Heren, ik zit met een discussie met een collega waar we niet uitkomen.

Zoals bekend is het niet verstandig om met een scoop direct aan de 230v netspanning te gaan meten zonder dat er een scheidingstrafo wordt gebruikt.

Nu kwam mijn collega met de bewering dat dit opgelost kan worden door de scoop te voeden uit een DC-AC converter welke volledig gescheiden is van het net.

Ik heb hierbij zo mijn twijfels.

Ten eerste kan er volgens mij dan nog steeds 230v op de behuizing van de scoop komen te staan.

Ten tweede vraag ik me af of het wel zo gezond is voor de scoop als je met twee kanalen gaat meten aan de netspanning, Als je de fase meet via de ene probe, en bij de tweede probe tik je de nul aan, dan lijkt het mij dat de scoop snel naar de eeuwige electronica hemel zal verhuizen.

Zie ik dit goed, of heeft mijn collega het kratje palm verdiend?

Wie kan ons hier een duidelijk antwoord op geven?

Dus veiligheid voor de gebruiker? en veiligheid voor de scoop?

Ferry......

Ik heb het als volgt opgelost:
Te meten object via een isolatietrafo (230V:230V) en zonder randaarde aansluiten.

Scoop kan desgewenst ook via een isolatietrafo worden geschakeld, daarvoor heb ik een Hameg 203-6 gereserveerd die kunststof knoppen heeft en een kunststof kast.

Een DC/AC converter zal doorgaans een SMPS voeding zijn, en die zijn ook galvanisch gescheiden van het lichtnet.
Die oplossing is dus mogelijk, maar het gevaar van een lichtnetfase aan de kast (ground) van de scoop is nog steeds aanwezig als de DUT niet via een scheidingstrafo is aangesloten.

230V AC tussen 2 probes zal, wegens de hoogohmigheid niet echt een probleem vormen.
Althans, als je een fatsoenlijke ouderwetse scoop hebt waar aan de AC-ingang een 400 of 630V condensator zit.
Met die softwarescoopjes gaat dat natuurlijk niet. ;)

Ik geef de voorkeur aan een differentiële probe. Als een kleine afwijking toegestaan is, zit dat met een wip en een zucht in mekaar:
http://home.scarlet.be/prosje/DiffProbe.png

Of een scoop met een differentiele ingang of en losse diferentiele probe (bijv. Pros zelfbouw).

Verder hangt alles wel af wat je op de 230V wilt meten. Korte, snelle pieken vormen een probleem bij een zwevende scoop door allerlei parasitaire capaciteiten.
Een DC-AC converter produceert behalve de 230V nog wat harmonischen. Deze kunnen de meting ook beinvloeden.

DC naar AC convertor, waarom zo omslachtig? Een gewone scheidingstransformator 230V/230V waarachter je je scoop en DUT (device under test) aansluit, is een simpele werkende oplossing.

Zie mijn derde post in Dit topic. Kan je nalezen.

Of de differentiële probe van Pros, is een mooi hebbeding.

Of een handheldscoop, zo'n handheld oplaadbaar geval, zoals bvb. die Fluke's, gebruiken we op het werk ook al eens om aan het net (of netgerelateerd) te meten.

- - big bang - -

Op 14 april 2008 19:50:49 schreef big bang:
Of een handheldscoop, zo'n handheld oplaadbaar geval, zoals bvb. die Fluke's, gebruiken we op het werk ook al eens om aan het net (of netgerelateerd) te meten.

Daar zie je geen ruk op, op die dingen.
Ik had eens een oscillatie verschijnsel in een versterker dat op de Fluke scopemeter niet zichtbaar was omdat het binnen de blokjes van de beeldopbouw viel....... http://forum.audiofreaks.nl/Smileys/default/rolleyes.gif

Mijn collega kon niks vinden, totdat ik den ouden CRT scope onder het stof vandaan viste en hem liet zien dat er wel degelijk een oscillatie aanwezig was.

Okay,

Dus even resumerend, feitelijk hebben we allebei deels gelijk.

Er kan nog steeds spanning op de behuizing van de scoop komen te staan.

Het is wel mogelijk met twee probes te meten, mits deze hoogohmig genoeg zijn. (Ik zou mijn Rigol er alleen toch niet graag voor uitlenen).

KT88: das inderdaad zo, het hangt er natuurlijk vanb af wat je wil meten. Ik moet toegeven dat ik ook nog liever een analoge onder de hand heb, waar ik aan alle knopjes kan frullen, eerder dan een digitale met menus. Maar het gebruik bij mij loopt zowat dooreen.

Ferry, netspanning op de behuizing kan alleen indien je DC-AC convertor NIET galvanisch gescheiden is, of geen scheidingstrafo gebruikt voor zowel scoop als DUT.

- - big bang - -

<Zoals bekend is het niet verstandig om met een scoop direct aan de 230v netspanning te gaan meten zonder dat er een scheidingstrafo wordt gebruikt.
Klopt helemaal.

<Nu kwam mijn collega met de bewering dat dit opgelost kan worden door de scoop te voeden uit een DC-AC converter welke volledig gescheiden is van het net>
Dat help maar ten dele. Volledige scheiding van het net kun je ook maken met een scheidingstrafo 230V-230Volt.

<Ten eerste kan er volgens mij dan nog steeds 230v op de behuizing van de scoop komen te staan.>
Heel goed, vanuit je meetopstelling komt er gewoon netspanning op de ingangsbussen van de scoop. De massa-ingangsbus is meestl met het huis (chassis) doorverbonden, en voila de hele buitenkant is met het net verbonden.

<Ten tweede vraag ik me af of het wel zo gezond is voor de scoop als je met twee kanalen gaat meten aan de netspanning, Als je de fase meet via de ene probe, en bij de tweede probe tik je de nul aan, dan lijkt het mij dat de scoop snel naar de eeuwige electronica hemel zal verhuizen.>
Nee hierdoor gaat je scoop, of je meetopstelling niet naar de eeuwige jachtvelden als je maar 1x een massa aansluiting maakt. De probes hebben dikwijls een ingangsweerstan van 1 MOhm. 2 stuks in serie = 2 MOhm op 230 Volt, geen probleem.

Wel altijd heel goed oppassen. Maak de massa van de scoop aan de Nul van je meting!!!!! Maak vooraf evenbtueel een tekeningetje hoe en wat je meten wil.
Vooral als je een spanningsmeting EN een stroommeting (spanning over een weerstand) van 1 apparaat tegelijk wilt meten, is het wel handig dit eerst uit te tekenen.

Beter is om van 2 gescheiden scheidingstrafo's gebruik te maken. 1 scheidingstrafo voor je scoop, de andere scheidingstrafo voor je meetopstelling. Dan kun je het bijna niet fout doen.

Vroeger... hadden de TV's een pootje van het netsnoer rechtstreeks aan het chassis. Hele chassis stond onder de netspanning. Toch konden we met een dubbelkanaals scoop uit de voeten.

Maar oppassen het blijft 230 Volt. Het aanraken van de blanke delen kan onverwachte resultaten geven.
Oftewel, resultaten in het verleden, zijn een garantie vor de toekomst.....

<Zie ik dit goed, of heeft mijn collega het kratje palm verdiend?>
En wat heb ik verdient??

En blijven oppassen het kan levensgevaarlijk zijn.
Vooral als je hele scoop aan de 230 Volt hangt, en je grijpt even naar een .... en let even niet op.....

Bij metingen aan 230V gebruik ik altijd een 1:100 probe.
Kan bij "lage" frekwenties spanningen tot 2,5kV aan. Bij hogere frekwenties zakt de maximale spanning die de probe aankan, van 2,5kV bij 1MHz tot 15V bij 100MHz.
Ik gebruik zelden 1:1 probes, meestal 1:10.

Op 14 april 2008 20:49:04 schreef Toeternietoe:
Volledige scheiding van het net kun je ook maken met een scheidingstrafo 230V-230Volt.
<Ten eerste kan er volgens mij dan nog steeds 230v op de behuizing van de scoop komen te staan.>
Heel goed, vanuit je meetopstelling komt er gewoon netspanning op de ingangsbussen van de scoop. De massa-ingangsbus is meestl met het huis (chassis) doorverbonden, en voila de hele buitenkant is met het net verbonden.

Wel altijd heel goed oppassen. Maak de massa van de scoop aan de Nul van je meting!!!!! Maak vooraf evenbtueel een tekeningetje hoe en wat je meten wil.
Vooral als je een spanningsmeting EN een stroommeting (spanning over een weerstand) van 1 apparaat tegelijk wilt meten, is het wel handig dit eerst uit te tekenen.

Ik wou er nog even op inhaken:
je gebruikt een scheidingstransfo of je gebruikt er geen.
Je gebruikt er geen: doordat de probemassa-aansluiting, met het chassis van de scoop is verbonden, dat op zijn beurt met de aardeaansluiting van zijn stekker is verbonden, hoef je die probemassa-aansluiting niet op een netspanningsvoerend deel te prikken (zoals een fase), want dan gaat het stevig knetteren en slaat de differentieel uit.
Conclusie, die massa kan alleen op aardpotentiaal en meestal op nulleider (niet altijd, in sommige netten zijn aarde en nulleider niet fysiek verbonden).
Maar zoals in het voorbeeld, je wil spanning én stroom meten (d.m.v. een weerstand) dan is dat in bepaalde gevallen niet mogelijk vanwege de meetopstelling.
Maar je scoop kan geen gevaarlijke spanning voeren, want dat merkt de differentieel direct.

Je gebruikt een scheidingstransfo:
scoop en DUT zijn nu netgescheiden. Waarmee de probemassa ook wordt mee verbonden, deze spanning komt ook op het chassis te staan, maar is niet meer aarde gerelateerd, d.w.z. differentieel kan niet meer uitslaan, maar er kan bij aanraking ook geen stroom meer van het chassis naar aarde lopen omdat het 2 volledig gescheiden circuits betreft. En levert dus ook geen gevaar op.
Vandaar dat je een stopkontact ZONDER aarde mag plaatsen, op voorwaarde dat er een scheidingstrafo tussenstaat.

- - big bang - -

gebruik een scheidingstransfo en zet alleen het apparaat waaraan je meet op de transfo !!
koppel NOOIT ofte NOOIT de aarde van je scoop los !

beter is inderdaad met een differentiele probe zoals dat ding van pros.

...of een geisoleerde scope met geisoleerde aansluitingen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (35%)]