Die HBM maakt inderdaad nogal wat herrie. Als ik proto-printjes boor dan doe ik een stofmaskertje en een stel oordoppen (formaat grote koptelefoon) op.

Ik zou 160 euro betalen voor de proxxon tbm 220, incl spankop en verzendkosten. Zonder spankop is het 150 euro.
maw voor 160euro heb ik een compleet printboormachine aan huis geleverd.
Als er genoeg animo is, dan kan er een IA komen voor deze machine. Met misschien een korting bij afname van zoveel stuks.

Ik heb lang getwijfeld voor die hbm, maar het kost me 90 euro om die voor mijn deur te laten leveren. En dat vind ik toch wat veel voor een no-merk. En van een paar mensen gehoord dat de motors warmlopen bij lang gebruik en bij een iemand veel ozonproductie van de motor. Ik weet niet hoe dat zit me de proxxon, maar daar heb ik nog nergens geen klachten van gehoord.

Van warmlopen bij lang gebruik heb ik niets gemerkt. Dito ozon. Hij is voor 't boren van printen net zo compleet als die proxxon. Dat 't ding jou 90 euro kost incl. verzenden ligt niet aan die machine, maar aan het feit dat je in belgie woont.

Die proxxon is prima hoor, en hij zal ongetwijfeld prettiger zijn in 't gebruik en degelijker zijn dan die HBM, daar niet van, maar je moet er geen onzinargumenten bijhalen.

Ik heb hier mails waar iemand schrijft dat hij last heeft van het warmlopen van de motor bij langdurig gebruik en ook iemand die last heeft van een ongezonde hoeveelheid ozonproductie van de motor. Ik ga hier echt niets uit mijn duim liggen zuigen of dingen zeggen die niet waar zijn. Helemaal niet, zo zit ik niet in mekaar.
Dat de verzendkosten hoog zijn, ligt aan het feit dat ik in België woon, dat is nu eenmaal zo. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en kwam ik op siebershop die goedkoop de tbm 220 aanbied en ook nog eens voordelig verzend. En vraag ik hier als er iemand ervaring met deze webshop heeft.

Op 29 augustus 2008 21:57:55 schreef vdbeke:
En van een paar mensen gehoord dat de motors warmlopen bij lang gebruik en bij een iemand veel ozonproductie van de motor. Ik weet niet hoe dat zit me de proxxon, maar daar heb ik nog nergens geen klachten van gehoord.

Ook Proxxon raadt aan, de machine regelmatig een rustpauze te gunnen. En ozon ruikt gewoon lekker... :-)

Maar dat zijn IMHO niet de belangrijkste zaken wat hobby-gebruik betreft. Wat wel telt: zit er speling op het mechanisme dat de boorkop naar beneden duwt, ook als je de hendel enigzins naar links of naar rechts drukt? Bij gebruik van wolfram-boortjes is het kleinste beetje speling funest!

Geluid? valt best mee hoor.. Ik draag iig geen oordoppen.

Dat klopt wel, het motortje van de HBM wordt warm. Maar dat heeft geen gevolgen voor de prestaties.
Ik moet aleen nog eens opzoek naar twee zwanenhaljes om LED werktafel verlichting er bij te bouwen.

wbt herrie: hangt er waarschijnlijk ook vanaf of je je d'r aan stoort; heb 't ook wel eens zonder gedaan, maar kreeg na een tijd toch wel een hinderlijke piep in m'n oren. Kan ook aan mijn exemplaar liggen. Soit. Die proxxon adverteert ermee dat-ie fluisterstil is. Wat ik me niet helemaal kan voorstellen, eerlijk gezegd.

Fluisterstil kan nooit, zeker niet met dergelijke hoog toerental die de machine moet draaien. Dat hij in het laagste toerental, onbelast redelijk stil is zou ik kunnen begrijpen. In de handleiding staat dat hij minder als 70dB zo moeten procuderen, wat me acceptabel lijkt.

Ik heb een Dremel met Dremel workstation en spanboorkopje.

De Dremel: http://www.dremelonline.com/dremel/productDetails.do?productId=507153

Workstation: http://www.dremelonline.com/dremel/productDetails.do?productId=507130

Boorkop: http://www.dremelonline.com/dremel/productDetails.do?productId=505672

Bij elkaar iets van € 130 ex BTW. Heb je meteen een zooi hulpstukken en met dat workstation kun je je Dremel ook alle kanten opdraaien/kantelen.

Ietsje speling zit er wel in, maar in welke kolomboor zit dat niet. Ik boor er in elk geval mijn printen mee en er is nog nooit wat gebroken :-)

Bij mij gaat er toch iets niet goed met de linkjes

@ Hugo,Alex278 en Technojunk:
Wat betreft de HBM machine,
Hugo heeft het over versleten boortjes en Technonunk over gebroken boortjes.
Hartmetalen boortjes breken zelden. Dit gebeurt als er zijdelingse krachten op worden uitgeoefend.

Heeft de HBM soms veel speling op het mechanisme of slingert de boorkop?
Als dat zo is , dan is hij minder geschikt voor hartmetalen boortjes en is hij mijns inziens niet geschikt voor onze hobby. Dan ga ik toch liever voor de duurdere proxxon.

Pfrtt. D'r is hier nog geen enkel boortje afgebroken of versleten; ik gebruik nog steeds de boortjes die ik meegekocht heb bij buitelaar in gouda, waar ik pak-'m-beet iets van twintig en dertig printen mee heb bewerkt (met 40-200 gaten). Heb wel alvast een setje wolfraamboortjes liggen voor vervanging. Gaatjes zijn trouwens perfect; ik merk niets van speling.

Wat je natuurlijk *niet* moet doen, ook niet met een proxxon of welk 'merk' dan ook, is gaatjes boren en je printje te snel wegtrekken voor het volgende gaatje...

Hoe wordt de prijs naar NL toe? Net zoveel lijkt me? Animo voor de IA heb ik wel dan.

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (60%)]

Ik zeg niet dat er 1 afgebroken is.
Ik zij: Ze breken sneller af dan ze slijten, Maar mijn machine werkt perfect, net nog voor iemand een stuk of 200 gaatjes mee geboord..

Op 29 augustus 2008 16:56:54 schreef vdbeke:
Hallo CO'ers

Heeft er iemand ervaring met de webwinkel Siebershop? Is deze te vertrouwen voor de aankoop van dergelijke machines.

Bvd vdbeke

Ja, ik heb er een tijdje geleden via Ebay een steinel hetelucht fohn gekocht. Deze bevalt prima en ze waren zeer snel en vriendelijk met het beantwoorden van mijn vragen.

Dus ik ben wel positief over de winkel en ook over de prijs.

Gr. Rob

Jammer dat siebershop niet de KT 70 kruistafel levert, dan zou met deze machine ook nog handmatig gefreest kunnen worden (echter moeten er dan nog wel freesboortjes bij).

Past op MBS 140 en TBM 220
Verstelbaar per 0,05 mm

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (11%)]

Op 30 augustus 2008 13:16:52 schreef Eagle666:
Hoe wordt de prijs naar NL toe? Net zoveel lijkt me? Animo voor de IA heb ik wel dan.

Tot 5Kg is het €9.50, normaal is dit zowel voor België als Nederland, maar ik heb het voor de zekerheid nagevraagd!

Op 30 augustus 2008 13:19:20 schreef Rob v:
[...]

Ja, ik heb er een tijdje geleden via Ebay een steinel hetelucht fohn gekocht. Deze bevalt prima en ze waren zeer snel en vriendelijk met het beantwoorden van mijn vragen.

Dus ik ben wel positief over de winkel en ook over de prijs.

Gr. Rob

Oké, fijn om je ervaring met Siebershop te posten. Nu heb ik toch al wat meer vertrouwen in de shop, de feedbacks op Ebay zijn ook allemaal positief wat toch ook al een positieve indruk geeft.

Op 30 augustus 2008 13:23:38 schreef Eagle666:
Jammer dat siebershop niet de KT 70 kruistafel levert, dan zou met deze machine ook nog handmatig gefreest kunnen worden (echter moeten er dan nog wel freesboortjes bij).

Die hebben ze ook, klik

[Bericht gewijzigd door vdbeke op (13%)]

HA HA , dan nog 3 stappen motortjes erop en je heb een CNC-bank :)

Op 29 augustus 2008 18:37:39 schreef vdbeke:
nee, dit is een aankoop voor mezelf niet voor de minionderneming.
Zo mailtje is weg, ik hoop dat er toch wel iets van de prijs afkan.

Heb je al antwoord?

Nee, ik heb de mail 18h30 verstuurd, dus na de openingsuren. Ik verwacht maandag antwoord. Ze zijn vrij snel in antwoorden, vorige keer had ik 12 minuten na hun openingsuren antwoord.

Ik heb al wel een aantal dingen opgeschreven die zoal gemonteerd kunnen worden op de tbm.

Ik houd jullie zeker en vast op de hoogte!

Weekend? oja. Dick Best antwoord trouwens op zondag altijd al na een kwartier:P.

Ja, maar Dickbest is geen gewone webshop, dat is een 24/24 7/7 webshop.