Hallo,
Ik heb hier 2 gelaccu's staan.
Accu 1 is een Yuasa accu, 12V 24Ah
Deze kan ik opladen tot ongeveer 11,6 Volt (gemeten met mulitmeter), en daarna kan er rustig een halfuur een 20 Watt halogeen lamp van 12V op branden. Als de accu is opgeladen (tot 11,6V dus) en ik laat hem een nacht staan, dan is de spanning gezakt tot 5,9V.
De 2e accu, is een Aritech, 12V 7Ah
Deze geeft opgeladen 12,8 Volt af, maar hier kan ik de halogeen lamp niet eens 5 min op laten branden (lamp brandt steeds zwakker)
Wie kan mij vertellen wat er met de accu's aan de hand is?
Zijn ze kapot?
Ik laad ze overigens op met een spanning van 14,3 Volt, en de stroom is begrenst op 2A
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Heb je ze regelmatig --voor langere tijd-- opgeladen met een spanning van 14.3V? Dan is de kans groot, dat ze de gevolgen dragen van die mishandeling. 14.3V is OK voor snelladen, maar dan enkel gedurende een beperkte tijd. Wil je een loodaccu voor langere tijd aan een lader hangen, dan is 13.8V het maximum.
Anoniem
Je kunt beide accu's naar het inzamelpunt voor chemisch afval brengen, want ze zijn beide overleden.
Hé jammer.
De 7Ah kan ik gratis krijgen bij een beveiligingsbedrijf hier in de buurt.
De 24Ah leek me juist wel mooi om te gebruiken voor wat projectjes, deze kan ik helaas niet gratis krijgen.
Maargoed, weet ik tenminste waar ik aan toe ben 
ik heb ook een yuasa 12v 24A accu , deze heeft volgens mij aan een beveiligingssysteem gehangen, maar hij heeft al een jaartje leeg gestaan en nu kan ik heb niet meer vol krijgen. het is mij nog niet gelukt om de spanning boven de 11v te krijgen toch gaat er met een lader zo'n 0,7a met 12,9 v doorheen. maar als ik hem loskoppel dan zak de spanning weer snel, zou ik deze dan ook weg kunnen brengen?
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 7 april 2008 18:38:40 schreef ThinkPad:
De 7Ah kan ik gratis krijgen bij een beveiligingsbedrijf hier in de buurt.De 24Ah leek me juist wel mooi om te gebruiken voor wat projectjes, deze kan ik helaas niet gratis krijgen.
3 7Ah in parallel en je zit aardig in de buurt van die 24Ah.
- - big bang - -
Op 7 april 2008 19:26:18 schreef darkfabje:
ik heb ook een yuasa 12v 24A accu , deze heeft volgens mij aan een beveiligingssysteem gehangen, maar hij heeft al een jaartje leeg gestaan en nu kan ik heb niet meer vol krijgen. het is mij nog niet gelukt om de spanning boven de 11v te krijgen
Dat kan kloppen diepontlanden is dodelijk voor deze accutjes, en alles onder 11V is TE diep, daar kunnen ze erg slecht tegen, zeker als ze een tijdje zo blijven staan.
Die zijn dus rijp voor het mileupark
daar had ik hem ongeveer ook vandaan
samen met 2 andere accu's van 7a 12v die werkten nog uitstekend , maar die zijn vol weggezet 
Lauriers Bjorn
render your emagination
bij ons op het werk worden die 12V 7Ah s geladen op 13.54V
en de 24Ah en hoger op 13.60V
voor batterijtest gaan wij nooit lager dan 12.2V
en zoals pros zegt 14.3V is boost charge en is niet heel erg gezond als je dit vaak gebruikt op gel accu's
hoe ik het zo lees zijn deze batterijen dood geladen
De accu's waren al twijfelachtig qua capaciteit.
De 24Ah heb ik ooit gebruikt op een skelter icm een autoclaxon, toen deed de accu het nog zeer goed.
Toen heeft de accu kortsluiting gemaakt (polen kwamen tegen elkaar aan door stuk metaal), sinsdien heeft de accu in de koude garage gestaan, in een lege toestand. Dus die is sowieso kapot.
De 7Ah heb ik gekregen van een beveiligingsbedrijf, deze accu was ook niet meer 100%.
En de 14 volt was alleen maar om de accu 1x vol te krijgen, niet om hem constant eraan te hangen 
Inmiddels 2 'nieuwe' (gebruikt, maar goed) accu's gehaald, en een printplaat van een alarminstallatie gevonden.
Nu worden de accu's netjes met 13,8V geladen (LM317 circuit).
De 24Ah heb ik inmiddels weggebracht naar de KCA afdeling op het milieupark.
Is de oude 7Ah nog een beetje op te krikken? (lange tijd aan 13,8V laten hangen bijv ? )
De 'nieuwe' 7Ah's die ik heb opgehaald doen het prima.
Thinkpad, de ervaring heeft mij geleerd dat kapot, kapot is.
Diepontladen is gegarandeerd kapot. De leverancier van mijn accu zegt dat 12V het minimum is. Maar dit lijkt me veel.
Opladen in de zon of bij hoge temperatuur is meestal funest.
Je kan de lading testen door een halogeen lamp met amperemeter en voltmeter aan te sluiten op de accu. Laat de accu niet te leeg komen!!
Door de tijd te meten kan je de capaciteit berekenen.
Op 20 april 2008 12:16:11 schreef ThinkPad:
De 'nieuwe' 7Ah's die ik heb opgehaald doen het prima.
Houden zo!!
[Bericht gewijzigd door Evarist op (16%)]
Ik heb nu een goede lader, gebaseerd op een LM317 (zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/60564 )
Die laat de accu's niet overladen / koken.
Dit was vroeger wel het geval.
De accu kan eventjes (1 min) een halogeenlamp laten branden, en als ik dan de spanning check, onder belasting, dan is dat 0,8V. Haal ik de halogeenlamp weer los dan vliegt de spanning weer omhoog naar 12V.
Anoniem
Gelaccu's zijn niet dezelfde als de accu's uit de auto, afgezien van de capaciteit.
Hoe je ermee moet omgaan moet je afleiden uit de specs.
Eén ding hebben lood-zwavelzuuraccu's echter gemeen, en dat is dat je ze nooit lager dan 1,8V per cel mag ontladen. 10,8V voor een 12 accu.
Bij deze spanning is al het plaatmateriaal in beide platen omgezet in loodsulfaat. De vloeistof, gel of de separator bevat dan maar heel weinig zwavelzuur meer.
Ontlaad je nog dieper, dan gaat het zuur de loden frames waar de platen in ophangen aantasten, met afbrokkelen tot gevolg.
Ook wordt het zuurgehalte dan zo laag dat de inwendige werstand sterk toeneemt en dat normaal laden niet meer kan. Er moet dan een kleine stroom door de accu voor langere tijd totdat de inwendige weerstand genoeg gezakt is voor normale lading. Dergelijke stunten komen de levensduur van de accu niet ten goede.
Duurt de toestand van diepontlading langer dan enkele dagen, dus bijvoorbeeld een vergeten accu in een noodverlichting,
Dan treden onomkeerbare processen op.
De accu is dan verloren.
Dus nooit diep ontladen. Maar zelfs in gewoon ontladen toestand (10.8V)mag een accu nooit bewaard worden. Na enkele dagen al beginnen de loodsulfaatplaten stilaan te kristalliseren, een langzaam maar onomkeerbaar proces.
Je mag dus stellen dat een accu die wekenlang plat gestaan heeft onherroepelijk voor de container is.
in vervlogen tijden toen we nog niet in zo'n wegwerpmaatschappij leefden, waren er slimmerikken die alerlei trukjes hadden om dode accu's nieuw leven in te blazen.
De ging van slimme laadtechnieken tot het vervangen van zuur.
Uiteindelijk is gebleken dat al die methodes
weinig effectief waren en niet loonden.
Tegenwoordig wordt dit dan ook nooit meer gedaan.
Tenminste niet door vakbekwame mensen.
Er zal altijd nog wel ergens een wijsneus opduiken die in een oud tijdschrift een artikel gelezen heeft met een geheim recept en daar absoluut mee wil experimenteren.
Maar hij zal na veel tijdverlies totdezelfde conclusies komen als zovelen voor hem.
Oke, ik heb weer wat nieuws 
2x 17Ah uit een UPS (Smart UPS 1250, accu's stonden in serie om 24V te verkrijgen).
Ze zijn allebij helemaal leeggetrokken denk ik. Toen ik de UPS open maakte gaven ze beide 0,01V.
Nummer 1 heb ik 2 nachten aan de druppellader gehangen (LM317 op 13,8V) Deze gaf toen ongeveer 7,9V / 8V Deze kan ik ook heel eventjes belasten met een halogeenlamp.
Nummer 2 heeft er ook 2 nachten aangehangen, maar komt niet boven de 1.5V
Is nummer 1 nog te repareren? Zo ja hoe?
Neen
Diepontlanden is dodelijk voor die accutjes
En diep ontladen is bij die dingen onder 11V !
Dus als ze helemaal leeg geweest zijn krijg je daar nooit meer wat goeds van, al helemaal niet als ze een tijdje gestaan hebben.
Oke, dat is jammer.
Wat is trouwens de rede dat deze accu's kapot zijn gegaan?
Want als ze in een UPS zitten staan ze constant aan de spanning, dus ze stonden niet leeg.
Sulfatering?
Als de accutjes leeg zijn in een ups die altijd onder spanning gestaan heeft kunnen er twee dingen aan de hand zijn
1. de UPS is hardstikke dood.
2. de accu's zijn hardstikke dood, wat eigenlijk gepaard moet gaan met flink kommentaar van de UPS in de vorm van een buzzer, zo niet, zie punt 1
Tenzij de UPS ergens lange tijd los van het net gestaan heeft, dan trekt de UPS de accu's hardstikke leeg, er zit dan ook altijd ergens een scheidings contact ( soms in de vorm van een stekker, tegewoordig met een kortsluitpug achterop ) om de accutjes los te koppelen.
UPS is niet dood, werkt prima met nieuwe accu's
Ik heb de UPS niet nieuw gekocht, maar tweedehands. De vorige eigenaar gebruikte hem alleen als netfilter.
Of hij lange tijd zonder het net heeft gestaan weet ik dus niet. Zo'n plug zit er ook niet op (APC Smart-UPS 1250VA).
Wel zonde want die accu's zijn best wel duur (kheb er nu 2x 12V 7Ah in zitten die ik gratis heb gekregen bij beveiligingsbedrijf)
Scheef_schaap
't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
Als je je accu te ver leegtrekt, sulfateren de loodplaten te fel, en trekken ze krom. Het gevolg is dat ze kortsluiting veroorzaken, en/of loodsulfaat (PBSO4) van de platen afbrokkeld, wat capaciteitsverlies veroorzaakt.
Samengevat, misschien werken enkele cellen nog een beetje, doch is het mogelijk dat deze in een kortsluiting liggen. De 'sterkte' van die kortsluiting is afhankelijk van het oppervlakte dat die platen tegen elkaar zitten. Het gevolg is dus dat die cellen leeglopen.
Nu je KAN proberen (ik heb dit nog niet gedaan, of het werkt is mij een raadsel) een zéér sterke stroom door je accu te sturen. Dan spreek ik van 1OO'en Amps. Kan je realiseren met een flinke elco op hoge spanning (die accu's hebben een hoge interne weerstand als ze flink kappot zijn) misschien kan je zo proberen die kortsluitingen weg te branden. Probeer eens een flinke condensator (enkele mF's) op te laden tot de gelijkgerichte netspanning en sluit ze enkele malen kort op je accu.
Wie weet ... 
Ik heb al wat geprobeerd, met hogere spanning enzo laden, maar er gebeurt echt bar weinig.
Als ik ze aan de lader hang (13,8V druppellader, dan loopt er maar een heel klein stroompje van 0.15A ofzo, en de accu raakt ook niet voller dan 7,9V / 8V
Als ik met de accu's schud hoor ik ook wat rammelen, net alsof er kleine steentjes o.i.d. inzitten. Dit hoor ik bij een goede accu niet. Is dit loodsulfaat?
Grote elco's heb ik helaas niet, misschien wel wat kleine.
Nog meer tips om ze een klein beetje meer tot leven te wekken? (Ik vind het wel leuk om te kijken of ik ze een beetje kan herstellen. Helemaal 100% lukt toch niet, daar ben ik me van bewust, maar ze zijn nu zo dood als een deurklink)
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (27%)]
Scheef_schaap
't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
Op 1 juli 2008 22:40:39 schreef ThinkPad:
Ik heb al wat geprobeerd, met hogere spanning enzo laden, maar er gebeurt echt bar weinig.Als ik ze aan de lader hang (13,8V druppellader, dan loopt er maar een heel klein stroompje van 0.15A ofzo, en de accu raakt ook niet voller dan 7,9V / 8V
Als ik met de accu's schud hoor ik ook wat rammelen, net alsof er kleine steentjes o.i.d. inzitten. Dit hoor ik bij een goede accu niet. Is dit loodsulfaat?
a) Dit klein stroompje dat er loopt is zeer normaal, bij wijze dat het wil zeggen dat de cellen dus zo ver gesulfateerd zijn (al het H2SO4 heeft nu gereageerd met het PB > PBSO4) waardoor er weinig zuur overschiet, dit geeft samen met dat PBSO4 slecht geleidt, nog maals een slechtere geleiding (stroom loopt niet zo vlotjes door gewoon water).
Wat je dan kan doen is de spanning verhogen, zal idd meer stroom lopen, maar boven een bepaalde spanning (weet niet welke) zal er knalgas worden gegenereerd, dit is ook niet goed. H2SO4 in je cellen gieten kan dit verhelpen
b) Dit rammelen is inderdaad loodsulfaat & betekend dus dat het er zeer erg aan toe is met je cellen.
Ik kan jammergenoeg in dit geval enkel maar zeggen dat je ze kan wegsmijten.