Toch kloppen in het algemeen die manuals wel.

Is dit niet een afregeling van een MF? Je maakt dan misbruik van het feit dat je meetsignaal een beetje door de mixer heen dendert, zodat je geen signaal ergens diep in het toestel hoeft te injecteren.
Die afstemming op 680 kHz zou dan niet op de kHz aankomen.

Ik ben bezig met het bouwen van de eindversterker voor me zender. Ik heb even alle types kerntjes getest die ik heb, en met allen hetzelfde. Het gaat hier waarschijnlijk om de stuurtrap, die +/-500mW output moet geven. Daarachter komt een balanstrapje met IRF810's op 40V, daar hoop ik dan zo'n 15dB gain uit te halen. Maar misschien moet er nog een extra trapje tussen.

Als ik aan de ene kant 3 windingen leg en er 30MHz in stop, en aan de andere kant 3 windingen leg, dan komt er alleen onbelast aan de andere kant nog iets uit. Belast met 100 Ohm zakthet al helemaal in. En dat terwijl aan de primaire kant de impedantie juist lijkt toe te nemen.
Dus als ik de secundaire kortsluit, dan wordt de spanning primair zelfs iets groter.
Of is dit simpelweg kernverzadiging? Ik heb zo'n 50-100mA ruststroom door het kerntje lopen. (doorsnee 30mm, hoogte +/-4mm, rood) Ik zie ze het bij andere schema's ook doen, dus echt een probleem zou het niet moeten zijn, zeker niet vanwege het feit dat het een gebalanceerde trap is. Dus netto wordt er amper een DC-veld opgewekt in de kern.

Dat spoeltje is 0,036 uH, dat is een Xl van ongeveer 6,5 ohm bij 30 MHz. Moet je niet wat meer windingen maken. Lijkt me niet dat zo'n kern verzadigd bij dit soort stroompjes. Het is een 1:1 trafo dus als jij hem afsluit met 100 ohm dan moet hij primair ook 100 ohm zien maar wat is de uitgangsimpedantie van je eindtrap en naar wat voor impedantie wil je toe.

FET: Ik heb iets fout begrepen (ben toch nog steeds een beetje n00b :-) ) Ben er nu achter wat er met die 800KHz is. Het IF is 800 KHz. Ik moest het signaal inkoppelen op G1 van de 1e IF trap. En dan op de uitgang het audio meten. Dat heb ik nu dus fout gedaan, geen woder dat ik niets hoorde met een 680KHz signaal daar, ik heb hem toen op de antenne gezet en afgeregeld op maximaal vermogen (wattmeter over luidspeaker) Maar er stonden toch wel wat foutjes in. Moest een filter eerst boven en daarna onder trimmen maar dat was een spoel bij mij zonder trimmers, die zat er wel een naast.

Is er een eenvoudige manier om 800KHz met 400Hz te moduleren tussen de meetzender en ontvanger in ?
Bv met een diode ofzo, dan maak ik een externe modulator, dat is altijd handig.

Zo over 5 minuten de deur uit naar nieuwgein om mijn Murphy 62B te gaan halen.

Fred

Denk om je rug!
Gewoon een simpele modulator bouwen, een penthode in G2 moduleren of in de kathode met een tor of trafo.
Dat laatste kan ook met een triode.

Of een cascode amp. en dan op de 'bovenste buis' het LF signaal aanbieden.

Ik heb ook nog een heel simpel schema met twee Si dioden en een paar trafo'tjes op ferriet gewikkeld.
Dat ding moet ik opzoeken, even geduld aub!

Hier is tie!:

http://www.uploadarchief.net/files/download/ammod.png

L1/L2, L3/L4 zijn bifilair gewikkelde trafo'tje op een klein ferrietkraaltje +/- 2X5 wdg.

C1 = 10nF
C2,C3 = 470p

X1 = RF in.
X2 = RF + mod uit.
X3 = LF + bias in.

Bias moet je mee experimenteren! Maar jij bent lid van de VERON en daar staat die E voor Experimenteel...

En deze modulator heb ik werkend gehad! Doet het redelijk, misschien niet HiFi ...

Werking: De trafo's brengen de impedantie naar ca. 200 ohm, uitgaande van een Zgenerator van 50 ohm.

De twee Si diodes (1n4148 zijn prima) zijn eigenlijk shunts, als er stroom door deze diodes loopt, gaan ze steeds beter geleiden en knijpen het aangeboden RF signaal.

Deze schakeling kan je ook als verzwakker (want dat is het eigenlijk) gebruiken in een AVR voor een ontvanger, zie hiervoor de Libera Sterrenburgii.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (54%)]

@Fred: Uhm, het zou kunnen kloppen, maar ik dacht dat ik toch dat ik toch wel genoeg windingen had. Ik zal het dan eens proberen met een stuk meer windingen.

De 62b is binnen, hij is uit 1949, heeft volgens mij 10 jaar buiten gestaan aan de binnenkant te zien. De voedingsruimte zat vol stro !!
Op het eerste oog ontbreken er een paar dingen. Een buis in de voeding, ik denk de stabilisator buis en aangezien ik geen boek heb van de 62 hoop ik dat deze gelijk is aan de b40 en dat ik hem heb want dit is dus bijna 60 jaar oud, het 100KHz calibratiekristal ontbreekt (is een zwart kastje) en er zitten maar 2 display lampjes in (6,5V schroeffitting oftwel fietslampje. De meeste buizen zijn metaal. Het netsnoer ontbreekt ook zoals gewoonlijk.
Dacht dat die B41 een aardige klus was, denk dat ik hier ook nog wel even mee zoet ben. Optisch/mechanisch is hij in iedergeval goed en er zijn geen sporen van soldeer of modificeer werk.

Van de week eerst Eat zijn schema een bouwen, is altijd handig zo'n ding.

Fred

power rectifiers, two CV493 (6X4); voltage stabilier CV1632 (0A2)

van : http://www.thorneyhill.freeserve.co.uk/navy.html

Je moet eens tussen die buisjes graven van rosmalen, volgens mij had ik daar een stabi bij zitten .... kompleet met radioactief symbooltje op het doosje.

Het aantal windingen blijkt geen probleem te zijn. Het lukt gewoon niet om lage impedanties door het kerntje heen te krijgen bij hoge frequenties.
Ik ga maar eens andere kerntjes bestellen.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (54%)]

Hoi Sine, daar zit idd een stabilisator buis bij maar het blijkt de AF pentode of tetrode te zijn (afhankelijk van ondertype type A of B. Het boek noemt een CV304 of CV4043. De tekening laat een octalvoet zien maar er zit en noval in. Latere types hadden de CV2136. Ik denk dat ze hier ooit in de jaren 60 ofzo een andere voet in gezet hebben, ziet er wel orgineel gedaan uit. De voet zit op een fabrieks gemaakt plaatje over een groter gat gemonteerd. Wordt dus nu alleen puzzelen wat voor buis er in moet. Eerst maar eens uitzoeken hoe de aansluitingen zitten en dan wat pentodes er in proppen die de zelfde pinbezetting hebben. Alle stalen buizen zijn nederlands fabrikaat en het ding kwam van de domeinen af. Hij heeft hem iets van 10 jaar geleden gekocht daar.

Fred

@(Z)weetvoetje

Ik heb hier een gele kern, doorsnee ong. 2,3cm hoogte 0,5cm, die met primair en secundair 10 wikkelingen tot ong. 15MHz gaat met een belasting van 56 ohm. Boven 15MHz zakt het uitgangssignaal snel.

Probeer dat eens met een ferriet kerntje b.v. 43 of 61 materiaal.

//edit
Draadjes twisten al geprobeerd?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (25%)]

Klopt het trouwens dat alle amidon-kerntjes glimmend gelakt zijn? De kerntjes die ik heb zijn dof, duidelijk anders dan op dit: https://www.amidoncorp.com/items/26
Daarnaast is de Al-waarde ook compleet anders. Ik krijg zo'n kerntje resonant op 200kHz met 1nF, en 20 windingen. Volgens http://toroids.info/T80-2.php zou dit moeten resoneren op 3.4MHz. Volgens mij ben ik gewoon opgelicht met geverfde HF-filterkerntjes. Toch 1.5 euro per kerntje betaald.
Of zie ik hier iets over het hoofd?

@rbeckers: maar zakt het dan primair niet ook in? De secundaire en primaire spanningen moeten gelijk zijn.

@rd12tf: ja, geprobeerd, geen effect. Ook extra dik draad geprobeerd, 1.5mm wikkeldraad moet toch genoeg zijn.

Volgens mij heb jij geen Amidon kernen!
Komt de handel uit dat 'proefzakje' van de beurs?

Nee, niet uit zo'n proefzakje. Die gebruikte ik eerst, zonder succes. Op afgelopen rosmalen even een blaadje met de specificaties bekeken, en daar stonden alleen meetresultaten van 10kHz tot 1MHz op, dus dat zegt genoeg.
Ze zien er echter wel net zo uit.
De handelaar verzekerde me wel dat het goed bruikbaar was van 160-10m. Maar goed, die had het misschien zelf niet in de gaten dat ie zooi verkocht.

Ik ga bij Kent wel andere kerntjes bestellen. (pff, en dat terwijl ik al zo goed als blut ben, na Rosmalen. Op een zeker moment wil ik een paar connectortjes kopen, en blijkt dat er alleen nog maar 1.60 euro in me zak zit. Die andere 230 euro waren waren boven verwachting snel op :'( )
Gelukkig kan ik declareren bij de universiteit. :P Nouja, proberen althans.

@fred: ik geloof dat jij ook ooit van die kerntjes van me gekregen heb. Gooi ze maar weg, voordat ze je frustaties opleveren. (of heb je ze al doormiddengekookt met je ftdx400?)

@(Z)weetvoetje

primair zakt het ook in boven 15MHz.
Bij 30MHz is het minimum.

@rbeckers, ja, en da's het verschil. Als het secundair inzakt, en primair niet (zoals bij mij) dan is de koppeling niet goed.
Als het zowel primair als secundair inzakt, dan is de koppeling goed, want schijnbaar ziet de 'zender' op de primaire dan dezelfde impedantie staan als er op de secundaire staat. Prima koppeling dus.

Koppeling is goed, maar de kern gaat maar tot ong. 15MHz.
Voor mij geen probleem.
Bij een goede koppeling ziet de (meet)zender idd op primaire dezelfde impedantie als op de secundaire staat.
Oftewel een 1:1 HF trafo.

Mijn zelfbouw HF TRMS Voltmeter werkt. De eerste versie haalt, met moeite, 15MHz. Van ong 10Hz tot 500kHz binnen 1% fout. Alleen is de versterker een beetje instabiel en ruist wat veel. De versterker oscilleert soms.
Specs 1mV volle schaal tot 300V en 1Hz tot 15MHz, max Crestfactor 4.
Ga nu een tweede, gewijzigde, versie bouwen.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (44%)]

@(Z)Alle Amidonkernen die ik ken zijn glimmend gelakt en hebben naast de basiskleur nog een tweede kleur aan 1 kant.
b.v. rood + grijs of geel + grijs.
Ik heb het dan over de poederijzerkernen(ijzerpoederkernen ;)
.Hoe het met ferriet zit weet ik eigenlijk niet.
In het verleden heb ik weleens paarse kernen gekocht op de beurs,4C6 stond erbij,dit bleek bij metingen helemaal niets te maken te hebben met Philips 4C65 materiaal.

Amidon ferriet is altijd ongelakt, zwart. Dus niet drie soorten in één laatje gooien!

Philip had gekleurde kernen, dat is nu Ferroxcube geworden en alle kernen zijn nu wit of beige (extra laag epoxy op de kern). Dus ook niet meer in één laatje doen.

Ik heb ook een kerntje dat glimt, en rood met geel is. Zal ik die eens proberen...

en nog iets: Hoe precies komt de gloeispanning aan? Is 5.5V tot 7V precies genoeg?

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (34%)]

Als er nog mensen oude buizen ontvangertjes willen bouwen dan is er op http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Seltsames_Merk…
een weer aantal oude schema's tevinden.

Die Funk-Postkarten zijn leuk! Jan W bedankt voor de tip!
@(Z) In vroegere tijden werden de gloeidraden ook gevoed vanuit loodaccu's, die waren ook niet binnen 0,5% stabiel.
De variatie die jij aangeeft klopt aardig voor de gloeispanning van een gemiddelde buis.

Gloeispanning mag 5% afwijken. De gloeidraad zit heel erg dicht bij de kathode en als de boel te heet wordt gaat het daar fout. Verder schijnt het nog iets van doen te hebben met de emissie, met een soort virtuele kathode gevormd door een electronenwolk om de kathode en terugvallende electronen die kraters in kathodes slaan. Maar dit is een beetje een klok en de klepel verhaal :-)

Over die leuke glazen buisjes gesproken, ik heb nu 135 buizen en daarbij zijn veel pentodes maar niet een kan in mijn murphy. Daar moet eigenlijk een CV304 in maar daar vind je niet eens data van. Alternatief is een cv2136, cv4043 of 6061 (heb ik allemaal niet) Mijn 62B heeft al een noval voet. Er staat volgens het boek 250V op de anode, er zit een 2K2 ohm weerstand aan G2, een 47K aan G1, twee 470 ohm parallel aan de kathode naar massa. Allemaal volgens het boekje voor een CV304 (op de voet na) De kathode spanning is 3,5V-10,5V bij maximale output. De buis maakt 2,5W naar zijn audiotrafo welke een secundaire impedantie van 600 ohm heeft.

Ik heb geen probleem met het wisselen van aansluitingen of de voet dus welke buis adviseren jullie: Ik denk dat de EF85 een goede kandidaat is.
- EL86,84,41
- EF85, 83
- ECL83, 86 (heb ook nog pcl's 84, 85, 86)

Fred

Een CV304 is vergelijkbaar met een EL22 en zou met een mod te vervangen zijn door een 6V6

Die heb ik ook niet, ik heb de EF85 geprobeerd, er komt wel in volume regelbaar gebrom uit de koptelefoon (met een behoorlijk volume), niet uit de speaker (maar daar kan wat defect zijn) maar meer ook niet. Hij versterkt dus wel. In de 41 zit wel de goede dus die kan ik eens proberen. Ik zag dat een buis niet gloeide, dat was de diodebuis, zie in het schema ook geen gloeidraad daar. Klopt dat dus dat die donker blijven en koud, ik meet gewoon gelijkspanning dus die zal wel goed zijn.

fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]