hallo
Ik wil binnenkort eens gaan kijken voor een 2de hands oscilloscoop.
Of een computer aanpassen om als ossiluscoop te gaan gebruiken.

Voor als ik besluit een 2de hands te gaan kopen hier een paar vragen
Ik wil hem voor zowel analoog als digitaal gaan gebruiken.
In de toekomst word het waarschijnlijk steeds meer digitaal.

Waar moet ik dan vooral op letten bij de aanschaf van een oscilloscoop buiten het feit of hij het nog doet of niet.

Voor als ik besluit om een oude pc hiervoor te gaan gebruiken
heeft iemand een goede schakeling om mijn geluidskaart te bevijligen zodat ik die niet opblaas

alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door robert2411 op (15%)]

Een geluidskaart van een pc haalt maximaal 20kHz.
Dit is erg langzaam. Te langzaam voor digitale schakelingen en alleen maar beperkt te gebruiken voor audio.

Bij aanschaf mogelijk van tevoren op locatie testen.
Alle kanalen functioneel, trigger goed in te stellen, beeld stabiel, probes inbegrepen en probes testen.

Voor digitaal is een (usb) logic analyzer beter.

PC beveiligen kan, wordt een weerstandsdeler met diodes, eventueel gevolgd door een opamp.

Op 27 januari 2008 19:35:07 schreef robert2411:
hallo
Ik wil binnenkort eens gaan kijken voor een 2de hands oscilloscoop.
Of een computer aanpassen om als ossiluscoop te gaan gebruiken.

Voor als ik besluit een 2de hands te gaan kopen hier een paar vragen
Ik wil hem voor zowel analoog als digitaal gaan gebruiken.
In de toekomst word het waarschijnlijk steeds meer digitaal.

Waar moet ik dan vooral op letten bij de aanschaf van een oscilloscoop buiten het feit of hij het nog doet of niet.

Je moet erop letten dat 'ie het goed doet. Ik ben zelf al een keer belazerd met een 'klein defectje'. Ik zou iets als een oscilloscoop altijd ophalen en ter plekke testen met een functiegenerator. Ook al betekent dat een paar uur rijden. Koop bijvoorkeur een scoop die niet ouder is dan 10 tot 15 jaar ander zit je met versleten antiek waar je meer aan moet repareren dan dat je ermee kunt meten. Overigens is het verstandig om voordat je een scoop koopt het servicemanual te downloaden. Dat is handig zodat je eventuele reparaties zelf kunt doen. Bij Agilent (HP) kun je van heel veel apparaten de handleiding en schema's gratis downloaden. Voor Tektronix zijn ook veel schema's te vinden.

Voor metingen aan microcontrollers is 60MHz bandbreedte ruim voldoende. Ga je aan snellere signalen meten, dan lopen de kosten aardig op.

Verder hangt het natuurlijk van je budget af. Een scoop met logic analyzer is erg mooi maar 2ehands zijn die behoorlijk zeldzaam terwijl er op marktplaats regelmatig logic analyzers worden aangeboden. Even wachten tot er een goede aanbieding voorbij komt kan zeer lonend zijn.

Check de knoppen.
Zijn de knoppen stuk, dan weet je dat er vaak met de rest ook niet lief is omgesprongen.

Over antiek spul (nav Nico.c): ik heb hier een tek465 en afaik is dat ding nog steeds prima (minstens 1 van de mods heeft hem ook). Dat spul is afaik gewoon niet sloopbaar.

Leeftijd is voor een scoop niet zo'n probleem.
Een oude scoop is bij defecten veel makkelijker te repareren dan een nieuwere (digitale) scoop. Maar repareren van een scoop blijft erg lastig.

Tektronix scoops zijn goede tot zeer goede 2e hands scoops.
Beter dan bijv. een Philips.
Een Tek 465 is oud, maar vaak een goede scoop.

Op 27 januari 2008 21:48:36 schreef Nico.c:

Verder hangt het natuurlijk van je budget af. Een scoop met logic analyzer is erg mooi maar 2ehands zijn die behoorlijk zeldzaam terwijl er op marktplaats regelmatig logic analyzers worden aangeboden. Even wachten tot er een goede aanbieding voorbij komt kan zeer lonend zijn.

Ik zou een logic analyzer niet 2ehands kopen, maar een nieuwe intronix usb-analyzer bestellen. Ik schat dat de software van dat ding ver voor ligt op derdehands logica analyzers, de prijs is vergelijkbaar, en hij is een stuk kleiner.

Verder: met 2e hands apparatuur zit je tot eind jaren 80 goed; tot die tijd kreeg je bij de grote merken nog schema's en service manuals. Daarna zaten die er of niet meer bij, of loop je tegen 't probleem aan dat ze ook steeds meer in software doen..

Het nadeel van USB logic analyzers is dat er meestal maar heel weinig geheugen in zit en dat de probes beslist niet geschikt zijn voor hoogfrequente digitale signalen. Als je een beetje fatsoenlijk wil meten (bijvoorbeeld een wat langere seriele datastroom), dan komt je al snel geheugen tekort. Ik heb zelf een logic analyzer met 512kbit/kanaal en daarmee is het een stuk makkelijker meten. Binnenhalen en analyseren maar. En ik weet zeker dat de logic analyzer die ik zelf heb veel geavanceerder is dan die van Intronix De Intronix gebruik ik weleens op mijn werk maar dat blijft toch een beetje behelpen.

Voor wat betreft leeftijd van apparatuur ben ik het toch niet eens dat scoops onverwoestbaar zijn. Ik heb zelf (o.a.) een Tektronix 2230 (digitaal/analoog) uit 1988 en daar zat een probleem in de tijdbasis van de digitale modus. Alle '5 deelfactoren' deden het niet. Aan de hand van het servicemanual heb ik de uitgang van de tijdbasis opgezocht en nagemeten. De tijdbasis klopte ook niet. Verder terugezocht naar een HC574 die de deelfactor voor de tijdbasis vanuit de databus krijgt/opslaat. Op 1 van de pinnen zag ik een bit van databus niet verschijnen. En dat bit was precies het bit dat de '5 deelfactoren' bestuurd. Na even goed doordrukken met de probe kwam er weer signaal tevoorschijn en was de tijdbasis meteen weer in orde. Dit soort fouten kun je verwachten in apparatuur van 20 jaar oud. Een fijn gevoel geeft het niet.

En vergeet niet dat de IC's die echt flink heet worden en dus het eerst defect raken meestal 'custom made' zijn. Zo had ik ooit een HP183 scoop gekocht met de 300MHz plugin. Deze plugin bleek achteraf defect te zijn en het defecte IC was natuurlijk geen standaard type. Ik heb dat uiteindelijk opgelost door een vervangingsschakeling te ontwerpen/maken. Daarnaast waren alle knoppen van de HP183 al versleten wat nog verergerd was doordat de vorige eigenaar er contactspray in had gespoten (overal groene drap van de koperoxide). Uiteindelijk heb ik die scoop maar weer op Ebay gezet (uiteraardt met vermelding van alle gebreken) en met dik verlies verkocht.

Een ander interessant probleem had ik met mijn logic analyzer (Tektronix uit 1995). Daar zitten een harddisk en een diskdrive in. Nu had ik regelmatig dat de analyzer niet goed wilde starten (harddisk error). Dus, andere SCSI harddisk opgescharreld en de software geinstalleerd. Het software installeren ging erg moeizaam. Veel leesfouten maar uiteindelijk was het toch gelukt. Met de nieuwe schijf echter nog steeds dezelfde problemen. Na veel geklooi uiteindelijk de SCSI en floppykabels vervangen en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

Welke logic analyzer heb je dan thuis staan?

Overigens, als je op ebay of marktplaats een advertentie ziet staan met als strekking 'apparaat wordt 'as is' verkocht', reken er dan maar op dat er 'iets' mee is. Een gouwe ouwe is ook 'powers up, untested'. Dat het aan-uit lampje gaat branden, en het display werkt wil nog niet zeggen dat de rest werkt...

(ik heb de nodige spullen via ebay gekocht, en op een gegeven moment lijkt dat zo vaak goed te gaan dat je zo'n stelregel 'vergeet'...)

De logic analyzer van Intronix is mi voor het serieuzere hobby werk aan PIC's / AVR's / FPGA meer dan voldoende, heb 'm zelf ook. Gezien de huidige dollar vs euro verhouding nog goed betaalbaar ook.

ik heb mijn Tek tds320 ook gekocht as is: hij gaat geeft golfjes, maar we weten niet 100% of alles werkt

koste toen 275 euro incl verzending....

heb hem 5x schongemaakt, maar meestal werkt alles: komt uit alcatel lab en dat lijkt in de fik te hebben gestaan als ik de scope zo bekijk, veel zwarte kleverige aanslag: echter wasbeurtje met sop (niet op de elektronica maar puur de behuizing) bracht een mooi scoopje boven. voor 1 knopje heb ik hem wel al 2x open gehad, en das een multifunction knpje dus est vervelens, doch niet overkomelijk.

Anywy ik ben der blij mee en had volgens mij een behoorlijk koopje (ding kwam uit frankrijk, dus 50 euro verzending moet je van aankoop aftrekken)

Op 28 januari 2008 09:45:49 schreef alex278:
Welke logic analyzer heb je dan thuis staan?

Een DAS9200 met diverse acquisitie en patroon generator modules.