Wit gaat in de connector inderdaad over van wit naar zwart.
Veiligheidshalve heb ik de stekker uit het stopkontakt gehaald.
Bij losmaken draden thermostaat draait compressor niet.
Bij opnieuw aansluiten, en stekker weer in, hoor ik de compressor aanslaan, hij draait nu echter niet, maar blijft blijkbaar een tijdje onder spanning, vervolgens klikt hij af.
Na een poosje springt hij dan weer aan, en draait ook echt.

Wat leid je hier uit af?

Een compressor kan (mag) je niet uitzetten en gelijk waar aan zetten.

De druk in het koelsysteem is dan nog te hoog (deze zakt langzaam).
Als je de compressor inschakeld terwijl de druk nog te hoog is dan komt de compressor niet op gang, en trekt daardoor te veel stroom.
Daardoor schakeld de clixon de compressor uit.

Even later is de clixon weer afgekoeld en schakeld de compressor in, deze start nu ook omdat de druk nu laag genoeg is...

Er staat geen COM, NC of NO op de thermostaat.
Enkel een klein schema'tje wat aangeeft aan te sluiten tussen pen #3 en #4.

Haal kabel voor kabel los van de thermostaat.
Dus telkens een andere kabel (zodat er altijd maar één kabel verwijderd is).

Bij 2 van de kabels zal de compressor waarschijnlijk niet draaien.

Deze 2 kabels sluit je aan op de pennen #3 en #4.

Het is buiten kouder dan in je koelkast. Zet je koelkast simpelweg buiten en het zal terug koel genoeg zijn.

Zo zitten ze aangesloten.
Voor de duidelijkheid:
Er zitten slechts 2 draaden op de thermostaat:
wit en bruin. Deze zitten op pen #3 en #4.

Op 30 december 2007 12:10:01 schreef Lexje:
Blauw gaat 1 op 1 naar lampje, lampje gaat via roze naar deurschakelaar, deurschakelaar gaat via rood naar thermostaat, ik dacht op pen #6.

Erwin

Waarom dat lampje zo? die moet toch rechstreeks op de 220? die heeft immers niets te maken met de thermostaat maar enkel met de deur.

Ik denk dat gewoon 1 fase van de thermostaat afgetakt wordt.

Zo zitten ze aangesloten.
Voor de duidelijkheid:
Er zitten slechts 2 draaden op de thermostaat:
wit en bruin. Deze zitten op pen #3 en #4.

Het probleem is dat de compressor blijft draaien ?
Als er maar 2 draden op de thermostaat zitten, en als je er één (maakt niet uit welke) loshaald dan stopt de compressor.
Dan is de thermostaat het probleem !

Van de vervangthermostaat had ik het cappilair gewoon los in de koelkast gelegd.

Dat zou ook een probleem kunnen zijn, normaal zit deze op de verdamper gemonteerd.
De verdamper wordt erg koud.
Kan je deze monteren op de plaats waar de oude nu zit ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (26%)]

Was mijn idee ook.
Echter met de nieuwe blijft hij ook draaien.
Ik heb deze vanochtend uitgetest door hem in de vriezer te steken. Dan gaat hij inderdaad schakelen.

Momenteel is de koelkast te warm. (nacht stilgestaan...)

Beste mensen,

Bedankt voor jullie tips & hulp.
In de tussentijd is het probleem nog steeds niet 100% verholpen. Toch zijn we al enkele stappen vooruit.
1. Blijkbaar is de goede locatie van het thermostaat capillair erg belangrijk. Kan iemand nog tips hierover geven?
2. Doordat de originele thermostaat helemaal ingepakt zit in de isolatie en piepschuim omheen de koelkast kan ik onmogelijk kijken waar hij henloopt.
3. In danfoss lektuur zegt men dat de voeler zo dicht mogelijk bij de verdamper moet zitten.
4. Heb de koelkast ontdooit. Vervolgens gaan zoeken in het vriesvak, en een paneeltje gevonden. Achter dit paneeltje komen de leidingen van de verdamper bij elkaar, en gaan dan door de achterwand richting compressor.
5. Om een gedeelte van de leidingen zit een soort van isolatie.
6. Nieuw gat in achterkant geprikt en daar de service thermostaat 1 doorheen geschoven tot in de isolatie bij de leidingen.
7. Koelkast weer aan de spanning.

Resultaat:
1. Compressor gaat lopen.
2. Koelt tot -27°C
3. Slaat dan af.
4. Slaat pas veel te traag weer in...

Gegevens servicethermostaat 1 Danfoss:
Cut-in: +2 / -5.5 °C
Cut-out: -13,5 / -25 °C

Wat kan ik nog proberen?
Zit de voeler nu wel op de goede plek?

Alvast bedankt en beste wensen voor 2008!!

Wie kan mij uitleggen hoe je een compressor van een vrieskast (siemens) test dus de spanning aansluiten op de 3 pennen ( het aansluitblok is verbrand )ik wil eerst de compressor testen voordat ik een aansluitblok ga kopen 60 Euro.

Welkom op CO

Maak even een nieuw topic aan in plaats van dit al knap uitgewoonde weer omhoog te trappen.

Oude topics kicken als je niks echt heb toe te voegen aan het voorgaande is "not-done", zodoende.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (39%)]