ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Anoniem

Hallo,

Iedereen komt het wel eens tegen: Je bent iets aan het ontwerpen, en je loopt tegen een probleem aan waarvan het ontstaan niet gevonden wordt.

In dit topic wil ik weten welk dom akkefietje je het meeste uren zoekwerk heeft opgeleverd.
en nog belangrijker: de oplossing

Ik had daarnet zo eentje.

Een print, getekend in eagle bevat SMD-componenten op de bottom laag. bij het afdrukken zag ik dat alle paden verbonden waren met elkaar

Het probleem: Ik had bij het afdrukken bottom en top layer aanstaan.

Hellaas had ik dit pas door nadat de print was geetst.

Moraal van het verhaal: zet altijd alle overbodige layers af in eagle.

Een relais waarvan je verwacht dat het DPCO is, en in de praktijk SPCO blijkt te zijn, ondanks 6 contakten.

Contakten bleken achteraf intern doorverbonden.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Sine

Moderator

Altijd EERST het huis van de stekker rond de kabel schuiven VOORDAT je hem aansluit !

En dat vergeet je natuurlijk bij een 32 polige stekker met moeilijk te solderen afgeschermde bedrading.

free_electron

Silicon Member

clock aan de reset knopen .... kan lang duren tegen dat je dat in de mot hebt...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Twee weken lang Wakeup On Change werkend proberen te krijgen op een pin die desbetreffende functie helemaal niet heeft?

zorg in je ontwerp dat je kan zien dat je voeding werkt.

2 dagen lopen zoeken naar een adaptor die niet in het stopcontact zat.

waarom niet eerder opgekomen: alle signalen kwamen goed binnen en naar buiten alleen het ontwerp wilde niet starten.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Anoniem

Op 19 april 2008 21:11:36 schreef timmie:
zorg in je ontwerp dat je kan zien dat je voeding werkt.

2 dagen lopen zoeken naar een adaptor die niet in het stopcontact zat.

waarom niet eerder opgekomen: alle signalen kwamen goed binnen en naar buiten alleen het ontwerp wilde niet starten.

Hoe bedoel je niet starten? als alle signalen goed naar buiten komen?

Sine

Moderator

Alleen daarom zitten er in mijn meeste brouwsels leds over de voedings lijnen :)

nou de signalen komen binnen via rs232
en gaan ook weer naar buiten via rs232

netjes ontving het programma ook weer waarden
en zei dat het goed was
echter wilde het ontwerp en het programma(van de controller) niet draaien

bleek de pc tegen zen eigen prate:S

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

bij mij ook sine(tegenwoordig)
en heb ik de adaptor op mijn buro en niet eronder

vooruit nog een domme fout:
* timmie ging voor het eerst programeren

dll aanspreken met het voorbeeldprogje, dat gaat goed.
oke dan nu zelf iets maken, hey dat werkt niet een week zoeken, verkeerde waarde meegegeven aan de functie:(

[Bericht gewijzigd door timmie op zaterdag 19 april 2008 21:18:39 (59%)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Anoniem

telt niet... de kans dat een programma van de eerste keer werkt is zo al klein :-D

Ik had ooit een transfo, en ik kreeg er geen spanning uit
wat bleek: ik had een spoel van een andere kring in serie staan met de transfo, en die hield AC tegen

kans van slagen met het voorbeeld voor je neus schat ik toch hoog in

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
free_electron

Silicon Member

Op 19 april 2008 21:14:46 schreef Sine:
Alleen daarom zitten er in mijn meeste brouwsels leds over de voedings lijnen :)

dat doe ik ook altijd. powerup en je ziet direct als er iets mis is. in designs met FPGA stop ik ook altijd een TAP (Test Access Port) door een achterdeur commando kan ik een multiplexer op een poort schakelen. heel handig om te troubleshooten.

vroeger ( toen ik nog met DIl chippies speelde) had ik een gemodificieerde 74547 en 74541 en 245 in mijn bakje liggen ( een ectr chip op hun rug met ledjes eraan. ik kon dan in een bestaand bord gewoon de 573 uit zijn voetje trekken en mijn gemodde erin. heeeeel handig.
ik had zo ook een uln2803

ik heb me ooit eens rot gezocht op een probleem. bleek er een 557 te zitten waar een 547 moest zitten. der was er eentje in het verkeerde bakje terechtgekomen....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Frederick E. Terman

Honourable Member

Uitgang 3-poots stabje ietsje opkrikken. Diode in zijn nulpootje. Verwacht 0,6V meer aan uitgang. Meet geen verschil!
Boink?

Ah, zwart meettouwtje zat voor het gemak met krokootje op koelvinnetje van stabilisator gehangen, is immers nul? Ja duh, nu niet meer dus...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

das de reden dat ik altijd een koppeling heb naar gnd los van de rest van de print zodat ik altijd een gnd referentie heb.

meestal is dit een pcb pin of een schroefconnector op een tactisch plek

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Thevel

Golden Member

Of constateren dat een ic defect is.
Het ic netjes de-solderen en vervangen door een nieuw exemplaar.
Maar nu werkt de schakeling nog steeds niet, en na heel lang de fout zoeken zie je een ic met ongesoldeerde pootjes op tafel liggen.
Ik had dus per ongeluk het defecte ic weer in de print gesoldeerd.......

1) Denken dat je met je ICD2 aan het debuggen bent, maar stiekum toch met MPSIM! Goedemorgen... Wakker Worduh! (Door even te kijken naar het aantal knopjes in de Toolbar had ik dit snel kunnen zien...)

2) Van een USB-Serial converter (FT232) de USB- en USB+ omdraaien en dan na 2 jaar (met een redelijk werkend product) er achter komen dat het 'niet helemaal lekker werkt'. Bij gratie van een wonder heeft het ook nog gewerkt, zij het dat ik de PC baudrate een factor 8 hoger moest instellen :S Fout kwam voort (zoals bij veel fouten) door slecht/oppervlakkig de f**king datasheet te lezen :( )

3) Bij een software bug waar je ervan overtuigd bent dat het NIET aan je eigen software ligt, nog een aantal dagen doorzoeken naar die bug. Als ik eerder in de Errata sheets had gekeken van de desbetreffende MCU had ik gezien dat er silicon fout was, die net die bug veroorzaakte :S

4) Als bij een EMC Radiated Immuniteits test (in dit geval Automotive) de boel plat gaat verdenkt de testengineer die de test uitvoerd meteen jou brouwsel... Gelukkig ging zijn 150 Ampere voeding plat en niet mijn brouwsel! Moraal: Je niet meteen laten afwimpelen eerst boven tafel krijgen wat er precies gebeurd en er altijd bijblijven!

5) ... Ik kan nog wel ff doorgaan! Pfff... Ik wordt soms moe van mezelf! :D

Ik hoop dat jullie iets hebben aan deze stommiteiten, zodat jullie ze niet meer behoeven te begaan!

Full Power.

De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]

deze kennen een hoop mensen ook wel:

even snel je µC programeren
hup kabel in pc en gaan.
hey het werkt niet
nee je moet dan wel controleren of het geen nullmodemkabel is

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Ben ik bezig met een print te tekenen... Valt opeens de computer uit:( Hè, hoe kan dat? Oja, ik zit met mn voeten tegen de stekkerdoos aan(met schakelaar):)

dat laatste ken ik:P even flink onderuit gezakt aan het co,en...totdat ik zwart scherm kreeg:P

laatst waarom wordt die soldeerbout nou niet warm? kwartier later nog niet...spanning meten...groep nakijken...blijkt de stekker bij het station er niet in te zitten:S

[Bericht gewijzigd door ivar92 op zaterdag 19 april 2008 22:55:09 (16%)

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch

Het probleem is dat mensen het veel te ver gaan zoeken.

Men denkt in een bepaalde piste en men gaat er zo ver in dat men er niet meer aan denkt dat er nog andere wegen zijn

Keer eens volledig terug. Aanschouw je ontwerp terug van het begin af.

Meestal is het een onozelheid.

Je moet aan de ene kant zeer logisch kunnen denken, en aan de andere kant gewoon "gezond boerenverstand" hanteren.

Als je deze twee combineert, zal je volgens mij veel sneller bugs in je ontwerpen ontdekken.

Nu zal ik veel sneller een bug opmerken dan vroeger, ik was ook zo, ik ging het veeeeeeel te veeeeer gaan zoeken.

En als ik het dan nog niet vind, dan kruip ik gewoon in mijn bed en doe ik morgen verder :-)

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Sine

Moderator

Ik heb een grondige hekel aan stekkerdozen met schakelaars ... zeker als daar computers in gaan.

cross ( of null ) kabeltjes merk ik altijd als zodanig met een 'X' op de connectors, anders heb je ze inderdaad zo ergens zitten waar ze niet horen.

klein is fijn

Moderator

Tja, je kan nog zo logisch nadenken, maar tegen

  • adapters die AC blijken te zijn ipv DC
  • loshangende stekkers
  • simpele LED's die stuk blijken te zijn
  • multimeters met bijna lege batterijen
  • componenten met een afwijkende footprint dan dat er in de datasheet staat
  • sluiting maken met de loper onder je SMD potmeter
  • Een 1N4148 die de streep aan de verkeerde kant heeft zitten
  • breadboarddraadjes die in het verkeerde gat zitten
  • SMD diodes die twee keer zoveel Vdrop hebben als in de datasheet staat
  • een layout die (niet) in spiegelbeeld afgedrukt is
  • soldeertin wat vertind koperdraad blijkt te zijn (je voelt het als je vingers verbranden..)
  • een breadboard dat sluiting aan de onderkant maakt (een paar breadboard van mij zijn ongeisoleerd aan de onderkant, klein stukje blank draad eronder kan voor uren plezier zorgen..)
  • fijn de inch maten uit de datasheet overtikken in een mm tekening en denken "wat is dat ding lekker klein!"
  • koelpasta die toch stroom geleidt (jawel, dat zilveren spul)
  • onverwachte kabelbreuk (altijd leuk voor wat zoekwerk)

is echt helemaal niets opgewassen!

Sine

Moderator

Oeh ja ... een open weerstand ( nieuw uit het bakje ) is ook wel eens reden geweest voor een paar uur zoekwerk.

Ook de koper tin vergissing komt regelmatig voor ... maar ik kom er meestal achter voordat ik mijn vingers bbq, koper smelt niet zo lekker namelijk ;)

denken een weerstand van 470R te pakken maar eentje te hebben van 4R7... leuk die afwijkinde kleuren af en toe soms is rood en bruin erg lastig te onderscheiden.

ook een leuke is een gare labvoeding op school. spanning onstabiel...

een defect kristal op de mcu.

een printbreuk is helemaal lol!

bijna zeker weten dat je je soldeertin naast je had staan maarn iet meer kunnen vinden...

batterijen waarvan je overtuig bent dat ze vol zijn en leeg blijken...

grote meetpennen (fluke) in een simpele meter doen en raar vinden dat je niks meet... *pennen raken deb bussen net niet..

*batterij vervangen zekeringen vervangen nog niks kunnen meten.. tsja als je geen contact maakt met je meetpennen 8-)

[Bericht gewijzigd door veenie op zondag 20 april 2008 01:12:46 (41%)

Dit topic is gesloten