keypad of membraneswitch of hoe het heet doorverbinden...?!

Hoi!

Ik wil de knopjes van een klein toetsenbordje extern kunnen schakelen, dus de kamvormige banen op een print, waar een grafietkussen met knop op drukt om verbinding te leggen eigenlijk op een draadje solderen en extern schakelen. Nu zijn mijn lenzen redelijk OK, en mijn motoriek geef ik een 7,5 maar ik vrees dat ik die draadjes niet lekker aan die kammen kan solderen. Helaas kan ik ze ook niet elders op de print solderen, want er zit een soort stickerlaag overheen die niet weg wil. Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Ter situatieschets: ik wil een draadloze telefoon in een oude bakelieten telefoon inbouwen en de draaischijf met een pic16c628 de puls in tone laten vertalen. het toetsenbordje moet ik kunnen schakelen om te kunnen opnemen/-hangen...

Wie o wie??

Probeer niet jezelf te zijn, je bent ut al...

Kan je niet nagaan waar de contacten v/h toetsenbord heengaan, en daar ergens draadjes solderen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nee, helaas. Er zitten allemaal ic's overheen gesoldeerd etc. dus ik zal echt op die kammetjes moeten gaan prutsen helaas...

Probeer niet jezelf te zijn, je bent ut al...
Arco

Special Member

De contact vlakken gewoon in het midden doorfrezen met een dremel schijfje. (Of een scherp hobby mes gaat ook.)
Dan kun je op beide helften een draadje solderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
klein is fijn

Moderator

Op 15 april 2008 14:04:57 schreef Adhy:
want er zit een soort stickerlaag overheen die niet weg wil

Beetje krabben met een mesje, dan krab je die groene laag er zo vanaf.

Op 15 april 2008 14:42:24 schreef klein is fijn:
[...]Beetje krabben met een mesje, dan krab je die groene laag er zo vanaf.

Bedankt voor jullie reacties!

zou ik een zekere weerstand moeten gebruiken om de draadjes met elkaar kort te sluiten (de soortelijke weerstand van grafiet is best aanzienlijk), of kan ik ze zo aan de 'schakelaar' hangen..?

Probeer niet jezelf te zijn, je bent ut al...

Die kan je zondermeer aan de externe schakelaar knopen, hoor. Het zou me sterk verbazen, moest de schakeling rekening houden met de weerstand van de membraancontacten.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

OKee! Top ik ga het vanavond proberen, bedankt voor jullie reacties!

Probeer niet jezelf te zijn, je bent ut al...