Equalizer schema

Hoi , ik wil graag een equalizer bouwen en heb een mooi schema gevonden op het internet. www.4qdtec.com/graph.html

Nou heb ik een paar vragen.

Welke transistor word er gebruikt?
Welke componenten moeten vooral low-noise zijn?
Wat is de audio in en welke de audio uit gang?
Deze EQ is toch mono, kan je hem stereo maken?
Kan op ieder kanaal( dus na elke potmeter) de Vu led meter van deze pagina gebruiken?
Welke pin nummers gebruikt de ic?
en als laatste;
Vraag ik niet te veel?

Alvast hartelijk bedankt.

Trouwens de Vu meter, hou is aangegeven hoeveel dB 1 ledje is.

Hugo Welther

Moderator

**Bericht verplaatst naar audio**

Inderdaad een hoop vragen, maar goed.

Als transistor kan je een BC557B gebruiken.
Wat versta je onder low-noise. Voor de op-amp kan je een low-noise type gebruiken, alle overige componenten introduceren juist noise (ruis).
Deze EQ is inderdaad mono, voor stereo dus 2x bouwen.
De led-vu meter moet aan de uitgang. Op de potmeters heeft geen zin omdat dit gyratorschakelingen zijn.
Pin-nummers is afhankelijk van welk IC je gebruikt. Even zoeken met www.google.com op "ICnummer datasheet" levert je vast wel het datasheet op. Anders misschien op deze site.

Normaliter wordt in een schema altijd van links naar rechts de input naar output getekend.
Dus in dit geval weerstand van 150k is de ingang die je koppelt met de uitgang van je voorversterker(s).
De punt van de op-amp is de uitgang die je koppelt met je eindversterker.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hoi Danny,

even een paar aanvullingen, het is verstandig om voor de op-amp een ruisarm type te kiezen, een goed voorbeeld is de OP27. Als deze te duur is, maakt Philips nog de NE5523.
Voor de weerstanden kun je het beste metaalfilm nemen, en de condensatoren kan het beste MKT zijn.
verder is een zeer bruikbaar type voor de transistoren de BC540C,deze zijn zeer ruisarm.
Het type wat hugo opgeeft is een kleine vergissing, dit is namelijk een PNP transistor. Hij bedoelt waarschijnlijk de BC547B, welke op zich natuurlijk ook goed bruikbaar is.

Hugo Welther

Moderator

Klopt BC557 moet BC547 zijn.
Volgens mij moet de opamp die je bedoeld een NE5532 zijn.

En OP27 is inderdaad duur en is eigelijk alleen bedoeld voor zeer ruisarme MD of MM voorversterkers. Overigens zijn Styroflex C's te prevaleren boven MKT. Alleen zijn die bijna nergens meer te krijgen en zeker niet in die grote waarden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Bedankt voor het beantwoorden van een groot deel van mijn vragen.

Nog steeds ben ik nieuwsgierig naar de VU- led meters.
Ik wi graag op elke afzonderlijke band een vu led meter. Nou zie ik dat het een gyrator schakeling is (ik weet niet wat dat is) en schijnt het niet zomaar te kunnen.

Hugo Welther

Moderator

Wat een gyrator is staat gewoon bij je schema.

"A gyrator is a circuit using active devices and transistors to simulate an inductor. In this case the gyrator is the transistor acting with R1, R3 and C2."

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

AH, dom van me dat ik het niet heb gezien
Nouja, bedankt