Hoi,

voor een basgitaarversterker heb ik een schema gevonden met daarin de opamp MC1485. Ik kan er geen info over vinden, en vind ook zo snel geen leverancier.

Het enige wat ik weet: het is een dual opamp (met layout TL072), loopt in het schema op +-15V, en het is een audio opamp.
Nu ben ik even in de conrad gids gaan bladeren om een vervanger te zoeken, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht.
Er zijn bipolaire, j-fet, bi-fet, op-amps, voltage-comparators, diff comparator, low noise etc.

Ik lees ook vaak dat je geen TL072 of LM324 moet gebruiken voor audio, dus dan vallen de voltage comparators en j-fet ingangen al af (of denk ik nu faut), maar wat moet ik wel hebben?
Het liefst iets wat een beetje algemeen verkrijgbaar is.

groetjes Tom

Hoi,

clique: er staat toch echt MC1485.
Ik ga zowiezo bij conrad bestellen, want veel andere fatsoenlijke webwinkels (dickbest, elektronica-online) hebben geen 4K7, 22K en 220K potmeters, maar 5K, 25K en 250K. Scheelt toch best veel. En met 8 potmeters zit ik toch al aan de 13 euro.

Als ik wat dieper graaf via Google zou een MC1485 een step-up regelaar zijn voor een SMPS.
Volgens wat sites is de MC1485 equiv. aan een AN1485.

Marshall en andere gitaar amp. bouwers maakte anders veelvuldig gebruik van de MC1458.
De pinning in het schema komt exact overeen met een MC1458.

Voor die potmeters maakt de afwijking in waarde niet zoveel uit.

Hmm, dan heeft de schema-maker dat dus fout gedaan. En wat zou ik als vervanger kunnen gebruiken? NE5532? LM358?

MC4558 of LM358 is een goede vervanger.
Hoeveel heb je er nodig, ik heb nog een stel MC1458 liggen?

Ik lees ook vaak dat je geen TL072 of LM324 moet gebruiken voor audio,

Waarom niet? Als je een TL072 hebt liggen zou ik het gewoon proberen ;)

Ja, de ontwerper bedoelt ongetwijfeld 1458.
De LM/MC/enz 1458 is gewoon een dubbele 741.
LM1458 is lekker goedkoop bij Dick Best €0,15

(Kies niet zomaar een ander type als je niet precies weet of het kan en waarom.)

4558 is al een upgrade ;)

Ah, 4558 heb ik nog wel een paar liggen :)
Bedankt voor de reacties, ik zal een dezer dagen eens bij dickbest een bestelling plaatsen.