Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik heb die ontvanger met de ecc81 gesoldeerd, en hij werkt niet:( Ook al niet.
Deze heeft wel een ander probleem, hier hoor ik -hoe de potmeter en varco ook staan- alleen maar witte ruis. (Dus: 'Sjsjsjsjsjjsjsjs')
Enig idee wat het kan zijn? Ik heb van de +12 naar pootje 6 een 22K weerstand gedaan, en dan vanaf pootje 6 met een normale condensator van 1uF naar de ingang van mijn versterker.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Flush: Het klinkt alsof je misschien alleen het verschil tussen het linker en rechterkanaal eruit krijgt. Je moet eens doormeten of dat snoertje wel goed in elkaar zit.
De 2 contactjes die je als eerste in de MP3 speler drukt zijn de audiodraden, het achterste contact is aarde. Als je daar iets fout hebt gedaan, dan kan het raar gaan klinken. Volgens mij ligt het verder niet aan de bug, dat het misschien een beetje vreemd klinkt. Je zou m eens aan een PC kunnen hangen ofzo. Kijken of dat beter gaat.
Het is normaal dat het signaal uit zo'n FM-bug wat minder hard klinkt. Dat komt omdat je niet optimaal moduleert. Bij een omroepzender wordt met veel moeite al het geluid precies even hard gemaakt. Bij zo'n simpel bugje is dat niet zo, dus vandaar dat het wat zachter is, maar niet heel veel. Als je er te veel audio in stopt, dan gaan vaak de bassen heel erg ranzig klinken, en stoor je naburige zenders.
@RD12TF: Dus materiaal 61 is geschikt voor 1.5-30MHz? Want dan ga ik een paar kerntjes bestellen.
@(Z)
Ik zou ze allebei bestellen, 43 en 61. Van de 43 heeft Rinus (als je daar besteld ...) ook mini varkensneusjes. Ik heb zelf het idee dat die laatste een transformator oplevert met een grotere koppelfactor (dichter bij één dus).
@NijntjePiet AKA Pechvogel ...
Opdracht: Leg het schema weg en teken vanaf de schakeling zelf een schema en dump dat hier neer.
(*Niet Spieken*!!)
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Heb ik nu gedaan:

Waar ik ook ben achter gekomen is dat je de ruis ook hoort als er geen buisje inzit.
Ik ga nu mijn schema eens vergelijken met het origineel, dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan...
Bij 4 en 5 staat een kruisje ... Je buis gloeit toch wel?
Anders doet het niks ...
Miffa en ik hebben het over dit:

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (39%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
respect pietdepiet, op die leeftijd zitten ze nog met lego te spelen, en wat jij daar nu neerzet kan ik nog niet.
Is het gewoon met paint getekend?
@(Z)weetvoetje heb het snoer eens doorgemeten en het GND-draadje geeft oneidig, ga een ander snoertje zoeken.
Pietdepiet
@Rd12tf
Geen gloei, 4 en 5 zijn niet aangesloten.
@(Z) Oké
@Flush
Nee TinyCad, geweldig programma, behalve dat ze geen goed symbool voor een buis hadden. Dus vandaar dit vreemd gefabriceerde symbool;)
Ik heb het gewoon overgenomen hoor;) Zo goed ben ik echt niet;)
2de keer @ Flush
Mooi, als je die vervangt zal het wel werken!
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (11%)]
(Z)weetvoetje
Ik ben ook op die leeftijd begonnen. Maar toen was er jammer genoeg geen internet. Ik heb het allemaal zelf uit moeten zoeken, met alle frustaties van dien.
Die buis heeft 12V gloeispanning nodig, dus da's lekker makkelijk. aansluiten op pin 4 en 5.
Pietdepiet
(Z)weetvoetje
nee, maakt niet uit.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (74%)]
Yep, ook bij een ECC81 is de spanning tussen pin 4 en 5 12 volt, die gloeidraad is zeg maar de motor van de buis!
ja, met een nieuw snoertje MOOIE kwaliteit!, alleen veel storingen van de omgeving als ik per ongeluk eens het signaal draadje aanraak (maar dat lijkt me volkomen normaal). Bedankt voor de hulp iedereen nogmaals. (gezellige sfeer hier:p)
Spijtig dat ik geen ander draadje had dan het geen dat ik altijd al gebruik heb voor mijn zelfbouw versterkers te testen.
edit: om van stereo naar mono over te gaan heb ik het convertor(tje) van pietdepiet gebruikt
[Bericht gewijzigd door flush op (12%)]
Pietdepiet
GRRR, nu werkt ie nog niet... Hij gloeit wel, nou ja, ik moet het helemaal donker maken en dan zie ik een heel zwak gloeiend draadje. Hij maakt een herrie als een scheepstoeter, met de LM317. Als ik de gloeidraden wel op de LM317 aansluit maar de rest op een 9V batterij hoor ik niks... Hoe ik ook aan die potmete/varco draai. Komt dat door de zooi uit de LM317 of de te lage spanning?
Schema gecontroleerd? Ook met een datasheet van een ECC81 ernaast?
@flush
Mooi man! En die gezellige sfeer komt door het HF virus, dat maakt ons allemaal prettig gestoord ...
Veel experimenteren zit bij nog niet echt in. Heb geen Ge-diodes, buizen, of trimmers (enkel dan 0-20pf en 0-40pf). Alleen veel condensatoren/transistoren/IC's/Pic's. En die PIC's wil ik deze vakantie nog geprogrammeerd krijgen:p
Pietdepiet
Ja schema gecontroleerd, klopt:(
Ik weet niet of de waarde 1uF (non-elco) goed is als waarde van de c die tussen pin 6 en de versterkeringang staat. Gloeien buizen eigenlijk altijd zo sneu? Ik dacht altijd dat ze redelijk wat licht gaven. Of komt dat door de lage gloeispanning?
Ik heb de brom even opgemeten met mijn stemapparaatje:p Het is een precies 100Hz brom...
Je voeding kan de stroom niet leveren, vergroot de afvlak elco.
Koppelwinding al omgedraaid? De buis moet in ieder geval kunnen oscilleren, alien geluiden maken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die gloeidraad is niet zo fel hoor, de echte "lampen" zijn vaak hoogvermogen dingen met forse anodespannig onder volle belasting. De ECC heeft een 6,3V gloeispanning nodig per gloeidraad. Pootje 9 is de middenaftakking. Je kunt dus 9 aan aarde en 4 en 5 parallel zetten op 6,3V maar ook ze samen in serie zetten op 12,6V. Je moet dan goed zorgen dat poot 9 nergens contact mee maakt.
Een buis heeft even een tijdje nodig voor hij werkt (maar na een minuut moet hij toch wel wat gaan doen) en zo'n ding trekt best stroom. Meet de anode spanning eens, dan weet je of je voeding het trekt. Ik had twee 7868 parallel staan en een ECL op de zelfde voeding. Van de 250V bleef er maar 35V over,
Verder moet je hem kunnen laten oscilleren en dat is het moeilijkste deel. Dat was bij mij een geknutsel met potmeter waardes. Je wil het regelbereik zo precies mogen lijk hebben. Dus een zo klein mogenlijke potmeter en zo grootmogenlijke weerstanden op je ventiel. Bij ontvangst is het de kunst hem net niet te laten genereren. De mijne deed het prima (250V) toen ik hem af had maar laatst weer eens geprobeerd en toen kreeg ik er niets uit. Het is best een kunstje om er wat uit te krijgen met een laag antennesignaal.
Bij mij hangt er 50m draad aan, komt bij wijze van spreken genoeg signaal af om een lamp op te laten branden zonder gloei
) want zo'n ding heeft overigens wel een redelijke antenne nodig op 12V en niet 20cm draad.
De spoelen: de uitleg van FET over hoe het werkt en je ze hertekend was goed een aantal blz terug. Dat was bij mijn hydrodyne de oplossing.
Flush, welkom, leren wij jou een radio bouwen, kun je mijn iets overs PIC's leren 
Fred
Pietdepiet
In de datasheet staat dat de heater current 150mA is, en dat is ook wat ie gebruikt. Dus dat kan mijn voeding wel bijbenen. Wat ik wel vreemd vind is dat de rest van de schakeling een halve mA trekt, is dat normaal??
Ik heb hem gesoldeerd, dus morgen zal ik de koppelspoel omdraaien.
/EDIT Ik heb hem nu even laten opwarmen -letterlijk hij wordt een beetje warm- en het is nog precies hetzelfde...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (17%)]
rbeckers
Overleden
0,5mA is mogelijk. Hang er een zolang mogelijke draad aan. Ongeveer: buizen treken minder stroom dan een transistor, maar werken op een hogere spanning. 12V is voor een buis heel erg weinig.
Pietdepiet
Er hangt nu helemaal geen draad aan...
Offtopic: Ik dacht dat lm317's kortsluitvast waren... Een tikje tegen elkaar met de plus en de min, en ik heb een spanningsregulator omgebouwd naar kacheltje... Hij wordt nu deksels -;)- heet als ik hem aan de trafo hang...
12-24V is zat voor een buis ... Ik heb dat al diverse malen aangetoond, evenals Fred101 met zijn inmiddels beroemde Hydrodyne!
0,5 mA is OK, maar koel alsjeblieft die LM317 met een stuk metaal!
En draai die spoel om!