Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
hm
toch nog best lastig die radio's
en ja ik verspring te vaak van schema 
maarja eerst maar is m'n rijbewijs zien te halen daarna kan ik weer lekker hobbien
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Piet: ik heb je schema ontvangen.
Je hebt 10 Ohm geplaatst i.p.v. 100 Ohm.
Je hebt de varco volgens mij direct aan aarde hangen. Maar daar zit nog ergens die 220pF tussen.
Dan is de terugkoppeling waarschijnlijk niet effectief.
Ohja, hoeveel kost een griddippertje ongeveer, in rosmalen?
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (12%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb voor de mijne 25 euro betaald. Is net wat de gek er voor geeft/vraagt.
Maar ik heb er toen maar 1 gezien (was er naar op zoek) Die AVO CT-38 met werk kocht ik voor 5 euro, de (erg mooie en complete) heathkit CM11 voor 30. Het HP meetzendertje voor (ik dacht) 50 euro terwijl ik nu voor 20 euro het stuk een frequentiemeter/generator en meetzender had. Dus ergens tussen de 5 en 30 euro lijkt me redelijk.
Fred
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Nee hoor, is gewoon 100 Ohm.
In het schema zit ook geen koppelwinding, en volgens Henry hoeft dat ook niet...
Die varco+Spoel zaten inderdaad fout... Als ik die goed doe, gaat hij weer brommen...
Ik ben er achter gekomen dat hij ook bromt als de spoel weg is, dus oscilleren de torren dan ofzo?
@Fred
Nee hoor, maar eerst het ene, dan het andere;)
Hierna ga ik met de buis bezig...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (14%)]
@Piet, kun je mij ook eens laten meegenieten van dat schema? Me dunkt dat er wat aan te beleven valt...!
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@piet: is de spanning op de basis van de transistoren enzo wel goed? Een beetje brom is niet zo vreemd, maar het moet niet heel erg zijn. Zo'n grote varco vangt veel brom op. Ik zou eens proberen om de varco aan aarde te leggen (de buitenkant). Dan heb je nog steeds terugkoppeling, en geen 'zwevende' varco meer.
Ik heb me spulletjes binnen. Over een weekje ga ik denk ik beginnen met de buizenbak.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
@(Z)
Hahahaha, een beetje brom, hahaha, je hoort niks anders dan BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR...
Dus er is wel iets mis
(Z)weetvoetje
zijn alle spanningen correct?
Ben je niet vergeten om een elco over de voedingsspanning te zetten? (C4)
Pietdepiet
Als ik de min van de batterij aard is die verveldende brom weg, maar wil hij nog niet oscilleren. De spanningen kloppen ongeveer, maar mijn batterij geeft nog maar 8V verder heb ik geen negen volt batterij meer.
Morgen maak ik wel even negen volt met een lm317... (De 7809's zijn uiteraard net op)
Oja, als de varco aan aarde hangen helpt helemaal niet...
(Z)weetvoetje
Tja, het is dan ook een vreemd schema. Ik snap ook niet echt waar de terugkoppeling vandaan moet komen. Met de varco aan aarde heb je tenminste koppeling. Je zou eens wat moeten experimenteren met de grootte van die 220pF condensator. Misschien dat ie wat groter moet.
Met een FET i.p.v. een tor werkt het meestal beter trouwens. Maar dan zit je met het probleem dat de rustspanning misschien niet meer klopt.
Pietdepiet
Oké, wat voor een fet dan? Ik heb nu alleen maar twee fets voor groter vermogen en die BF247A liggen. Miscchien weet Henry nog iets? (Waar het aan zou kunnen liggen).
rbeckers
Overleden
Ik heb het schema niet en kan dus geen oorzaak aanwijzen wat er fout is. Ik zou zoveel mogelijk bij het originele schema blijven.
(Z)weetvoetje
Een bf247 is wel goed. Dan is het eigenlijk een schema dat nogal lijkt op dat schema dat ik je ooit gegeven heb.
Maarja, in principe zou dit ook al wat moeten doen.
Je zou ook een 100pF condensator over de diode heen kunnen zetten. Dan is er meer terugkoppeling.
Je hebt er geen antenne aan hangen, neem ik aan?
Ohja, ik ben er gisteren achter gekomen dat de ringkerntjes uit de '2 euro kennismakingszakjes' niet echt geschikt zijn voor 30MHz. Ik zag ze weer liggen, met specificaties erbij. De specificaties lopen van 10kHz tot 1MHz. Dat beloofd weinig goeds voor 30MHz 
Ben nu bezig met andere kerntjes. Ik haal nu met 1 trap meer versterking dan eerst met 2 trappen.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (37%)]
Niet aan het schema twijfelen, het werkt!
@(Z)weetvoetje: Ik heb ergens zo'n papiertje met data van die kerntjes, hebben?
Pietdepiet
(Z)weetvoetje
@Henry: Nee, hoeft niet. Ik heb al gezien dat geen enkele van die kerntjes boven de MHz nog iets doet. Leuk voor smoorspoelen, maar meer niet.
@Piet: Nou, we gaan er maar vanuit dat het schema klopt dan.
Heb je trouwens de basis en de collector niet omgewisseld bij de 2e tor?
Pietdepiet
De tweede is de 'middelste' tor in het schema? Die is goed, de basis zit achter de collector langs gebogen...
(Z)weetvoetje
oh, vandaar. Ze zitten niet tegen elkaar aan, neem ik aan.
Die spoel is ook echt een spoel, en geen weerstand van 1k Ohm?
Pietdepiet
fred101
Golden Member
De Avo CT38 doet het weer. De gelijkrichterbuis voor het AC meet circuit was defect. Gelukkig had ik er een in mijn "junkbox" 
De heathkit C meter is een kat in de zak. Mooi ding , deed het ook maar maakte wel erg veel herrie op die trafo. Besloot toch maar eens open te maken. Was ook een beetje kokend heet die trafo en er sprongen vonken bij het schakelen. Dus de condensators maar eens allemaal vervangen. Nog geen verschil. Dan maar eens de annode spanning meten: meer dan 1000V. Handboek erbij. Moet 520V zijn. Blijkt het een USA uitvoering te zijn voor 110-125V. Op de varac doet ie het voorbeeldig maar dat was niet de bedoeling. Er is geen omschakel optie. De C's die ik er uit heb gehaald gaven een kortsluiting aan in mijn zelfbouw tester maar waren goed volgens de heatkit. Deze laatste meet dus met een laag voltage maar hogere frequentie de mijne met 100 of 250V. Kortom welke moet ik nu vertrouwen ?
De buizentester is denk ik OK, komt geen rook uit, zit niks los en ziet er orgineel uit. Heb alleen geen enkele buis die er in past
maar mooi is ie. Ik moet uitzoeken in welke stand welke bussen wat doen. Dan kan ik gewoon een noval voetje erbij zetten en een lijstje maken met aansluitingen bij standen. De tabel geeft bij moderne buizen nrs op waar ik nog nooit van gehoord heb. Staat wel een KT66 bij maar geen 88.
Fred
Fred, misschien wordt het langzaamaan een idee om ook 115V stopcontacten te gaan aanleggen. Amerikaanse dus.
Eén flinke verhuistrafo voedt de boel.
Dan kun je ook wat andere spulletjes gaan testen en gebruiken. Je komt vast nog meer 100-120V spul tegen!
(Z)weetvoetje
Even een vraagje tussendoor: Maakt het voor het rendement van een ringkerntrafo de afstand tussen kern en draad iets uit?
Dit omdat ik met een rode kern (zou 2-30MHz moeten doen) niet boven de 10MHz uitkom. Daarboven neemt het rendement snel af.
Nee hoor, je zou hem zó moeten kunnen bewikkelen - de isolatie van de draad is genoeg. Alleen bij die kW trafo's doen ze er nog wel eens een extra teflonnetje tussen.
Hoeveel is "snel afnemen", en wat ben je aan het maken?
fred101
Golden Member
Gisteren de murphy afgeregeld, leuk zo'n manual wat duidelijk aangeeft wat je moet doen. Zet de onvanger op 680KC, zet je meetzender op 800KC en moduleer met 400Hz. Afijn, aangezien mijn marconi pas bij 1200KHz begint heb ik de Adler frequentiemeter gebruikt. Het ding op 800KHz ingesteld (was ik wel een half uurtje zoet mee omdat ik hem nog niet ken). Op naar de volgende regel, sluit een Watt meter aan op de audiouitgang. Ook geen probleem de AVO kan dat. Maar dan, regel filter nr zoveel af op maximaal vermogen. Da's leuk maar met de zender op 800 en ontvanger op 680 hoor je niet echt veel, de radio stopt ook bij 700KHz.
Kon ik de boel weer opnieuw afstellen en het filter nummer klopte ook niet.
Maar uiteindelijk is het gelukt en is ie nu een stuk gevoeliger en klopt de frequentieschaal weer.
Fred