Het gaat om een philips 561 versterker (diegene met de fisheye metertjes) waarvan het linker kanaal sporadisch uitvalt. Als ik dan de balance op links zet en het volume op driekwart hoor je zachtjes de hoge tonen.
Heeft dit misschien iets te maken met het te warm worden van de eindtrap?
tweede vraag; de lampjes achter "power", "stereo" en de fisheye's hebben het begeven. Het gaat hier om philips 372 6,3V 44mA lampjes van 28x10mm, hier is alleen niet meer aan te komen. Weet iemand misschien lampjes van een ander merk die wel goed verkrijgbaar zijn?
[Bericht gewijzigd door bas.s op (10%)]
Op 28 juli 2008 01:12:04 schreef bas.s:
Heeft dit misschien iets te maken met het te warm worden van de eindtrap?
Icm losse solderingen en een niet al te beste potmeter.
Voor de lampjes kan het eens proberen bij J. v. Schaik KLIK
Die heeft nog diverse originele Philips lampjes op voorraad.
Een andere Philips kwaal op dit type radio's.
Zit de hoofdtelefoon (dobbelsteenplug) hier ook achter een klepje met schakelaar in het front. Dan is die schakelaar brak en vuil.
Ik heb Schaik gister een mailtje gestuurd voor de lampjes, even afwachten dus.
Ook heb ik de doos even opengeschroeft om de solderingen te bekijken en fotos te maken maar nu knalt de zekering van het linker kanaal er keer op keer uit.
hier even 2 fotos van de binnenkant
Het gaat dus om de zekering linksboven van 2,5 AT.
foto 1
Nu heb ik zelf niet heel veel verstand van electronica (ja diodes, weerstanden en condensatoren gaat wel maar de samenwerking ervan mis ik nog wel eens) dus de grote hamvraag is is dit te repareren?
Dat de zekering er uit vliegt komt door losse solderingen. Geen luidsprekers meer aansluiten en de printen voorzichtig loshalen en inspecteren. Vooral de versterkerprint (met zekeringen) goed bekijken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Hugo nog bedankt voor de tip van Schaik, de lampjes werken perfect!
Verder was er geen enkele losse soldering te vinden. Ik heb samen met een kennis de versterkerprint doorgelopen en het bleek een doorgebrande eindtrap te zijn met alle gevolgen vandien.
Ook draaide de versterkerprint op 53V ipv de 45V die in de servicemanual staat. Waarschijnlijk is deze versterker nog uit de tijd dat het stroomnet 220 was ipv 230? Dit kan in ieder geval mooi bijgeregeld worden tijdens het afstellen, als de nieuwe componenten er in zitten.
Als iemand nog een goed adres (web-adres?) heeft voor deze componenten hoor ik het graag. Vooral de BD182 in die oude behuizing is niet te vinden in de plaatselijke electronica shops.
kapotte transistoren:
1x BR101 -K523
1x BD182 -T03 behuizing
2x BD137
1x BC148B
1x BD138
respectievelijk de philips bestelnummers:
4822 130 20036
4822 130 40905
5322 130 40664
5322 130 40318
niet bekend
Voor de BD182 kun je de 2N3055 voor inzetten maar zou dan wel allebij in die trap vervangen.
BC 148B is ook wel een goede vervanger voor.
BR101 is volgens mij ook nog wel leverbaar.
Ik kan je wel aan BD183 helpen. Dit is de zelfde tor als een BD182 maar met een hogere Vceo.
BC148's heb ik ook nog wel en een paartje BD137/138 ook nog wel.
BR101 is een thyristor geen transistor.
Bedankt voor het aanbod maar ik heb alle originele componenten tezamen bij hajé electronics besteld. Voor 6 euro per envalopje opgestuurd, goede service!
Alle kapotte onderdelen zijn nu dus gecheckt en of vervangen en er brand ook niets meer door als de versterker aan gaat.
Sterker nog, er loopt helemaal geen stroom meer ?!
De spanningen kloppen nu wel overal op de versterkerprint er loopt alleen simpelweg geen stroom door de eindtrappen.
Erg vreemd omdat alle transistors en de thyristor nu dus vervangen en goed horen te zijn. En weerstanden valt niet heel veel mis mee te zijn lijkt me.
Wij komen er in ieder geval niet uit door gebrek aan ervaring met balansversterkers, heeft iemand nog suggesties?
Zijn de 4 dikke weerstanden van 1 ohm nog wel goed?bruin- zwart- goud- goud.
Heb je een schema/doc.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op (14%)]
schema van het linkerkanaal (Het probleem zit binnen het rood omlijnde kader)
layout van het linker kanaal
Het PROBLEEM IS GEVONDEN!
Er waren inderdaad 2 van de grote weerstanden kapot, de R871 en R876 (zie layout & schema). Na het wisselen van deze weerstanden met het rechterkanaal liep er echter nog steeds geen stroom. Ik heb vervolgens alle condensatoren geruild met het rechter kanaal en de weerstanden nagemeten en er bleek nog èèn klein vervelend weerstandje kapot, de R855. (links onderin het schema)
De uiteindelijke schade:
5 transistoren, een thyristor, 3 weerstanden, een hoop tijd
Ik zou zeggen: een duidelijk geval van arbeid loont.
Er zijn tegenwoordig veel fora waar men vaak niet eens reageert op andermans probleemstellingen. Dus bij deze aan iedereen die gereageerd heeft op dit topic, bedankt voor de hulp!