Show your projects! Part 9.

Dit topic is gesloten

In het begin van de vakantie heb ik mij eens bezig gehouden met het bouwen van een goede, deftige
labotafel. Hier is ze dus. Een lijst van Legrand + bijhorende stopcontacten ( 3x2 stopcontacten met daartussen veiligheidsbussen ( rood - zwart - rood ). Deze zijn naar de zekeringskast gebracht. De bedoeling is nu dat ik een goede labotafel bouw en daar zou dan een fixed 5V + regelbare spanning op komen. Maar dat is nog wat voor in de toekomst.
http://users.telenet.be/3TEE/thumbnail%201.PNG
http://users.telenet.be/3TEE/thumbnail%202.PNG
http://users.telenet.be/3TEE/thumbnail%203.PNG

Eenmaal de tafel klaar was ben ik er meteen ingevlogen en heb ik een ethernet dimmer gemaakt.
Centraal staat het ethernut 2.1b board van egnite. De dimmer is opgebouwd uit een MOC3020 + TIC206. Zero cross detection wordt gedaan door de microcontroller zelf. de 230V AC wordt rechtstreeks aangesloten aan de µC. Alleen 2 weerstanden van 1 mega-ohm staan in serie. Intern zorgen de clamp diodes voor de spanningsbeveiliging. D.m.v. de connector links worden de nodige verbindingen van de ethernut-print doorgegeven naar de dimmer-print.
Eenmaal de dimmer werkte heb ik nog een LCD toegevoegd, dit omdat het bord een IP krijgt van een DHCP server. En als hij weer eens een nieuw ip kreeg, dan moest ik steeds mijn laptop aansluiten aan de RS232 poort om het IP uit te lezen. Nu is dit dus niet meer nodig en is de opstartprocedure te volgen op het display.
http://users.telenet.be/3TEE/thumbnail%204.PNG
http://users.telenet.be/3TEE/thumbnail%205.PNG

Sine

Moderator

Ik voorzie een tekort aan stopcontacten en plaats voor meetapparatuur ...

Mwah, kan er nog steeds bijplaatsen als het moet hé.
Meetapparatuur heb ik voorlopig niet :p
Heb nu een vakantiejobje & met dit geld ga ik een scoop + labovoeding kopen :p

Momenteel nog plaats zat! :D

marcob

Golden Member

Wat ook makelijk is, stopcontacten onder het buro. En een Ethernet aansluiting in de goot (makkelijker is 2 in de goot en 2 onder het buro)
Maar moet zeggen het is netjes gemaakt!

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Als je nog wat beters zoekt dan karton voor je bureau legger moet je eens bij ikea kijken, die hebben daar mooie leggers voor, daar moet je alleen je bout niet op leggen, want ze kunnen slecht tegen warmte :P

prachtige tafel

1ding zoals reeds gezegt je zal snel met een tekort aan stopcontacten zitten spreek uit ervaring ikzelf heb nu 4* 3doosjes en eens wat meetapparatuur en andere toestellen (dremels, boormachientje,...) heb je al snel een tekort aan stopcontacten. maar zoals je zei je kan er nog altijd bij plaatsen.

ook een bureaulegger is handig papier en karton verslijt namelijk heel snel (hier toch)

voor derest nog is proficiat (ik had het niet zo mooi in mekaar gekregen (veel te groot voor in mekaar te knutselen)

render your emagination

Op 2 augustus 2008 14:13:54 schreef Sine:
Als je nog wat beters zoekt dan karton voor je bureau legger moet je eens bij ikea kijken, die hebben daar mooie leggers voor, daar moet je alleen je bout niet op leggen, want ze kunnen slecht tegen warmte :P

Haha :D Die karton vind ik verdomd makkelijk om de soldeerbout aan af te kuisen! Daarom ligt die daar eigenlijk :p

Sine

Moderator

Daarvoor heb je toch dat mooie sponsje in je weller station ?

Wel vochtig houden !

marcob

Golden Member

Maar effe over je projectje: Heb je nu gewoon de 230V aangesloten op een gaatjesprint?
Ik vind het geen fijn idee, zo de 230V op je ethernet print.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Je kunt je DHCP server trouwens ook vertellen dat ie een bepaald mac adres (dat van je dimmer dus) altijd hetzelfde IP moet geven...

Verder zou het leuk zijn mocht je in dat legrand systeem ook nog netwerkaansluitingen en een regelbare voeding plaatst.:)

Overigens denk'k dat een ingebouwde verlichting ook nog wel handig kan zijn...

[Bericht gewijzigd door Stijn S op zaterdag 2 augustus 2008 15:20:31 (14%)

ik heb hier thuis een grote kuis gehouden met de pc's en ze allemaal een static ip gegeven. dhcp de deur uit. wpa2 beveiliging. en het netwerk loopt vlotter.
persoonlijk zou ik die verlichting NIET met dhcp laten werken, maar een static geven. zo kan je die makkelijker vinden in je netwerk.
Een prima werkplaats, maar (persoonlijk) heb ik liever een diepere bureau.
Ik zou erboven ook een plankje maken ofzo om er dan meetapparatuur op te zetten.
en ik zou ook iets voorzien om alle componenten in te bewaren.
Ik vind de manier hoe je je tangen enzo ophangt wel tof. ik denk dat ik dat ook ga doen.
Veel succes met je nieuwe bureau. het is wel de moeite waard!!! echt een prachtige bureau!

Sine

Moderator

Nog eentipje ...

Een "alles uit" schakelaar is ook ERG handig, met een druk op de knop alles spanningsloos.

Op 2 augustus 2008 19:38:18 schreef Sine:
Nog eentipje ...

Een "alles uit" schakelaar is ook ERG handig, met een druk op de knop alles spanningsloos.

Is er! Alle stopcontacten zitten op een zekering in de zekeringskast & als ik gedaan heb met werken, dan leg ik deze uit :)

Ik weet het, die netwerkaansluiting... maar kan die er nog altijd bijsteken als ik het wil. Ik ben alles gaan kopen in de brico en vond dat ik al aan een behoorlijke rekening kwam, daarom zitten er niet te veel extra's in.

Die 230V wordt inderdaad rechtstreeks op de print aangesloten volgens een application note van atmel. ( Zero cross detector ).

meer een grote rode paddestoel paniek knop idee ;)

zo van rook

*mep*

geen rook

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 3 augustus 2008 23:27:05 (77%)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Goed idee, ja. Maar heb je zelf zoiets? :-)

@the-x: die nuldoorgangsdedector met behulp van 2 1M-weerstanden lijkt op het eerste zicht wat akelig, maar in de praktijk vloeit er maar 0.115mA. Daar weten de interne protectiedioden wel raad mee.
Zelf zou ik echter de voorkeur geven aan twee serieschakelingen van elk 2 470k-weerstanden i.p.v. twee 1M-weerstanden. Zo komt er over elke weerstand ten hoogste 80V piekspanning te staan. Zeker bij koolfilmweerstanden, waar de spatie tussen de koolbanen maar een fractie van een millimeter is, is dat geen overdreven voorzorg.

En ja, dat mooie werktafeltje zal nog wel uitgebreid moeten worden. Maar loop niet te hard van stapel. Een eik maakt toch ook al zijn takken niet tijdens z'n eerste jaar?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 2 augustus 2008 20:19:15 schreef pros:
Goed idee, ja. Maar heb je zelf zoiets? :-)

Om eerlijk te zijn: ja. Altijd als ik aan iets werk dat aan de netspanning komt (dimmertjes, MOT's, neon transfo, ander HV spul...), dan gaat dit achter een stekkerdoos met een grote noodstopschakelaar en een 10mA aarlek. Het mooiste is natuurlijk om dit in te bouwen in je werkplaats, maar ik vind het handig dat ik mijn noodstop-stekkerdoos ook op een afstandje kan gebruiken.
Een vriend van me is al een keer erg blij geweest met deze noodstop, toen ik net de spanning kon afsluiten wanneer hij aan een MOT wilde komen... (We waren samen een mini-tesla aan het bouwen)

Op 2 augustus 2008 20:43:02 schreef pros:
[...]
Tja, als je met zulke wilde dingen aan de gang bent, zou je wel 10 noodstop's kunnen gebruiken... :-)

Eigenlijk ben 'k meer voorstander van een dodemansknop... Maar jah, bij die MOT-ondingen kun je niet veilig genoeg zijn... Daarom altijd met 2 werken. :)

Een vriend van me is al een keer erg blij geweest met deze noodstop, toen ik net de spanning kon afsluiten wanneer hij aan een MOT wilde komen... (We waren samen een mini-tesla aan het bouwen)

Tja, als je met zulke wilde dingen aan de gang bent, zou je wel 10 noodstop's kunnen gebruiken... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
pa3gws

Golden Member

@Captain Nguyen

Komt hij ook als je hem roept? :-)
Lijkt mij reuze handig, ik ben mijn autootje in een grote parkeer garage nog wel eens kwijt.
Het ziet er overigens allemaal fantastisch uit.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 3 augustus 2008 21:13:38 (14%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

projectje van mij (nog niet af)
mijn 1e robotje:D

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/08/03/1217793086-350.jpg

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/08/03/1217793175-560.jpg

in het middelste profiel komen 2 servos te zitten en op de voorkant nog 2 TSOP sensors. servos en TSOP's krijg ik (hoop ik) dinsdag/ woensdag binnen. dus zan kan ik kijken of hij werkt :D

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

nog een klein projectje van mij om dat er af en toe iets moet lukken

mijn nieuwe site

de link met electronica:
Server I/O (K8055/K8061 en straks nog meer)
de site staat gewoon algemene info

bovenste link is mijn site
de onderste het ontwerp voor de I/O interface maar aangezien aspx niet te zien is op linux heb ik voorlopig maar de HTML design weg gezet

hier te vinden
let op niet altijd online omdat mijn computer niet hele dagen aanstaat :P

DFF site is alleen leuk voor de gene die F.E.A.R af en toe spelen.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 3 augustus 2008 22:13:23 schreef christiaan-elektro:
projectje van mij (nog niet af)
mijn 1e robotje:D

[afbeelding]

[afbeelding]

in het middelste profiel komen 2 servos te zitten en op de voorkant nog 2 TSOP sensors. servos en TSOP's krijg ik (hoop ik) dinsdag/ woensdag binnen. dus zan kan ik kijken of hij werkt :D

Dat is toevallig, lijkt mijn ontwerp wel:P

Huidig project: Hexapod

@the-x: die nuldoorgangsdedector met behulp van 2 1M-weerstanden lijkt op het eerste zicht wat akelig, maar in de praktijk vloeit er maar 0.115mA. Daar weten de interne protectiedioden wel raad mee.

Ja, totdat een van je weerstanden kapotgaat. Dan staat er 230V op je hele ethernet. Niet zo fijn.

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
Sine

Moderator

Daarom stan er ook twee in serie, en er moet heel wat gebeuren wilt zo'n R-etje doorslaan

@christiaan-elektro:

Mijn versie:

http://www.xs4all.nl/~hdenkers/jasper/images/overzicht.jpg

  • Twee servo's als aandrijving
  • Twee IR sensors om obstakels te ontwijken
  • Kan draadloos worden bestuurd door PC
  • 2300 mah 7,2 volt accu
  • Dubbele voeding
  • 2 PIC16F628A's
  • 2 18000 mcd leds als verlichting

Meer info + Filmpje!

Huidig project: Hexapod

Dit topic is gesloten