Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Goedenavond CO'ers..
Ik wil mij ooit eens een nieuwe scoop aanschaffen, de voltcraft crap die er nu staat, is iets mis met de triggering..
Ik wou gaan voor een philips PM32xx, er zijn zoveel types!
Ik weet dat er een bruine en een grijze versie is, de grijze is volgens mij een oudere, ik heb ze ook gezien met een LCD..
Maar dan zie je weer een scoop op marktplaats met een bult stof op de kap en een of ander raar signaal..
Of is het beter een goeie hameg of zoiets aan te schaffen?
FF informeren wat jullie hebben/gebruiken..
Anoniem
Ik hoop dat je de andere scooptopics gelezen hebt.
Een scoop is een redelijk universeel instrument. Maar er zijn er in alle smaken.
Het hangt vooral af van de toepassing welke specs dat ding moet hebben.
Je kunt natuurlijk zeggen, hoe duurder, hoe nieuwer en hoe hoger in frequentie hoe beter.
Dat gaat voor een deel op. Maar dan koop je vaak iets wat veel te duur is en waar je minder rendement van haalt.
Ikzelf gebruik vaak een simpel analoog scoopje omdat het lekker werkt en je je niet de ganse tijd moet afvragen of al die knopjes en triggers en delays wel juist staan
Maar vaak is een scoop tot 500 MHz of hoger geen luxe. En dan heb ik het niet eens over hf of radiotechniek, want daarvoor heb je meer aan een spectrumanalyser.
Eerst maar eens goed bezinnen waar je hem vandaag voor nodig hebt. En dan misschien aan de nabije toekomst denken. Laat daar je keuze van afhangen en niet van de blinkende knopjes.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (61%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik ben zelf in het bezit van een Hameg (inmiddels al weer 10 jaar oud) en daar ben ik dik tevreden over.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je eisen.
Ik heb ook met de verschillende Philips scoops gewerkt en ik moet eerlijkheids halve dan ook zeggen dat daar absoluut niet mis mee is.
Maar ja het budget speelt natuurlijk ook een grote rol bij de hobbyist.
Albert
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Ik zie veel philips scoopjes rond de 45 ~ 150.-
Wat ik nu heb werkt gewoon goed, maar soms is mijn signaal gewoon weg omdat de triggering op een of andere manier ''wegvalt'' en moet ik weer staan draaien..
Daarom iets van philips? is dit wat? de laatste philips/scoop toppics zijn niet zo heel positief.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
die 32xx met lcd: de grijze is de jongste. de bruine zijn de oude.
ik heb zelf al meer dan 20 jaar zo ene met lcd. schakelbaar analoog/ digitaal.
werkt perfect.
60 MHz / 100 megasample
Technojunk
Er hoeft verder ook niet philips op een scope te staan om het een goed scoopje te maken ...
Philips ( fluke ), Hp ( agilent ), Tektronix, Telequipment .....
Op 3 maart 2008 20:18:55 schreef Technojunk:
Ik zie veel philips scoopjes rond de 45 ~ 150.-
Wat ik nu heb werkt gewoon goed, maar soms is mijn signaal gewoon weg omdat de triggering op een of andere manier ''wegvalt'' en moet ik weer staan draaien..
Ik vind philips scoopjes sowieso kut qua triggering. Tek's zijn wat dat betreft veel prettiger.
De belangrijkste reden: sommige philips scoopjes gooien de bundel uit als ze niet triggeren (en dat is nogal snel). Dan zie je dus helemaal geen signaal, en weet je dus ook niet of je de gevoeligheid moet opjassen of juist aan de tijdbasis moet zitten.
rbeckers
Overleden
Diverse Philips scoops hebben een lastige triggering.
Bij de keuze van een scoop is de eerste vraag wat ga je meten? De tweede vraag is hoe veel geld ben je bereid te betalen?
Dan volgt de bandbreedte, analoog versus digitaal, opties , probes, aantal kanalen en bij digitaal sample rate en memory depth.
Technojunk
Ik ben voornamelijk met digitale techniek bezig (40xx enz.)
Buget: rond de 150€
Analoog/digitaal: Analoog
Bandbreedte: 20/50MHz
En hoe zit het met hameg?
Heb wat leuks gezien: http://link.marktplaats.nl/152247635
[Bericht gewijzigd door Technojunk op (16%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik ben voornamelijk met digitale techniek bezig (40xx enz.)
Logic Analyzer heb je meer aan dan.
http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/mul.png
Kost wel iets meer dan 150 euro. Er zwerft hier ook nog een simpelere versie met een USB PIC rondt.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Er zijn ook philips scoopjes met logic analyser. Ik heb de PM3543, en daar zit een logic-analyser ingebouwd. Misschien niet supermodern, maar hij kan geloof ik toch nog wel meten tot clocksnelheden van 30MHz. (scoop tot 35MHz) Het geheugen van 1kB is misschien wel wat aan de krappe kant. Of het fijn werkt zou ik echt niet weten, ik doe alleen dingen met analoge electronica.
Misschien dat je zo'n dingetje ergens op de kop zou kunnen tikken. De logic probes zijn behoorlijk zeldzaam, maar die vallen ook wel zelf te maken, het hoeft alleen maar te beveiligen tegen overspanning, en da's niet echt zo lastig. het binnenwerk is grootendeels met losse logische poortjes gedaan, dus daar valt makkelijk iets aan te fixen mocht je het toch opblazen.
Ik heb me nog nooit geergerd aan de triggering. Je kunt m altijd op handmatig zetten, dan triggert hij niet automatisch. Nouja, het zal wel een kwestie van wennen zijn.
LCD-schermpjes vind ik niet handig. Dat ziet er een stuk onduidelijker uit. Nouja, misschien went het wel, maar ik vind ene analoge scoop veel fijner uitlezen. Daarnaast is het handig als je niet voor alle functies eerst een paar menu's door moet, maar dat er gewoon knoppen voor zijn.
Technojunk
Op 3 maart 2008 20:31:56 schreef Sine:
Er hoeft verder ook niet philips op een scope te staan om het een goed scoopje te maken ...Philips ( fluke ), Hp ( agilent ), Tektronix, Telequipment .....
Maar ze maak(ten) altijdt wel goed spul, zoals het nu van fluke is..
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 3 maart 2008 20:36:03 schreef alex278:
[...]Ik vind philips scoopjes sowieso kut qua triggering. Tek's zijn wat dat betreft veel prettiger.
De belangrijkste reden: sommige philips scoopjes gooien de bundel uit als ze niet triggeren (en dat is nogal snel). Dan zie je dus helemaal geen signaal, en weet je dus ook niet of je de gevoeligheid moet opjassen of juist aan de tijdbasis moet zitten.
De tijd dat scopen hun tijdbasis stillegden bij gebrek aan triggering ligt laaang achter ons. (gaat over scopen van minstens 35 jaar oud) Tek en HP deden dat toen net zo, en tele equipment daar moest je getraind voor zijn om die nog maar getriggerd te krijgen. Waarschijnlijk kom je als het over zulke oude rakkers gaat bijna alleen nog philips tegen, de rest heeft het ogegeven.