fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nooit geweten dat je zo van stereo naar mono moet. Ik sluit mijn i-pod aan op mijn mono-buizenversterker door gewoon de het linker en rechterkanaal aan elkaar te knopen. Het werkt tot nu toch nog steeds en klinkt goed. Wat is het nadeel van mijn methode en het voordeel van die weerstanden.
Fred
rbeckers
Overleden
Tgv de uitgangsimpedantie van je i-pod werkt jouw methode ook. Met de weerstanden belast je de uitgangen minder en kun je signaalniveau's aanpassen.
Al meerdere malen heb ik ondervonden dat Ipods nogal gaan vervormen als je de uitgangen direct aanelkaar knoopt. Bij andere mp3 spelers is dat niet altijd zo, maar het is duidelijk dat dan de batterijen sneller leeg zijn.
ik deed het eerst ook zo, maar kwam met de zoekfunctie tegen dat je er best weerstanden kon tussen plaatsen.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/706918#706918
Heb het opnieuw opgebouwd, op een stukje gaatjesprint (ja het kon VEEEL kleiner, maar ben KIF niet:p)

Heb nog steeds een verzwakking:s. Maar als ik gewoon het geel draadje en het GND-draadje als inmput gebruikt heb ik geen verzwakking. Maar ik denk dat als ik het zo doe er een stuk van de muziek gaat ontbreken.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
De schakeling is nogal gevoelig voor ruis op de voeding, dus dat kan een probleem zijn. Wat voor voeding gebruik je? een schakelende voeding?
Het ding zal in de meeste gevallen toch wel een 78Lxx nodig hebben voor spanningsregeling, tenzij je werkt met een batterij. (en dan moet je die ook zo bouwen dat ie niet oscilleert)
Daarnaast is de audio-ingang ook erg gevoelig, het kan juist handig zijn om er een verzwakker tussen te zetten, juist omdat de gevoeligheid toch wel aan de ruime kant is. (ik moet me minidisc-speler op standje 5 van 30 ofzo zetten om er goed geluid uit te krijgen. Zet je het te hard, dan klinkt het voor geen meter meer)
De opbouw lijkt me in orde te zijn. Hoe je de audio precies aansluit maakt niet veel uit. Al sluit je maar 1 kanaal aan, het werkt wel.
Is de ruis trouwens weg als je de audio-ingang naar aarde kortsluit? Indien weg, dan komt de ruis via de voeding binnen.
En nu weer over die duivelse trafo's voor de eindtrap. Ik heb nu T68-2 rn T68-6 kerntjes binnen, maar het lukt nog steeds niet om een trafo te maken met een goede koppeling van 1.5MHz tot 30MHz. Met deze kerntjes lukken de hoge frequenties wel aardig, maar als ik genoeg windingen leg om de lage frequenties goed mee te pakken, dan worden de parasitaire capaciteiten veel te groot. Die ijzerpoederkerntjes hebben veel windingen nodig.
ik gebruikte gewoon een LM317 voeding, Maar nu heb ik een extra 7812 voedingkje gemaakt om het te voeden. Krijg de radio redelijk mooi stil. Met de bug lijkt me alles in orde, maar als ik een signaal via convertor aanleg heb ik veel ruis en weinig muziek. Als ik dan het GND-draadje neem en bv. het gele is de kwaliteit uitzonderlijk goed:D Alleen ik mis stukken van de muziek, het klinkt allemaal nogal misvormd.
(Mp3-speler staat minder dan de helft)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@zweetvoetje: heel herkenbaar, voor dat ik die trafotjes in mijn bitx goed had...., ben blij dat ik niet de enige ben die altijd ruzie met die dingen heeft.
Fred
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
@Flush
Zachter die mp3 speler, veel zachter, anders is het signaal veel te sterk!
Ik moet de mijne op 5 van 50 zetten...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Is alleen ferriet geschikt voor bredbandige transformatoren?
he bah, heb ik net bij kent een zooi van die kerntjes besteld, blijkt dat dus verkeerd spul te zijn. Nouja, ik zal het maar een leermoment noemen. FT50-43 zou dus meer bedoeld zijn voor wat ik wil? Of moet ik een FT50-61 hebben?
@Flush: En als je de MP3-speler nog zachter zet? Je kan ipv 33k ook gewoon 100 Ohm nemen. Dan verzwakt het ding wel een beetje, maar dan zou het wat minder bromgevoelig moeten zijn.
Misschien kan je een MP3-tje posten met hoe het klinkt.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (27%)]
Ferriet heeft een veel hogere Al waarde, hierdoor heb je minder windingen nodig om bij lage frequenties een voldoende hoge impedantie te krijgen en met minder Cpar.
Bij hogere frequenties "verdwijnt" het ferriet en hou je een lucht torus over.
In veel breedband BalUn's wordt 61 materiaal gebruikt.
/e
En een BalUn is niets meer dan een speciale breedbandtrafo.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik weet het niet meer... Ik heb hem nog eens gemaakt(Dat schema van Henry) en weer precies het zelfde... De torren vervangen voor nieuwe exemplaren mocht ook niet baten.
Ik ga straks eens even dat schema met dat buisje solderen, kijken of die het wel doet...
eventjes een mp3 ge upload. let niet op de slecht muziek (typisch donna/Q-music muziek) is niet die van mij, want mijn mp3 heeft geen "normale" uitgang:s.
Kon het niet kwijt bij upload archief (wegens rar. file en heb geen win zip)
http://www.elektronicastynus.be/Upload/albums/userpics/10010/test_BUG.…
Je hoort duidelijk de echo, maar bij andere muziek worden soms stukken weggesneden. Het is heel zacht, de PC-boxen eventjes op maximum zetten anders hoor je het niet/slecht. (vergeet naderhand je boxen niet terug zachter te zetten, je zou nog al eens durven verschieten mocht je het vergeten:p)
edit:
weet iemand of ik ergens een mono-snoertje gewoon uit kan slopen?
@flush
Is die ratel die ik hoor wat jij ruis noemt?
Plaats dan over de gelijkricht diodes van je voeding een condensator van 22n.
nee, de ruis heb ik grotendeels weg gekregen, en om 22nF over mijn gelijkrichter te plaatsen moet ik mijn voeding openbreken:@ opstelling is zo: LM317 voeding op 18V--> 7812 met 2*100nF--> naar BUG. zal eens een 9V batterij proberen
edit: het gaat vooral om de geluidskwaliteit want als ik weet dat hij werkt, gaat hij waarschijnlijk op een batterij werken.
[Bericht gewijzigd door flush op (22%)]
Pietdepiet
Doe dat, en weet je zeker dat de output van je mp3 wel normaal is? Dat niet iemand met de equalizer van je speler heeft zitten klooien.
Pietdepiet
Oké, net even met mijn bug getest( dezelde) Als ik hem voed met een simpele gelijkrichter -gewoon dioden- en een op 9V afgestemde LM317, ik begrijp dat dit is zoals je het hebt gedaan, werkt hij prima!
ja, ik ben er zo goed als zeker van dat hij werkt. Heb het nu met een 9V batterij gedaan, het geratel is weg maar heb nog steeds die echo, of weggesneden tonen.
@ pietdepiet wat voor snoertje heb jij gebruikt als ingang?
Pietdepiet
Ik heb een stereo stekker, in die stekker heb ik zowaar 2 4.7K 1/4W weerstanden kunnen frutselen om de L en R samen te voegen, dan heb ik een mono snoer -van 1m- naar de ingang van de bug.
dus:
2*4,7K
___
L-mp3-----|___|---+
___ | 1m Snoer
R-mp3-----|___|---+------------ Signaal Bug
Massa-mp3---------------------- Massa BugPietdepiet
Wat doet een RC filter? En wat is dat? Weerstand plus condensator? En functioneert die meter snoer dan als C?
rbeckers
Overleden
Een RC filter laat lage frekwenties goed door en hoge minder goed door.
Idd een weerstand plus condensator. Die meter zal idd als C functioneren. Meet maar eens met een capaciteitsmeter.
heb nog eens op pietdepiet zijn manier geprobeerd, hetzelfed resultaat:( nu heb ik eens gewoon de 2 draadjes aan mekaar gemaakt. Nu heb ik geen vervorming meer:D Wel gefluit achtige ruis, maar deze ga ik nog proberen weg te krijgen met "beter" afstemmen, een batterij die wat voller is want hij stemt niet meer zo goed af:s
edit:
BEDANKT allemaal, ik ga er nog wat mee klooien om het optimaal te krijgen:p(als de batterij opgeladen is)
Pietdepiet
Oké, wel vreemd, hier werkt het perfect. Je hebt ook 4.7K genomen? Hoewel dat niet zoveel zou mogen uitmaken...