar ik moet ook leren:). Op wat voor een band zit je met een kristalradio?
Wat is een dipper?
EDIT: Coaxkabel even helemaal uitgerold, nu heeft die C ook geen zin meer, zo hard is het nu. De C verminderd het volume wel maar het blijft goed te horen...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (38%)]
rbeckers
Overleden
Het zijn inderdaad oscillaties. Een dipper is een meetinstrument en volgens mij heeft (Z)weetvoetje dat al een keer uitgelegd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Grid_dip_oscillator
Zet maar een weerstand in serie met de uitgang vd kristalontvanger.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (17%)]
(Z)weetvoetje
Laat eens zien hoe je het nu gebouwd hebt.
Met dit geluid moeten het gewoon oscillaties zijn. En wel oscillaties via de spoel. Je zit in principe wel in een band waar zenders zijn, want die piepjes zijn zenders. Je moet voor de grap eens proberen precies in het midden van een piep af testemmen. (wanneer het geluid dus heel laag is, en ongeveer wegvalt) Dan hoor je waarschijnlijk stemmen. Dan heb je een synchrodyne.
Ergens zal er HF terug de ontvanger in lekken. Ik weet niet waar, maar het moet wel. Of de ingang van de versterker zou een negatieve ingangsweerstand hebben, maar dat kan niet.
Met een kristalontvanger kan je in principe naar iedere band luisteren die je wil. Dat hangt gewoon af van de spoel en de condensator die je gebruikt. Langegolfspoel -> langegolf 
Pietdepiet
Foto komt er zo aan, pc ed was het niet.
Dat met die piep ga ik eens proberen, maar het zijn alleen maar hoge piepen, geen lage.
@Rbeckers
(Z)weetvoetje zei: 'daar kom ik later op terug' ik heb het niet opgezocht maar zoiets...
EDIT: Ik hoor geen stemmen als ik in een piep luister, ik hoor alleen de piep.
Oja, van die korte windingen om de spoel, waaraan ik de antenne heb zitten, zie ik net, zijn 2 windingen af. dat kan toch geen kwaad?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (32%)]
(Z)weetvoetje
oh, dat zou kunnen. Nou, schijnbaar ben ik er niet op terug gekomen. En ben momenteel eigenlijk ook een beetje druk. Ach, je zit momenteel iig in een band met zenders. Dat is het probleem niet. De dipper heb je niet nodig.
Een dipper is pas echt nodig als je dingen met meerdere kringen gaat maken.
die windingen zijn geen probleem.
Pietdepiet
Foto: Klik
Geel gaat naar aarde.
Die 2 zwarte zijn het zelfde snoertje.
Dat koperdraadje omhoog gaat naar de antenne.
Dat blauwe afgeschermde snoer gaat naar de versterker, wat je ziet is ook ongeveer de voledige lengte van dat snoer, het is dus heel kort.
Op 19 januari 2008 15:14:59 schreef (Z)weetvoetje:
edit: @Ledlover&Henry: het is nog een kristalontvanger, dus er zouden nog geen draaggolven gedetecteerd mogen worden. Er zijn oscillaties.
Klopt, heb je gelijk in. Nooit meegemaakt met een kale x-tal ontvanger.
@Pietdepiet: Je gebruikt van de coax toch wel alleen de buiten- of binnenader en niet eentje op de massa en de ander op de antennespoel?
Binnen- en buitenader samen op een kant van de antennespoel mag wel.