DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hallo
Ik ben op het werk een lichtdimmer van 8x 500 watt aan het bouwen, en deze moet worden aangestuurd met DMX signaal. Ik ben nu dus op zoek naar een encoder waarmee ik per kanaal een 1 t/m 10 volt signaal kan krijgen. Heeft iemand een idee of schema? Ik heb zo her en der vernomen dat je er niet aan ontkomt om software hiervoor te schrijven, en daar ben ik totaal een leek in, dus als ik een duidelijke uitleg kan krijgen heel graag! Het moet zoiets worden als dit:
http://home.att.net/~northlightsystems/dmx512decoder.htm
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
> http://users.skynet.be/kristofnys/
Is er een 0-10V output ontwerp op die site? Niet dat ik zie iig.
Op 11 december 2003 12:34:10 schreef Wouter van Ooijen:
> http://users.skynet.be/kristofnys/Is er een 0-10V output ontwerp op die site? Niet dat ik zie iig.
Die interface kun je met een pc een dmx512 code maken.
Een 0 tot 10v encoder lijkt me niet zo makkelijk standalone, doordat dmx geen 0 tot 10v waarden geeft maar 0 tot 255 digitaal.
Wouter van Ooijen
> Een 0 tot 10v encoder lijkt me niet zo makkelijk standalone, doordat dmx geen 0 tot 10v waarden geeft maar 0 tot 255 digitaal.
vandaar http://www.qsl.net/n5tle/ : een DMX-naar-0..10V decoder.....
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Wouter van Ooijen
Op 11 december 2003 16:21:25 schreef DJohnny:
Klopt die HEX code ook helemaal?
Ik heb ooit iemand geholpen met dit ontwerp. Er was een probleem met de adres schakelaars, maar ik meen me te herinneren dat dit kwam omdat die iemand een ouder schema had en dat probeerde te combineren met de huidige code. Maar ik weet het niet.
NB: die DACs die hier gebruikt worden zijn geen goedkope chips!
DJohnny
Nou ben ik een leek qua software. Is het mogelijk om zelf een volledig geoptimaliseerd programma te schrijven? En zo ja hoe?
Wouter van Ooijen
Op 11 december 2003 16:31:10 schreef DJohnny:
Nou ben ik een leek qua software. Is het mogelijk om zelf een volledig geoptimaliseerd programma te schrijven? En zo ja hoe?
Natuurlijk is dat mogelijk, voor iemand die er in thuis is natuurlijk. Voor een leek natuurlijk niet. Wat valt er trouwens te optimaliseren?
DJohnny
Kan een leek het leren? En met optimaliseren bedoel ik een programma schrijven dat echt goed bij de encoder past, en die relais werking heb ik toch niet nodig dus die kan eruit. Alleen snap ik niet goed wat ze met dat jumpertje bedoelen.
Wouter van Ooijen
> Kan een leek het leren?
Iedere expert is ooit een leek geweest, dus het is niet onmogelijk. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedere leek het zal leren. Ben je bereid er voldoende tijd in te steken? Ik kan natuurlijk niet zeggen hoeveel tijd daar voor nodig is, dat hangt van jouw af 
> En met optimaliseren bedoel ik een programma schrijven dat echt goed bij de encoder past
(als het werkt) pas het daar geven programma prima
> en die relais werking heb ik toch niet nodig dus die kan eruit.
Waarom zou je die er uit halen? gewoon die uitgangspin niet gebruiken.
> Alleen snap ik niet goed wat ze met dat jumpertje bedoelen.
Dat moet je dan nog maar eens nalezen, het staat er heel duidelijk.
DJohnny
Ik hoor het al niets voor mij
. Ik laat het programma gewoon zo. Kan ik de PIC-programmer van deze site gebruiken?
Op 10 december 2003 17:47:35 schreef DJohnny:
Ik ben op het werk een lichtdimmer van 8x 500 watt aan het bouwen, en deze moet worden aangestuurd met DMX signaal.
Waarom bouw je niet gelijk een digitale dimmer dan ?
Heb je een schema van wat je wilt bouwen ?
Als je een analoge dimmer wilt aansluiten mbv DMX zul je inderdaad een DMX-DA convertor nodig hebben. (als je hem in orginele staat wil houden)
Je kunt ook een AVR nemen. Met pwm kun je 0 t/m 5 volt eruit halen. Daarna met opamp's een versterking van 2.
DJohnny
En wat is het verschil tussen een digitale dimmer en een conventionele dimmer? En hoe zou ik deze moeten bouwen? Klinkt wel stoer "ik heb een digitale dimmer"
.
Wouter van Ooijen
> Je kunt ook een AVR nemen.
Tuurlijk, maar waar is een kant-en-klaar schema en code met een AVR? En voor PWM moet je of een AVR hebben met 8 PWM kanalen (bestaan die?) of software PWM gebruiken, en dan kom je al snel op een veel te lage frequentie uit, waardoor je flink moet filteren wat de reactie van je lampen weer traag maakt.
Op 11 december 2003 17:19:48 schreef Wouter van Ooijen:
of software PWM gebruiken, en dan kom je al snel op een veel te lage frequentie uit,
Veel een pic-uC misschien? (haha) Een AVR kan dat makkelijk. (Een Dmx waarde is toch maar 8bits).
DJohnny
Ja ik hoor het al... ik bouw gewoon dat schema op die site die ik van WOuter kreeg na, van al dat andere heb ik toch niet zo veel verstand
. Maar nogmaals: kan ik met de pic-programmer van deze site mijn pic programmeren?
Ik heb ook een schema voor je.
Ik heb al menig Dmx Project ontworpen.
(dimmer, switchpack, regietafel, scanners, martinprotocol ->dmx converter , en ook...jawel een da-convertor).
Maar mail me maar ff.
DJohnny
Hallo DJmuis
Ik krijg je email niet te zien als ik op je naam klik, het enige wat ik krijg is zo'n half symbooltje als je een link naar een site waar een plaatje op stond. Zou je mij willen mailen?
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
DJohnny