Beste techneuten,
Ik verbaas me de laatste tijd vooral bij BCC en bij Mediamarkt, dat mensen worden gelokt met een goedkoop setje of apparaat, maar bij de kassa wordt hen een poot uitgedraaid met een kabel van Monster, want nu hebben ze zo iets moois gekocht en dan zullen ze het verpesten met een goedkope kabel die van de prachtset rotzooi maakt.
het valt me vooral op dat mensen die nog nooit een technische school van binnen hebben gezien allerlei boude beweringen doen over kabels, waar ik niets van snap. Immers, de bottleneck lijkt me niet een kabeltje, de bottleneck is een pertinax printplaat met opgedampt(!) koper. Zoek je weerstand, zal je het hier vinden.
Ook meneer van den Hul is niet in zijn eerste leugentje gestikt, hij doet alsof er met gewone kabels een cross over vervorming is als het sinus signaal door de nul gaat. Lees maar eens zijn folder op zijn website. Het door hem genoemde "crystal crossover distortion" effect kent het WWW alleen uit de mond van de heer van den Hul, en nergens anders op het web. Zoek er maar eens op.
Ook bont maakt Monster het met een stekkerblok, met bij ieder stopkontaktje een labeltje van wat er in hoort: tuner, CD speler, versterker. Je kon er ook nog je antenner signaal op aansluiten, waarna het even verder weer middels een mannetje vrouwtje plug weer een ander snoer op kon aansluiten. "Dat beschermt uw apparatuur tegen bliksem" hadden ze gezegd. Volgens mij is bliksemafleiding een uiterst serieuze zaak, met zeer dikke massief koperen kabels, en heeft het niets van doen met je apparatuur aansluiten op de prullaria van Monster.
Op de monster site las ik ook iets dat iedere HDMI snelheid zijn eigen kabel kende(?). Volgens mij is hun goedkope HDMI kabel dan van erg slechte kwaliteit, als deze geen hoge sneleden aankan. Voor de rest weinig claims van monster op hun eigen website, ze zijn verstandig geworden.
Ik heb een aangetrouwd familielid die bij zo'n dozenschuiver werkte en de verkooptrainingen heeft meegemaakt bij Monster. Dit gaat vrij agressief heb ik mij laten verstellen.
Daarnaast is de marge op die "kabels" zo groot dat je het graag verkopen. Het is en blijft "made in china".
Lees ook eens www.breem.nl
De beste en goedkoopste interlinks maak je zelf van RG58 met een goede kwaliteit (Neutrik) RCA plug.
een kennis van mij vertelde laats::
"Van de week ook een LCD tv gekocth meteen een DVD recorder erbij, ja je bent dan toch geld uit aan het geven. En die HDMI kabels zijn ook duur hoor, bijna 50 euro"
dit bij een niet nader te noemen markt.
voor de gein even bij nedis gekeken maar voor 5 euro inclusief BTW heb je keuze genoeg. (is dan wel inkoop)
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (18%)]
Op 16 augustus 2008 15:16:28 schreef Antonio123:
Op de monster site las ik ook iets dat iedere HDMI snelheid zijn eigen kabel kende(?)
Daar is wel iets van aan. Niet alle HDMI kabels hebben voldoende bandbreedte om alle beeldresoluties zonder problemen aan te kunnen. Dus daar moet je wel mee uitkijken als je gebruik wenst te maken van 1080p bijvoorbeeld. Nu, dat is geen subtiel effect: zo'n kabels werken ofwel helemaal niet op die resolutie ofwel zie je erg hinderlijke witte stippen in het beeld. Valt meteen op. Het is een beetje vergelijkbaar met netwerk kabel die je ook in verschillende kwaliteiten hebt naargelang de snelheid die hij aan moet kunnen groter wordt (Cat5, Cat5e, CAT6, ...).
Wat nog niet wil zeggen dat je extreem dure kabels nodig hebt natuurlijk! Ik ga helemaal akkoord dat 99% van de marketing rond audio/video kabels onzin is.
Zo viel het me laatst op kijkende naar zo'n muur vol met LCD schermen dat het beeld op de ene LCD sneller verscheen dan op de andere... tuurlijk, dat is mogelijk, aangezien alles digitaal werkt in zo'n TV zal er ook een of andere buffer inzitten en misschien wat filters die de vertraging bepalen in het beeld.
Alleen volgens de verkoper lag dit aan de kabels, want niet elke TV was met hetzelfde type kabel aangesloten en dit was dus het verschil in snelheid van de kabels... YEAH RIGHT!... Kon m'n lachen niet echt inhouden op dat moment...
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Maar dat is geen oplichting, je hoeft het niet te kopen natuurlijk.
Wordt ook wel marketing genoemd. En techneuten en marketeers zijn meestal water en vuur...
Rob.
dat is wat mij betreft waar. In iedere winkel met dezelfde typen spulen met vegelijkbare prijzen altijd eerst observeren wat de verkoper adviseerd voor merk bij andere.
Hier bij de praxis verkopen ze het liefst b&d...dus koop ik andere merken. zullen ze wel minder marge op hebben.
Ik zit zelf in de handel, eens kijken wat de marges zijn en kijken of ik een training kan krijgen bij Monster. Ik zou willen dat Radar eens hier iets aan deed. Ik probeer apparatur tegen een eerlijke prijs te verkopen, Media markt en BCC maken hun marge goed met een flauwekulkabel.
Bij de BCC zag ik laatst een uitgebreid verhaal over netfilters... Die dingen zouden de harmonischen uit de voedingsspanning moeten filteren.
Als zo'n klein kastje dat zou kunnen, dan zou er een heel groot probleem zijn opgelost- afgevlakte sinustoppen.
Netfilters hebben ook alleen maar zin als je echt last van storing hebt... Laptopvoedingen veroorzaken hier bij een aantal apparaten met lange kabel een aardige piep, door instraling via het net...
Op 16 augustus 2008 16:08:23 schreef 12V HiFi:
Wordt ook wel marketing genoemd.
Precies, verkopen dmv leugens en halve waarheden is niet echt aardig maar de kabels doen wat ze moeten doen (de "flutkabels" ook, maar goed).
Op 16 augustus 2008 16:44:48 schreef Antonio123:
Ik zit zelf in de handel,...
...Media markt en BCC maken hun marge goed met een flauwekulkabel.
De verkeerde handel dus. Slechte marges zijn altijd al het probleem bij bruingoed geweest. Anderen hebben daar kennelijk een oplossing voor gevonden die ik eigenlijk wel best vind: je kunt daar dus kennelijk spullen kopen "met geen marge" -goedkoop dus- en als je niet zo stom bent om die dure kabels te kopen ben je dus goedkoop uit.
Helaas ten koste van de eerlijker handelaren, het zal dan nu wel zo zijn dat je kunt kiezen: dit soort praktijken of een ernstig slecht inkomen.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Anderen hebben daar kennelijk een oplossing voor gevonden die ik eigenlijk wel best vind: je kunt daar dus kennelijk spullen kopen "met geen marge" -goedkoop dus- en als je niet zo stom bent om die dure kabels te kopen ben je dus goedkoop uit.
Precies.. het is net zo goed de schuld van de consument die zich niet informeert en daardoor de dure kabel koopt waarmee de verkoper de lage prijs van het hoofdproduct mogelijk kan maken.
Alleen volgens de verkoper lag dit aan de kabels, want niet elke TV was met hetzelfde type kabel aangesloten en dit was dus het verschil in snelheid van de kabels... YEAH RIGHT!... Kon m'n lachen niet echt inhouden op dat moment...
En dat is waar marketing en botweg liegen elkaar kruisen. De claim dat kabel X het signaal sneller op het beeld krijgt dan kabel Y is niet waar te maken, tenzij X korter is natuurlijk.
Of een kabel -beter- is dan een andere hangt ervan af. Als ik een auto wil slepen denk ik dat ik liever voor de monstercable ga dan voor de merkloze scart van 4.95. Voor het aansluiten van een TV? mwoah 
Op 16 augustus 2008 17:38:24 schreef Ben_:
En dat is waar marketing en botweg liegen elkaar kruisen..
Hmm, echt keihard liegen doen veel verkopers echt niet. Ik heb ook een paar jaar in het bruingoed gezeten en weet uit ervaring dat de meeste verkopers geen idee hebben waar ze over praten. Het is meestal napraten wat er in de folders staat en praten om het praten.
kijk ik weet niets van wijn. stel er komt een aardig meisje bij me eten. en ik denk er goed aan te doen een lekkere wijn te serveren. dan vraag ik aan de verkoper in de slijterij wat een goede wijn is. hij vraagt in welke prijs, en ik kom met een redelijke wijn thuis.
ga ik naar een grote electronica markt en ik weet niets van techniek kom ik waarschijnlijk met een mooi ogende behuizign met een waardeloos product thuis en een kabel die ongeveer een kwart van het product kost. terwijl ze die voor niets inkopen.
Nu weet ik niet of dat bij de wijn ook niet zo is. In de huidige maatschappij is het lastig om te zien wat een normale goede prijs voor het product is of welk product er louter voor zorgt dat de ondernemer beter wordt.
Je hebt spijkerbroeken voor 10 euro en voor 160. hier zal best kwaliteits verschil inzitten maar geen verschil in kostprijs van 150 euro.
maar wat moet ik eraan doen. alleen maar dingen kopen waar ik denk verstand van te hebben?? bij dingen waar ik iets van weet kan ik oordelen, maar verder.
[edit]
Ik via via ken een jongen en op feestjes wel eens tegen kom die eerst bij een bruingoed winkel. grote praatjes. de Watt vlogen door de kamer bij een gesprek over melk pakjes luidsprekers. terwijl naar 15 minuten bleek hij geen p=u*i of u=i*r te kennen
vervolgens is een tijdje later hij bij een outdoor winkel gaan werken. Nu hang ik ook beetje in dat wereldje rond. daar had hij ook de grooste verhalen. had er in eens verstand van. Maar ik hoop niet dat hij iemand heeft geadviseerd die echt van plan was een berg op te gaan hoger als het drie lande punt. of aan een watersport gaan doen buiten een overdekt zwembad.
die jongens verkopen alles, en hebben op het moment dat ze 10 minuten in de kantine van de winkel hebben gezeten overal verstand van. denken ze
[/edit]
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (28%)]
Gezond verstand inschakelen kan ook helpen.
edit
niet dat ik wil suggereren dat dat bij jou uitgeschakeld staat hoor.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (50%)]
ik koop bij voorkeur zo min mogelijk en als ik iets koop duurder dan 50 euro dan doe ik daar vaak maanden over voor ik alles heb vergeleken
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
dan vraag ik aan de verkoper in de slijterij wat een goede wijn is.
Dat is denk ik net het punt: je vraagt het aan de slijter, niet aan de vakkenvuller van de AH. Als je bij een (koshere) electrozaak vraagt om een kabel om een dvd speler van 100 euro aan een gangbare tv te knopen krijg je neem ik aan ook een betaalbaar exemplaar mee.
Je hebt spijkerbroeken voor 10 euro en voor 160. hier zal best kwaliteits verschil inzitten maar geen verschil in kostprijs van 150 euro.
Merk is nog iets anders natuurlijk. Er is wel eens onderzocht of er uberhaupt een kwaliteitsverschil is tussen spijkerbroeken van de discount of van een A merk, dat bleek niet meetbaar het geval. Maar wellicht maak je met een A merk meer vrienden?
Wat dat betreft hangt het prestatieverschil af van te toepassing, en zullen monstercables hun 'bling factor' ook wel waarmaken 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 16 augustus 2008 16:03:23 schreef BernardV:
Zo viel het me laatst op kijkende naar zo'n muur vol met LCD schermen dat het beeld op de ene LCD sneller verscheen dan op de andere... tuurlijk, dat is mogelijk, aangezien alles digitaal werkt in zo'n TV zal er ook een of andere buffer inzitten en misschien wat filters die de vertraging bepalen in het beeld.
Eigenlijk zou je ze vlak in het gezicht moeten uitlachen. Als er zich zo'n feit voordoet tussen mij en een verkoper, blijf ik doodserieus. Hetgeen wat erop volgt is voor de verkoper hetvolgende: pompen of verzuipen. Er zijn er die je in 5min in hun onderbroekje zet, die praat je gewoon vast. En dan heb je 2 soorten, zij die het halvelinks toegeven dat ze fout zijn, andere die bij hoog en laag beweren en nog andere truucen inschakelen. Met die laatste soort ben je meteen klaar.
Op 16 augustus 2008 16:08:23 schreef 12V HiFi:
Wordt ook wel marketing genoemd. En techneuten en marketeers zijn meestal water en vuur...
Rob.
Op 16 augustus 2008 16:51:58 schreef GJ_:
Precies, verkopen dmv leugens en halve waarheden is niet echt aardig maar de kabels doen wat ze moeten doen (de "flutkabels" ook, maar goed).
De verkeerde handel dus. Slechte marges zijn altijd al het probleem bij bruingoed geweest. Anderen hebben daar kennelijk een oplossing voor gevonden die ik eigenlijk wel best vind: je kunt daar dus kennelijk spullen kopen "met geen marge" -goedkoop dus- en als je niet zo stom bent om die dure kabels te kopen ben je dus goedkoop uit.
Helaas ten koste van de eerlijker handelaren, het zal dan nu wel zo zijn dat je kunt kiezen: dit soort praktijken of een ernstig slecht inkomen.
Daar zit iets in, jezelf niet laten beetnemen; maar van de andere zijde hebben wij techneuten wel gemakkelijk praten omdat we verder kijken dan de buitenzijde van het kastje.
Voor de "leek" ligt dat wel even anders, en vind ik het wanpraktijken om een slechte marge goed te maken op de nek van de leek, die vrij is van kopen en maar moet zien dat hij niet beroofd wordt.
Onlangs nog een verkoper tegen een andere verkoper horen zeggen: mensen die in kontakt komen met een verkoper of iemand van marketing, wapenen zich dé Facto tegen de verkoper, ook al is er nog niks gezegd. Das dus inside-information. Hoe zou dat komen?
Ik stel me de vraag hoeveel van de honderd verkopers je niet proberen iets duurders aan te praten dat misschien slechter is van kwaliteit, dan iets wat goedkoper is en betere kwaliteit? Niet veel volgens mij. Ten teken dat ze marge- en commisie gedreven handelen, niet consumentgericht.
- - big bang - -
Ik heb een tijdje terug , volgens mij op tweakers.net blog, een keer dit ook al voor zien komen. Het ging over digitale kabels voor TVs. Er was een filmpje bij van mensen in Amerika die een kabel van 250 dollar worden aangesmeerd. Daarna gingen ze kijken of die kabel echt beter was, maakt natuurlijk niets uit met een goedkope kabel van 10 dollar. Helaas ben ik het filmpje en de blog kwijt want het is al van een paar maanden terug.
Wat vooral de inhoud van dat filmpje was dat TV verkopers weinig winst maken op de TVs zelf maar op de acceroires. Er verkoper stond zelfs te beweren bij een apparaat dat het de stroom 'schoonmaakt' en zodoende dat je apparaten veel beter presteren. Nu kan ik me voorstellen dat je de spanning beter stabaliseert ofzo, maar dat doet een goeie TV zelf wel. Nog meer van dit soort onzinnige producten die flink geprijsd worden vanwege hun exclusiviteit factor.
Ook die monster kabels dus; de verkoper stond keihard te beweren dat het betere bouwkwaliteit, beeldkwaliteit, geluidskwaliteit en langere levensduur heeft dan andere kabels. Als je beetje technisch nadenkt; digitaal is een 1 of 0, dus op zo'n korte kabel maakt het niets uit of er een beter signaal doorheen vloeit.
Bleek na een testje met wat apparatuur (weet niet precies wat) dat elke kabel even goed was. De fabrikant had 'geen commentaar' op dit onderzoek. Dan weet je natuurlijk wel wat voor praktijken dit zijn. Het is inderdaad gewoon lokken "Kijk, deze TV is slechts 699 euro, bij de concurrent (de kwaliteitsdealer) 749." terwijl ze die 50 euro terugverdienen op andere rotzooi dat je niet nodig hebt.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Op 16 augustus 2008 18:36:47 schreef hans1990:
Het is inderdaad gewoon lokken "Kijk, deze TV is slechts 699 euro, bij de concurrent (de kwaliteitsdealer) 749." terwijl ze die 50 euro terugverdienen op andere rotzooi dat je niet nodig hebt.
Dus gewoon keihard om die 699 EU tv gaan, en de kabeltjes die de verkoper je aansmeert gewoon laten liggen..
Lekker even bij Nedis bladeren, of zelf de soldeerpook ter hand nemen!
Dit ziet er mooi uit(200 EU):
http://holscher.xsdsl.nl/plaatje/oehlbach.JPG
Dit ook (50 EU):
http://thetechnut.files.wordpress.com/2007/09/vga2.jpg
Verschil in beeldkwaliteit tussen beide kabels is er niet..
Verplaats je maar eens in de gedachten van een technische leek die om een mooie nieuwe tv/pc/audio set gaat bij de Mediamarkt.
Als de verkoper tegen je zegt, kijk meneer bij deze prachtige installatie moet u echt deze kabels aanschaffen.
Ze zijn dan wel prijzig maar zo haalt u de maximale resultaten uit uw installatie!! (prijs p/s = erg duur)
Dan koop je die bijna blindelings omdat je op de 'kennis' van de verkoper vertrouwd.
Wij denken, ach man ga toch lekker fietsen met je kabels!
Is gewoon een van de manieren om misbruik van de 'nietswetende' consument te maken.
Neutrik heeft helaas ook bling bling..
http://www.neutrik.com/fl/en/audio/210_t2_1482314281/NP2X-B-CRYSTAL_de…
"with CRYSTALLIZEDTM - Swarovski Elements"...jaja...
pcnerd
Take a parachute, and jump!
meestal is de kabel zelf ook niet de kwaal, het meeste zit hem in connectoren of splitters, pas op lange afstanden ga je verschillen in kabels merken. Ik werk inmiddels ook in een elektro zaak, maar CAI kabels doen we enkel met hirschmann kabels en connectors. Het effect is met analoge tv direct merkbaar in de beeldkwaliteit in verhouding tot de goedkopere prut. Zeker als er wat meer apparatuur tussen zit of splitters e.d. Dan maakt het juiste spul een wereld van verschil.
Voornaamste waar je bij kabels op moet letten is eigenlijk de verhouding van kabel/apparatuur. Bij een samsung tvt'je van een paar100 euro hoef je geen kabel van 50 euro te kopen. Bij een Sony van bijna 2000 euro ligt dit echter weer stukken makkelijker. En verschillen in hdmi kabels zijn er inderdaad vanwege de resolutie die ze door moeten geven.
Maargoed, als jij verkoper was en de baan wil blijven behouden dan smeer je mensen ook duurdere kabels aan. Immers, hoe duurder, hoe meer winst. En als je goed kunt praten kun je lucht verkopen...
joopv
Golden Member
Op 16 augustus 2008 17:55:12 schreef Jan klaasen:
die jongens verkopen alles, en hebben op het moment dat ze 10 minuten in de kantine van de winkel hebben gezeten overal verstand van. denken ze
Maar dat is logisch, en te verwachten van verkopers van consumenten spullen.
Een verkoper in het consumenten circuit die vakkennis heeft en echt weet waarover hij praat is een contradictie. Die zou zichzelf heel snel verplaatsen naar de business-to-business wereld, waar vakkennis WEL nodig is en beter betaald wordt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het probleem zit hem ook niet in een kabel van 50 euro, zelfs niet als deze bij inkoop slechts 15 euro kost (er mag van mij best marge op zitten al zal ik de kabel zelf eerder voor 25 a 30 euro verkopen). Het probleem zit hem in de verkoop van een precies even goede kabel voor 100 of meer euro, maar dan in een mooi blistertje met een mooi merkje. Dat is vaak bedrog.
René Kramer
Ook tegenwind gaat liggen.
Op 16 augustus 2008 19:30:10 schreef Richard2000:
Dat is gewoon voor de gitaaristen die willen dat het plugje er een beetje mooi uit ziet. Voorderest heeft Neutrik veelal steengoede producten.
Op 16 augustus 2008 19:30:10 schreef Richard2000:
Ja maar ze zijn wel eerlijk :
3 pole XLR XX series made with CRYSTALLIZEDTM - Swarovski Elements
Fancy, noble, valuable, attractive package - an eye catcher
er staat nergens dat het beter presteerd